|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Borte
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jeg vil tippe at denne saken splitter norsk AMK-miljø ganske mye. Profilerte skikkelser i ambulanse- og AMK-miljøet går ut og roper like høyt om tjenesteforsømmelse og rasisme som flertallet i denne tråden. Ullevål er svært tilbakeholdne med å be om unnskyldning, og ambulansesjåførene syns de tok en rett beslutning. Jeg håper granskningen blir så nøytral og at utfallet blir så riktig som mulig. Min erfaring tilsier at det finnes råtne egg også i ambulansetjenesten, og etter det som har kommet frem i mediene i denne konkrete saken så tror jeg at sjåførene handlet ut fra et fordomsfullt menneskesyn. Jeg syns de fortjener all den konsekvensen som møter dem nå.
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Ved første øyekast tenkte jeg ikke at mannen var ruset i det hele tatt. Den første artikkelen jeg leste handlet om munnhuggeri og slossing i Sofienbergparken og om at ambulansepersonellet dro fra en skadet person etter å ha skjelt han ut for å tisse på skoen til en av dem. Dette gjorde de foran øyenene på en haug med vitner, deriblant to sykepleiere som hadde tatt seg av mannen mens de ventet på ambulansen. Sykepleierne var tidlig ute under fullt navn og kritiserte både ambulansepersonellets oppførsel og deres avgjørelse om å la mannen ligge igjen.
|
|
|
#3 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Er det noen som ikke har reagert? Er det noen som mener at behandlingen vedkommende fikk ikke var uakseptabel? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Borte
|
Hadde vi hatt noen diskusjon om ikke enkelte forsvarte oppførselen eller deler av den? For mange av oss er dette totalt uakseptabelt og uforståelig, for andre har det en akseptabel forklaring. Det er slik jeg leser det.
|
|
|
#5 |
|
På vei
Da tror jeg du leser feil. Det er årsaken til den uakseptable oppførselen vi diskuterer. Det gjør i alle fall jeg. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Borte
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Det kommer aldri til å bli avdekket om denne hendelsen var rasistisk betonet. Selv er jeg overbevist om at dette ikke ville skjedd hvem som helst og om sjåførene handlet ut fra at han var mørkhudet eller ut i fra mistanke om at han var beruset, så behandlet de han respektløst som et annenrangs menneske. Alle forstår at det er tøft å være ambulansesjåfør og at det er menneskelig å feile. Men så langt i denne konkrete saken så syns jeg alt tyder på at etikk og menneskesyn har vært viktige triggere i forhold til beslutningen om å la mannen ligge igjen. Om det nå var fordi han var mørk, eller ruset eller hva som helst, han ble behandlet og tilsnakket på en måte som vitner om respektløshet. Jeg er ikke i tvil om at dette bunner i at de så på han som et annenrangs menneske. For det finnes ingenting som kan unnskylde oppførselen deres.
|
|
|
#7 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Hvis man jobber i eller kjenner til miljøet er det soleklart at man "vet hva det går i" og derfor forstår rammene rundt. Uansett yrke. Når det er sagt, er det klart at man vil forsvare arbeidskolleger / venner. Det er bare å se på enkelte tråder her på FP, det. Hvis en mamma har levert barnet sitt i barnehagen og gjerne opplevd et eller annet hun ikke liker, vil brukerne som jobber i barnehage forstå mer fra "den andre siden" og derfor være i stand til å forsvare det som ble sagt/gjort. Det betyr ikke at de er enig i det som ble sagt/gjort, men de ønsker kanskje å lære oss litt fra "den andre siden", slik at vi på den måten forstår mer av deres hverdag og utfordringene de står over. Det trenger ikke være så nærtliggende en gang. Hvis en politiker fra "ditt" parti driter seg ut, vil du kanskje forsvare vedkommende fordi du vet hva de står for. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Takk, Skremmern. Kunne ikke sagt det bedre selv |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Gjentar meg selv; syns mannen din at de handlet greit eller ikke?
|
|
|
#10 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Min søster har en god venn som også er ambulansesjåfør i Oslo. Hun snakket med han senest i går om denne saken. Han har IKKE problemer med å se at de to ambulansesjåførene opptrådde på en gal måte. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Mellom barken og veden
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Dytter litt på denne tråden....hvor er det blitt av dere som var så overrasket over at man mistenkte rasisme i forhold til denne saken? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
På vei
Jeg mener det samme som tidligere. Ut fra det jeg har lest, om uttalelser ambulansepersnonellet har kommet med, osv, kan jeg fortsatt ikke se at man kan konkludere med at dette har med rasisme å gjøre. Den ene sa "f.eks. jævla svin" eller noe liknende. Vi vet ikke om han sa det fordi den skadede var mørk eller om det var fordi han hadde tisset på andre. Jeg tror det var pga det siste, og at han ville ha sagt det samme om det hadde vært en lys person. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Mellom barken og veden
Jeg forstår det sånn at samboeren er lettet fordi rapporten samsvarer med hennes opplevelse av situasjonen. Sykepleiere som var tilstede og observerte hendelsen opplevde hendelsen også som rasistisk. Nå har altså helsetilsynet kommet fram til samme konklusjon. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Ustabil
|
Selvsagt er det "bedre" å bli utsatt for rasisme. For da kan man stable en kamporganisasjon på fote og holde taler på youngstorget og føle at man griper problemet an. Generell svikt fra helsevesenet? Hva gjør vi med det, liksom? Det er alltid lettere å protestere mot håndfaste ting enn de diffuse. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
weird
Var det så mange som ble overrasket over at man mistenkte rasisme, altså?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#16 |
|
intro
|
For det første tror jeg ikke det er noen her som trekker i tvil at denne vurderingen var gal. Ettertiden har jo med all tydelighet vist at det ble gjort en grov feil da ambulansen reiste tom fra stedet. Likevel synes jeg fremdeles ikke det er opplagt at det handler om rasisme. Feilvurderinger i helsevesenet kan ramme alle grupper. For eksempel har jeg ingen problemer med å forestille meg at det samme kunne ha skjedd med min bror, som er rusmisbruker.
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Det har du helt rett i, rusmisbrukere er også en gruppe som også svært ofte blir utsatt for fordommer. Det at andre også opplever fordommer beviser ikke at det ikke var rasistiske fordommer med i bildet i denne situasjonen.
|
|
|
#18 |
|
intro
|
Nei, det er klart, det beviser ingenting - generelt er det vel vanskelig å bevise noe i noen som helst retning i slike saker. Omtrent daglig er det oppslag i mediene om helt vanlige "etniske nordmenn" som har dødd eller fått sin tilstand alvorlig forverret etter å ha blitt avvist på legevakta etc.
|
|
|
|
#19 |
|
Live and let live
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jeg lurer litt på en ting;
|
|
|
#20 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Undertoner; hentydninger. Overtoner; klar tale. :tolker:
|
![]() |
|
|