|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?
![]() |
#202 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Akkurat det er jeg fullstendig klar over. Men det var vel strengt tatt ikke poenget. Poenget var det prinsipielle i om det er greit å først søke opp informasjon om en brukers aktivitet (selektivt), for så å bruke det i en diskusjon. Eller "diskusjon".
![]() |
#203 |
Leser
|
Jeg er på langt vei enig med deg. Det virker absurd at de samme folkene som reagerer på rosa prinsessekjoler fordi "det er ødeleggende for likestillingen" og snakker masse om ubevisste signaler etc samtidig kjemper for at kvinner skal få gå i burka. (Nå håper jo jeg at de som kjemper for at kvinner skal få gå i burka gjør det for at kvinnene skal få ta del i livet utenfor hjemmene og ikke fordi at de "bør få lov å velge selv" - noe som er et helt absurd argument mot en rotfestet kultur. Det er like bra som å si "at hvis en kvinne får bank hos mannen kan hun jo bare gå fra ham! Hvorfor blir disse teite kvinnene hos en mann som denger dem?")
Jeg regnet med at det var poenget siden du benevnet henne spesifikt som moderator.
![]() |
#204 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Min sønn hadde en periode hvor han bodde i søsterens prinsessekjole. Riktignok var den turkis da, men dog
![]() |
#205 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Jeg skulle kjøpe koppesett i 1 årsgave til nabogutten. Han liker veldig godt å "servere mat". Til min overraskelse fant jeg bare rosa og lilla kopper på lekebutikken. Slik var det ikke da mine barn var i den fasen. Vi har gamle plastkopper i alle mulige farger. Og de er nå 12 og 10 år gamle. Det har skjedd utrolig mye på kjønnsdelingsfronten i det siste. Og jeg mener foreldrene er lite reflekterte rundt dette. Det prinsesses og prinses så mye at jeg priser meg lykkelig for at jeg ikke har barn i den fasen nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Veldig enig i dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Absolut ateist
|
Da har man alltids Ikea eller lekebutikker som fokuserer på treleker og sånt. Det finnes mange, mange alternativer til råsa koppesett og vi har aldri hatt noe rosa i hus av det slaget.
![]() |
#208 |
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Håper du har lest alle innleggene mine, ikke noen få utvalgte.
![]() |
#209 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Herlig!
![]() |
#210 |
Ekvilist
|
Eh, nå siterte du meg på en litt spesiell måte synes jeg. De siterte setningene kom ikke etter hverandre i mitt innlegg, og har ingenting med hverandre å gjøre. Jeg har lest innleggene dine, er det så utenkelig at noen kan være uenig med deg altså? Hvor har jeg påstått at noen har påstått noe som helst, jeg sier bare at jeg nekter å tro at jenter ønsker seg prinsessekjoler kun i form av sitt kjønn.
Mitt forslag er ingen deling i det hele tatt, iallefall fram til det er behov for ulik form på klærne.
![]() |
#211 |
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() |
#212 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Ulvhedina, det er mye enklere å lese svarene dine og sitatene du bruker dersom du deler opp slik at hvert svar kommer rett etter den sitat-delen det hører til, hvis du skjønner? Da må du riktignok legge inn manuelt noen [quote] og [/quote]-tagger, men det hjelper veldig på leseligheten. (Og så slipper man misforståelser i forhold til det innlegget du siterer - hvis man ikke leser hele tråden i sammenheng, men skummer litt, får man ikke nødvendigvis med seg f.eks. innlegget til Irma, men bare sitatet ditt, der det ser ut som om de tre setningene står uten noe imellom.) Dette er ikke ment som flisespikking, brukertittelen min til tross, bare som et tips.
![]() |
#213 |
Mother of Dragons
|
Nå har jeg ikke imot prinsessekjoler så lenge det ikke hindrer jentene i å ha aktiv lek. Men jeg er veldig for at man ikke skal legge sterke føringer på kjønnsrollemønster i tidlig alder.
