|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Det med studiepoeng er definitivt løsbart i sommerferien og i løpet av seks dager. At alle lærere skal kunne ta studiepoeng hvert år er nok utopisk, men at man for eksempel annenhver år tar poenggivende utdanning som tilsvarer 12 dager om sommeren og annenhvert år tar fri disse dagene er vel ikke helt utenkelig? Det er få som innenfor det offentlige får dekket alt av kostnader og tidsbruk på poenggivende fag og 12 dager annenhvert år eller 6 dager pr år er ikke veldig dårlig i utgangspunktet når det gjelder alle arbeidstakere. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Ok, så de vil at hver lærer skal ha flere undervisningstime pr. uke? Ja, jeg kan selvsagt se hvordan det vil virke økonomisk gunstig. Og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor det er lite ønskelig blandt lærerne. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Hertuginne
|
Ved å kreve at læreren er tilstede 8-16 gir man seg selv som skoleleder rom til å legge inn fellesmøter og arbeid på tvers i det tidsrommet, noe som KS mener vil gi mer kunnskapsdeling enn man har nå. Det er jo en fin tanke i seg selv, for man skaper rom for dialog og erfaringsdeling. (At det krever at skolen faktisk har nok arbeidsplasser til alle lærere er en helt annen sak.)
|
|
|
#4 |
|
Sviiisj!!
|
Og det synes jeg jo ikke er noe urimelig krav (i den grad man har arbeidsplass til alle), men dette tar jo mer tid per elev. Møter er nyttig, men tar tid, i tillegg til tiden som brukes til forberedelser, retting, elevsamtaler, foreldremøter, ansvarsgruppemøter, etc etc. Skjønner ikke hvordan dette skal gjøre det mulig å skvise enn flere undervisningstimer per lærer.
|
|
|
#5 |
|
Fartsfantom
|
Det er litt vanskelig å forstå hele greia syns jeg. Jeg snakker ut i fra videregående, mens andre snakker ut i fra grunnskolen. Det er litt forskjell mellom fag, skoleslag osv når det gjelder leseplikt, bunden, ubunden tid. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Akkurat det å ha spisepause på skift tror jeg hadde gått helt fint timeplanmessig gitt at man greide å definere hvilke typer lærere som spiser sammen. Sånne praktiske hindringer må man løse på hver enkelt arbeidsplass tenker jeg. Og endel steder vil det være åpenbart at lærere ikke kan forberede seg på skolen, men det er jo helt vanvittig at er sånn. Selvfølgelig må man ha arbeidsplass. Jeg fatter ikke at det ikke er trumfet gjennom for lengst.
|
|
|
#7 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De vil ha lærerne på skolen mellom 8 og 16 så vi skal være tilgjengelige for andre lærere og foresatte. Jeg har ikke noe problem med dette i seg selv. Møter og samarbeid med kolleger er viktig, og vi bør være der når elevene trenger oss. Veldig mange skoler har jo uansett innført tilstedeværelse tilsvarende en ordinær arbeidsuke. På skolen til ungene mine er lærerne på jobb 8-15.30, f.eks, og på skolen der jeg jobber er de fleste av kollegene mine på jobb fra morgenen til mellom 15 og 16, selv om vi på papiret ikke er pålagt å være der fullt så mye.
|
|
|
#8 |
|
Hertuginne
|
De tror vel at dere skal klare å gjøre alt av for- og etterarbeid i den nye, bundne tiden, og ser ikke at jo mer tilstedeværelse på skolen, jo mer vil det naturlig bli mer samarbeid og møter og man vil derfor ikke få tid til alt av for- og etterarbeid i den bundne tiden.
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Eller så tror de at det faktisk er det vi gjør, derfor trenger vi ikke tid til for- og etterarbeid. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Hvordan arbeidstiden på den enkelte arbeidsplass organiseres bør vel være opp til den enkelte leder? Blir det for mye møtevirksomhet må vedkommende ta tak. Det er da ikke bare noe som skjer fordi man er tilstede?
|
|
|
#11 |
|
Fartsfantom
|
Ragnhild Lied har sagt noe av det samme - at undervisning er ferskvare. Det var kanskje det samme du leste? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Dette et fra 2013 og hentet herfra: http://www.utdanningsforbundet.no/Ho...idstidsavtale/ |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?KS ønsker nok å kunne millimeterstyre hvor de har lærerne til enhver tid og ser helt klart at man på sikt kommer til å oppnå mer undervisning for pengene. Lærerne bør og skal holde den faglige fanen sin høyt hevet her og ikke fire på dette. Det er velkjent tankegang, man vil fjerne lukene og ha millimeterstyring over all aktiv tid så man kan få bare aktiv tid. Og inn med vage formuleringer. Som en motpart som jeg forhandlet med sa: "Hvis det står kan eller bør, så åpner det jo for alt!
|
|
|
#14 |
|
i tåkeheimen
|
KS mener vi skal planlegge påfølgende skoleår, drive etterarbeid og kurses. Det vitner om lite forståelse for jobben vår når de tror vi kan detaljplanlegge undervisning måneder frem i tid - gjerne uten å ha møtt elevene, og når de mener vi skal bedrive vurderingsarbeid når elevene har ferie.
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Nåh. Og hvilken institusjon skal man kurses på da hadde de tenkt? Den biten er uforståelig og vitner nærmest om en trang til å forkorte lærerferien.
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Ja det har jeg lurt på også. Jeg er mer enn klar for å ta en master, og kunne godt ha gjort det om sommeren. Men hvor skal jeg få gjort det? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Å ta en master uten å søke ulønnet permisjon og ta mye av kostnadene selv er utopisk for de fleste i offentlig sektor, men om lærere ønsker et videreutdanningsprogram så tror jeg ikke lærere på forhånd skal tenke at det er umulig for høgskoler og universiteter å sy sammen altså. Det er på slikt universitetene tjener penger. Det er ikke gratis, men det er ingen utdanningsopplegg. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Er frisk!
|
Med 7 uker tilstede i perioden hvor elevene ikke er på skolen, står man igjen med 38 uker med 37,5 timers uker mens elevene faktisk er på skolen. All tiden er tenkt lagt til arbeidsplassen. Bundet tid er helt uproblematisk for meg, jeg er i dag fysisk på jobben 41,25 timer hver uke i tillegg til det jeg jobber hjemmefra. Problemet er rett og slett at 37,5 timers uke overhodet ikke rekker til kjerneoppgavene; undervisning, forarbeid, etterarbeid og foreldresamarbeid. Og hva er det meningen at jeg skal kutte ut?
|
|
|
|
#19 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Nettopp.
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Jeg synes ikke etterutdanning er et sidespor, den defineres av myndighetene inn i kjerneoppgavene deres. Da må det settes av tid, og der er jo KS fullstendig på bærtur. (Ville du godtatt av en lege at han sa at det er et sidespor å holde seg oppdatert så lenge det er ventelister?) Dere må ta den ballen, utanning og oppdatering av dere selv ER kjerneoppgaver. Det må kommuniseres klart og tydelig oppover at det ikke er tid til det og at det ikke blir mer tid til det med det forslaget KS legger på bordet nå.
|
![]() |
|
|