Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol i dåp og konfirmasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-08, 09:05   #221
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Er det vanlig med konfirmasjon på restaurant? Jeg er mer vant til at det holdes hjemme, ev. i ganske billig leide lokaler.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 09:08   #222
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er det vanlig med konfirmasjon på restaurant? Jeg er mer vant til at det holdes hjemme, ev. i ganske billig leide lokaler.

Jeg har inntrykk av at dåp, konfirmasjon og bryllup på restaurant er ganske vanlig i store byer. Der jeg kommer fra er det ingen som feirer på den måten. Det er på lokalet, ungdomshuset, klubbhuset, menighetshuset eller hjemme. (Jeg har også inntrykk av at det helst er på de tilstelningene som er på restaurant at det er vanlig med alkohol.)

Gammel 30-04-08, 09:14   #223
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde de to forrige konfirmasjonene i selskapslokaler på hotell, og da var det mulig å bestille alkohol når servitørene gikk rundt. Det var en som bestilte øl til maten tror jeg, i den første konfirmasjonen. I den andre sa vi fra at vi ikke ønsket alkohol, siden vi har en alkoholiker i familien. (Det var ikke han som bestilte øl i den første konfirmasjonen).

Denne gangen skal vi være ganske mange flere, og har leid et lokale.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 09:14   #224
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men da jeg ble konfirmert for 18 år siden hadde vi selskapet på restaurant. Når mine skal konfimeres blir det ikke restaurant.

Gammel 30-04-08, 09:16   #225
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer jo selvfølgelig an på hvor stort hus man har og hvor mange gjester man skal ha. Jeg ville gjerne hatt det hjemme, men 45 gjester får vi ikke stappet inn uten å begynne å stable.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 09:22   #226
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Interessant standpunkt det der - "alkohol og barn hører ikke sammen".

Hva menes egentlig med det? Selvsagt at barn ikke skal drikke alkohol - men det er da ingen opplest og vedtatt sannhet at barn ikke kan være i samme rom som alkohol eller sammen med voksne som drikker et eller to glass til maten?

Helt greit at man har egne prinsipper og standpunkter, men jeg kjenner at jeg blir litt grinete av at man så enkelt tar sine egne meninger og prinsipper og fastslår at det er sannheter.

Forøvrig synes jeg litt synd på bestefar som feirer 80-årsdag uten et glass vin. Om jeg blir 80 og får barnebarn eller oldebarn som driver på med slike "alkohol og barn hører ikke sammen"-holdninger, så kommer jeg til å be de holde seg hjemme.

Kjenner at jeg egentlig ikke bare er litt grinete men ganske mye grinete. Får kanskje gjøre jobben min isteden...

Gammel 30-04-08, 17:41   #227
Ke@
Aktiv

Ke@ sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Hjemme
Ke@ er litt kul
Standard

Jeg synes ikke alkohol hører hjemme i en barnedåp.
Ville aldri servert det selv.

Gammel 30-04-08, 17:56   #228
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ke@, her.

Jeg synes ikke alkohol hører hjemme i en barnedåp.
Ville aldri servert det selv.

Fordi...?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 23:00   #229
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For meg har det alltid vært naturlig med alkoholfrie familietilstelninger som dåp og konfirmasjon. Sikkert mest på grunn av mine besteforeldres standpunkt til alkohol. Husker derfor at jeg ble overrasket over at det ble servert vin til maten i min nieses dåp. Det er fortsatt ikke naturlig for meg med alkohol i slike tilstelninger, så jeg vil fortsette å ha det alkoholfritt når det er jeg som står som arrangør. Hva andre gjør er opp til dem - jeg tar gjerne et glass vin til maten om jeg blir tilbudt det. Selv om det er barn til stede.

Når jeg fyller 80 vil jeg selvfølgelig ha en heidundrandes fest med fri flyt av mat og vin

Gammel 30-04-08, 23:20   #230
tvillingmamma83
høyt og lavt

tvillingmamma83 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
tvillingmamma83 er litt kul
Standard

Synes det et helt greit med vin til maten i både konfirmasjon og dåp.
Det er jo ikke sånn at man drikker seg snydens, men et glass vin til maten er jo bare koselig for de som liker det.
å skåle litt for konfirmanten med champagne, å alle under 18 får jo da selvfølgelig mozell o.l

Gammel 07-05-08, 15:30   #231
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Kan jeg bare spørre? Hadde du vurdert å latt være å be en person som hadde et uansvarlig forhold til alkohol hvis denne personen ellers hadde vært naturlig å invitere?

Beklager det sene svaret. Jeg har ikke vært innlogget på en stund. Jeg inviterer alle det er naturlig å invitere og tørrlegger selskapet om alkoholforholdet er problematisk. Enkelte perifere har jeg unnlatt å invitere i selskap. Til navnefest og konfirmasjon hos oss har det ikke vært tema fordi vi tørrlegger den type fester.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13.