Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-10, 00:17   #201
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

For tiden er det Rosinbutikken som gjelder. Der kan jeg shoppe i både jente- og gutteavdelingen.

Gammel 06-02-10, 01:14   #202
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Næsj, alle kan gjøre det.

Akkurat det er jeg fullstendig klar over. Men det var vel strengt tatt ikke poenget. Poenget var det prinsipielle i om det er greit å først søke opp informasjon om en brukers aktivitet (selektivt), for så å bruke det i en diskusjon. Eller "diskusjon".

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 08:41   #203
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Poenget mitt er vel at man tar denne debatten og VET at man kun diskuterer en del av befolkningen.

Jeg er på langt vei enig med deg. Det virker absurd at de samme folkene som reagerer på rosa prinsessekjoler fordi "det er ødeleggende for likestillingen" og snakker masse om ubevisste signaler etc samtidig kjemper for at kvinner skal få gå i burka. (Nå håper jo jeg at de som kjemper for at kvinner skal få gå i burka gjør det for at kvinnene skal få ta del i livet utenfor hjemmene og ikke fordi at de "bør få lov å velge selv" - noe som er et helt absurd argument mot en rotfestet kultur. Det er like bra som å si "at hvis en kvinne får bank hos mannen kan hun jo bare gå fra ham! Hvorfor blir disse teite kvinnene hos en mann som denger dem?")

Så ja, jeg er på sett og vis enig med deg. Men det har ikke noe med selve diskusjonen å gjøre, men med måten enkelte diskuterer på. Og det vil du alltid finne. (Jeg nevnte også miljø, der har du mye av det samme. Kanskje enda mer paradoksalt enn med innvandring. At folk "ser ut til" å ha korrekte meninger, men i realiteten har de ikke noen konsekvent, gjennomtenkt holdning. Bare en rekke løsrevete meninger som motsier hverandre når man kikker dem nærmere i kortene.)

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Akkurat det er jeg fullstendig klar over. Men det var vel strengt tatt ikke poenget. Poenget var det prinsipielle i om det er greit å først søke opp informasjon om en brukers aktivitet (selektivt), for så å bruke det i en diskusjon. Eller "diskusjon".

Jeg regnet med at det var poenget siden du benevnet henne spesifikt som moderator.

Gammel 06-02-10, 09:12   #204
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min sønn hadde en periode hvor han bodde i søsterens prinsessekjole. Riktignok var den turkis da, men dog . Han har gått i familieselskap ikledd denne kjolen. Men den perioden ble raskt erstattet av supermann-perioden.
Ellers har vi vært gjennom en rååååsa prinsesseperiode med eldstemann da hun var i barnehagealder, selv om hun ikke var veldig prinsesse-laik der hun klatret i trær og hoppet i sølepytter .

Det har aldri ramlet meg inn å styre klesvalgene til ungene ut over at de ikke går uanstendig kledd (som betyr at minstemann MÅ ha truse på, selv om han av og til føler for å gå med snabben bar i buksa) og at eldstemann må ha tights under skjørtet, iom at hun har en tendens til å sitte med beina både her og der. Og at de må kle seg etter været, siden jeg ikke gidder å ha syke barn. Ut over det kan ungene mine få ha hvilken periode de vil, og min kjære sønn gikk i barnehagen med supermanndrakt hver dag i flere uker. Eldstemann hadde tilsvarende et år hvor hun nektet å gå med annet enn skjørt og kjoler. Fryyyktelig pjaktisk for en klatremus, men hva kan man si?

Jeg tror faktisk det kan få verre utslag om man forsøker å nekte ungene disse periodene, for det er mye rart man kan gjøre kun ut av trass og oposisjon til foreldre når man blir gammel nok til å styre showet selv.

Tror det er mer å hente på å se på leker og fritidsinteresser mht hva som fremmer og ødelegger likestilling, for å si det sånn.

