Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort eller ikke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-08, 11:56   #221
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Altså finnes det gråsoner mellom Teofelias "er det et barn fra unnfangelsen så er det mord å abortere det. Er det ikke et barn så er det ikke mord".

Hey! Jeg har da aldri hevdet at abort er mord. Jeg sier at jeg klarer å sette meg inn i tankegangen til de som mener at det er det.

Jeg sier det samme som du sier: Hvis utgangspunktet er at man definerer abort som mord, da finnes det ingen grunn som er god nok for abort, akkurat som det ikke finnes noen grunn god nok for å ta livet av en toåring, men det utgangspunktet er da ikke mitt utgangspunkt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 11:57   #222
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en sær, sær tråd når Teofelia må inn og presisere sitt standpunkt for selvbestemt abort.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 11:59   #223
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøvde å parafrasere, åpenbart ikke særlig vellykket.

Jeg mener at det finnes en kategori mellom de to: Man kan si at "JEG mener at et foster har samme verdi som en 2-åring, men jeg kan ikke argumentere vanntett nok mot det til at jeg kan bestemme at du skal mene det samme. Så jeg mener at du skal ha rett til å velge å ta abort".

Gammel 27-08-08, 12:02   #224
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poff!

Sist redigert av rine : 26-10-08 kl 21:31.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 12:04   #225
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elinblu: Selvsagt er man ikke et bedre menneske om man legger seg ned og hyler i mange år etter aborten, det blir jo helt tullete å si. Det jeg mente var at jeg er overbevist om at det finnes nok av dem som tar abort uten en eneste skruppel, uten å skjenke det de gjør en eneste tanke. Og det er jo da man kan si at de ikke akkurat gjør det med tungt hjerte, slik noen liker å påstå at alle gjør. Noen tar jo abort både 3 og 4 ganger. Husker med gru en blogg på VG der ei jente hadde blitt gravid for 3. gang og nå skulle ta sin tredje abort. Svaret hennes var at "jaja, jeg må vel summe meg til å skifte p-pillemerke nå siden jeg er blitt gravid et par ganger på dem før, jeg tror ikke de virker på meg HEHE". Jeg ble satt ut av hele bloggen.

Gammel 27-08-08, 12:15   #226
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

?? Det har gått meg hus forbi. Hvem er det du sikter til når du skriver dette? Folk her inne, eller folk som folk her inne skriver om?

Når brukarar skriv åpent i abort-trådane at dei ikkje meiner at eit befrukta egg er eit liv, men berre ein celleklump, så ligg det jo implisitt at dei ikkje meiner at de er noko etisk problem å ta (tidleg) abort.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 12:17   #227
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er en sær, sær tråd når Teofelia må inn og presisere sitt standpunkt for selvbestemt abort.

Det er vel fordi ein stort sett diskuterer berre det prinippielle standpunktet i slike diskusjonar, ikkje etikken og dei vanskelege gråsonene og definisjonane. Eg har alltid argumentert på for-abortlova sida i abortdiskusjonar, men min personlege etikk hindrar meg likevel frå å ta abort og eg prøver å forklare kvifor eg meiner som eg gjer.

Gammel 27-08-08, 12:19   #228
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg tviler heller ikke på at det finnes de som tar abort uten at de ser noen som helst betenkeligheter med det, men hvorfor blir vi så sinte på grunn av det? Kan det tenkes at at noen har et livssyn som sier at det faktisk ER helt ok å ta abort? Hva er egentlig problemet med det?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 12:20   #229
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg tviler heller ikke på at det finnes de som tar abort uten at de ser noen som helst betenkeligheter med det, men hvorfor blir vi så sinte på grunn av det? Kan det tenkes at at noen har et livssyn som sier at det faktisk ER helt ok å ta abort? Hva er egentlig problemet med det?

Alle må jo få ha sitt livssyn, men man reagerer jo selvsagt når det strider så voldsomt mot det man selv mener. Det krymper jo i hele meg når jeg leser om folk som tar bekvemmelighetsaborter. Selv om det er deres eget valg å gjøre dette.

Gammel 27-08-08, 12:20   #230
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Eg blir ikkje sint av det, og eg respekterer at andre har eit anna livs- og verdisyn enn meg - elles hadde eg jo aldri vore for abortlova. Men eg synest jo sjølvsagt, som Iset, at det er rart at folk tek lett på å avslutte det eg meiner er eit liv.

Gammel 27-08-08, 12:28   #231
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Hva? Du sammenligner ikke det å bruke prevensjon med å hoppe av i svingen? Hopper man av i svingen bør man overhodet ikke være overrasket om man blir gravid, og man kan absolutt ikke si at man beskyttet seg mot graviditet slik, for det har aldri vært noe i nærheten av en god eller sikker prevensjonsmetode. Det er da vitterlig ingen som tror det?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Enig. Det er jo helt hårreisende å velge "hoppe av i svingen" når man er livredd for å bli gravid.

Det jeg tenkte på når jeg skrev om å hoppe av i svingen er når det i noen tilfeller blir løningen for noen. Hvor god den er kan jo diskuteres.

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Det handler om og ikke dømme andre for de valgene de tar.

Kan det bli skrevet kortere og bedre?

Gammel 27-08-08, 12:30   #232
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det jeg tenkte på når jeg skrev om å hoppe av i svingen er når det i noen tilfeller blir løsningen for noen. Hvor god den er kan jo diskuteres.

