Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-11, 19:42   #221
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Skal du ha noe som skjermer for innsyn fra veien eller mest som pynt?

Gammel 05-07-11, 19:44   #222
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Det trenger ikke skjerme så veldig mye, nei. Kanskje noe som blir rundt en drøy meter høy?

Ideelt sett vil jeg ha noe som er eviggrønt, tett og fint og kan formklippes (altså til en rett og firkanta hekk).

Barlind, kanskje? Eller kristorn?

Gammel 08-07-11, 22:33   #223
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

I kveld regner det, og jeg forventet meg stor snegleaktivitet. Da jeg tok med meg pølseklypa ut nå nettopp var alt jeg fant en frosk og en padde, begge ganske store. De spiser snegler, ja?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 22:40   #224
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Se, hekken begynner å ta form

Plantet den i mai i fjor, og har klippet som seg hør og bør. Tror jammen den kommer til å bli dekkende og fin når den blir liiiitt høyere

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 12:46   #225
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har plantet i de nye bedene! Det ble barlindhekk langs gjerdet, hagehortensia og lavendelstauder. Har fremdeles plass igjen, som dere ser, som jeg tenker å fylle med noen stauder på tilbud til høsten, kanskje. Noen puter eller noe slikt, kanskje?

Gammel 14-07-11, 14:23   #226
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Det ble veldig fint Salt. Planter du får på salg til høsten er ofte av litt dårlig kvalitet. Hva med noe som blomstrer tidlig vår, løkblomster av noe slag? Allium er en artig plante synes jeg. Tulipaner blir aldri feil det heller.
Jeg gravde ned en hagehortensia i fjor. Den kom opp igjen i år, men uten blomster.

Hva med en tidligblomstrende rhododendron? Du kan også ha en klematis som kan klatre på tjuaen (?) til høyre i bildet.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 14:28   #227
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Ooh, klematis på thujaen! Rhododendron har jeg også tenkt på, kanskje en kryprhododenron?

Gammel 16-07-11, 22:33   #228
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har gjort mye i hagen i år. I alle fall i et hjørne av hagen.

Dette er NØ hjørnet av tomta før:

Og her er det i dag:

Vi er ikke helt ferdige som dere sikkert ser, men så langt er vi veldig fornøyde med jobben vår. Det har gått noen timer.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 17:39   #229
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Wow, det blir kjempefint! Og kreativt! Det blir nok et hyggelig sted å sitte.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 18:56   #230
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Da har jeg i det minste fått kjøpt en klematis til thujaen! Det ble en Klematis Blue Angel, det tror jeg passer fint til resten av blomstene:

Gammel 17-07-11, 19:15   #231
Bell412
Aktiv

Medlem siden: Apr 2009
Bell412 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Noen som har noe tips om hvordan jeg kan få "ryddet" plenen. Det har kommet så utrolig mye i plenen som ikke er en del av gress familien :-)

Bell412 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 10:37   #232
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prøv sånn ugressfjerner du strør utover. Husker ikke hva det heter, men vi hadde stort hell med det nå i sommer. Fås på Plantasjen osv.

Ellers har vi endelig fått begynt på lekehusbygging! Fundamentene ble støpt i går og så fort det blir en dag/ettermiddag med opphold skal vi begynne å bygge. Gleder meg til det, storebror er helt hyper og gleder seg masse.

Er dette huset vi skal sette opp. Skal se om jeg får lagt inn noen bilder underveis.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 08:50   #233
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I går fikk jeg og storebror handlet inn shingel til taket og maling til utvendig og innvendig. Jeg ville veldig gjerne male det hvitt (vi har rødt hus nå men det skal males hvitt på sikt), men storebror sin favorittfarge er rødt og rødt måtte det bli. Har kjøpt inn hvitt til vindskier, stolpene, rekkverket, vinduer og dører da, så det ikke blir helt dystert. Tror det blir fint. Har kjøpt hvit maling til å male med innvendig også. Nå må det bare bli opphold da.

minibolle mai 2012
Gammel 10-08-11, 18:56   #234
Februarmamsen
Superduperaktiv

Februarmamsen sin avatar

Hvor: Østfold
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

De lekehusene er så fine... Gleder meg til å se hvordan det blir.

Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 19:16   #235
Februarmamsen
Superduperaktiv

Februarmamsen sin avatar

Standard

Her har vi gjort en del forskjellig i sommer.

• plantet hekk mot naboen
  • plantet hekk rundt uteområdene
  • laget stakittgjerde
  • plantet i tre kasser langs husveggene
  • byttet uteplassen fra belegningsstein til treplatting
Her er begge hekkene synlige.

Her er huset foran med nyplantede planter.

Stakittgjerdet og bedet i hagen

Det nye treguvlet på den ene uteplassen

Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 23:37   #236
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Knallfint hus og uteplass Februarmamsen!

Her kom lekehuset opp i går kveld og i dag var det klart til maling så kl. 22:30 var vi ferdig med første strøk med maling. Måtte ha arbeidslys den siste halvtimen. Naboene må tro vi er helt koko som maler lekehus en lørdagskveld. Menmen, er det opphold så er det opphold.

minibolle mai 2012
Gammel 14-08-11, 06:07   #237
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Slik ser lekehuset ut etter første strøket med maling. Ble veldig fint synes jeg, til tross for at jeg egentlig ville male hele huset hvitt siden vi med tiden skal male huset vårt hvitt. Men huset vårt er i dag rødt med hvite karmer og storebror sin favorittfarge er rødt så det var ikke snakk om noe annet. Jeg klarte å få overtalt han til å male stolper, vindskier, rekkverk, vinduer og døra i hvitt så det ble litt kontrast. Og jeg synes det blir riktig så koselig.

Vi skal fylle opp litt mer masse under lekehuset så fundamentene ikke vises lenger. Også skal vi så gress rundt huset og ha fiberduk med grus under det. Tror det blir fint.

Ikke se for mye på naboens bildekk. De har så mye greier utenfor huset som vi må se rett på, gleder meg til hekken blir litt høyere. Nå har jeg heldigvis fått noe litt finere (lekehuset) å hvile øynene på i stedet for da.

minibolle mai 2012

Sist redigert av kokosbolle : 14-08-11 kl 06:52.
Gammel 14-08-11, 20:18   #238
Februarmamsen
Superduperaktiv

Februarmamsen sin avatar

Standard

Så utrolig fint det ble.... Stilig!

Gammel 14-08-11, 20:31   #239
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker meg et sånt lekehus jeg og. Men gutta mine er nesten for store å. Nesten.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 21:45   #240
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Knallfint hus og uteområde, Februarmamsen.
Hva slags hekk er det du har plantet i hagen rundt uteplassen? Likner ikke Thuja..

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17.