Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-10, 12:05   #241
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Fant denne siden på Hef, hvor unge har skrevet om ulike rare opplevelser fra skolen. Mye rart som skjer på skolene. Håper min lille jente får en mer positiv opplevelse siste skoledag enn hva noen forteller her. En måtte plukke søppel og en annen måtte skrive stil.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:32   #242
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Mine barn er med på kirkegudstjenesten hvert år. Jeg synes det er en fin tradisjon, og jeg har ikke noe problem med det, selv om vi ikke er personlig kristne. Men jeg respekterer fullt ut at noen har problemer med det, og selvfølgelig skal skolen stille opp med et godt alternativ til de som velger å ikke la barna gå. Og her svikter vel skolene rundt om, har jeg inntrykk av...

På vår skole har det tidligere vært lite info om hva alternativet innebærer, og siden mine barn har gått i kirken, så vet jeg heller ikke hva det er. Men i år så sto det godt beskrevet på skrivet vi fikk ang kirkebesøk, og her scoret skolen stort i mine øyne! De legger opp til et fullgodt alternativ, som dreier seg om jul.

"For elever som ikke ønsker å delta på kirkegang, arrangerer vi derfor en livssynsnøytral samling på *** skole. Her vil vi formidle julens universelle budskap om fred, fellesskap og kjærlighet. Det vil bli lystenning, sang og fortellinger, samt fokus på juletradisjoner i ulike land og i ulike livssyn"

Så her har de faktisk innsett at også alternativet bør inneholde jul, og at det går an å gjøre dette uten å dra det religiøse inn i det.

Mandag var vi på juleavslutting med trinnet til minsten her. Da var vi først samlet hele trinnet, og barna hadde skuespill og de sang masse julesanger til oss. Det som slo meg var at ingen av sangene de fremførte var sanger med kristent innhold. Tidligere år har de gjort det, men ikke nå.

Noe sier meg at skolen vår har skjønt det!!

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:36   #243
Nillenalle
Aktiv
 
Nillenalle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 262
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Mine barn er med på kirkegudstjenesten hvert år. Jeg synes det er en fin tradisjon, og jeg har ikke noe problem med det, selv om vi ikke er personlig kristne. Men jeg respekterer fullt ut at noen har problemer med det, og selvfølgelig skal skolen stille opp med et godt alternativ til de som velger å ikke la barna gå. Og her svikter vel skolene rundt om, har jeg inntrykk av...

På vår skole har det tidligere vært lite info om hva alternativet innebærer, og siden mine barn har gått i kirken, så vet jeg heller ikke hva det er. Men i år så sto det godt beskrevet på skrivet vi fikk ang kirkebesøk, og her scoret skolen stort i mine øyne! De legger opp til et fullgodt alternativ, som dreier seg om jul.

"For elever som ikke ønsker å delta på kirkegang, arrangerer vi derfor en livssynsnøytral samling på *** skole. Her vil vi formidle julens universelle budskap om fred, fellesskap og kjærlighet. Det vil bli lystenning, sang og fortellinger, samt fokus på juletradisjoner i ulike land og i ulike livssyn"

Så her har de faktisk innsett at også alternativet bør inneholde jul, og at det går an å gjøre dette uten å dra det religiøse inn i det.

Mandag var vi på juleavslutting med trinnet til minsten her. Da var vi først samlet hele trinnet, og barna hadde skuespill og de sang masse julesanger til oss. Det som slo meg var at ingen av sangene de fremførte var sanger med kristent innhold. Tidligere år har de gjort det, men ikke nå.

Noe sier meg at skolen vår har skjønt det!!

Veldig bra! Flink skole.

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 12:37   #244
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Høres ut som en fin skole Carrera! Sånn skulle det vært overalt.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 13:54   #245
Bertine
Fullverdig medlem
 
Bertine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 48
Bertine har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det funker ikke sånn. For det første er det mange som ikke har utdannelse som lærere. For det andre er det mange som ikke ser selv at de trår over grenser med ti tusen mil. Min sønns lærer hadde nøkkelknippe liggende på pulten bestandig med "with God all things are possible" - selvsagt blir det ikke nøytral religionsundervisning av sånt.

