Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-07, 09:11   #241
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Har ikke orket å lese hele denne diskusjonen, men vil gjerne skyte inn et par ting likevel:
Barnehageansatte har ingen rett til å baktale foreldre, vi må selvsagt kunne dele bekymringer eller vanskeligheter men det er reelle saker, ikke synsing og mening om det ene eller det andre.

Dersom barnehagen har åpent i romjula, eller andre fridager (som påske osv..), er dette et tilbud som foreldrene betaler for og har all rett til å bruke, uten innblanding eller følelsen av å ha et forklaringsproblem.
Noen som er bekymret?:
Ungene har det som regel veldig godt i barnehagen de dagene, både fordi det er høy voksentetthet per barn og fordi de voksne ønsker å gjøre det ekstra hyggelig å være i barnehage slike dager.

Divine: Jeg hadde blitt ordentlig gretten dersom jeg fikk en slik tilbakemelding. Jeg ville ikke funnet meg i å nærmest blitt avkrevd en forklaring som er god nok for at mitt barn skal være i barnehagen. Tøys og tull!

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 09:31   #242
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.889
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av Anne M, her.

Det får meg iallfall til å tenke litt nytt om barnehageansatte om en blir evaluert opp og ned som foreldre.

Det tror jeg de fleste gjør jeg. :dukker: Jeg tenker innimellom også mitt når samme barnet gang på gang mangler en bok i sekken, ikke har med meldemappen, ikke gjør leksen, mangle gymtøy osv. Ja, jeg tar det opp på foreldresamtaler og i andre samtaler dersom det er lenge til foreldresamtalen.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 09:39   #243
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Ok, ser ut til at vi definere uttrykket "å tenke mitt" forskjellig her. Jeg setter stor pris på folk som tenker og handler utfra tankene de gjør seg. Men jeg har alltid oppfattet det å "tenke mitt" som å gjøre seg opp en egen mening basert på endel faktorer man observerer, for så og dømme utfra det. Ikke som en klar innledning til å gjøre noe praktisk med det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 09:42   #244
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.196
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Jeg "tenker mitt" til stadighet, jeg, om folk jeg ser og kjenner bare litt. Andre foreldre i barnehagen, barnehageansatte, naboer, folk på forumet, kolleger fra andre avdelinger og slikt. Jeg driver ikke utstrakt sladring og baktaling, men det er helt umulig for meg å la være å tenke og spekulere når det gjelder folk jeg treffer borti (særlig hvis jeg undrer meg over hvordan de oppfører seg, eller av en eller annen grunn har et negativt inntrykk av dem). Om jeg "dømmer" eller ikke, får jo aldri de vite, og om jeg har rett i vurderingene eller ikke, vet jeg sjelden selv. De ville sikkert ikke like å vite hva jeg tenkte om dem, men det får de da heller aldri, så det har jeg ikke dårlig samvittighet for.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 09:45   #245
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.889
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg "tenker mitt" til stadighet, jeg, om folk jeg ser og kjenner bare litt. Andre foreldre i barnehagen, barnehageansatte, naboer, folk på forumet, kolleger fra andre avdelinger og slikt. Jeg driver ikke utstrakt sladring og baktaling, men det er helt umulig for meg å la være å tenke og spekulere når det gjelder folk jeg treffer borti (særlig hvis jeg undrer meg over hvordan de oppfører seg, eller av en eller annen grunn har et negativt inntrykk av dem). Om jeg "dømmer" eller ikke, får jo aldri de vite, og om jeg har rett i vurderingene eller ikke, vet jeg sjelden selv. De ville sikkert ikke like å vite hva jeg tenkte om dem, men det får de da heller aldri, så det har jeg ikke dårlig samvittighet for.

Og dette tror jeg alle mennesker gjør.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 09:47   #246
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Dette blir en avsporing, men Skilpadda; du er jo det angstpasienter er redd for. Her sitter psykologer i det ganske land og sier: "du må bare gå på butikken det er ingen som ser deg, bare innbildning." Ha, Skilpadda tenker sitt, så bli hjemme sier jeg!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 10:10   #247
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Denne diskusjonen handlet ikke om det å sende barn i barnehagen om man selv har fri/er hjemme/er sykmeldt etc.

Jeg er sykmeldt selv nå, og sender Hannah i barnehagen hver dag. Og har slettes ikke dårlig samvittighet for det. Hun stortrives og har det helt flott!

