|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#241 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJeg tenker at det i stor grad handler om å ha kunnskap og forståelse, og ikke hva man selv foretrekker. Det handler ikke om å like klassisk musikk, men om å ha en forståelse for hva det er. Man kan godt velge å reise til "syden", men da ikke referere til det som en stor opplevelsesreise. Altså vite at Spania er mer stranda på Mallorca, f.eks.
![]() |
#242 |
Leser
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag
Jeg vil jo si at kulturell kapital er når man har drevet med det så lenge at man "kan" det. Jeg har akkurat begynt å drikke vin selv ( ... og blitt helt fortørnet over åpningstidene på polet. Var sikkert 5 år siden siste jeg var innom
![]() |
#243 |
Glamorøs
|
Jupp. Man har vurderingsgrunnlaget på plass.
![]() |
#244 |
kan tilsettes alkohol
|
Allmenndannelse innebærer også realfag, mener jeg. Man bør ha kunnskap og forståelse også for disse fagene.
![]() |
#245 |
Glamorøs
|
Joda, men jeg mener at det ikke har like mye å si for kulturell kapital.
![]() |
#246 |
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagHvis man leser matskjemaet Tally la inn og etter det tenker "jeg må slutte å drikke rødvin, for da ser det ikke ut som jeg har kulturell kapital!", så har man kanskje ikke så mye kulturell kapital, tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Leser
|
Er det noen som tenker det?
![]() |
#249 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagDet er definitivt noe som er mer trender og snobbing, men her jeg er vokst opp, merker jeg godt klasseforskjeller også. Jeg tenkte aldri over det i oppveksten (middelklassehjem, men med dårlig økonomi), men da jeg blei eldre! Oioi! Det er tydeligst når det gjelder holdning til utdanning, synes jeg. Når du er en av tre med høyere utdanning på en samfunnshusfest, og må sitte hele kvelden og høre på fyllevrøvl om hvor fælt det er å gå skole. Når du jobber deltid i kassa på nærbutikken ved siden av studiene, og kundene plutselig oppfører seg annerledes mot deg når det etter flere år går opp for dem at den hyggelige butikkdama har 300 studiepoeng og er 'teoretiker. Eller når du skriver masteroppgave på gutterommet til kjæresten din, og din søte og velmenende svigermor banker på hvert kvarter gjennom dagen, for å høre om du ikke vil ha en kaffekopp snart. Jeg setter pris på folk i bygda mi, men de er mer lagdelt enn de ser ut utenfra, og det blir veldig tydelig når man jobber i skoleverket sjøl...
![]() |
![]() |
#250 |
kan tilsettes alkohol
|
Nei, men kulturell kapital ble trukket fram som betegnende for middelklassen. Når du også brukte ordet allmenndannelse for å beskrive kulturell kapital synes jeg det var på sin plass å trekke frem realfag også.
![]() |
#251 |
Leser
|
Nja, jeg er selvfølgelig enig med det i at realfag er like "viktig" som kultur. Og det har definitivt vært en markør for klassetilhørighet i Norge tidligere (og er det i andre land), men jeg er ikke overbevist om at det er det nå? (Hvis det enda er klasser du diskuterer da.
![]() |
#252 |
kan tilsettes alkohol
|
Jepp, veldig enig.
Selvfølgelig er det det. Det er jo derfor vi har trender. Det er jo dilterne som utgjør den store massen. Hvis vi nå begynner å skrive om at det å drikke rødvin sender feil signaler er jeg overbevist om at ganske mange FP-ere slutter med det. Hvor mange har ikke gått over til Champagne, Prosecco eller Cava etter ganske massiv markedsføring av det på nettopp dette forumet?
![]() |
#253 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJeg er enig med Tallulah i at realfag veier mindre enn mange andre ting i vurdering av kulturell kapital. Også er jeg enig med Java i at allmenndannelse generelt, og deriblant en grunnleggende forståelse for realfag og for realfagenes betydning, er helt nødvendig for å kunne skilte med kulturell kapital, uavhengig av hvor mye man kan om jazz, opera og teater. |
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
kan tilsettes alkohol
|
Jeg vet ikke helt hva jeg egentlig diskuterer, det bare tvang seg fram et behov om å nevne realfag også. Dessverre tror jeg du har rett i at realfag har kommet i bakleksa. Jeg skriver dessverre, for Norge har et skrikende behov etter realister. Hvis realfag hadde fått høyere status igjen hadde vi kanskje klart å fylle det behovet.
![]() |
#255 |
Mother of Dragons
|
Nei, tuller du nå Java? Det er nå en ting om folk begynner med noe etter entusiastiske tips, dersom de ikke har prøvd det før. Men slutte med ting de liker? Det har jeg vanskelig for å tro.
![]() |
#256 |
Glamorøs
|
Jeg mente ikke at kulturell kapital var ensbetydende med allmenndannelse, men at kulturell kapital er en del av allmenndannelsen. Jeg ser det var uklart. Man kan ikke ha allmenndannelse uten kunnskap om realfag og kulturell kapital, men man kan ha (en viss) kulturell kapital uten veldig god oversikt over realfag. Og man kan være veldig god i realfag, uten å ha kulurell kapital.
![]() |
#257 |
|
At man bytter ut noe man liker med noe annet man også liker og som man tenker gir et bedre/stiligere/mer oppdatert inntrykk av deg? Jo, det tror jeg helt sikkert folk kan finne på å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#258 |
Leser
|
Ja, jeg er jo enig i at det eksisterer trender/moter etc men en del objekter (utdanning, hva man drikker, hvilken musikk man hører på) er jo også klassemarkører. Akkurat hva som er markører for klasse vil jo også endre seg, men i en annen takt og retning enn rene trender. Slik er det jo med feks klær også, selv om det er moter, så eksisterer det også klassiske snitt.
![]() |
#259 |
Glamorøs
|
Det er jeg helt, helt uenig i. Kulturfag er omtrent kuttet vekk fra skolen til fordel for realfag. Dessverre, fordi det går ut over realfagene også. Jeg opplever at det er et massivt press og fokus på realfag, liten forståelse for vitsen med kulturfag og virkelig null forståelse for at begge deler er viktig for hverandre. Det at Norge har lav kulturell kapital gjør at realfagene sliter også.
![]() |
#260 |
Borte
|
Det tror jeg blir å gi FP mer påvirkningsmakt enn det har altså.
![]() |
|
|