Gammel 06-02-10, 12:26   #205
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Jeg skulle kjøpe koppesett i 1 årsgave til nabogutten. Han liker veldig godt å "servere mat". Til min overraskelse fant jeg bare rosa og lilla kopper på lekebutikken. Slik var det ikke da mine barn var i den fasen. Vi har gamle plastkopper i alle mulige farger. Og de er nå 12 og 10 år gamle. Det har skjedd utrolig mye på kjønnsdelingsfronten i det siste. Og jeg mener foreldrene er lite reflekterte rundt dette. Det prinsesses og prinses så mye at jeg priser meg lykkelig for at jeg ikke har barn i den fasen nå.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 13:11   #206
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er på langt vei enig med deg. Det virker absurd at de samme folkene som reagerer på rosa prinsessekjoler fordi "det er ødeleggende for likestillingen" og snakker masse om ubevisste signaler etc samtidig kjemper for at kvinner skal få gå i burka. (Nå håper jo jeg at de som kjemper for at kvinner skal få gå i burka gjør det for at kvinnene skal få ta del i livet utenfor hjemmene og ikke fordi at de "bør få lov å velge selv" - noe som er et helt absurd argument mot en rotfestet kultur. Det er like bra som å si "at hvis en kvinne får bank hos mannen kan hun jo bare gå fra ham! Hvorfor blir disse teite kvinnene hos en mann som denger dem?")

Så ja, jeg er på sett og vis enig med deg. Men det har ikke noe med selve diskusjonen å gjøre, men med måten enkelte diskuterer på. Og det vil du alltid finne. (Jeg nevnte også miljø, der har du mye av det samme. Kanskje enda mer paradoksalt enn med innvandring. At folk "ser ut til" å ha korrekte meninger, men i realiteten har de ikke noen konsekvent, gjennomtenkt holdning. Bare en rekke løsrevete meninger som motsier hverandre når man kikker dem nærmere i kortene.)

.

Veldig enig i dette.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 14:25   #207
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

Jeg skulle kjøpe koppesett i 1 årsgave til nabogutten. Han liker veldig godt å "servere mat". Til min overraskelse fant jeg bare rosa og lilla kopper på lekebutikken. Slik var det ikke da mine barn var i den fasen. Vi har gamle plastkopper i alle mulige farger. Og de er nå 12 og 10 år gamle. Det har skjedd utrolig mye på kjønnsdelingsfronten i det siste. Og jeg mener foreldrene er lite reflekterte rundt dette. Det prinsesses og prinses så mye at jeg priser meg lykkelig for at jeg ikke har barn i den fasen nå.

Da har man alltids Ikea eller lekebutikker som fokuserer på treleker og sånt. Det finnes mange, mange alternativer til råsa koppesett og vi har aldri hatt noe rosa i hus av det slaget.

Gammel 06-02-10, 15:12   #208
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg sitter sånn når jeg leser Ulvhedinas innlegg: og føler at vi befinner oss på hver vår planet. Jeg føler meg definitivt ikke nesten helt enig med henne.

Jeg nekter å tro at jenter ønsker seg prinsessekjoler kun fordi de er jenter.

Praktisk å dele opp klesavdelinger til toåringer slik at det blir lettere å finne fram!?

Håper du har lest alle innleggene mine, ikke noen få utvalgte.

Hvem har noen gang påstått det?

Kanskje man skal dele opp på en annen måte, slik at man slipper jungel. Forslag?

Gammel 06-02-10, 15:20   #209
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nina, her.

Her er min prinsessegutt, han hadde en periode i noen år da han elsket rosa kjoler og glitter. Det begynner å bli noen år siden nå.

Herlig!
Jeg tror likevel ingen slår min nevø. Da han ble 8 år, inviterte han alle kameratene sine i prinsessebursdag, der alle gutta måtte være prinsesser. Det slo utrolig nok godt an. I dag er han 14, men er glad i jenter.

Gammel 06-02-10, 15:36   #210
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Håper du har lest alle innleggene mine, ikke noen få utvalgte.

Hvem har noen gang påstått det?