Og vi i barnehagen (jeg iallefall) analyserer IKKE foreldre og gjør meg tanker om de burde hatt barna mindre i barnehagen etc. Men jeg har i enkelte tilfeller tatt opp med noen foreldre at de bør komme tidligere i barnehagen enn de gjør, til det beste for barnet.
Jeg tar også opp med foreldrene om jeg ser at barnet har det vanskelig og er veldig sliten, så prøver vi løse dette i fellesskap.

Jeg delte mine erfaringer mht slike uker der det ofte er veldig få barn i barnehagen, og hva det gjør med både barn og voksne. Ikke barnehagen sånn generelt.

Forøvrig er det meg bekjent at det i Sverige (iallefall deler) er fryktelig strengt på dette. Er man ikke på jobb, så får man ikke ha barnet i barnehagen. Holdningen er helt annerledes der. Barnehagen brukes KUN etter foreldrenes behov ut i fra jobb. Om man tar seg en feriedag, får man heller ikke ha barnet i barnehage - da må man finne annen pass om man som forelder skal finne på noe uten barn. Jeg hørte til og med at barnehagen har sjekket med jobben til enkelte foreldre når de dro? For meg er dette helt snålt, men der er det nok ganske vanlig.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:04   #248
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.196
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Dette blir en avsporing, men Skilpadda; du er jo det angstpasienter er redd for. Her sitter psykologer i det ganske land og sier: "du må bare gå på butikken det er ingen som ser deg, bare innbildning." Ha, Skilpadda tenker sitt, så bli hjemme sier jeg!

Nemlig. :skummel:

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:17   #249
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Forøvrig er det meg bekjent at det i Sverige (iallefall deler) er fryktelig strengt på dette. Er man ikke på jobb, så får man ikke ha barnet i barnehagen. Holdningen er helt annerledes der. Barnehagen brukes KUN etter foreldrenes behov ut i fra jobb. Om man tar seg en feriedag, får man heller ikke ha barnet i barnehage - da må man finne annen pass om man som forelder skal finne på noe uten barn. Jeg hørte til og med at barnehagen har sjekket med jobben til enkelte foreldre når de dro? For meg er dette helt snålt, men der er det nok ganske vanlig.

Ja og når man har fødselspermisjon får man bare ha barna i barnehage et visst antall timer... uten at man betaler noe mindre enn andre (det siste er jeg ikke 100% sikker på men jeg tror det er slik). Vi møtte en svenske familie i Hellas i fjor, som hadde tre små fra 4 1/2 år og nedover. De to største gutta fikk bare være 20 timer pr/u i barnehagen ettersom mammaen hadde permisjon.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:22   #250
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Denne diskusjonen handlet ikke om det å sende barn i barnehagen om man selv har fri/er hjemme/er sykmeldt etc.

Jeg er sykmeldt selv nå, og sender Hannah i barnehagen hver dag. Og har slettes ikke dårlig samvittighet for det. Hun stortrives og har det helt flott!

Og vi i barnehagen (jeg iallefall) analyserer IKKE foreldre og gjør meg tanker om de burde hatt barna mindre i barnehagen etc. Men jeg har i enkelte tilfeller tatt opp med noen foreldre at de bør komme tidligere i barnehagen enn de gjør, til det beste for barnet.
Jeg tar også opp med foreldrene om jeg ser at barnet har det vanskelig og er veldig sliten, så prøver vi løse dette i fellesskap.

Jeg delte mine erfaringer mht slike uker der det ofte er veldig få barn i barnehagen, og hva det gjør med både barn og voksne. Ikke barnehagen sånn generelt.

Forøvrig er det meg bekjent at det i Sverige (iallefall deler) er fryktelig strengt på dette. Er man ikke på jobb, så får man ikke ha barnet i barnehagen. Holdningen er helt annerledes der. Barnehagen brukes KUN etter foreldrenes behov ut i fra jobb. Om man tar seg en feriedag, får man heller ikke ha barnet i barnehage - da må man finne annen pass om man som forelder skal finne på noe uten barn. Jeg hørte til og med at barnehagen har sjekket med jobben til enkelte foreldre når de dro? For meg er dette helt snålt, men der er det nok ganske vanlig.


