Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnehage i romjula?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-09, 21:25   #1
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehage i romjula?

Oj. Glad jeg bor i Norge

Her har jenta vært tre korte dager i barnehagen nå i romjula. Jeg har fått gjort unna en del retting, og begynt å sette karakterer, og kjenner at nå ser jeg fram til at det blir fire dager ferie igjen

Gammel 30-12-09, 21:50   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Fnatten, jeg fikk litt vondt i magen av å lese om systemet i Sverige.

Gammel 30-12-09, 21:56   #3
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når man er arb.ledig/permitert så får man 15 timer per uke,men ikke SFOplass. Mannen er nå permitert 50% og skal i utgangspunktet få 15 timer per uke,men pga at de er i bhg den uka han jobber,men da etter min turnus må de være hjemme med mannen hele den uka han er permitert. Pga min turnus vil de i januar få hele 5 dager i bhg. Det syns ikke jeg er helt greit. Vi liker å ha unga hjemme,men de skjønner ikke helt hvorfor de en uke er i bhg og ikke får treffe venner på nesten 2 uker.

Gammel 30-12-09, 21:56   #4
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Det svenske systemet er helt på bærtur. Hvor blir det av forutsigbarheten, muligheten for å bygge vennskap, sosial trening, osv hvis barna må ut av barnehagen et halvt år her fordi mor er sykemeldt, ett år der fordi far er sykemeldt, ett år fordi de har fått søsken, osv.

Glad jeg bor i Norge!

Gammel 30-12-09, 22:03   #5
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis man er sykemeldt får man i utgangspunktet så stor plass man har behov for. Når jeg var sengeliggende under forrige svangerskap hadde jeg 4 dager per uke fra 9-15. Det var helt greit. Fordelene er prisen og maten. Problemet er når man jobebr skift,i perioder er man veldig mye hjemme. For meg har det blitt en vanesak,men det er litt tungvint å måtte ha barnevakt hvis man skal til lege,tannlege,frisør osv.

Gammel 31-12-09, 01:11   #6
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Hvis man er sykemeldt får man i utgangspunktet så stor plass man har behov for. Når jeg var sengeliggende under forrige svangerskap hadde jeg 4 dager per uke fra 9-15. Det var helt greit. Fordelene er prisen og maten. Problemet er når man jobebr skift,i perioder er man veldig mye hjemme. For meg har det blitt en vanesak,men det er litt tungvint å måtte ha barnevakt hvis man skal til lege,tannlege,frisør osv.

Ja, som sagt landet de på i tilfellet jeg fortalte om at mor ikke klarte ta seg av barna etter operasjon. Tror det var legen som la føringen, men jeg vet ikke helt. Det er vel ikke fullstendig firkantet, men mye vanskligere enn i Norge. Jeg liker nok det norske systemet best.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 09:49   #7
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Ja, som sagt landet de på i tilfellet jeg fortalte om at mor ikke klarte ta seg av barna etter operasjon. Tror det var legen som la føringen, men jeg vet ikke helt. Det er vel ikke fullstendig firkantet, men mye vanskligere enn i Norge. Jeg liker nok det norske systemet best.

Jeg liker også det norske systemet,jeg mener det er en tjeneste man betaler for og burde få bruke så mye man trenger. Vi flytter til Norge om 2 md,men kommer nok aldri til å bruke full plass til ungene,men de skal ha muligheten mener jeg. Det jeg er veldig fornøyd med her er maten,den varme lunsjen som jeg vil kalle middag redder oss mange ganger hvis vi ikke rekker eller gidder å lage middag når vi kommer hjem fra jobb.

Gammel 31-12-09, 10:11   #8
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Det svenske systemet er jo merkelig synes jeg. Svenskene er jo kjempegode på det pedagogiske arbeidet, de ligger foran oss i Norge på mye. Så det er jo utrolig dumt at det skal være sånn? Blir det så billig da, når barna ikke får være der så mye? Betaler man den summen uansett hvor mye de er der Jinx?

Gammel 31-12-09, 10:39   #9
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Det svenske systemet er jo merkelig synes jeg. Svenskene er jo kjempegode på det pedagogiske arbeidet, de ligger foran oss i Norge på mye. Så det er jo utrolig dumt at det skal være sånn? Blir det så billig da, når barna ikke får være der så mye? Betaler man den summen uansett hvor mye de er der Jinx?

Ja vi betaler det samme. Så 1290 kr for full plass er billig,men for 15 timer i uka er det jo ikke så billig.

Gammel 31-12-09, 11:56   #10
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ville ALDRI byttet ut det norske systemet med varm mat hver dag. Får forøvrig varm mat tre ganger i uka her også uten at det er viktig for meg.

Gammel 31-12-09, 13:06   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Det må jo gjøre noe med barnas evne til å leke, forhold til venner, trygghet og sånt også?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 12:09   #12
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Det svenske systemet høres ikke særlig bra ut for noen parter... Annet enn varm mat da, men ligger langt ned på min liste over hva jeg mener er viktig i en sånn sammenheng..