Litt off-topic, men læreren datteren min har i RLE (på vgs), snakker høylytt om hvordan han har sett Gud, at man ikke kan nekte for Guds mirakler ("Når man ser opp mot stjernehimmelen, kan selv ikke ateister nekte for at det finnes en gud") og at historien om Babels tårn er en "god forklaring" på hvorfor man snakker forskjellige språk i verden. For å nevne noen av gullkornene datteren min har fortalt meg. For henne og de andre i klassen som ikke er kristne (og selv de som er det, egentlig) blir dette veldig distraherende når timene går til å fortelle om hans personlige religion, i stedet for egentlig å undervise. Så dessverre tror jeg det stemmer at mange lærere har problemer med å skille mellom jobb og privat på dette området...

Uansett, for å holde meg litt mer til tema: Datteren min har alltid fått velge selv om hun vil i kirken eller ikke, og på barneskolen valgte hun å bli med (Da spilte hun også i korps, og de opptrådde i kirken før gudstjenesten). På ungdomskolen var hun litt mer opplyst om religioner og slikt, og bestemte seg for at hun ikke tror på noe. Etter det valgte hun å være med på det alternative opplegget, hvor det var opptredner og fortellinger fra andre religioner og kulturer (blant annet kule danseshow osv).
Jeg hadde nok blitt veldig provosert om det var forventet at alle skulle deltatt i kirken. Uansett om det er forskynnende eller ikke, synes jeg dette er noe hver familie (alternativt hvert barn) burde få velge selv. Det vil alltid være kristne elementer knyttet til det å gå i en kirke, spesielt rundt juletider. Å gå i kirken som en del av undervisningen er en ting, men å gå dit for å feire en religiøs høytid og synge salmer blir noe helt annet i mine øyne.

Bertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:25   #246
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Opprinnelig lagt inn av Bertine, her.

Litt off-topic, men læreren datteren min har i RLE (på vgs), snakker høylytt om hvordan han har sett Gud, at man ikke kan nekte for Guds mirakler ("Når man ser opp mot stjernehimmelen, kan selv ikke ateister nekte for at det finnes en gud") og at historien om Babels tårn er en "god forklaring" på hvorfor man snakker forskjellige språk i verden.

Ouch. Jeg kjenner ganske mange kristne også som får akutt vondt i realitetsorienteringen sin når de møter sånne. Og som RLE-lærer? Nice. Omtrent like bra som å ha en tung dyslektiker i rettskrivning eller en homeopat i naturfag.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:38   #247
Nillenalle
Aktiv
 
Nillenalle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 262
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Digresjon: Ungene fikk en bok om juleeventyr av besteforeldrene her i forrige uke. Siste eventyret i boka var juleevangeliet. Besteforeldrene lurte på om dette var greit for oss foreldre, da vi er ateister begge to.
Jeg syns dette var flott, boka heter jo juleeventyr.

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 14:41   #248
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Når jeg leser erfaringer dere har med lærere så blir jeg sjokka, men kanskje ikke helt overrasket. De som er nyutdannet i dette faget vil nok, håper jeg, ha en helt annen tilnærming til faget enn andre.

Kanskje burde det kun være agnostikere som underviste? De blir i allefall mer søkende i sin tilnærming enn en ateist eller troende?

Jeg har diskutert religion og tro med en del kristne venner. De klarer ikke å skjønne at jeg ikke kan tro slik de gjør. Noen syns at det er irriterende at jeg stiller spørsmål ved gudsbildet i kristendommen og en del andre oppfatninger jeg har.

Min tro er veldig enkel og jeg tror at religionene gjør alt så mye vanskeligere enn hva det er. Men det er meg.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 16:36   #249
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Min sønns lærer hadde nøkkelknippe liggende på pulten bestandig med "with God all things are possible" - selvsagt blir det ikke nøytral religionsundervisning av sånt.

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Kanskje burde det kun være agnostikere som underviste?

