Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #20

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-24, 09:27   #221
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråd #20

Det høres ut som en drøm, My! Jeg sjekket en gang for mange år siden og da lot ikke mitt syn seg korrigere med slik behandling. Kanskje jeg må sjekke ut om det har kommet ny teknologi?

Gammel 26-11-24, 09:52   #222
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg har fått vondt i halsen uten grunn grmpf.

Kidsa som driver med russetid får vondt i halsen når de er for mye på fest.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-11-24, 10:20   #223
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke egentlig gruff kanskje, jeg liker jo for så vidt at vi har mange typer vær her til lands, og er av dem som faktisk setter pris på høsten, selv med regn og vind. Men kan vi bli enige om at vi dropper regnet da det er is på bakken?

Bokormen er ikke aktiv  
Gammel 26-11-24, 10:35   #224
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Regn på is er kjipt

Vi har også det, men det er på tredje dagen med regn nå, så d et er ikke så mye is igjen der det har vært brøytet i alle fall, andre steder er det fotsatt en del.

Gammel 26-11-24, 10:58   #225
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Kidsa som driver med russetid får vondt i halsen når de er for mye på fest.

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg har fått vondt i halsen uten grunn grmpf.

God bedring og sympatiklem, men spekulerer på om mave er inne på noe.

Gammel 26-11-24, 19:29   #226
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Enig i regn og is. Nå har det heldigvis smelta her, men fikk meg en uønsket sklitur sidelengs med bilen i helgen. Kom heldigvis ingen andre veien og endte i en myk busk, så ingen skader på verken folk eller bil, men det var skummelt!

Neket er ikke aktiv  
Gammel 26-11-24, 23:03   #227
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

For mye rot, og for lite ork til å rydde.

Kaija er ikke aktiv  
Gammel 27-11-24, 10:48   #228
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Salg og pristriksing av butikker. Kan de ikke bare ha en pris som reflekterer varens verdi? Flere kjedebutikker det bare er å droppe å handle i på fullpris for er bare å vente så kommer det salg på 30% på hele butikken eller ta 2 for 3.

Isprinsessen er ikke aktiv  
Gammel 27-11-24, 12:43   #229
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En kollega har begynt julepynting av lokalene våre i dag!

Vi pleier å pynte sånn omtrent til Lucia-feiring med juletre og rød pynt. Vi må ta det såpass tidlig for å ha litt julestemning den siste uka før juleferie, men pynting nå? Det dreper i hvert fall en hver julestemning og forventning hos meg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 27-11-24, 12:53   #230
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har pyntet i hele huset (fordi en trist ungdom hadde behov for oppmuntring, riktignok), men vi mangler bare treet. Jeg er dog helt ukjent med konseptet «bruke opp stemning».

Jeg gruffer over at jeg kjøpte (det jeg antok) var 24 poser med klistremerker på, som en liten gest til min tenåring som snart flytter. I dag viste det seg at det bare er 23 poser i pakka.
Det ordner seg jo med at jeg pakker inn julaften-gaven, men det er jo stress!

Gammel 27-11-24, 13:27   #231
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det fortsatt knallharde krav om at juletreet pyntes først kvelden lille julaften. Tror ingen i familien ville gått med på noe annet, for det er slik vi alltid har gjort det. Vi planlegger å dra for å hugge det (på den gården hvor vi alltid kjøper juletre ved selvhogst) søndag den 21. Da vil det stå seg fint gjennom hele jula, uten å drysse.

Når det gjelder annen pynt kommer trolig det meste opp siste helga før jul, og absolutt ikke før desember og advent i det hele tatt har startet. For meg har alltid jula vært noe som hører desember til. Men noe er "obligatorisk" fra og med starten av advent, og det er mye stemning som kommer med det også. Vi har ikke så stort hus, så hos oss utgjør det faktisk en del. Det viktigste er stjerna i vinduet, adventslysestaken, kalenderlys på spisebordet som tennes hver morgen og kveld, krans på ytterdøra, adventskalender selvsagt, og "nissestigen" (dvs stigen med 24 trinn, og en nisse som flyttes opp ett trinn for hver dag). Også byttes det vanlige frokostserviset i kjøkkenskapet ut med juleserviset. Jeg liker at vi har denne klare overgangen, med advent som starter nøyaktig første desember/første søndag i advent. Så jeg holder ut til søndag, først da tennes stjerna og advent er i gang. Videre ut over i desember så fylles fruktskåla opp med klementiner, det foregår stadig vekk baking av diverse tradisjonelle julekaker, som tilføyer huset god julelukt (og spises ... og bakes på nytt ... ), og om morgenen går P7 klem på radioen. Også kjøper jeg gjerne noen juleblomster, som svibler, amaryllis og julestjerner litt tidligere i desember, for at de skal blomstre på sitt fineste i jula. Det skal ikke så mye til.

Stemninga kommer nesten like mye med endring av rutiner og det vi gjør. Mye som er litt annerledes i desember. Mer tenning av stearinlys generelt, mer fyr i ovnen, innpakking av gaver, åpning av kalender, baking, litt grundigere vasking og rydding, lister og innkjøp, hemmelighetskremmeri ... Det er liksom en hel pakke som gir den ekte førjulssteminga, mer enn bare pynt.

Sist redigert av My : 27-11-24 kl 13:50.
My er ikke aktiv  
Gammel 27-11-24, 13:36   #232
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Her er det fortsatt knallharde krav om at juletreet pyntes først kvelden lille julaften. Tror ingen i familien ville gått med på noe annet, for det er slik vi alltid har gjort det. Vi planlegger å dra for å hugge det (på den gården hvor vi alltid kjøper juletre ved selvhogst) søndag den 21. Da vil det stå seg fint gjennom hele jula, uten å drysse.

