Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

All inclusive - hva tenker du?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-14, 17:50   #221
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Jeg drømmer litt om charter ai eller semi-ai på resort i huttiheita.

Da bare for varme, sol og bad, og nada annet.

Ja, jeg ser problematikken i forhold til lokalsamfunn, absolutt, men det med å finne et sted å spise, det er det verste jeg vet. Det var grusomt på bryllupsreisen vår, med bare meg og mannen, hvor vi vandret omkring for å finne oss noe, og jeg som ikke er så glad i å eksperimentere med mat trives ikke med slikt. Og med ungene på topp? Det ville ikke vært ferie, det ville vært "grue seg til å finne mat", evt "finne et sted første dagen og holde oss til det". Da er ai og buffet fristende på sitt vis, altså.

Om noen år, muligens annerledes. Om ti år? Men nå? Det blir "mat på hotellet" uansett, og da er vel ikke ai så dyrt, egentlig.

Problematisk, ja.
Det er jo ikke gjennomført for vår familie heller da. vi reiser stort sett til svigermor, handler på lokalbutikken og deltar i lokalmiljøet (dvs, treffer folk mannen kjenner fra oppveksten.) Det er jo etisk sett bedre, og ofte får vi sol og sommer der også. Det er bare... litt annerledes å bo på gjesterommet til svigermor, enn "sydenhotell". Og mindre bading.

Gammel 30-07-14, 22:04   #222
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I mine år med vestlandsturisme møtte jeg svært mange blåhårede amerikanske damer -de reiste til og med alene! noen av dem- og masse nydelige britiske eldre par eller eldre damer på egenhånd. De bodde lenge på hotellet og var vidunderlige gjester som la igjen endel penger. Vi hadde dessuten mye busslaster med eldre reisende fra alle land i sør-Europa og Tyskland, skamrike søramerikanske turister og amerikanere. Middag og overnatting eller bare lunsj. Greie folk som la igjen penger.

Det er bare latskap og travelhet som gjør det bedre for blåhårede damer å reise med cruise, tror jeg. De reiste før også.

Gammel 30-07-14, 22:17   #223
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke sikkert det var de samme blåhårete damene som reista da, Harriet. Det er jo fullt mulig at det satt en gjeng blåhåringer hjemme de årene du jobbet på hotell, som ikke turte reise til Vestlandet eller Kanariøyene den gang.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 22:36   #224
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo sånn at hvis man ikke vet om Best, så går man for Bra eller Middels. Men når så Best kommer på markedet vil man naturlig nok velge det. Det kan være at blåhårete damer og barnefamilier reiste med telt og camping før, eller etterhvert med charter, men når de oppdager cruise finner de sin ferieform som gir dem den beste ferieopplevelsen de har hatt. Ja, de greier jo å reise på gamlemåten, men det skal ganske mye idealisme til for å velge bort det man helst vil til fordel for noe man egentlig synes er suboptimalt.

Gammel 30-07-14, 22:59   #225
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg trodde jo at det bare var gamle damer med blått hår som dro på cruise, men jammen tok jeg feil! Det var jo folk i alle aldre, mange med barn, helt normale folk rett og slett.

Gammel 31-07-14, 09:42   #226
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er jo sånn at hvis man ikke vet om Best, så går man for Bra eller Middels. Men når så Best kommer på markedet vil man naturlig nok velge det. Det kan være at blåhårete damer og barnefamilier reiste med telt og camping før, eller etterhvert med charter, men når de oppdager cruise finner de sin ferieform som gir dem den beste ferieopplevelsen de har hatt. Ja, de greier jo å reise på gamlemåten, men det skal ganske mye idealisme til for å velge bort det man helst vil til fordel for noe man egentlig synes er suboptimalt.

Ja, det handler jo om andre ting en å greie. Mine foreldre greide jo å sove i telt i tre uker med bleiebarn. De greide seg uten sydentur. Besteforeldrene greide seg med Noeges- ferie og før vi fikk bedre råd så greide vi oss med lavere hotell- standard. Men vi rar valg ut fra etikk, ønsker, egoisme, økonomi, livssituasjon osv.

Gammel 31-07-14, 09:52   #227
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det bedre å bruke AI og spise Prior når det er bevisste valg og man er klar over det problematiske aspektet? Jeg personlig vil si at det er verre å foreta en bevisst dårlig handling enn en ubevisst en.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 10:01   #228
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det bedre å bruke AI og spise Prior når det er bevisste valg og man er klar over det problematiske aspektet? Jeg personlig vil si at det er verre å foreta en bevisst dårlig handling enn en ubevisst en.

Ja, selvsagt. Poenget er mer at totalen i livet baserer seg på at vi alle gjør unødvendige og uetiske valg. Vi flyr de fleste av oss, men jeg klarte meg jo uten til jeg ble nesten voksen. Egentlig burde vi kanskje ikke spise kjøtt?

Gammel 31-07-14, 10:05   #229
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det regnes vel som verre moralsk sett. Men som et grunnlag for å gjøre "det riktige" er det jo bedre. Hvis folk faktisk ikke vet hva som er riktig blir det helt umulig å gjennomføre det.