Jeg er delvis hjemmeværende, og koser meg med barna mine om morgenen, før vi går til barnehagen. Som regel er vi ikke der før kl 10, og noen ganger senere også. Jeg sørger for at de rekker turer, baking, samlingsstunder osv., og synes at det må være opp til meg som forelder å disponere bhg-plassen slik det passer meg og oss. Barna mine stortrives med dette. Heldigvis er det ingen av personalet som har snakket med oss om at vi bør komme tidligere med barna, (hvis ikke det skjer noe spesielt, sånn som i dag, skulle de bake lussekatter kl 09)

Styrer sa faktisk til meg en gang: " Dere har betalt for bhgplassen, og disponerer plassen fritt slik dere vil."

Dette synes jeg er en god holdning. Det er vel bare i sjeldne tilfeller der foreldre disponerer plassen på en gal måte, og det skal mye til for at barna blir skadelidende av det.

Jeg blir litt provosert av personalet som hele tiden skal synse og ha meninger om hva som er viktig og riktig for andres barn. Er barna der mange timer hver eneste dag er det galt, kommer de sent er det galt, er de der i romjula får man kritikk for det også.....

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:25   #251
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg sykler litt sent inn i diskusjonen, men lar det stå til.
Nei, men dette blir å sammenligne epler og pærer. Det at enkelte barn ikke har det bra er trist, men man kan ikke lage generelle retningslinjer ut fra det. Det vil alltid være noen råtne egg, og dette kommer til syne på forskjellige måter i forskjellige samfunnslag. Men dette har jo ikke noe med den opprinnelige diskusjonen og man får da virkelig håpe at dette er spesifikke tilfeller og ikke generelle problemer.

Selv kan jeg rett og slett ikke skjønne at det skal være bedre for barna å bli passet av noen andre? Hverken jeg eller mannen min har slekt i byen og derfor er barnehagen og SFO for oss, også en avlastning for oss som foreldre. Jeg kan ikke helt se at det skal være en enorm fordel for ungene våre at vi får oss annen avlastning? Jeg kan rett og slett ikke skjønne at det å bli passet av Kari i 2 timer er bedre enn å være 2 timer i barnhagen?

Og i tillegg så blir dette en diskusjon som biter seg selv i halen. For at du sier at barna trenger "roligere dager" - og dette er er jo nettopp det de får i romjulen ettersom det er færre barn der - og samtidig sier du at man ikke skal benytte seg av barnehagen, men heller leie inn en trillepike eller lignende? Jeg får det rett og slett ikke til å henge på greip?

Det jeg tror er at du som tidligere barnehageansatt, har sett situasjoner som ikke er heldige for ungene og diskuterer med disse situasjonene i bakhodet. Og jeg tror ikke de situasjonene du tenker på er noe som er allment - slik jeg oppfatter denne diskusjonen er det ikke særtilfellene som diskuteres med den allmenne situasjonen for "folk flest".

Men da slår jo til gjengjeld "rolig argumentet" inn? (Nå er det riktignok M|nken som forfekter det argumentet, så det er kanskje ikke noe du er enig i?)

Nå har jeg vel aldri argumentert at man bør lage generelle retningslinjer. Jeg sa bare litt om mine erfaringer fra hva jeg har opplevd i barnehage. Erfaringene mine er ikke myntet på noen her inne. Jeg kommenterte et innlegg, og ikke hovedinnleggers spørsmål. Det blir dermed litt rart og belyse mine svar ut fra det generelle, for det var ikke det som var utgangspunktet. Forslag som trillepike og lign. var et svar på hva foreldre som ikke selv har mulighet til og hente, kan gjøre for og gjøre dagene kortere for de barna som virkelig trenger det. Jeg vet foreldre som har prøvd dette, og vet at det har fungert godt.

Jeg tror og mener forøvrig at "Kari-trillepike" har en mye bedre sjangs til gi (igjen) de barna som virkelig trenger det, en roligere ettermiddag enn hva barnehagen kan gi. På ettermiddagen er man ofte alene på avdeling, det skjer ting hele tiden og som ansatt har man dessverre ikke mulighet til ha et bestemt barn på fanget helt til foreldrene henter. Som foreldre er det jo også veldig sårt og "hver dag" komme og hente en unge som gråter, slår seg vrang og som ikke er innstilt på og hverken være igjen i barnehagen eller bli med hjem. Men som sagt jeg diskuterte ikke fra det generelle ståsted, mine tanker her er erfaringsbasert.