Eh, nå siterte du meg på en litt spesiell måte synes jeg. De siterte setningene kom ikke etter hverandre i mitt innlegg, og har ingenting med hverandre å gjøre. Jeg har lest innleggene dine, er det så utenkelig at noen kan være uenig med deg altså? Hvor har jeg påstått at noen har påstått noe som helst, jeg sier bare at jeg nekter å tro at jenter ønsker seg prinsessekjoler kun i form av sitt kjønn.

Sitat:

Kanskje man skal dele opp på en annen måte, slik at man slipper jungel. Forslag?

Mitt forslag er ingen deling i det hele tatt, iallefall fram til det er behov for ulik form på klærne.

Gammel 06-02-10, 16:06   #211
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Eh, nå siterte du meg på en litt spesiell måte synes jeg. De siterte setningene kom ikke etter hverandre i mitt innlegg, og har ingenting med hverandre å gjøre. Jeg har lest innleggene dine, er det så utenkelig at noen kan være uenig med deg altså? Hvor har jeg påstått at noen har påstått noe som helst, jeg sier bare at jeg nekter å tro at jenter ønsker seg prinsessekjoler kun i form av sitt kjønn.

Mitt forslag er ingen deling i det hele tatt, iallefall fram til det er behov for ulik form på klærne.

Jeg tok bare bort teksten i mellom, men lot det være et mellomrom, slik at det skulle synes. Men for all del, flisespikk gjerne om du vil. Det er selvsagt ikke helt utenkelig at du er uenig med meg, og tilogmed misliker meg stort basert på dette. Det er i hvertfall inntrykket jeg sitter igjen med av deg, og jeg kjenner deg ikke engang. Når tonen i tråden blir så himla meggete, så tror jeg bare jeg går ut her fra igjen. Jøss. Diskutere sak er nok ikke så lett.

Gammel 06-02-10, 16:10   #212
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ulvhedina, det er mye enklere å lese svarene dine og sitatene du bruker dersom du deler opp slik at hvert svar kommer rett etter den sitat-delen det hører til, hvis du skjønner? Da må du riktignok legge inn manuelt noen [quote] og [/quote]-tagger, men det hjelper veldig på leseligheten. (Og så slipper man misforståelser i forhold til det innlegget du siterer - hvis man ikke leser hele tråden i sammenheng, men skummer litt, får man ikke nødvendigvis med seg f.eks. innlegget til Irma, men bare sitatet ditt, der det ser ut som om de tre setningene står uten noe imellom.) Dette er ikke ment som flisespikking, brukertittelen min til tross, bare som et tips.

Gammel 06-02-10, 17:41   #213
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg ikke imot prinsessekjoler så lenge det ikke hindrer jentene i å ha aktiv lek. Men jeg er veldig for at man ikke skal legge sterke føringer på kjønnsrollemønster i tidlig alder.

Samtidig mener jeg at man ikke kan forby burka. Jeg vet ikke om det kvalifiserer til å "kjempe for burka jeg". Men argumentet mitt for at man ikke kan forby voksne kvinners klesplagg er at jeg ikke ønsker at myndighetene skal ha rett til å legge seg opp i voksne menneskers klesplagg.

Jeg er sterkt for likestilling og skulle ønske burkaen ikke var brukt og jeg synes at kvinnesynet i islam suger hoppetau, men likevel så ønsker jeg altså ikke noe forbud, bare fordi jeg ikke liker burkaen.

Jeg vet ikke om det er noe vits i å ta opp denne diskusjonen igjen, den har jo blitt tatt opp og igjen ad nauseam. Men jeg mener likevel at mitt syn på disse sakene er hverken motstridende eller absurd.

Gammel 06-02-10, 18:11   #214
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg vet ikke om det er noe vits i å ta opp denne diskusjonen igjen, den har jo blitt tatt opp og igjen ad nauseam. Men jeg mener likevel at mitt syn på disse sakene er hverken motstridende eller absurd.