![]() |
#214 |
Leser
|
Jeg mener det er absurd å tro at kvinner som er vokst opp i en kultur som er kvinnefientlig har et mer fritt valg enn barna våre som vokser opp i en kjønnet H&M avdeling. Vi er alle et produkt av det samfunnet vi lever i. Jeg klarer ikke å se logikken i at man motstander av klær på grunn av kjønning i en sammenheng, men ikke i en annen. (Som jeg sa så ser jeg at man kan være motstander av kjønnete og symbolbærende klær - både burka og rosa prinsesskjoler - men sammtidig innse at det er det minste onde. Jeg regner med at alle mener at de heller ville hatt rosa prinsesskjole enn ingenting på barna hvis det var kaldt og på samme måte er jeg motstander av å forby burka. Fordi det er det minste ondet. Men jeg er ikke i tvil om at burka er et mye sterkere symbol på kvinneundertrykking enn prinsesskjoler.)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 06-02-10 kl 18:14. Årsak: La til siste avsnitt |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Mother of Dragons
|
Jeg har aldri møtt noen som er helt imot prinsessekjoler sånn at de ønsker forbud og som samtidig synes burka er helt uproblematisk og fint, ei heller diskutert med noen som er det. Jeg synes jo det er stor forskjell på å "like" noe, som å ikke like prinsessekjoler og å ønske å forby noe.
![]() |
#216 |
Travelt opptatt
|
Du har sikkert allerede handlet gaven, men sånn til en annen gang; Bunnpris pleier å ha et bra utvalg på mer kjønnsnøytralt farget plastikk. Mye av det er noe ræl, men noe er billig fordi det er de samme gamle koppene som har solgt de siste 20-30 årene - altså akkurat de samme som du var på jakt etter. (Ja, for du mener de der røde, gule, blå enkle plastikk-koppene og fatene uten dekorasjon?)
![]() |
#217 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Virkelig? Her fikk også lillebror kjøkken, babydukke og ikke minst glitrende drillstokk sist sommer. Sist redigert av Dronningen : 07-02-10 kl 10:59. Årsak: skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
|
Uhm ... Hallo? Noen hjemme? Hvor i innlegget til Irma leser du at hun misliker deg? Hun diskuterte saken, det er du som tar det personlig. Så den siste setningen din faller tilbake mitt i fleisen din.
![]() |
#219 |
Leser
|
![]() Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?Esme: Jeg har møtt folk som er motstandere mot å dytte jenter (og gutter) inn i tradisjonelle kjønnsroller og som mener man bør tilrettelegge for å hindre det og som samtidig mener at voksne mennesker står "helt fritt" og at det derfor ikke er nødvendig å tilrettelegge for "de kan jo bare kle seg i det de vil".
Ja, jeg synes det også er helt merkelig. Jeg blir generelt veldig overrasket over at folk bytter mening etter hvilken kontekst de er i. (Og da mener jeg ikke at man bytter mening som at man gjør pragmatiske valg. Feks at man ikke liker skillet mellom gutte- og jente-klær, men alikevel velger å handle barneklær i billige kjedebutikker fremfor dyrere klær som er mer nøytrale. Men at man mener - helt alvorlig - at reglene for hva som er galt og rett skifter alt etter settingen. Feks synes ikke jeg det er mer "riktig" å svindle en svindler enn en 100% ærlig person. Mer fristende, ja. Men ikke mer riktig.)
![]() |
#220 |
flisespikker
|
Men man kan jo godt være "motstander" av både burka og prinsessekjoler uten å mene at noen av delene skal være forbudt. Man kan ønske seg at kulturen (for eksempel representert av butikker/reklame) ikke skal pushe rosa prinsessekjoler, og man kan ønske seg at kulturen ikke skal pushe burka - og man kan samtidig synes at det bør være lov for dem som ønsker det å gå i rosa kjoler eller burka. Og man kan godt synes at foreldre bør holde igjen på de mest outrert kjønnsdelte klærne og lekene uten at man samtidig bør være "forpliktet" til å mene at burka bør forbys for eksempel for offentlig ansatte.
![]() |
|
|