Min erfaring er forøvrig ikke at det er roligere i mellomjula i barnehagen. Jeg er vant med at alle avdelinger slås sammen og at man gjennomfører dagene som på en vanlig avdeling. Det har forøvig vært ganske mange barn som har kommet disse dagene, og en del ansatte som har avspassert. Det og være hjemme sammen med mor/far/søsken vil med andre ord være en avveksling fra det normale barnehagelivet, for de slitne barna som har behov for litt roligere dager.

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Forøvrig er det meg bekjent at det i Sverige (iallefall deler) er fryktelig strengt på dette. Er man ikke på jobb, så får man ikke ha barnet i barnehagen. Holdningen er helt annerledes der. Barnehagen brukes KUN etter foreldrenes behov ut i fra jobb. Om man tar seg en feriedag, får man heller ikke ha barnet i barnehage - da må man finne annen pass om man som forelder skal finne på noe uten barn. Jeg hørte til og med at barnehagen har sjekket med jobben til enkelte foreldre når de dro? For meg er dette helt snålt, men der er det nok ganske vanlig.

Dette høres jo veldig spesielt ut, og som en rar regel i mine øyne også. Jeg synes på et generelt grunnlag at mødre og fedre skal sende barna med god samvittighet i barnehagen, da barnehagen er et godt tilbud.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:31   #252
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

[quote=m|nken;710935



Min erfaring er forøvrig ikke at det er roligere i mellomjula i barnehagen. Jeg er vant med at alle avdelinger slås sammen og at man gjennomfører dagene som på en vanlig avdeling. Det har forøvig vært ganske mange barn som har kommet disse dagene, og en del ansatte som har avspassert. Det og være hjemme sammen med mor/far/søsken vil med andre ord være en avveksling fra det normale barnehagelivet, for de slitne barna som har behov for litt roligere dager.
[/quote]

Barna har jo allerede hatt 5 dager sammen md familien hjemme, noen har kanskje bare vært sammen med voksne. Hvorfor skulle de være slitne, og trenge å være hjemme?

De har også 4-5 nye fridager etter disse to dagene i romjulen også....så de får masse tid med familien sin denne julen.

Jeg tror det kan bli en fin avveksling for mange barn å være i bhg et par dager i romjula, med såpass mye fri. Det har sikkert blitt masse tv hjemme, og kan være godt med lek og moro med andre barn.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:34   #253
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

J
Jeg blir litt provosert av personalet som hele tiden skal synse og ha meninger om hva som er viktig og riktig for andres barn. Er barna der mange timer hver eneste dag er det galt, kommer de sent er det galt, er de der i romjula får man kritikk for det også.....

Som ansatt i barnehage har man et stort ansvar for alles barn når de oppholder seg i barnehagen. I de tilfeller man får tilbakemeldinger fra personalet om at barnet burde hatt litt kortere dager, så er det jo utifra barnets beste. Foreldre bør jo ha så mye tiltro til barnehagen at de faktisk kan gi en riktig tilbakemelding på hvordan barnet har det i barnehagen. Om man faktisk kan møte den tilretteleggingen som foreslås, er jo en helt annen diskusjon. Og få kritikk for at man på et generelt grunnlag bruker plassen i romjulen, er jo bare uprofesjonellt fra barnehagens side. Og som foreldre er det overhodet noe jeg ikke ville funnet meg i.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 11:49   #254
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.429
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Barna har jo allerede hatt 5 dager sammen md familien hjemme, noen har kanskje bare vært sammen med voksne. Hvorfor skulle de være slitne, og trenge å være hjemme?

De har også 4-5 nye fridager etter disse to dagene i romjulen også....så de får masse tid med familien sin denne julen.

Jeg tror det kan bli en fin avveksling for mange barn å være i bhg et par dager i romjula, med såpass mye fri. Det har sikkert blitt masse tv hjemme, og kan være godt med lek og moro med andre barn.

Som jeg skrev i et tidligere innlegg så tok jeg ikke utgangspunkt i hvor mange fridager det er denne romjulen. Jeg snakker om på et generelt grunnlag utifra de barn som virkelig trenger litt fri "barnehagens travle hverdag" det være seg om det er sommer eller vinter.

At årets juleferie gir barna gode muligheter til og være hjemme sammen med mor og far er jeg helt enig i.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 12:16   #255
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.252
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes "(...) setter vi pris på om kun de som er sikre på at de vil benytte seg av tilbudet, melder (...)" ville vært bedre. Jeg synes det er utidig av barnehagen å antyde at noen av familiene kan tenkes å ha for dårlige grunner til å ville la barna gå i barnehagen i romjulen.