Dette synes jeg kanskje blir å dra det litt langt. Selvsagt må RLE-læreren få ha en eller annen tro selv. Jeg tror heller ikke det skader noen at vedkommende "flagger" sin tro i form av kors, hijab eller annet. Selv ikke det at læreren forteller om hvordan det oppleves for vedkommende å tro, ville jeg steilet av. Hvis det var i en riktig kontekst, altså ikke på jevnlig basis som en integrert del av presentasjonen av den gitte religionen, men som et eksempel og ikke som Sannheten. En kristen/muslimsk/buddhistisk/annet lærer må kunne forventes å presentere stoffet like nøytralt som en ateist eller agnostiker. Det er forskjell på "jeg tror på dette, men andre/dere kan tro på noe annet" og "jeg tror på dette, og det er Sannheten som alle burde tro på".

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 16:39   #250
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Når jeg leser erfaringer dere har med lærere så blir jeg sjokka, men kanskje ikke helt overrasket. De som er nyutdannet i dette faget vil nok, håper jeg, ha en helt annen tilnærming til faget enn andre.

Det tror jeg du kan ha rett i. Den eldre garde lærere utdannet seg mens faget het "kristendom". Ingen unnskyldning på noen som helst måte. Jeg har undervist ved hedningeskoler, tror jeg, for dette er et problem jeg aldri har støtt på selv. Vi var vel heller beskjemmet for at våre elever var så dårlige i salmesang under gudstjenester i forhold til barn ved skoler der de tok denslags mer på alvor.

Jeg har forøvrig ingen tålmodighet med lærere som ikke forholder seg til lovverk og læreplan og dette med at RLE på ingen måte skal være forkynnende, bør definitivt hele lærerstanden ha fått med seg for årevis siden.

Ellers er jeg slett ikke sikker på at å ha et nøytralt livssyn (hva nå enn det måtte være?) er en av kvalifikasjonene for å være en god RLE lærer. Skal man følge en slik logikk, burde ikke samfunnsfaglærere ha noe politisk tilhørighet heller.

Det er da mange områder hvor man må skille det private fra det profesjonelle, og det bør det forventes at både lærere og alle andre som har en jobb behersker.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 17:15   #251
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Dette synes jeg kanskje blir å dra det litt langt. Selvsagt må RLE-læreren få ha en eller annen tro selv. Jeg tror heller ikke det skader noen at vedkommende "flagger" sin tro i form av kors, hijab eller annet. Selv ikke det at læreren forteller om hvordan det oppleves for vedkommende å tro, ville jeg steilet av. Hvis det var i en riktig kontekst, altså ikke på jevnlig basis som en integrert del av presentasjonen av den gitte religionen, men som et eksempel og ikke som Sannheten. En kristen/muslimsk/buddhistisk/annet lærer må kunne forventes å presentere stoffet like nøytralt som en ateist eller agnostiker. Det er forskjell på "jeg tror på dette, men andre/dere kan tro på noe annet" og "jeg tror på dette, og det er Sannheten som alle burde tro på".

Det var litt mer ved denne læreren enn bare nøklene. Det var heller ikke et tema at det er alternativer til å ikke tro - men vite at Gud finnes.

  Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 17:18   #252
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det var litt mer ved denne læreren enn bare nøklene. Det var heller ikke et tema at det er alternativer til å ikke tro - men vite at Gud finnes.

Ja, jeg leste vel mellom linjene at det var noe mer enn bare et sitat på nøkkelknippet. For nøkkelknippet i seg selv (eller et kors rundt halsen) må vel være greit om presentasjonen av stoffet ellers er nøytralt.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 17:41   #253
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Mens vi snakker om lærere kan jeg jo skrive hvordan jeg følte det da jeg gikk på barneskolen. Fra 4 klasse byttet jeg til den lokale skolen fra en privat katolsk barneskole, så jeg skulle gå sammen med de andre barna i nabolaget.

På den private katolske skolen hadde vi dengang religion og ikke kristedomsfag. Vi gikk mye i kirken som lå vegg i vegg med skolen, men vi lærte også om andre religioner. Den katolske undervisning fikk jeg for det meste på religionsundervisningen jeg gikk på en gang i uken (kveldstid) fram til konfirmasjonen. Husker jeg gledet meg til å lære om Odin og Thor, storebroren min hadde tegnet så mange fine tegninger da de lærte om disse Gudene.