Jeg mener jo feks at kleshandel er et bra eksempel på det. For å handle riktig må man vite noe om matrialet (hva er det), hvordan det er laget (sprøyting, er sauen muelet? fortrenger dette annet jordbruk? forholdene til bøndene, resirkulasjon av plast), hvordan det er behandlet (innfarginsprosessen, blokkfarging? strikket eller vevet? Har arbeiderene riktig verneutstyr?) og sømmen (får arbeiderene skikkelig lønn? Hvordan er arbeidsforholdene?)

Personlig har jeg ikke sjangse til å holde rede på alt dette, og jeg opplever det som tilnærmet umulig for meg å gjøre et valg - fordi jeg mangler kompetansen. Jeg tror heller ikke jeg har nok kompetanse til å velge en riktig ferieform - faktisk er jeg usikker på en del av de opplysningene som er kommet frem i tråden om AI er noe annet en ren synsing? Eller om det gjelder for allt av AI?

Gammel 31-07-14, 10:06   #230
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt er det ikke bedre, men det er jo greit å innrømme for seg selv at man bevisst tar et dårlig valg enn å late som at det er uproblematisk/ikke så farlig/jeg har fortjent det fordi jeg er meg/insert passende.

Det er svært få i Norge som ikke lever på en måte som skader miljøet, utarmer jordens ressurser og forårsaker elendige levekår i mindre priviligerte deler av verden.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 10:48   #231
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er det jeg mener også, Røvedatter. Å gå gjennom livet og tenke at jeg gjør hva faen jeg vil, jeg fortjener det, jeg blåser i hva andre sier om etiske betenkeligheter, fordi ingen er perfekt - da vil man ikke ta inn over seg noen form for endring.

Jeg er ingen boikotter, mye av samme årsak som him nevner. For meg er det overveldende å skulle sette meg inn i konsekvensene av alt jeg gjør. Spiser jeg ikke kylling, spiser jeg noe annet. Hva da? Hva skjer med lakseoppdretten hvis alle i Norge plutselig switcher fra kylling til salma? Boikotter jeg HM, støtter jeg noen andre som jeg ikke vet særlig mye om. Hvis en fabrikk i Kina må legges ned på grunn av boikott - hva skjer med lokalsamfunnet? Er det bedre med luselønn enn ingen lønn? Kan vi heller legge press på HM på andre måter. Det er rett og slett veldig få clear cut svar.

Men selv om jeg ikke benytter dramatiske virkemidler, tar jeg likevel innover meg problematiske konsekvenser av atferden min. Når Floksa (og min gærne hippiesøster) har sagt nok ganger at kyllingproduksjonen er uetisk, påvirker det atferden min etter hvert. Det er jo bare det jeg ønsker å oppnå ved å misjonere for andre ferieformer; at man skal skjønne at det er konsekvenser med AI som er helt åpenbare (selv om jeg som him sier ikke kan se det fulle bildet, er jeg ganske sikker på at det stemmer på mikronivå), og ikke minst at det finnes mange alternativer som er enkle og likeverdige. Som Tally sier, det var ganske mange som reiste til syden for 10 år siden også, uten at man lå i resort 10 mil fra nærmeste taverna.

Festina lente. Man trenger ikke å ha dårlig samvittighet for å reise på AI, men det kan være ok å skjønne at det ikke er idéelt for lokalsamfunnet. På samme måte som at man kanskje tar en flyreise mindre enn man ellers ville tatt hvis man har i bakhodet at man generelt burde la være. Små steg er bedre enn ingen, er det ikke?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 10:50   #232
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der synes jeg jaggu at Candy kom med Sannheten™.

Og, nei, jeg er IKKE ironisk.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 10:53   #233
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med deg, Divine.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 10:54   #234
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Candy sa.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 11:16   #235
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Føyer meg inn i rekken som enig med Candy.

Gammel 31-07-14, 11:23   #236
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg også.

Gammel 31-07-14, 11:31   #237
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Candy for president!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 12:37   #238
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Candy for president!

Det var det jeg skulle si!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 12:47   #239
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

At vi skulle finne en løsning i denne tråden!

Gammel 31-07-14, 12:48   #240
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Festina lente. Man trenger ikke å ha dårlig samvittighet for å reise på AI, men det kan være ok å skjønne at det ikke er idéelt for lokalsamfunnet. På samme måte som at man kanskje tar en flyreise mindre enn man ellers ville tatt hvis man har i bakhodet at man generelt burde la være. Små steg er bedre enn ingen, er det ikke?

Problemet er at vi ikke tar små steg fremover. Problemet er at vi bare sakker bittelitt ned på farten vi går baklengs med. Jeg synes at både "små steg" og uttrykket "festina lente" indikerer at det faktisk er en progresjon - og det er det da ikke.

Faktum er at foreldrene våre levde mer bærekraftig. Den levestilen vi har i Norge er ikke kompatibel med bærekraft overhode - og det har ingenting med AI eller ikke AI å gjøre.

Sist redigert av him : 31-07-14 kl 15:00. Årsak: la til en "
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.