Enig, men for meg er de to tingene synonymt. Det er jo opp til foreldrene å vurdere om de "trenger det", i mitt hode. Men din formulering er mer krystallklar på at det de vil vite er om folk faktisk kommer til å BRUKE plassen. Ikke at de legger seg opp i hvem som har gode nok grunner.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 12:41   #256
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.579
Blogginnlegg: 808
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Barnehageansatte er vel like forskjellige som alle andre. Styreren i barnehagen vår gikk jo kraftig på meg for å få meg til å redusere storungenes plass med 20% da jeg skulle gå hjemme i permisjon med Bonus. Hun ga seg ikke engang da jeg sa at jeg hadde vært så dårlig etter fødsel de to forrige gangene at det var helt uaktuelt. Kronargumentet hennes var at da ble det enklere for henne å få kabalen til å gå opp, for da ble det jo en 40% plass ledig.

Samme dame ringer forresten hjem til folk og ber dem ta ungene ut av barnehagen i høstferien, vinterferien og fellesferien. I julen og påsken er barnehagen stengt.

Jeg syns lappen HI har fått var mildt sagt klønete formulert. Trøsten er at styrer i barnehagen din i det minste lar være å ringe hjem til deg for å si at barnet ditt trenger juleferie.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 12:56   #257
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Barnehageansatte er vel like forskjellige som alle andre. Styreren i barnehagen vår gikk jo kraftig på meg for å få meg til å redusere storungenes plass med 20% da jeg skulle gå hjemme i permisjon med Bonus. Hun ga seg ikke engang da jeg sa at jeg hadde vært så dårlig etter fødsel de to forrige gangene at det var helt uaktuelt. Kronargumentet hennes var at da ble det enklere for henne å få kabalen til å gå opp, for da ble det jo en 40% plass ledig.

Samme dame ringer forresten hjem til folk og ber dem ta ungene ut av barnehagen i høstferien, vinterferien og fellesferien.

Er det mulig? :sjokkert:


Sist redigert av Albertine : 12-12-07 kl 14:18. Årsak: Fikset quote
Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 12:58   #258
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.


Jeg delte mine erfaringer mht slike uker der det ofte er veldig få barn i barnehagen, og hva det gjør med både barn og voksne. Ikke barnehagen sånn generelt.

Forøvrig er det meg bekjent at det i Sverige (iallefall deler) er fryktelig strengt på dette. Er man ikke på jobb, så får man ikke ha barnet i barnehagen. Holdningen er helt annerledes der. Barnehagen brukes KUN etter foreldrenes behov ut i fra jobb. Om man tar seg en feriedag, får man heller ikke ha barnet i barnehage - da må man finne annen pass om man som forelder skal finne på noe uten barn. Jeg hørte til og med at barnehagen har sjekket med jobben til enkelte foreldre når de dro? For meg er dette helt snålt, men der er det nok ganske vanlig.

Bare en kommentar til dette - i Sverige har man hatt full barnehage dekning i flere år allerede. En måte å sørge for dette på var å begrense plassene til de familiene hvor foreldrene jobbet.

Det var et problem at storesøsken måtte slutte i bhg når foreldre var i foreldrepermisjon, og dette er det slutt på (selv om enkelte bhg fremdeles kan ha det).

  Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 13:01   #259
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Barnehageansatte er vel like forskjellige som alle andre.

Det stemmer, men de har samme lovverk å forholde seg til. Som jeg har nevnt før, så er det ingen som kan tvinge noen til å holde ungene hjemme fra barnehagen (så sant de er friske).

Dragen, den styreren i barnehagen din styrer visst som hun selv vil. Hun kan ikke hverken tvinge deg til å redusere plass eller bestemme når barna skal ha ferie. Ta en telefon til barnehagekontoret og be om samtale med barnehagesjefen. Når du ikke inn der så gå høyere opp.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 13:08   #260
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.252
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg syns lappen HI har fått var mildt sagt klønete formulert. Trøsten er at styrer i barnehagen din i det minste lar være å ringe hjem til deg for å si at barnet ditt trenger juleferie.

Unnskyld at jeg ler, men...

Ja, det kunne jo alltids vært verre, det er sant.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no