Men på den nye skolen hadde vi ingenting om dette. Kristendomslæreren min hadde derimot UTROLIG mye stoff om Martin Luther. Så mye at vi omtrent snakket om han hver eneste time. Først i 6.klasse begynte jeg å skjønne at det kanskje var fordi jeg var den eneste i klassen som ikke var protestant men katolikk. Vi var mange unger der jeg bodde og nå og da hadde læreren min sommerfest i hagen hvor de grillet og lekte. Jeg fikk ikke lov å komme fordi jeg var katolikk. Læreren min hadde to barn som jeg lekte med og det var de som fortalte hva pappa´n hadde sagt. Husker jeg kom dit og visste egentlig ikke noe om denne sommerfesten og ble så glad når jeg endelig fant alle barna jeg hadde gått ut for å leke med. Alle ungene i gata var der husker jeg.

Jeg måtte da pent bare gå hjem igjen. I etterkant bygde jeg opp et slags forsvar mot denne læreren (som også var rektor på skolen). Det spilte visst ingen rolle at mamma var kristen så lenge det var "feil" religion.

FOR EN DUST!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 17:54   #254
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Jeg gikk også på privat, katolsk barneskole. (har vi gått på samme skole kanskje?) Vel hadde vi religionsundervisning, men allikevel husker jeg godt de flammende beskrivelsene av skjærsilden og helvete som både nonnene på skolen og presten i kirken hadde. Det var såpass at flere av barna i klassen var livredde etterpå og det ble klagd til skolen.

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 17:57   #255
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.079
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Her hos oss har ungene følgende alternativ til juleavslutning i kirka:
Skrive en innleveringsoppgave om årets fredsprisvinner. Hyggelig juleavslutning

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 18:03   #256
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Opprinnelig lagt inn av Nina, her.

Jeg gikk også på privat, katolsk barneskole (har vi gått på samme skole kanskje?) og jeg husker godt de flammende beskrivelsene av skjærsilden og helvete som både nonnene på skolen og presten i kirken hadde. Det var såpass at flere av barna i klassen var livredde etterpå og det ble klagd til skolen.

Oj Nei, jeg har ikke samme minnene fra min skole. Tror ikke det ble snakket slik på min. Husker derimot min første "skifte", da skulle jeg be om tilgivelse for noe.. Jeg grublet lenge på hva jeg skulle si. For en teit ting å pålegge en barn! Ellers har jeg bare positive minner fra skolen. Det var først rett før konfirmasjonen jeg valgt å ikke stå til konfirmasjon alikevel. Det var pga. kirkens syn på dåp først og fremst. På den tiden var jeg jo fremdeles kristen, men skjønte ikke hvorfor udøpte barn ikke fikk komme til himmelen.

Nå ser jeg jo flere teite ting med den katolske kirken også, men først og fremst er det maktpersoner (selvsagt ikke alle er sånn) i de forskjellige kirkene og deres dømmende holning jeg er så imot. Her i Telemark er det f.eks ingen prester som vil velsigne homofile. Det sier jo litt. Er ganske mange ulike menigheter her.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 13:31   #257
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

De skal i kirken på Knottens skole, i hvert fall småskolen. Det skulle være noe alternativ undervisning for de som av religionshensyn ikke skulle delta på gudstjenesten.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 15:17   #258
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.462
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken

Jeg har overrasket meg selv med å overbevise barnet om at det er en lur idé å gå i kirken. Snakk om å være prinsippfast.

Grunnen var at vi mistenker at han trodde de som ikke skulle i kirken skulle få være på SFO og leke. De som ikke skal i kirken skal visstnok være på skolen og lære om hvorfor man feirer jul. Han sa faktisk at han heller ville det, så da argumenterte jeg med at han kunne gå i år for å se selv, så kunne han velge helt selv fra neste år. Og det syns han var en god idé. Som han sa selv, da ville han skjønne mer av hva de lærte på skolen om det til neste år.

Jeg ble for øvrig litt overrasket over at de skal i kirken i det hele tatt, og tredje klasse skal ha julespill i kirken. I tillegg visste læreren veldig lite om hva alternativet egentlig var.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no