|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding
Vi har identifisert problemet, jah! Det oppstår mellom dag 4 og dag 13! Og jeg har kalt det reaktiv depressiv episode uten å blunke (og lagt sorgreaksjon til som fritekst). Den 14-dagersregelen er kunstig og man kan fint gjøre unntak fra den:
(Statens Helsetilsyns kliniske retningslinjer for behandling og utredning av stemningslidelser)
![]() |
![]() |
#222 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror det er fordi vi gjerne "skyggebokser" litt i sånne diskusjoner, jeg. Alle har sine erfaringer med på lasset og så er vi i gang. Det ble i alle fall veldig tydelig for meg i en diskusjon der temaet var mobbing på arbeidsplassen. Jeg, med min erfaring i diskusjon mot en som hadde opplevd falske mobbeanklager fra en furten kollega som ikke hadde fått viljen sin. Det sier seg vel selv at det kompliserer ting litt da.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
maler
|
Ja, jeg tror heller ikke vi skal kalle noe bare sorg. Eller reaksjon etter dødsfall. Det må noe "alvorlig" inn der, ellers kan det fort bli alminneliggjort. Tenker jeg. Men å kalle en spade for en spade i trygdesystemet tror jeg er fornuftig, og ikke måtte presse det inn i noe som egentlig er mer alvorlig bare fordi en passende diagnose ikke finnes.
![]() |
#224 |
Kidding, right?
|
![]() |
![]() |
#225 |
maler
|
![]() |
#226 |
can-jur
|
Men hvilke tilfeller er det du snakker om da?
![]() |
![]() |
#227 |
Ser lyst på livet
|
Det aller vanligste, fremdeles er jo at gamle mennesker dør. Vi snakker om "vanlige" tilfeller her. Om du mister din bestemor på 104 år, så er det ikke et så uventet dødsfall, og om du trenger 2 måneder på å være 100% i sorg, helt uten restarbeidsevne, så er det en "litt" heftig sorgreaksjon som krever at man må inn med en sykemelding, og da er det snakk om en depressiv reaksjon. *snakker med store bokstaver, eller noe* |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg var sykemeldt en uke når pappa døde. Deet var ikke bare fordi pappa døde, men det ble liksom dråpen. Eksen hadde 14 dager før sagt han ville skilles og holdet mitt jobbet døgnet rundt med å finne løsninger (på det meste, føtes det som). I den perioden var jeg i opplæring.
![]() |
#229 |
Ser lyst på livet
|
Jeg er overhodet ikke uenig med deg i dette, det var mer tenkt som et tilsvar til Floksa, da det å miste et barn ikke kan betegnes som normalt, men er et sjokk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingOK, jeg ble bare litt usikker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#234 |
Ser lyst på livet
|
I følge dette så kan jeg ikke se noe annet enn at man har rett på permisjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Uten lønn vel og merke. Har du råd til 60 dager permisjon uten lønn så er jo det helt fint. Eller ti dager for den saks skyld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Borte
|
Ja, jeg er enig i dette.
![]() |
#237 |
Fjellpiper
|
Siden det var jeg som startet debatten er det kanskje på sin plass å presisere at jeg egentlig er langt på vei enig med Kasia og Darth. Jeg har også presisert at det var en "følelse" og en påstand som jeg refererte, men jeg hadde lyst til å få den debattert bl.a. fordi jeg syntes det var vanskelig å svare der og da på påstanden. Sånn sett har det vært en nyttig tråd for meg, men jeg er enig med Kasia i at det er uheldig å ha debatt som ikke er basert på statistikk eller dokumenterbare endringer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Jeg har sett det samme i forhold til eldre pasienter i psykiatrien.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Bør lage seg en tittel selv
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|