Når det gjelder annen pynt kommer trolig det meste opp siste helga før jul, og absolutt ikke før desember og advent i det hele tatt har startet. For meg har alltid jula vært noe som hører desember til. Men det er mye stemning som kommer med det som er "obligatorisk" fra og med første desember også, vi har ikke så stort hus, så hos oss utgjør det faktisk en del. Det vil si adventslysestaken, kalenderlys på spisebordet som tennes hver morgen og kveld, krans på ytterdøra, stjerne i vinduet, adventskalender og "nissestigen" (dvs stigen med 24 trinn, og en nisse som "klatrer", dvs flyttes opp ett trinn for hver dag i advent). I tillegg byttes det vanlige frokostserviset i kjøkkenskapet ut med juleserviset, fruktskåla fylles opp med klementiner, og det foregår stadig vekk baking av diverses tradisjonelle julekaker, som tilføyer huset god julelukt, og om morgenen går P7 klem på radioen. Også kjøper jeg gjerne noen juleblomster, som svibler, amaryllis og julestjerner litt tidligere i desember, for at de skal blomstre på sitt fineste i jula. Det skal ikke så mye til.

Stemninga kommer nesten like mye med endring av rutiner og det vi gjør. Mye som er litt annerledes i desember. Mer tenning av stearinlys generelt, mer fyr i ovnen, innpakking av gaver, åpning av kalender, baking, litt grundigere vasking og rydding, lister og innkjøp, hemmelighetskremmeri ... Det er liksom en hel pakke som gir den ekte førjulssteminga, mer enn bare pynt.

koselig innlegg å lese om deres førjulstid

Isprinsessen er ikke aktiv  
Gammel 27-11-24, 14:01   #233
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det var ikke ment som gruff da. Jeg gruffer egentlig ikke over tidlig pynting heller, verken på jobb eller i omgivelsene, men jeg personlig kjenner ikke på noen julestemning før i desember. Uansett hvor mye pynt jeg måtte vasse i.

Gammel 27-11-24, 14:04   #234
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Vi har pyntet i hele huset (fordi en trist ungdom hadde behov for oppmuntring, riktignok), men vi mangler bare treet. Jeg er dog helt ukjent med konseptet «bruke opp stemning».

Jeg sa ikke et ord om å bruke opp stemninga. Derimot blir jeg sur av amerikaniseringen som innebærer å ta alt på forskudd. I Norge har vi tradisjon for adventspynt og så kommer julepynten til jul. Og jula varer, om ikke helt til påske så i hvert fall, til 20. dag jul.

Hjemme hos seg selv kan folk vitterlig gjøre hva pokker de vil, det skal ikke jeg blande meg bort i, men i fellesarealer bør vel ett eller annet minste felles multiplum gjelde og da kan de som vil ha alt på forskudd ta litt hensyn.

Nenne er ikke aktiv  
Gammel 27-11-24, 14:36   #235
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gruffer over at jeg brukte opp alle ukens skjeer alt i går og jeg har masse program resten av uken. kroppen streiker så nå sover den bare 30 minutter på dagtid for å hente seg inn når hadde trengt 2 timer. Til vanlig klarer jeg fint å sove 1,5 time for å hente meg inn!

Karamell er ikke aktiv  
Gammel 27-11-24, 15:02   #236
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg sa ikke et ord om å bruke opp stemninga. Derimot blir jeg sur av amerikaniseringen som innebærer å ta alt på forskudd. I Norge har vi tradisjon for adventspynt og så kommer julepynten til jul. Og jula varer, om ikke helt til påske så i hvert fall, til 20. dag jul.

Hjemme hos seg selv kan folk vitterlig gjøre hva pokker de vil, det skal ikke jeg blande meg bort i, men i fellesarealer bør vel ett eller annet minste felles multiplum gjelde og da kan de som vil ha alt på forskudd ta litt hensyn.

Men hvorfor det? Hvorfor kan ikke de som vil holde fast ved alt det gamle ta hensyn?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 27-11-24, 15:28   #237
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men hvorfor det? Hvorfor kan ikke de som vil holde fast ved alt det gamle ta hensyn?

Vi har pleid å møtes et sted på midten i årene før dette. Pynting av fellesarealer rundt 10.-12. desember. Det var en bedre løsning en overkjøring fra en side.

Nenne er ikke aktiv  
Gammel 27-11-24, 15:57   #238
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg medgruffer med det, Nenne. I noen etasjer her på jobb så er det allerede full jul denne uken, "for det er jo første søndag i advent denne uken". Ja, akkurat første søndag i ADVENT. Ikke JUL, det er etter fjerde søndag i advent.

Gammel 27-11-24, 16:12   #239
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Jeg medgruffer med det, Nenne. I noen etasjer her på jobb så er det allerede full jul denne uken, "for det er jo første søndag i advent denne uken". Ja, akkurat første søndag i ADVENT. Ikke JUL, det er etter fjerde søndag i advent.

.. og uansett, om man vil feire jul også gjennom hele advent, så er det jo ikke advent enda heller. Mens vi venter på ventetiden?

Gammel 27-11-24, 17:14   #240
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Begynner å lure på om vi trenger en høytid til, før jul, så travelt folk har det med å pynte.

Jeg lar meg gruffe over julepynting nå, og ikke minst den fryktelige julemusikken. Den kan jeg til nød tåle fra 20.12 og utover.

Pynte til jul? Lille julaften. Lys ute er greit. Nisser og annen pynt NOT so much.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.