|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Jepp.
|
|
|
#2 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneBare som et lite apropos angående at skolene ikke alltid føger helt med i tiden. Det finnes fremdeles skoler 'på bøgda' der førsteklassene ikke har undervisning på onsdager. SFO finnes heller ikke. Jamen lett å kombinere med to fulle jobber gitt |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneAlvorlig talt, man behøver ikke å være lærer eller jobbe 80 % for å klare å få til et par ukers ferie sammen med familien mellom 20.juni og 15.august. Det gjelder da slettes ikke 1/3 av barna i norge at de ikke klarer å få til 2 ukers ferie med familien i det tidsrommet.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Synes du et par uker pr år er bra for en familie? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Shake it out!
|
Nei, hun skrev et par uker mellom 20. juni og 15. august. Men da forutsetter hun at man klarer å ta de andre ukene i de andre skoleferiene. Og ser bort fra at de fleste barn enten har et alternativ til skolen i skoleferiene, eller er hjemme alene (fordi de er for store til å plasseres bort).
|
|
|
#7 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Kanskje det er nødvendig med ni ukers pause for at folk flest skal få litt ferie sammen med familien?
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneEr det noe sted i verden, land vi kan sammenlikne oss med, som har veldig annerledes skolesystem i form av annen måte å organisere skoleåret på? Da tenker jeg ikke på om de har en uke lenger eller kortere ferie, men andre store forskjeller? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg argumenterer ikke for drop-in skole Elise, men for fem fleksible dager og litt mindre rigid permisjonsreglement for å imøtekomme det at samfunnet som helhet ikke lenger høster poteter. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneZulu, jeg er helt enig i at skolen skal være en arena for læring. Men nå er skolen en blanding av mye annet. Blant annet oppbevaringsplass mellom skoleslutt og halv fem. Ni uker fri om sommeren - hvor mye av det lærerne har inntrenter av studieteknikk, ro og orden osv, forsvinner ikke i løpet av den tiden...? Og SFO - oppbevaring. Hvorfor ikke innføre heldagsskole og heler ha en rolig periode midt på dagen med mulighet for avslapping, lek, spill og "fysisk fostring"?
|
|
|
#11 |
|
I mål
|
Jeg tror ikke at barn med normale behov glemmer alt de har lært av slikt i løpet av sommerferien, isåfall må det være foreldrene som gir fullstendig frislipp. Ikke vet jeg hvor du bor, men den er bare 8 her forøvrig. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Shake it out!
|
Det var noen andre som sa ni uker. Jeg tok det derfra. Jeg har forøvrig en sønn som har slitt med lesingen. Jeg fulgte opp med undervisning, om enn ikke daglig, i sommer. Han hadde definitivt ikke hatt godt av så lang tid uten skole.
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Vi oppdaget til vår forskrekkelse at jentungen nesten hadde glemt å skrive gjennom denne sommeren!
|
|
|
#14 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg kjenner at jeg ikke klarer å delta i denne diskusjonen mer. Så langt dette skoleåret har jeg ikke hatt en eneste undervisningstime der alle elevene som skulle være der har vært til stede, og stort sett har mer enn en vært borte (jeg har av ulike grunner små grupper i år, på hhv 8, 15 og 17 elever, så det blir fort en høy prosentandel av elevene). Jeg har flere elever som har vært borte nesten 50 % av undervisningen så langt i år. Vi er 5 1/2 uke inn i skoleåret. Det er jobbhverdagen min, og det gjør det ekstremt vanskelig for meg å delta på en nøytral måte i diskusjoner som handler om å sette fravær i system.
|
|
|
#15 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#16 |
|
Rockesøster
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneOk, nå har jeg satt meg ned med min 3.klasse videregåendeelev, og vi har regnet oss frem til at hun har manglet lærer i 39 % av timene til nå dette skoleåret. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
By the Sea
|
Trukke jeg har kommet med en eneste kommentar?
|
|
|
#19 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det var ikke ment å være fruktbart og relevant, det var ment å forklare hvorfor jeg velger å ikke delta i diskusjonen mer - fordi jeg ser at jeg ikke klarer å være objektiv fordi jeg farges av den enorme frustrasjonen fraværsproblemet i videregående skaper for meg, og da synes jeg ikke jeg har noe i diskusjonen å gjøre. (At jeg ikke klarer å la være å lese er en annen sak. Det samme gjelder frustrasjonen når jeg ikke får vikar ved fravær fordi det rett og slett ikke finnes kvalifiserte vikarer å sette inn.)
|
|
|
#20 |
|
|
Det at elever er borte 50 prosent skyldes vel helt andre ting enn fraværssøknader? |
|
|
|
![]() |
|
|