Jeg mener det er absurd å tro at kvinner som er vokst opp i en kultur som er kvinnefientlig har et mer fritt valg enn barna våre som vokser opp i en kjønnet H&M avdeling. Vi er alle et produkt av det samfunnet vi lever i. Jeg klarer ikke å se logikken i at man motstander av klær på grunn av kjønning i en sammenheng, men ikke i en annen. (Som jeg sa så ser jeg at man kan være motstander av kjønnete og symbolbærende klær - både burka og rosa prinsesskjoler - men sammtidig innse at det er det minste onde. Jeg regner med at alle mener at de heller ville hatt rosa prinsesskjole enn ingenting på barna hvis det var kaldt og på samme måte er jeg motstander av å forby burka. Fordi det er det minste ondet. Men jeg er ikke i tvil om at burka er et mye sterkere symbol på kvinneundertrykking enn prinsesskjoler.)

Jeg synes jo heller ikke du har en mening hvor du er udelt negativ til prinsessekjoler og udelt negativt til et forbud mot burka. Men de som har det (for det er noen), synes ikke du det er motstridende meninger?

Sist redigert av him : 06-02-10 kl 18:14. Årsak: La til siste avsnitt
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 18:20   #215
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener det er absurd å tro at kvinner som er vokst opp i en kultur som er kvinnefientlig har et mer fritt valg enn barna våre som vokser opp i en kjønnet H&M avdeling. Vi er alle et produkt av det samfunnet vi lever i. Jeg klarer ikke å se logikken i at man motstander av klær på grunn av kjønning i en sammenheng, men ikke i en annen. (Som jeg sa så ser jeg at man kan være motstander av kjønnete og symbolbærende klær - både burka og rosa prinsesskjoler - men sammtidig innse at det er det minste onde. Jeg regner med at alle mener at de heller ville hatt rosa prinsesskjole enn ingenting på barna hvis det var kaldt og på samme måte er jeg motstander av å forby burka. Fordi det er det minste ondet. Men jeg er ikke i tvil om at burka er et mye sterkere symbol på kvinneundertrykking enn prinsesskjoler.)

Jeg synes jo heller ikke du har en mening hvor du er udelt negativ til prinsessekjoler og udelt negativt til et forbud mot burka. Men de som har det (for det er noen), synes ikke du det er motstridende meninger?

Jeg har aldri møtt noen som er helt imot prinsessekjoler sånn at de ønsker forbud og som samtidig synes burka er helt uproblematisk og fint, ei heller diskutert med noen som er det. Jeg synes jo det er stor forskjell på å "like" noe, som å ikke like prinsessekjoler og å ønske å forby noe.

Jeg opplever heller at folk som insisterer på at det er store forskjeller på jenter og gutter og som lever veldig tradisjonelt plutselig blir store kvinnesaksforkjempere når det gjelder burka, og det synes jeg er veldig inkonsekvent da.

Men dette blir en veldig rar diskusjon.

Gammel 06-02-10, 18:26   #216
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mammamia, her.

Du har sikkert allerede handlet gaven, men sånn til en annen gang; Bunnpris pleier å ha et bra utvalg på mer kjønnsnøytralt farget plastikk. Mye av det er noe ræl, men noe er billig fordi det er de samme gamle koppene som har solgt de siste 20-30 årene - altså akkurat de samme som du var på jakt etter. (Ja, for du mener de der røde, gule, blå enkle plastikk-koppene og fatene uten dekorasjon?)

Gammel 06-02-10, 18:26   #217
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Idiotisk. Jeg synes det er bra sporty å kjøpe lekekjøkken til gutter. Har faktisk ikke hørt om noen som har gjort det før, selv om det jo burde vært gjort.

Virkelig? Her fikk også lillebror kjøkken, babydukke og ikke minst glitrende drillstokk sist sommer.

Her er både gutt og jenter, mamma og pappa opptatt av at man skal se bra ut, ordne seg på håret, pynte seg når man skal bort, og at klærne er normalt fine. Lillebror blir fønet og har i gele når det er bursdag i barnehagen, og storesøster danser i prinsessekjoler og leker med feér. Lillebror har danset rundt i kjoler han også, men påvirket av barnehagen kom det også andre helter inn i bildet. Jeg liker selv rosa godt, og har mye rosa stæsj på kontoret som en motvekt til alt jeg er ellers egentlig. Dessuten kler jeg fargen.

