|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Abort eller ikke
Hey! Jeg har da aldri hevdet at abort er mord. Jeg sier at jeg klarer å sette meg inn i tankegangen til de som mener at det er det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Abort eller ikkeJeg prøvde å parafrasere, åpenbart ikke særlig vellykket.
![]() |
#224 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Abort eller ikkePoff! Sist redigert av rine : 26-10-08 kl 21:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Abort eller ikkeElinblu: Selvsagt er man ikke et bedre menneske om man legger seg ned og hyler i mange år etter aborten, det blir jo helt tullete å si. Det jeg mente var at jeg er overbevist om at det finnes nok av dem som tar abort uten en eneste skruppel, uten å skjenke det de gjør en eneste tanke. Og det er jo da man kan si at de ikke akkurat gjør det med tungt hjerte, slik noen liker å påstå at alle gjør. Noen tar jo abort både 3 og 4 ganger. Husker med gru en blogg på VG der ei jente hadde blitt gravid for 3. gang og nå skulle ta sin tredje abort. Svaret hennes var at "jaja, jeg må vel summe meg til å skifte p-pillemerke nå siden jeg er blitt gravid et par ganger på dem før, jeg tror ikke de virker på meg HEHE". Jeg ble satt ut av hele bloggen.
![]() |
#226 |
Dukkar plutseleg opp ...
Når brukarar skriv åpent i abort-trådane at dei ikkje meiner at eit befrukta egg er eit liv, men berre ein celleklump, så ligg det jo implisitt at dei ikkje meiner at de er noko etisk problem å ta (tidleg) abort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Dukkar plutseleg opp ...
Det er vel fordi ein stort sett diskuterer berre det prinippielle standpunktet i slike diskusjonar, ikkje etikken og dei vanskelege gråsonene og definisjonane. Eg har alltid argumentert på for-abortlova sida i abortdiskusjonar, men min personlege etikk hindrar meg likevel frå å ta abort og eg prøver å forklare kvifor eg meiner som eg gjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Abort eller ikkeJeg tviler heller ikke på at det finnes de som tar abort uten at de ser noen som helst betenkeligheter med det, men hvorfor blir vi så sinte på grunn av det? Kan det tenkes at at noen har et livssyn som sier at det faktisk ER helt ok å ta abort? Hva er egentlig problemet med det?
![]() |
#229 |
Nymotens gammeldags
Alle må jo få ha sitt livssyn, men man reagerer jo selvsagt når det strider så voldsomt mot det man selv mener. Det krymper jo i hele meg når jeg leser om folk som tar bekvemmelighetsaborter. Selv om det er deres eget valg å gjøre dette.
![]() |
#230 |
Dukkar plutseleg opp ...
Eg blir ikkje sint av det, og eg respekterer at andre har eit anna livs- og verdisyn enn meg - elles hadde eg jo aldri vore for abortlova. Men eg synest jo sjølvsagt, som Iset, at det er rart at folk tek lett på å avslutte det eg meiner er eit liv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
er grønn og fin.
|
Det jeg tenkte på når jeg skrev om å hoppe av i svingen er når det i noen tilfeller blir løningen for noen. Hvor god den er kan jo diskuteres.
Kan det bli skrevet kortere og bedre?
![]() |
#232 |
Nymotens gammeldags
Jeg skjønner ikke at noen kan bruke den løsningen uansett. Den løsningen er til for de som fra før av vurderer et barn og som med glede tar imot det.
![]() |
#233 |
Deltidsmamma
|
Jeg er vel egentlig i målgruppen. Jeg anser ikke et embryo til å være verdt like mye som et voksent menneske/ha menneskeverd. Jeg ser på det som en celleklump i de første stadiene. Men det skal jo bli et barn. Med all den glede/problemer et barn medfører. Om man ikke føler man kommer til å klare å ta vare på et barn i den livssituasjonen man er i, det er jo derfor man tar abort, er det ikke? Sist redigert av bønna : 27-08-08 kl 12:38. Årsak: la til siste del |
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
frakoblet
|
De som mener at et barn er et liv ved unnfangelsen vil jo kunne se det som et drap på en uskyldig, og jeg skjønner jo at man kan provoseres av drap på nettopp uskyldige.
![]() |
#235 |
flisespikker
|
Kan det tenkes at noen har et livssyn som sier at det er helt OK å ta livet av nyfødte barn fordi de har medfødte skavanker eller er av "feil kjønn", og hva ville i så fall egentlig være problemet med det? (Sånn for å illustrere hvorfor noen kan synes andres syn er problematisk, ikke for å si at jeg synes abort moralsk sett er det samme som nyfødtdrap.)
![]() |
#236 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Abort eller ikkeFør jeg fikk barn selv tenkte jeg også at dette var en "grei" løsning for de som ikke ønsket barn. Selv hadde jeg nok ikke klart å gjøre det antar jeg. Jeg vet ikke hvis det lå noe kriminelt bak. I dag synes tanken på abort som ekstremt fjernt for meg. Jeg forstår ofte ikke folk som velger å ta abort, men tenker vel da at kanskje det var greit at nettopp de ikke fikk barnet da. Et barn bør jo være ønsket. Jeg mener også at folk som ikke kunne tenke seg barn, har et stort ansvar i å bruke prevensjon eller sterilisere seg. Hvis ikke bør man være åpen for at det "kan skje". Sist redigert av Dronningen : 27-08-08 kl 13:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Abort eller ikke
Nei, det kan ikke det.
![]() |
#238 |
Bare sær
Nettopp.
![]() |
#239 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Abort eller ikkeJa sånn: Sist redigert av Dronningen : 27-08-08 kl 13:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Ringskrømt
|
Ikke jeg heller.
Jepp!
Jeg ser på abort som det samme som nyfødtdrap. Jeg synes barnet på innsiden fortjener akkurat de samme rettightene som barnet på utsiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|