Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Irriterende passivitet i språket, uttrykk for ansvarsfraskrivelse eller bare en trend

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-15, 20:54   #241
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Irriterende passivitet i språket, uttrykk for ansvarsfraskrivelse eller bare en t

Jeg har bobler i glasset.

Bris. Skulle lage mojito, men var tom for mynte...

Gammel 08-08-15, 21:22   #242
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Irriterende passivitet i språket, uttrykk for ansvarsfraskrivelse eller bare en t

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Den må då passe inn i denne tråden:

(Frå Opplysningskontoret sine fb-sider).

Mangler selfie av seg selv i forsetet og ungene i baksete. Syns jeg har sett sånn ca. 100 av dem nå denne sommeren. Nesten slutt på bilder av føtter ved basseng og på stranda.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-15, 21:25   #243
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg har bobler i glasset.

Bris. Skulle lage mojito, men var tom for mynte...

Eg har mykje mynte, men ingen rom og lime. Men mynten ... Den sprer seg visst.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-15, 23:36   #244
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Der les (lese, leres) og fnises av kaka di, nokon.

Gammel 09-08-15, 00:53   #245
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Det gledes aldri her, hverken på min eller venners ferd såvidt jeg har registrert, men jeg er faktisk en sånn som mot alle odds har stått med positiv test i hånda og til og med fått opptil flere barn ekspertene påstod vi aldri kom til å få, så det er faktisk mulig.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-15, 06:00   #246
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt seriøst har jeg størst problemer med dem som aldri poster noe som helst )og om se poster er det kun synlig for de ti nærmeste vennene).

Jeg håper virkelig at de ikke er de samme som bruker masse energi på å irritere seg over hva andre poster.

Jeg poster akkurat hva jeg vil - inkludert foto av tærene mine - og gir en blank f i om det irriterer noen fordi det er estetisk stygt eller fordi teksten ikke er språklig god nok. Tenker de som plages får putte meg på ignore-lista eller avvenne meg om jeg gir dem sår på sjela.

Gammel 09-08-15, 10:14   #247
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Helt seriøst har jeg størst problemer med dem som aldri poster noe som helst )og om se poster er det kun synlig for de ti nærmeste vennene).

Jeg håper virkelig at de ikke er de samme som bruker masse energi på å irritere seg over hva andre poster.

.

Kanskje du snakker om meg? Jeg poster sikkert bare noe en gang i uka, i snitt. Det er ca.så ofte jeg føler jeg har noe å si. Og av mine 300ish venner, er det bare litt over halvparten som får se statusoppdateringene mine. Folk som jeg aldri i livet hadde tenkt på å vise feriebildene til RL, føler jeg ikke for å vise dem til på Face heller. Når det gjelder tåbilder, er de jo bare irriterende fordi "alle" legger dem ut. Der lite originalt, rett og slett, det handler ikke om at jeg ikke liker akkurat den kroppsdelen. Men jeg irriterer meg mest i tråder som denne, jeg har utviklet et rimelig tykt bullshitfilter når jeg scroller nedover fb-feeden min.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-15, 10:19   #248
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg poster akkurat hva jeg vil - inkludert foto av tærene mine - og gir en blank f i om det irriterer noen fordi det er estetisk stygt eller fordi teksten ikke er språklig god nok. Tenker de som plages får putte meg på ignore-lista eller avvenne meg om jeg gir dem sår på sjela.

Jeg poster nesten aldri noe og er kun på facebook fordi jeg må ha kontakt med noen grupper for jobb, barnehage og skole. Og det er overraskende at det kan være irriterende. Hvordan merker en det liksom?

Men jeg leser heller ikke noe da, så jeg tenker det er neppe de som sjelden skriver noe som irriterer seg over tåfoto. (Tåfoto? Virkelig? )

Gammel 09-08-15, 10:30   #249
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg irriterer meg ikke over folk som ikke poster noe, det er rett og slett umulig å ha kontroll på hvem som gjør hva, men jeg undrer meg over dem som er helt musestille på Facebook, som at de heller aldri "liker" noe. Man har nesten glemt at de har en profil, eller tenker at de er lite aktive, men så skjønner man når man snakker med dem at de vet det meste om folk via Fb og at de nødvendigvis må tilbringe en god del tid der.

Gammel 09-08-15, 10:34   #250
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg blir ikkje irritert av å bla på Facebook og irritasjon er kanskje feil ord. Men eg legg merke til og stusser litt over ein del språklege vendingar eller fototrender som tydeligvis er ganske smittsomme.

Min spådom er for øvrig at "rødt" kjem til å komme tilbake i glasset og erstatte boblene så snart temperaturen synk igjen.

