Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilken situasjon beskriver best ditt navnvalg?
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 93 40,97%
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 34 14,98%
Jeg har valgt et populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 29 12,78%
Jeg har valgt et populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 7 3,08%
Dustepoll 64 28,19%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-08, 22:22   #221
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av tormu, her.

Vet ikke hvor mange Sara det finnes i barnehagen hos oss f.eks.

Det er ingen i vår.
Derimot er det en del Adrian og Heine.

Preben er et bølle-navn.

Gammel 02-10-08, 22:24   #222
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen Sara-er, Emma-er eller Thea-er hos oss. Men flere der det er flere med samme "sjeldne" navn. Det har vel med geografi/sosiografi å gjøre.

Gammel 02-10-08, 22:24   #223
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Preben er et bølle-navn.

Sammen med Herman, Oscar, Henrik, Mathias og Sander.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 22:27   #224
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har både Sander og Preben i gaten her, og de finner dæven meg på mye rabalder.

Gammel 02-10-08, 22:29   #225
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Mine barn navn er nøye plukket ut fra topp-ti lista. Det var veldig viktig for oss nettopp det.

Burde egentlig klage i barnehagen over at det ikke er flere av dem der. Jeg hadde jo egentlig forventet en søt liten navneklan med full navneforvirring og utstrakt bruk av forkortede etternavn ...

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 22:34   #226
tormu
er i sommer***us

tormu sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Trondheim
tormu har et hav av muligheter foran seg
Standard

Men Henrik har en historie og er kongelig (kong henrik), Preben er jo dansk og ganske nytt i norsk sammenheng..

Gammel 02-10-08, 22:37   #227
tormu
er i sommer***us

tormu sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Trondheim
tormu har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Det kommer jo an på hvor gammel barnet er? Vårt barn heter ett av navnene du ramser opp her, men det var ikke på topp 10 listen det året. (Ikke året etter heller.)

Da er du en trendsetter

Gammel 02-10-08, 22:38   #228
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er du en trendsetter

Gammel 02-10-08, 23:01   #229
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er du en trendsetter

Nei, for hun bor ikke på riktig sted.

Gammel 02-10-08, 23:06   #230
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nei, for hun bor ikke på riktig sted.

Hva f%&#? Bor ikke på riktig sted? Sier hvem?

Gammel 02-10-08, 23:09   #231
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forskningen om navnetrendsettere. Du bor ikke i Bærum/Oslo vest, gjør du vel?

Gammel 02-10-08, 23:10   #232
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Forskningen om navnetrendsettere. Du bor ikke i Bærum/Oslo vest, gjør du vel?

Jeg bor i vest og jeg er trendsetter. tormu har sagt det.

Gammel 02-10-08, 23:11   #233
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Okei.

Gammel 02-10-08, 23:18   #234
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Ja, ikke prøv deg.

Gammel 02-10-08, 23:20   #235
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Gammel 02-10-08, 23:21   #236
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Åh. Du vet nå hvilke knapper du skal trykke på.

Gammel 02-10-08, 23:23   #237
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg regner egentlig med at mange mener vi har valgt kjedelige og lite gjennomtenkte navn til barna våre, men det er mye tankearbeid bak dem. Jeg har et veldig uvanlig navn (her til lands, i alle fall), og for meg er det helt uaktuelt å velge den typen navn til barna mine.

Det som er pussig å tenke på er at det jentenavnet vi valgte, som jeg alltid har likt veldig godt (til tross for en stor populærbølge på 90-tallet ), var ett jeg hadde lyst til å forkaste på føden. Jeg fikk plutselig veldig lyst på et litt "sterkere" navn, og jeg ser at det hadde passet veldig godt til henne. Hun er en sterk og uredd type.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 23:50   #238
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Hver gang jeg nå hører en spesiell reklame på radio så tenker jeg på navnediskusjonene og assosiasjonene som er nevnt der, deriblant øst/vest. Kan jo nevne at Preben er et navn som er gjenganger i den reklamen.

Gammel 02-10-08, 23:51   #239
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Har man barn som heter Sara, Thea, Emma, Nora og Julie. Eller Mathias, Jonas, Markus, Aleksander, så er det ikke sikkert man handler i Sverige, men man er ikke særlig oppfinnsomme heller siden flere tusen andre kaller barna det samme. Mainstream kalles det.

Som Liven sier:
Kommer an på hvor gamle barna er.
Begge mine barns navn er ramset opp over her, men hadde faktisk en nedgang i fødslesåret til ungene.
De ligger allikevel på ti på topp lista.
Jentungen sitt navn hadde by the way en høydare i 1880 og guttungen i ca.1885 før det ble populært igjen nå de senere årene.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-08, 00:10   #240
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg handler i Sverige, men leser aldri Se og Hør.
Jeg ville absolutt ikke ha et topp 20 navn på barna mine, så mange navn ble forkastet fordi de var for høyt oppe på statistikken. Det er ikke fordi jeg er navnesnobb, men fordi jeg selv har et navn jeg aldri har vært alene om å hete. Det er så utrolig kjipt å være en av 3-5 i klassen, på fotballen, på håndball-laget eller i korpset med samme navn! Jeg har alltid vært **** S, og jeg HATA det.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
avsporing, navn, åndssnobberi

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:23.