|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#222 |
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg tror kanskje at samfunnet stigmatiserer overvektige som personer som ikke har kontroll (over matinntaket - og da ikke kontroll over andre ting heller), mens undervektige gjerne går for å ha kontroll (over matinntaket - og da gjerne også over andre ting). Det er kanskje det som føles litt sårt...?
![]() |
#223 |
Quiet, please
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektige
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007) Sist redigert av Majsa : 07-03-08 kl 06:39. Årsak: Leste litt mer og måtte legge til litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Quiet, please
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeNå har jeg ikke lest gjennom alle sidene, så det kan hende dette har blitt sagt av andre, men jeg tar sjansen. Det med å bli behandlet annerledes når man er tykk enn når man er tynn - kan ikke dette delvis, i enkelte tilfeller skyldes ens eget selvbilde, ens egen utstråling og oppførsel, at man blir tydelig preget av å være misfornøyd med egen kropp og utseende? Nå sier jeg absolutt ikke at dette gjelder alle eller mange av de som er overvektige, men jeg har møtt en del mennesker som er konstant misfornøyd, stadig føler seg avvist og utenfor. Disse har ofte nevnt at de har et forferdelig dårlig selvbilde, gjerne pga. kroppen og utseendet. De har mistet evnen til å glede seg over ting, le av ting og ikke ta alt så himla alvorlig. Med fare for å virke overfladisk; dette er ting som er viktig for meg hvis jeg skal orke å omgås folk over tid. Jeg har langt fra bare vellykkede glansbildevenner, men de har til felles at de har evnen til more seg litt og unne andre å ha det bra, til tross for motgang.
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007) Sist redigert av Majsa : 07-03-08 kl 06:38. Årsak: Flytte litt på ordene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeMajsa: noe rett har du nok, men bare noe. For jeg er veldig var og avisende mot mennesker som plutselig er hyggelig når jeg går ned noen kilo. Mye mindre imøtekommende enn før. Nå kan det være derfor jeg plutselig er interessant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Administrator
|
Men Maz, når du går ned noen kilo; påvirker ikke det deg da? Det er vel mer enn skoene som kjenner at du er litt lettere? Føles det ikke godt å gå ned noen kilo, å ha nådd noen mål? Kan det tenkes at andre du omgås oppfatter at nå har Maz medgang? Folk liker å heie på det vinnende laget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Textrovert
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeHP: Jeg tar meg den frihet å svare for Maz. Det går ikke på å heie på det vinnende laget. Hva med tanta mi som bare inviterer meg hjem til seg når jeg er slank? Hva har det med min medgang/motgang å gjøre?
![]() |
#228 |
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
![]() |
#229 |
Administrator
|
Takk for en hyggelig tolkning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#230 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg oppfattet at HP snakker om den indre motivasjonen som kan skinne gjennom, og det er det som gjør at folk leger mer merke til en, ikke nødvendigvis kiloene i seg selv.
![]() |
#231 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeÅ plutselig bli tatt seriøst, å være verd å hilse på av mennesker som har ignorert meg tidligere skal jeg liksom anse det som et kompliment at de gidder, og tro det er fordi jeg endrer meg? Nå gjelder det selvsagt ikke alle mennesker, men for de det gjelder er det dem det sier noe om, ikke meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
Textrovert
|
Ok, da forstår jeg bedre hva du mener. I det første innlegget ditt tolket jeg deg virkelig som om du mente at positiv oppmerksomhet var noe man hadde gjort seg fortjent til om man hadde vært flink.
![]() |
#233 |
Textrovert
|
Jeg har ikke vanskelig for å tro at det har utelukkende noe med hennes syn på meg å gjøre.
![]() |
#234 |
Epikur
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeMen eh...Det er ikke den dårlige selvtilliten som gjør at man blir litt paranoid, da? At man lager sammenhenger som kanskje egentlig ikke var/er der? Kanskje det var rent tilfeldig, men så setter man hendelser og andres adferd inn i et egenkomponert paranoia-mønster?
![]() |
#235 |
Textrovert
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeDet høres selvsagt logisk ut at det skal være sånn, Mim, for det høres nesten for utrolig ut at det skal finnes folk som bare vil ha med deg å gjøre når du er i en slankere fase. Og i mange sammenhenger er det vel også sånn. Men jeg har analysert dette både i slanke og tjukke faser, og jeg har alltid kommet fram til det samme. Folk forandrer væremåte overfor meg når jeg er slank.
![]() |
#236 |
Leser
|
Hvis hun har et slik syn på deg er hun per def. sprø - ergo har det ikke noe med deg å gjøre. (Forståelig?)
![]() |
#237 |
Textrovert
|
![]() |
#238 |
|
Nå er jo verden dessverre befengt med nek. Allikevel, alle tenker ikke sånn, eller vurderer vennskapsforhold etter vekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Textrovert
|
Selvsagt. De aller, aller fleste jeg kjenner bryr seg like mye om meg og er akkurat som før uansett om jeg veier 70 eller 110 kilo.
![]() |
#240 |
Epikur
|
[positiv tolking]Kanskje de bare var glad for at du endelig var ute av huset, kanskje de ville komplimentere deg og vekt er lett å ty til, kanskje de virkelig hadde lyst til å være sammen med deg?
![]() |
Emneord |
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt |
|
|