Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er dine tre hjertesaker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-09, 16:16   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine tre hjertesaker?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

For det kan ikke være at de ser verdien i å være på et lite lokalsykehus med et tett forhold til sine pasienter, en veldig variert hverdag
OG at de faktisk ønsker og vil bo i distriktene?
Eller var det ikke legene du tenkte på?

Nei.

Gammel 02-09-09, 16:36   #2
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det synes jeg er dårlig argumentasjonsteknikk. Det går ikke an å diskutere ting generelt om alle som føler personlig skal lese fornærmelser inn i hvert bidige innlegg.

Tingen er at jeg ikke kan argumentasjonsteknikk i det hele tatt. Men det var så fullstendig ulikt meg selv å i det hele tatt gå inn i en diskusjon at det bare tok litt overhånd. Stor seier for meg uansett, så får argumentet mitt heller bare falle tilbake på sin egen urimelighet.

Saken er at jeg har med egne øyne sett hvor tragisk det kan ende når en kvinne går inn i fødsel før tiden, må kjøres 30 mil og bytte ambulanse to ganger underveis og kommer for sent frem til kvalifisert hjelp.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:05   #3
Albertine
Passiv

Standard

Her er det jo bare trøndere, så det hefter liksom ikke om du skjærer feil.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:13   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Her er det jo bare trøndere, så det hefter liksom ikke om du skjærer feil.

Altså, for å presisere: Jeg jobber på kontor for tiden, mens sønnen min er liten.

Gammel 02-09-09, 16:30   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Floksa, jeg er ganske sikker på at om barnet ditt blir sykt eller alvorlig skadet og det viser seg at legen ved ditt lokale sykehus feilbehandlet fordi tilbudet rett og slett er for dårlig, så ville du heller hatt barnet behandlet ved et større sykehus med den rette kompetansen?

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:33   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Floksa, jeg er ganske sikker på at om barnet ditt blir sykt eller alvorlig skadet og det viser seg at legen ved ditt lokale sykehus feilbehandlet fordi tilbudet rett og slett er for dårlig, så ville du heller hatt barnet behandlet ved et større sykehus med den rette kompetansen?

Joda, det er nok sikkert og visst.
Men problemet her er jo da LEGENE ikke de små sykehusene, eller?
Altså at legene må bli flinkere til å se sin begrensing og henvise videre.
Og dårlige leger finnes vel overalt, men på store sykehus kan de kamufleres, mens på små sykehus så synes de?
Men jeg synes i allefall ikke løsningen er å legge ned enda flere sykehus, og særlig ikke om det er legene som er problemet!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:37   #7
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, for det kan vel ikke være noe som er feil med småstedene som fører til problemer der?

Ben "unpossible" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:41   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Nei, for det kan vel ikke være noe som er feil med småstedene som fører til problemer der?

Ben "unpossible" Murphy

Jeg kan vankelig se for meg hvordan avl ( evt innavl) topografi, ordfører, hus, vind, vær, befolkning osv kan føre til at en lege overvurderer seg selv, sine evner og sin kompetanse og behandler, der denne skulle ha henvist videre?

Enlaiten mi pliis

Gammel 02-09-09, 16:58   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jeg kan vankelig se for meg hvordan avl ( evt innavl) topografi, ordfører, hus, vind, vær, befolkning osv kan føre til at en lege overvurderer seg selv, sine evner og sin kompetanse og behandler, der denne skulle ha henvist videre?

Enlaiten mi pliis

Det finnes dyktige leger på lokalsykehus også, bevares. Men av de som ikke er flinke i det hele tatt, så blir mange av dem utsatt for hard kritikk av kollegaer. Da er det mye morsommere å være den eneste ortopeden/kirurgen da, og konge på haugen og ingen tør å opplyse om at h*n rett og slett gjør feil. I tillegg er lokalsykehusene også mye mer desperat enn de store sykehusene, Ullevål har en helt annen gjeng å velge mellom enn Stord for eksempel.

Gammel 02-09-09, 16:42   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Joda, det er nok sikkert og visst.
Altså at legene må bli flinkere til å se sin begrensing og henvise videre.
Og dårlige leger finnes vel overalt, men på store sykehus kan de kamufleres, mens på små sykehus så synes de?
Men jeg synes i allefall ikke løsningen er å legge ned enda flere sykehus, og særlig ikke om det er legene som er problemet!

Problemet blir da at det er såpass lite attraktivt å jobbe på sånne steder at de mest kompetente legene kort og godt ikke ender der. For de velger andre jobber i all hovedsak. Og da ender man med leger som ikke er gode nok. Og som på et større sykehus aldri ville sittet med et slikt ansvar men heller hatt oppgaver de passet bedre til.

Det er jo sånn det er - de som kan velge og vrake i jobber tar de jobbene de har lyst på. Og erfaringsmessig er ikke dette jobber i provinsene langt fra sine fagmiljøer.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:49   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Problemet blir da at det er såpass lite attraktivt å jobbe på sånne steder at de mest kompetente legene kort og godt ikke ender der. For de velger andre jobber i all hovedsak. Og da ender man med leger som ikke er gode nok. Og som på et større sykehus aldri ville sittet med et slikt ansvar men heller hatt oppgaver de passet bedre til.