The glass is refillable.
Gammel 09-08-15, 10:37   #251
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så kommer det til å bli mere stearinlysbilder i stedet for midnattsolbilder nordfra, etterhvert som mørket senker seg utover august. Postet mitt første på insta i natt

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-15, 10:39   #252
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo egentlig ganske gøy, det hele, det bunner jo i at sosiale medier plutselig gjør store mengder tekst fra utrente skribenter offentlig. Det er ikke så rart at folk som aldri har vært særlig opptatt av å uttrykke seg skriftlig, er ustødige stilister og dessuten veldig lett lar seg smitte av mer eller mindre stilige trender. Det er artige data!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-15, 10:58   #253
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det er jo egentlig ganske gøy, det hele, det bunner jo i at sosiale medier plutselig gjør store mengder tekst fra utrente skribenter offentlig. Det er ikke så rart at folk som aldri har vært særlig opptatt av å uttrykke seg skriftlig, er ustødige stilister og dessuten veldig lett lar seg smitte av mer eller mindre stilige trender. Det er artige data!

Det er veldig interessant når ein ser på det på den måten.

The glass is refillable.
Gammel 09-08-15, 11:01   #254
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Metaprespektivet til toffskij likes.

Gammel 09-08-15, 11:04   #255
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Absolutt. Via sosiale medier har også de som skriver lite ellers fått et medium der de må/får uttrykke seg skriftlig. Det er på godt og vondt, men mest godt, tenker jeg. Og så kan jeg, som jobber med språk i det daglige, snobbe meg og tenke usj og æsj om mye av det folk skriver, men det er også greit, så lenge jeg er klar over at det er det, snobbing, jeg driver med. For det er jeg.

Gammel 09-08-15, 11:06   #256
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er bevisst hva jeg poster på FB, enkelte ting poster jeg bare for å erte noen lettprovoserte folk jeg kjenner. (Særlig friskusbilder fra skog og fjell og treningsoppdateringer.)

Og så irriterer jeg meg grenseløst over at det tydeligvis aldri blir umoderne å ergre seg over hvor teit folk oppfører seg på SoMe.

Jeg har forøvrig mange av FB-stereotypene på vennelisten min. En kattedame, en som poster en uendelighet av slike "del denne hvis du elsker barna dine", en rabiat vaksinemotstander, en anti-gov, pro -liife, tax-is-robbery, loveJesus-amerikaner, en sånn livets-skole-dame, men aller mest kule, morsomme, søte, hyggelige folk.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-15, 11:12   #257
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

... Og sånne som plager omgivelsene med stadige barnesitater, som neppe er interessant for andre enn foreldrene.

Gammel 09-08-15, 11:12   #258
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er interessant å legge merke til alt mulig rart av menneskelig adferd, Fb intet unntak. Hvordan man omtaler alt dette, kan dog gjøres på mer eller mindre artig vis. Å humre over trender er nå én ting, men jeg kan fort gå litt lei inflasjonen av skarpsindige artikler om hvor teite vi alle er på sosiale medier - saueflokk, ass!

Jeg prøver å balansere mellom å være mottakerbevisst og samtidig ikke la frykt for hvordan andre oppfatter meg styre hva jeg poster/ikke poster på FB. Jeg vil ikke poste/skrive noe som støter andre, og jeg har både lærer- og foreldrerollen langt fram i panna, ikke bare privat-Pebbles. Kort sagt, så bekymrer jeg meg for å støte noen eller poste noe som sender ut signaler som kan misforståes når det gjelder viktige saker, men jeg prøver å ikke være så fryktelig redd for at jeg er uoriginal, kjedelig, masete, ikke-trendsetter og sånn. Jeg har postet tåbilder (ikke i år, dessverre) og kalt folk "fineste" og liker at folk byr på seg selv med både tanker, opplevelser og engasjement på FB, så det prøver jeg å gjøre selv også.

Gammel 09-08-15, 11:13   #259
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Og så irriterer jeg meg grenseløst over at det tydeligvis aldri blir umoderne å ergre seg over hvor teit folk oppfører seg på SoMe.

:

. Jeg ser på slike tråder som en gylden mulighet til å spre litt eder og galle, og jeg liker å overdrive. Jeg tror ikke du skal ta for gitt at man, dersom man griper muligheten til å harselere litt med Facebook- stereotypiene i en setting som denne, nødvendigvis kaster bort så veldig mye tid på å ergre seg over slikt RL. Jeg gjør iallfall ikke det.

Gammel 09-08-15, 11:13   #260
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har veldig mange som poster visdomsord med mer eller mindre logiske bilder i bakgrunnen.
Før himlet jeg mye av alle disse visomsordene som gjerne handlet om at "du er ikke sterk før du er svak nok til å be om hjelp" eller "vær forsiktig med å dømme andre, du ser ikke hvilken smerte de bærer på" og slikt.

Men nå har jeg begynt å glede meg litt over det, for det er ikke måte på hvor malplasserte bilder de gjerne postes sammen med. Jeg liker det.

Emneord
besteste, det gledes, det glædes, det gremmes, du, fineste, flinka, hjærtehjærte, pena, penis

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.