Forøvrig har pompen vært tre av fire dager i bhg i romjula.
Dette er fordi vi begge har jobbet, så vi har ikke hatt annen mulighet. I går hadde han fri, for da hadde far også fri.

Gammel 31-12-09, 12:13   #13
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Det høres jo bra ut om man er frisk alltid og har en 8-16-jobb.

Gammel 31-12-09, 12:20   #14
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Standard

Jeg er ikke sånn kjempefornøyd med systemet,men det er veldig mye bra i bhg. Mat er for meg veldig viktig. Både det og slippe og lage matpakker,og vite at unga får bra mat hver dag. Men de fleste som ikke er vant til systemet,blir veldig overrasket.Men det er bare sånn her,man har rett og slett ikke unga i bhg mens man er hjemme,folk forstår rett og slett ikke hvorfor man får barn hvis man ikke ønsker å ha dem hjemme mest mulig. Sånn er tankegangen her,og jeg blir stadig sett på som vanskelig fordi jeg ønsker at unga kunne gått fast f.eks 3 dager per uke uavhengig av min turnus.

Gammel 31-12-09, 13:25   #15
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Jeg er ikke sånn kjempefornøyd med systemet,men det er veldig mye bra i bhg. Mat er for meg veldig viktig. Både det og slippe og lage matpakker,og vite at unga får bra mat hver dag. Men de fleste som ikke er vant til systemet,blir veldig overrasket.Men det er bare sånn her,man har rett og slett ikke unga i bhg mens man er hjemme,folk forstår rett og slett ikke hvorfor man får barn hvis man ikke ønsker å ha dem hjemme mest mulig. Sånn er tankegangen her,og jeg blir stadig sett på som vanskelig fordi jeg ønsker at unga kunne gått fast f.eks 3 dager per uke uavhengig av min turnus.

Min fireåring får all mat i bhg han også
Ja det er deilig å slippe matpakke smøring på morgenen. Jeg ser den.
Men jeg ville ofret det for retten å bruke bhg slik det blir best for oss som familie.

Gammel 31-12-09, 14:45   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Matpakker er ikke noe vi er vant med i barnehagen. All mat serveres der. 3 måltider om dagen til en kostpris på rundt 200 kr. i mnd. Noen av dagene er det varm mat, ellers frukt, grovt brød, grønnsaker og annen bra mat.

Maten i barnehagen vår er super.

Gammel 31-12-09, 12:32   #17
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Barnehage i romjula var deilig ja! Etter rolig start på dagen med sen frokost, fikk barna gå på de nye langrennskiene sine til barnehagen.

Så mens barna var i barnehagen fikk vi foreldrene bruke vår tid til å gjøre det vi skulle, uten at det trengte å gå utover barna på noen måte. De var jo i barnehagen å koste seg. Og når barnehagen var ferdig var vi ut sammen med barna og vennene deres på ski, og koste oss med julefilmer og mere på kvelden.

Godt mulig det er lite fp-korrekt, men jeg trives mye bedre med å være flott forelder i noen timer, med opplagte fornøyde barn gjennom hele dagen! Jeg prøver å unngå det å være sliten forelder med dårlig samvittighet og barn som er slitne og trassete, så ofte som jeg kan.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 13:06   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Barnehage i romjula var deilig ja! Etter rolig start på dagen med sen frokost, fikk barna gå på de nye langrennskiene sine til barnehagen.

Så mens barna var i barnehagen fikk vi foreldrene bruke vår tid til å gjøre det vi skulle, uten at det trengte å gå utover barna på noen måte. De var jo i barnehagen å koste seg. Og når barnehagen var ferdig var vi ut sammen med barna og vennene deres på ski, og koste oss med julefilmer og mere på kvelden.

Godt mulig det er lite fp-korrekt, men jeg trives mye bedre med å være flott forelder i noen timer, med opplagte fornøyde barn gjennom hele dagen! Jeg prøver å unngå det å være sliten forelder med dårlig samvittighet og barn som er slitne og trassete, så ofte som jeg kan.

Amen!
Jeg hadde glatt latt mine gått noen dager i romjula, om det var flere barn der.

Gammel 31-12-09, 13:38   #19
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Amen!
Jeg hadde glatt latt mine gått noen dager i romjula, om det var flere barn der.

Det brydde jeg meg lite om, ja.

Fra alle avdelingene var det tilsammen bare tre barn der, utenom mine små. Vi hadde behov for barnepasset og betaler for det, så det var naturlig at vi ikke sa i fra oss tilbudet. Og jentene ville nytt det like mye om de ble alene med den ansatte også. Hun er jo kompetent til å gi de en flott opplevelse, og alenetid med en av de ansatte er bare godt for barna.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 14:28   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Det brydde jeg meg lite om, ja.

Jeg får meg ikke til å sende barna mine helt alene i barnehagen når ingen andre barn er der nei. Om vi hadde jobbet ja, men ikke når begge vi voksne har fri. Men hadde det vært åpent og flere barn, da kunne jeg kanskje gjort det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.