Det er jo sånn det er - de som kan velge og vrake i jobber tar de jobbene de har lyst på. Og erfaringsmessig er ikke dette jobber i provinsene langt fra sine fagmiljøer.

Jeg ser jo helt klart den, men det er jo her gullroten kommer inn.
Jeg har generelt mer tro på gullrot enn pisk, og synes det er helt ok å bruke penger (om det er penger som motiverer leger?) på å få generell kompetanse ut i distriktene.

Gammel 02-09-09, 17:00   #12
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har generelt mer tro på gullrot enn pisk, og synes det er helt ok å bruke penger (om det er penger som motiverer leger?) på å få generell kompetanse ut i distriktene.

Selv om dere betaler for det (jeg vil ikke), så er det for det første ingen ledig kompetanse å hente, for det andre kommer det uansett ikke til å virke; dere greier kanskje å bestikke noen til å være der en stund, men, som smilefjes påpeker, de fleste kompetente mennesker både ønsker og trenger et fagmiljø for å fungere bra og utvikle seg. Det får man ikke på småsteder, hverken innen helse eller utdanning; ikke på andre områder heller. Det er derfor også en reell fare for at kompetanse som i utgangspunktet er god vil forvitre over tid. Når tilhengere av det vanvittig bortkastede pengesluket av en distriktspolitikk vi har tar innover seg disse tingene – det hender det nemlig at de gjør – begynner de gjerne å foreslå beordring av leger; jeg håper vi slipper det våset her, selv om du er inne på bruk av pisk.

Ben "the horse is dead" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 17:04   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Flere studier har vist at leger setter større pris på et godt fagmiljø enn lønn. Og det har jo vært forsøkt i alle år å øke rekruttering av leger til distriktene med å øke antall medisinstudenter. Det som skjer er at de holder seg i de store byene og så blir det et økt tilbud (f.eks privatpraktiserende gynekologer) og da øker etterspørselen også. I oslo er det svært mange av de gravide som tar ekstrakontroller privat hos gynekolog.

Ikke for det, jeg hadde vurdert å bo et år i Gokk jeg også om jeg hadde fått et par millioner i lønn, men da begynner det å koste så sinnsvakt mye at det er det virkelig ikke verdt.

Det som småbygdene må gjøre er å prøve å få bygdeungdommen til å ta utdannelse innen det bygda trenger. Lærere, prester, leger, som da, dersom det er en hyggelig bygd kanskje kan tenkes å vende tilbake etter utdanning.

Gammel 02-09-09, 16:43   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og når jeg skriver leger så mener jeg mer enn leger. Jeg mener lærere og det meste.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 17:08   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Om et lokalmiljø er i en situasjon hvor de har råd til å overlønne folk for å lage infrastruktur og hvor det faktisk da er liv laga så synes jeg selvsagt det er supert. Sånn for ordens skyld. Jeg er ikke motstander av distrikter.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 18:27   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om man legger ned helsetilbud, skoletilbud, barnehager etc i disktriktene, så vil jo folk etter hvert trekke mot byene. For dette er noe folk trenger, iallefall de aller fleste. Og uansett hvordan man snur og vender på det så vil jo ikke byene i landet vårt romme hele Norges befolkning? Noen må jo bo litt i utakant også? Og jeg synes det er trist at det blir sånn at de som da velger det skal få det dårligste tilbudet. Og da tenker jeg ikke sånn 3 stk på en øde fjellknaust. Men byder i utkanten av byene våre.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 18:29   #17
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ben: Du vet lite om distriktene og kompetansen som finnes der, det er veldig, veldig tydelig! Og jeg fniser av fordommene og synsingen din og synes du er riktig så søt og sjarmerende. Men ikke særlig vis.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 18:50   #18
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ellers så er vel Nord-Norge en av de stoe utfordringene sykehusmessig (...) De har virkelig et helt hinsides fatteevne magert tilbud. Men det ER klin umulig å opprettholde noe særlig høyere kvalitet med det befolkningsgrunnlaget, så hva gjør man?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ben: Du vet lite om distriktene og kompetansen som finnes der, det er veldig, veldig tydelig! Og jeg fniser av fordommene og synsingen din og synes du er riktig så søt og sjarmerende. Men ikke særlig vis.

Du er veldig søt når du prøver deg på hersketeknikk, 007.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 18:52   #19
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg fniser av fordommene og synsingen din og synes du er riktig så søt og sjarmerende. Men ikke særlig vis.

Der vant du diskusjonen!

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 19:39   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Hvorfor vet han mindre enn deg om hvilke problemer som er i distriktene? Den skjønner ikke jeg. Blir man automatisk ekspert på distriktspolitikk dersom man ikke har naboer? Om man er bygdemenneske selv så vet man jo strengt talt ikke noe om andre småbygder enn den man selv har bodd i. Ben har bodd på landet,du har bodd på landet. Jeg kan virkelig ikke skjønne at det han sier er fordommer mens dine meninger er begrunnede sannheter, sånn uten videre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.