|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Sånn for å bidra med noe som faktisk er relevant for diskusjonen: Jeg synes det er helt på sin plass å si at man er ped.leder hvis man er det og blir spurt om man jobber som assistent. Det samme hvis poenget er å formidle hvilket ansvarsområde man har på jobb. Noen ganger trenger andre å vite det.
![]() |
#2 |
--
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg har lest overskriften på denne tråden flere ganger nå, og hver gang så tenker jeg at det er jo det som er stillingstittelen. Jeg hadde jo mest sannsynlig korrigert om noen hadde spurt om jeg jobbet som bussjåfør, hvis jeg egentlig var taxisjåfør? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Det visste jeg.
![]() |
#4 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg har verdens vakreste tittel jeg.
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Det med om man sier tante bare internt med mannen eller ikke - det er jo ute av intimsonen når det skrives i en tråd på nett. Da er det i bruk på nett også. |
![]() |
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg er enig med MinaX og synes ikke det er noen "nedgradering" å kalle de barnehageansatte for "de voksne" overfor barna. Man kan selvsagt kalle dem for "de som jobber i barnehagen", men jeg klarer ikke å se at det er noe galt i å si "de voksne". Vel å merke overfor barna - snakker jeg med andre voksne, sier jeg "de ansatte [i barnehagen]". Jeg kan finne på å si "de voksne" som fellesbetegnelse for lærerne og de SFO-ansatte når jeg snakker med Poden også, for eksempel for å si "hvis du ser at noen gjør noe galt, skal du si fra til en av de voksne".
![]() |
#7 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg henger meg på "voksen" som fellesbetegnelse for de som jobber i barnehagen til Lillebror. Har det skjedd noe spør jeg om det var "en voksen" som så det f.eks. Det er en kjønnsnøytral og yrkesnøytral tittel som favner alle de i barnehagen som ikke er barn. Lillebror er ikke nevneverdig opptatt av om han sitter på fanget til ped.leder eller assistent, for å si det sånn. Ellers bruker jeg faktisk mest fornavnet på de som jobber på avdelingen når jeg etterhvert har lært meg hva alle sammen heter.
![]() |
#8 |
En som trener
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg sier også "voksne" om de som jobber i bhg til mine barn, om jeg ikke bruker navnene da. Jeg sier ikke til Hannah at nå må hun gå å spørre "assistenten" eller "pedagogisk leder".
![]() |
#10 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg er utdannet barnevernpedagog, men jobber som pedagogisk leder. Førskolelærer er en beskyttet tittel, forbeholdt de med utdannelse som førskolelærer.
![]() |
#11 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg opplever at begrepet "tante" brukes som en hersketeknikk. Som da jeg kom hjem fra jobb en dag og Mannen hadde laget et "flott" dørskilt der det sto: Her bor barnehagetante D'Arcy og Byggmester Mannen. Eller når jeg møter fedre i garderoben som sier med et glimt i øyet: Gå nå med Tante D'Arcy.
Ungene bryr seg da katta om hvilken utdannelse vi har, bare vi kan hjelpe de med strikk under støvlene eller trøste når de har slått seg. Sønnen min derimot, er veldig opptatt av at jeg er sjef i barnehagen, selv om jeg ikke ville drømt om å presentere meg som det selv i sosialt lag.
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg har også opplevd folk som humrer litt godmodig over at man har utdannelse - og presenterer seg som det når man blir spurt hva man driver med - for å jobbe i barnehage. At det skal være nødvendig, liksom. Det er jo bare barnehagetanter man er hele gjengen uansett, og hvor vanskelig kan det være å passe unger, liksom. |
![]() |
![]() |
#13 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Som min gamle grandtante sa da mamma sa jeg tok førskolelærerutdannelsen: Ka du førtæll? Træng man utdannelse førr å skift bleia og tørk ongan i ræva nu?
![]() |
#14 |
Lysende norsk flaskekoker
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Slumrende Ullteppe
|
Ja - det har jeg tenkt på noen ganger og.
![]() |
#16 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.I vår bhg kaller vi alle med navn. Ingen blir kalt tanter her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2008
![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Hvorfor kaller man de egentlig for "tanter" da? De er jo ikke det.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Det er vanlig i en del kulturer om omtale kvinner man omgås for tanter. I Brasil sier man f.eks. tia til kvinner, selv om de formelt sett ikke er tante til barnet. En form for benevnelse, som nok henger igjen fra gamledager her til lands. Man brukte jo også søster/sykesøster om sykepleiere. Da tittelen den gang da ble skapt, så lå den vel en omsorgsforståelse bak. Jeg forstår at man i dag ønsker å gå vekk fra den, både i forhold til yrkesstatus av lønnsmessige forhold. Men når det er sagt så har jeg aldri oppfattet ordet barnehagetante som noe negativt. Men da som en utenforstående. Sist redigert av Dronningen : 30-12-09 kl 11:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg hadde en periode et søksenpar fra Sverige i barnehagen, de kom og skulle være hos oss et år, mens faren fullførte utdannelsen sin. Barna hadde til da gått i barnehage i Sverige, og vi voksne brukte lang tid på å få barna til å kalle oss ved navn og ikke ved "frøken" - som de tydeligvis gjorde i sitt hjemland.
![]() |
#20 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør/øst landet
![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg jobber i barnehage som assistent, hva vi blir kaldt er det samme for meg i alle fall |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|