Jeg skjønner ikke at noen kan bruke den løsningen uansett. Den løsningen er til for de som fra før av vurderer et barn og som med glede tar imot det.

Gammel 27-08-08, 12:36   #233
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Når brukarar skriv åpent i abort-trådane at dei ikkje meiner at eit befrukta egg er eit liv, men berre ein celleklump, så ligg det jo implisitt at dei ikkje meiner at de er noko etisk problem å ta (tidleg) abort.

Jeg er vel egentlig i målgruppen. Jeg anser ikke et embryo til å være verdt like mye som et voksent menneske/ha menneskeverd. Jeg ser på det som en celleklump i de første stadiene. Men det skal jo bli et barn. Med all den glede/problemer et barn medfører. Om man ikke føler man kommer til å klare å ta vare på et barn i den livssituasjonen man er i, det er jo derfor man tar abort, er det ikke?
Det var det for meg ihvertfall.
Og jeg trodde det var sånn for flesteparten. Mulig jeg tar feil.

Sist redigert av bønna : 27-08-08 kl 12:38. Årsak: la til siste del
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 12:45   #234
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan det tenkes at at noen har et livssyn som sier at det faktisk ER helt ok å ta abort? Hva er egentlig problemet med det?

De som mener at et barn er et liv ved unnfangelsen vil jo kunne se det som et drap på en uskyldig, og jeg skjønner jo at man kan provoseres av drap på nettopp uskyldige.

Gammel 27-08-08, 13:04   #235
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan det tenkes at at noen har et livssyn som sier at det faktisk ER helt ok å ta abort? Hva er egentlig problemet med det?

Kan det tenkes at noen har et livssyn som sier at det er helt OK å ta livet av nyfødte barn fordi de har medfødte skavanker eller er av "feil kjønn", og hva ville i så fall egentlig være problemet med det? (Sånn for å illustrere hvorfor noen kan synes andres syn er problematisk, ikke for å si at jeg synes abort moralsk sett er det samme som nyfødtdrap.)

Gammel 27-08-08, 13:08   #236
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Før jeg fikk barn selv tenkte jeg også at dette var en "grei" løsning for de som ikke ønsket barn. Selv hadde jeg nok ikke klart å gjøre det antar jeg. Jeg vet ikke hvis det lå noe kriminelt bak. I dag synes tanken på abort som ekstremt fjernt for meg. Jeg forstår ofte ikke folk som velger å ta abort, men tenker vel da at kanskje det var greit at nettopp de ikke fikk barnet da. Et barn bør jo være ønsket. Jeg mener også at folk som ikke kunne tenke seg barn, har et stort ansvar i å bruke prevensjon eller sterilisere seg. Hvis ikke bør man være åpen for at det "kan skje".

Jeg har spiral nå, og vi har ikke tenkt å få flere, men hadde jeg blitt gravid, og om det så var 1 eller 2 eller 3 der inne, så hadde jeg faktisk blitt glad. Mye hadde måtte ordnes, og det ville nok bli strevsomt og ikke som vi hadde tenkt, men jo, likevel bare glad. Mannen hadde nok ikke reagert helt på samme måte, men vet jo som meg at den som er med på leken, må tåle stanken (fra bleien).

Sist redigert av Dronningen : 27-08-08 kl 13:14.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:10   #237
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Abort eller ikke

Det jeg tenkte på når jeg skrev om å hoppe av i svingen er når det i noen tilfeller blir løningen for noen. Hvor god den er kan jo diskuteres.

Nei, det kan ikke det.
Den er ikke god, og man bør ikke bli sjokkert om det fører til graviditet. Det er ikke en løsning for noen som ikke vil bli gravide.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:14   #238
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kan det tenkes at noen har et livssyn som sier at det er helt OK å ta livet av nyfødte barn fordi de har medfødte skavanker eller er av "feil kjønn", og hva ville i så fall egentlig være problemet med det? (Sånn for å illustrere hvorfor noen kan synes andres syn er problematisk, ikke for å si at jeg synes abort moralsk sett er det samme som nyfødtdrap.)

Nettopp.

Hvis man mener at et ufødt barn har samme rett til liv som et født, og at abort er drap, kan man ikke la seg avvise med at man må "respektere andres valg".

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:20   #239
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Det handler om og ikke dømme andre for de valgene de tar.

Kan det bli skrevet kortere og bedre?

Ja sånn:

Det handler om å ikke dømme andre for de valgene de tar.

(Jeg klarte bare ikke å la være, og husk hva det står: Ikke døm andre for de valgene de tar... )

Sist redigert av Dronningen : 27-08-08 kl 13:28.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:23   #240
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

En ting som slår meg. Noen av dere er fullstendig imot abort om det ikke foreligger medisinske grunner eller voldtekt. Voldtekt? Det skjønner ikke jeg.

Ikke jeg heller.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

- Eller å si at det aldri er lov. Det er like "fornuftig".

Jepp!

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Hvis man mener at et ufødt barn har samme rett til liv som et født, og at abort er drap, kan man ikke la seg avvise med at man må "respektere andres valg".

Jeg ser på abort som det samme som nyfødtdrap. Jeg synes barnet på innsiden fortjener akkurat de samme rettightene som barnet på utsiden.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.