|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnehage i romjula?De har fri fra 21 desember til 11 januar. Mannen har fri og er delvis permitert. Men dette er helt vanlig her i Sverige,flere bhg har stengt romjula og første uka i januar pga at så lite barn som skal dit.
|
|
|
#2 |
|
i Morgentåkedalen
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnehage i romjula?Barnehagen til ungene er stengt både i romjula og påskeuka. Jobben min er sånn at jeg må ta ut ferie i romjula og påskeuka. Så hos oss er alltid jeg og ungene hjemme i romjula. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Quiet, please
|
Sv: Barnehage i romjula?
Etter å ha hatt ungene hjemme i nesten to uker (inkl. to dager med veldig syk mann) høres dette helt perfekt ut.
|
|
|
#4 |
|
Latsabb
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnehage i romjula?Jeg har fri i romjula, så da har barnehagebarnet også det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnehage i romjula?Vår barnehage er ikke åpen i romjula, men hvis den hadde vært det, kunne det godt være at de hadde tatt seg en tur en dag eller to selv om sambo har fri (jeg jobber to dager). Det kunne ha vært fint i forhold til å få gjort unna storhandling og litt adspredelse fra lange dager uten andre barn i nærheten.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnehage i romjula?Jeg har overhode ingen dårlig samvittighet for at jentene mine er to dager i barnehagen nå i romjula, selv om jeg har fri. De koser seg der, og jeg har behov for tid alene. Vi har mange fridager sammen med ekstra lang nyttårshelg i år, så dette avbrekket er bare kjærkomment for oss alle.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Barnehage i romjula?Jeg tror ikke akkurat at gutta hadde hatt vondt av å være i bhg/SFO akkurat nå..... |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Helt vanlig
|
Sv: Barnehage i romjula?De er hjemme. Deilig med noen dager fri selv om jeg må jobbe noen timer for syns skyld. Pappaen er hjemme da.
|
|
|
#10 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Det tror jeg er et veldig viktig poeng. Barn med søsken kjeder seg mindre (men krangler vel mer
|
|
|
#12 |
|
kall om benen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnehage i romjula?Jeg må si at vi ikke er de flinkeste til å være ute en masse, men ungene har forholdt seg ganske så rolige og krangler ikke noe mer enn vanlig. Det virker som de liker at det ikke er så mye morgenstress og at vi tar ting mer med ro.
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Barnehage i romjula?Vi har ikke hatt morgenstress disse to dagene, så vi har kost oss masse til frokost og så har ungene vært ute av huset klokka ti. I dag gikk de to største hjem klokka to, så de har ikke akkurat hatt lang dag heller. Og det er mye mer harmonisk her hjemme nå enn de dagene de er hjemme hele dagen. |
|
|
|
#14 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Barnehage i romjula?Barnehagen vår er stengt hele jula. SFO er åpen, heldigvis. Så en skal dit, en skal til diverse venninner og eldstemann ordner seg selv. I går var de bare 5 barn på SFO og de hadde vært på kino og McDonalds, dessuten hadde de akt i flere timer.
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Barnehage i romjula?Noen ganger går ikke ting helt som planlagt. Ungene mine skulle være hjemme i romjula. Jeg synes egentlig at ting har gått veldig fint, og konfliktnivået har vært ytterst levelig. Men etter to dager med gråt og tenners gnissel ringte jeg barnehagen i morges. De var mange voksne og få barn, så hun måtte gjerne komme. Nå er hun hentet og hun har storkost seg i barnehagen i dag. Knerten trives best hjemme og har vært sammen med oss.
|
|
|
|
#16 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Barnehage i romjula?Tenk, de fleste steder i Sverige er det helt forbudt å ha barna i barnehage om en av foreldrene har fri. Man får flere steder til og med redusert barnehageplassen for eldre søsken når man har barselpermisjon. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Tre små T
Det stemmer det Emm. Når jeg har fri er ikke barna i bhg. Når jeg er i barselpermisjon får barn avære 15 timer i uka i bhg,eldre barn får ikke være på SFO. Litt upraktisk til tider,og dumt for meg som jobber skift og på ei uke kan ha 2 dagvakter.Da er det lite bhgtid på barna. For min del er det greit å ha dem mye hjemme,men ikke så ideelt for barna å ha så lite kontunitet i hverdagen.
|
|
|
#18 |
|
Men først, kaffe!
Tror dette er litt av svaret på hvorfor de klarte å få full barnehagedekning lenge før Norge. Ei jeg kjenner måtte i møte med NAV (eller hva det heter i Sverige) hvor barnehagen også var på banen, mor hadde operert en skulder og de diskuterte hvordan det kunne tilrettelegges så barna kunne være hjemme i den perioden hun var sykemeldt. Det ble lykkligvis for min bekjent ikke noe av, men tenk så strikt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Tre små T
Det er jo pga av at det er så billig at man må begrense antall barn i bhg. Når jeg har vært sjukemeldt får jeg bestemme selv hvor mye jeg har barna der,men det er en del press fra bhg at de helst bare skal være der 15 timer per uke.Så man må helst ha skriv fra legen på noe annet,hvis man vil ha ungene der mer. Her er det bare sånn,så ingen som reagerer. Mange sparer opp sin foreldrepermisjon i mange år og bruker de i ferier. Derfor er det vanlig med 1 md juleferie og 2 md sommerferie.Men det har kommet noen reaksjoner fra nordmennene som bor her,men det blir nok ingen endring.
|
|
|
#20 |
|
Tre små T
Nei fastpris,3 % av bruttoinntekt,men maxpris på 1290 kr.Også reduseres det for barn over 4 år. Så jeg betaler 1800 SEK for begge barna. Da er all mat inkludert,varm lunsj,froksot og 2 MM. Bleier er også inkludert.
|
![]() |
|
|