Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke ord har forsvunnet fra ditt vokabular?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-09, 21:15   #201
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke ord har forsvunnet fra ditt vokabular?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

-- Shake (lakris-tyggegummi)

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 21:54   #202
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åpen linje. Vi pleide å ringe åpen linje og lot sjebnen bestemme hvem vi endte opp å prate med. Det var gøy - og stort sett basert på løgn. Jeg var alltid eldre og penere.

Gammel 05-10-09, 21:55   #203
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Gebursdag.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 21:55   #204
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Åpen linje. Vi pleide å ringe åpen linje og lot sjebnen bestemme hvem vi endte opp å prate med. Det var gøy - og stort sett basert på løgn. Jeg var alltid eldre og penere.

Eller kontakt-telefonen som vi så passende kalte det.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 22:45   #205
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Omtrent slik på nettet, altså. Bortsett fra at nå er vi alltid yngre og penere
Husker godt åpen linje, hadde en venninne som var hekta, jeg var alt for sjenert til å snakke med vilt fremmede.

Gammel 05-10-09, 23:24   #206
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

- tv-kanne

Gammel 06-10-09, 00:26   #207
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

personsøker
leksikon
fyllik
bone, bonat (i tromsødialektisk forstand altså)

Gammel 06-10-09, 09:45   #208
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Kopptue
Disse

Sånn dialektsmessig mener du vel da?
Eg har i alle fall tua fortsatt, og sier dessa ikke "huske" som de gjør her.
Jeg forsøker så langt jeg klarer å holde på egen dialekt, og ungene de forstår det.

Men i forhold til ord jeg ikke trenger.

Jeg sier ikke barnehagetante, sykesøster og forsøker å ikke si frøken.
Det er ikke lengre snakk om video nei, disketter, prosentlapp, personsøker (kan ikke fatte at vi startet å studere og hadde sånne og ikke telefon), og mange andre som nevnt her i tråden ja. Vi kjøpte Sad Sam, Funny eller Shake tyggis.

Et ord jeg trodde ikke kom til å vare så lenge var kødde. Husker det var et litt merkelig ord da det kom, men det kom for å bli.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Men asjett og tallerken er jo to forskjellige ting! Spiser du kake av tallerken?

Javel. Vi sier fat til alt. De andre ordene er sånne "tv-ord" på lik linje med niese og nevø og huske og å lukte vondt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 09:48   #209
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Eller kontakt-telefonen som vi så passende kalte det.

Ja, jeg husker kontakttelefonen!

Har ellers ikke lest gjennom alle innlegg i tråden, men de ordene som har forsvunnet fra mitt vokabular er helst dialektord fra min dialekt fra Vestlandet. Etter snart 15 år på Østlandet har dialekten blitt litt vannet, ut og de veldig typiske dialektordene er borte. Sånne ord som er nevnt tidlig i tråden her (videokassett, opptakskassett osv.) er ord som bare har blitt borte fordi sammenhengen de brukes i er borte. Dialektordene lever i bestevelgående, hos andre.

Sist redigert av Jenna : 06-10-09 kl 09:54.
Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 09:48   #210
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Javel. Vi sier fat til alt. De andre ordene er sånne "tv-ord" på lik linje med niese og nevø og huske og å lukte vondt.

Er du trønder? Jeg sier også fat til alt. Og søskenbarn og tantunger, ikke kusine/fetter/nevø/niese. Og ting lukter og smaker fælt, ikke vondt. Også sier jeg sko om alt som ikke er gummistøvler. Ikke noe skistøvler her i gården, nei.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 09:53   #211
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessuten så vinner vi bussen framfor å rekke den. Premie hver dag!

Gammel 06-10-09, 09:55   #212
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

leksikon

:leiseg: Leksikon er et så fint ord at det kan ikke forsvinne.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 10:00   #213
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Å kælve på sykkelen!

Gammel 06-10-09, 10:03   #214
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er du trønder? Jeg sier også fat til alt. Og søskenbarn og tantunger, ikke kusine/fetter/nevø/niese. Og ting lukter og smaker fælt, ikke vondt. Også sier jeg sko om alt som ikke er gummistøvler. Ikke noe skistøvler her i gården, nei.

Nei jeg er ranværing (fra Helgelandskysten i Nordland), og sier vel de samme tingene som deg. Det er mange ord som er østnorske fenomen som man kjenner fra bokmål, radio og tv. Man har egne uttrykk for en del ting lengre nord, men også en forenkling på en del områder.

Gammel 06-10-09, 10:11   #215
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det uttrykket hadde jeg helt glemt! :bodd for lenge sørafor:

Gammel 06-10-09, 10:23   #216
Dronningen
Pauset

Standard

Heime bruker man å vinne i forhold til å klare. "Å vinn med" betyr det samme som "å klare med noe". Har det kanskje noe av den samme koblingen der?

Gammel 06-10-09, 10:26   #217
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Men sier dere "å natte over"? Folk fniser når jeg bruker det uttrykket.

Og "sovne av". Det skjønner ikke folk her i Oslo.

Gammel 06-10-09, 10:27   #218
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:fornærmet:

Det gjør jeg vel!

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 10:28   #219
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

:fornærmet:

Det gjør jeg vel!

Da er du smartere enn de fleste jeg har møtt. De fleste ser bare dumt på meg.

Gammel 06-10-09, 11:07   #220
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Ja, jeg vet at mange sier fat til alt. Man har da bodd i Trøndelag. Jeg mener likevel at asjett og tallerken er to forskjellige ting. Og så synes jeg det er rart når ting lukter eller smaker stygt.

Men sier dere "å natte over"? Folk fniser når jeg bruker det uttrykket.

Det var litt søtt, ja - har aldri hørt det før.

Opprinnelig lagt inn av Divine

Å jo, da, men jeg er jo litt hjernevaska.

Sist redigert av Bluen : 06-10-09 kl 11:29.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:13.