Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barndomsretter du ikke lenger spiser

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-14, 11:20   #1
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiser

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Det som er så enkelt! Er en sikker måte å få Malin til å spise mer grønnsaker på, være seg kål eller gulrot. (ELler gjerne en blanding!)

Kok i vann, hell av vann og ha i et par klatter smør og et par ss hvetemel. Fres et lite minutt, og ha over melk til det neeeesten dekker. Kok til det tykner, smak med salt og pepper, og server. Selve "stuingen" tar bare et par minutter, og krever ikke en egen gryte.

Kålstuing er magisk til kjøttkaker.

Åh, nam. Det blir ikke klumper av melet å helle det over sånn altså?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 14:39   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva ER gulrotstuing? Åh, er det gulrotbiter i hvit saus? Det hadde jeg glemt, det var jo godt, var det ikke?

Nydelig!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 14:37   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker at jeg elsket kålstuing lidenskapelig. Kanskje jeg bare må lage det en dag.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 14:43   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg husker at jeg elsket kålstuing lidenskapelig. Kanskje jeg bare må lage det en dag.

Jeg lagde det nylig og det var enda bedre enn jeg husket faktisk.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 14:48   #5
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kålsting er kjempegodt, jeg lager det ganske ofte, har det alltid til kjøttkaker. Med muskat i sausen er den ekstra god syns jeg.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 14:49   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brekker meg av stuinger. Slimete og ekkelt. Spesielt med gulrøtter som har sånn emmen søtsmak i tillegg. Soppstuing er det eneste som går an.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-14, 15:32   #7
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Mens vi pleide å spise kål-/OG gulrotstuing. Det lager jeg fremdeles, det er helt nødvendig, og kjempegodt, til hjemmelagede kjøttkaker.

Gammel 15-11-14, 07:21   #8
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Kålrot- og gulrotstuing er noe jeg er vokst opp med, og som jeg har tatt fram igjen de siste årene. Skjønt jeg lager vel helst mos, ikke stuing, siden jeg ikke bruker særlig mel i. Bare litt mel og fløte, men mye smør. Og friske krydderurter. Blir så godt, så.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-14, 11:09   #9
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Vi spiste lite blod at da jeg var liten, min mor har vært med på slakting og rørt i blod og kan ikke fordra det heldigvis. Men faren min lagde det noen ganger, og fy det er lite godt.
Det jeg ikke klarer er lever, blodpudding, melboller i supper, (heldigvis lagde aldri moren min det) og stekt flesk. Blir kvalm bare av tanken.
Det jeg derimot spiser og liker veldig godt er spekesild. Likte også lungemos, men øager aldri det mer.

Gammel 14-11-14, 19:59   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Av det jeg umiddelbart husker og definitivt ikke spiser nå, er blodpølse og lever. Torskerogn hadde vi også mye, det har jeg ikke spist siden jeg var fattig nyutflyttet student, men det er jo faktisk litt godt. Hvalkjøtt var billig en periode da jeg var liten tror jeg, for det hadde vi en del, men det er evigheter siden jeg har spist. Frossenlasagne var veldig nymotens en stund, det savnes ikke veldig. Av mat jeg likte godt men sjelden kommer på husker jeg fårefrikassé, hønsefrikassé og bayonneskinke (det siste utgår nå siden jeg ikke tåler svinekjøtt). Vi lager i det hele tatt litt få av sånne tradisjonelle søndagsmiddager, men det er jo egentlig godt.

Gammel 15-11-14, 12:08   #11
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen minner om hva jeg spiste som liten, bortsett fra at jeg alltid hadde servelat på matpakka, det var det eneste vi hadde av pålegg bortsett fra hvitost. Men jeg husker at mormor lagde veldig god mat. Flesk og duppe er en ting jeg faktisk savner, men bare mormor sin.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 00:57   #12
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Grillet karrikylling med karrisaus og ris. Elsket det som liten, kan ikke tenke meg å spise det frivillig nå.

Smørgrøt. Kjempegodt, men nå foretrekker jeg rømmegrøt.

Grønnkålstuing, husker med gru alle åmene jeg renset ut av kålen :grøss:

Bestemors byggrynsuppe, med hel kanelstang. Den savner jeg!! Og bestemors stomp (brød).

Klippfisk, likte det aldri noe særlig.

Og for ikke å glemme spekesild i løkmelk, med rødbeter og varme poteter.

Blodpannekaker har jeg ikke lagd/spist siden barndommen, får man tak i blod nåtildags? Evt hvor?

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 11:26   #13
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, alle grønnsakene fungerer som "visp" på en måte. Har i hvertfall aldri opplevd klumper når jeg har laget det sånn. Det er ganske lite mel i forhold til grønnsaker, så det fordeles ganske bra.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 11:32   #14
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Nei, alle grønnsakene fungerer som "visp" på en måte. Har i hvertfall aldri opplevd klumper når jeg har laget det sånn. Det er ganske lite mel i forhold til grønnsaker, så det fordeles ganske bra.

Da skal jeg prøve det, takk for tips! Det er jo noe av det beste som finnes.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 11:32   #15
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Blir enda bedre om du bruker kokevannet til stuingen.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-14, 16:13   #16
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er så mye som utgår pga religion, at jeg vet ikke helt hva som er igjen som ikke er religiøst betinget at jeg ikke spiser lenger hehehe...

Gammel 16-11-14, 19:25   #17
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Blodpannekaker var jeg veldig glad i som liten, men har aldri prøvd å lage selv.
Lungemos var fast innslag i kosten ett par ganger i mnd. Det er helt uaktuelt å lage nå som jeg vet hva det inneholder. Jeg sliter veldig med å spise innmat.
Kålstuing og gulrotstuing hadde jeg egentlig bare glemt. Kanskje verdt ett forsøk.
Stekt sild var noe av det beste jeg visste når jeg var barn, men nå er jo ikke steiksild å få tak i her jeg bor, så da utgår det av seg selv.
Kleppmelk er en barndomsfavoritt som jeg hadde med meg lenge etter at jeg flyttet hjemmefra, men som har blitt borte på veien. Det tror jeg jammen jeg skal lage til meg og minsten når vi er hjemme alene i helgen.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 18:22   #18
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva i all verden er blodpannekaker?

Gammel 17-11-14, 18:25   #19
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Hva i all verden er blodpannekaker?

Pannekaker med blod i røren.

Gammel 17-11-14, 18:28   #20
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Pannekaker med blod i røren.

Det høres mildt sagt spesielt ut ...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:08.