Det er fint at menn og kvinner, gutter og jenter er ulike. Det er det flotte med verden, samliv og relasjoner. Likeverd derimot, uavhengig av rosa kjoler, det er det man må strebe etter. Jenter skal ikke måtte se ut som og oppføre seg som gutter for å være verdt noe, for å bli respektert og bli holdt fram som forbilder.

Sist redigert av Dronningen : 07-02-10 kl 10:59. Årsak: skrivefeil
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 18:27   #218
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tok bare bort teksten i mellom, men lot det være et mellomrom, slik at det skulle synes. Men for all del, flisespikk gjerne om du vil. Det er selvsagt ikke helt utenkelig at du er uenig med meg, og tilogmed misliker meg stort basert på dette. Det er i hvertfall inntrykket jeg sitter igjen med av deg, og jeg kjenner deg ikke engang. Når tonen i tråden blir så himla meggete, så tror jeg bare jeg går ut her fra igjen. Jøss. Diskutere sak er nok ikke så lett.

Uhm ... Hallo? Noen hjemme? Hvor i innlegget til Irma leser du at hun misliker deg? Hun diskuterte saken, det er du som tar det personlig. Så den siste setningen din faller tilbake mitt i fleisen din.

Og jeg har fremdeles ikke sett noen være meggete. Og når du skriker opp om at du da går ut herfra igjen, viser du bare en utrolig barnslig side ved deg selv. Blir rent flau på dine vegne.

Gammel 06-02-10, 18:28   #219
him
Leser

him sin avatar

Standard

Esme: Jeg har møtt folk som er motstandere mot å dytte jenter (og gutter) inn i tradisjonelle kjønnsroller og som mener man bør tilrettelegge for å hindre det og som samtidig mener at voksne mennesker står "helt fritt" og at det derfor ikke er nødvendig å tilrettelegge for "de kan jo bare kle seg i det de vil".

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg opplever heller at folk som insisterer på at det er store forskjeller på jenter og gutter og som lever veldig tradisjonelt plutselig blir store kvinnesaksforkjempere når det gjelder burka, og det synes jeg er veldig inkonsekvent da.

Ja, jeg synes det også er helt merkelig. Jeg blir generelt veldig overrasket over at folk bytter mening etter hvilken kontekst de er i. (Og da mener jeg ikke at man bytter mening som at man gjør pragmatiske valg. Feks at man ikke liker skillet mellom gutte- og jente-klær, men alikevel velger å handle barneklær i billige kjedebutikker fremfor dyrere klær som er mer nøytrale. Men at man mener - helt alvorlig - at reglene for hva som er galt og rett skifter alt etter settingen. Feks synes ikke jeg det er mer "riktig" å svindle en svindler enn en 100% ærlig person. Mer fristende, ja. Men ikke mer riktig.)

Nåja, alt dette er jo en avsporing av den orginale tråden. Men det er litt pussig.

Gammel 06-02-10, 19:41   #220
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å se logikken i at man motstander av klær på grunn av kjønning i en sammenheng, men ikke i en annen.

Men man kan jo godt være "motstander" av både burka og prinsessekjoler uten å mene at noen av delene skal være forbudt. Man kan ønske seg at kulturen (for eksempel representert av butikker/reklame) ikke skal pushe rosa prinsessekjoler, og man kan ønske seg at kulturen ikke skal pushe burka - og man kan samtidig synes at det bør være lov for dem som ønsker det å gå i rosa kjoler eller burka. Og man kan godt synes at foreldre bør holde igjen på de mest outrert kjønnsdelte klærne og lekene uten at man samtidig bør være "forpliktet" til å mene at burka bør forbys for eksempel for offentlig ansatte.

Jeg kan ikke se at det å mene at "kjønnsdelte klær" bør være tillatt "kræsjer" med det å mene at det er uheldig med en kultur som "krever" ekstremt kjønnsdelte klær.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.