![]() |
#241 |
Skal rømme
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg
Det er nok sant, men du forutsetter at Ap kommer i regjering da. Og nå har de jo fått noen litt dårlige meningsmålinger. Jeg er ikke villig til å ta sjansen på en ny runde med H/Frp, og tenker at selv Ap/Krf er bedre enn H/Frp. Men ville helst hatt Ap/Sv/Mdg i regjering.
![]() |
#242 |
Fjellpiper
|
Enig i at Ap/Krf er bedre enn H/FrP. Men så langt har alle meningsmålingene vist at hvis ikke SV kommer over sperregrensa så har ikke Ap flertall til å danne ny regjering. Derfor tenker jeg at for velgere som vipper mellom Ap og SV så er det fortsatt mest taktisk riktig å stemme SV. Særlig siden KrF ikke har tatt stilling til hva de vil gjøre etter valget samtidig som det de faktisk har gjort de siste fire årene er å støtte Siv Jensen og Sylvi Listhaug... |
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgDet er svært sannsynlig at det blir mindretalsregjering etter valet. Eg trur det er usannsynlig at det blir samarbeidsavtale slik FrP, H, KrF og V har i dag. Dersom valresultatet tilseier eit borgarleg fleirtal, så trur eg Erna må ta eit val mellom to ulike alternativ på borgarleg side. Dette meiner eg er mulige regjeringar (alle mindretalsregjering, som må samarbeide med andre frå sak til sak):
![]() |
#245 |
Prettiest mess ever seen
|
Altså, rent bortsett fra at jeg politisk sett er så uenig med alt Sp står for som det går an å komme; desentralisering, reversering av alle høyst nødvendige reformer, tvangsflytting av arbeidsplasser, proteksjonisme og et importvern som lammer all fornuftig handel og gjøre norsk næringsliv fullstendig konkurranseudyktig?
![]() |
#246 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgDet er interessant at Venstre-velgerne i denne tråden er så negative til Sp når det ikke er mer enn 20 år siden Venstre og Sp regjerte sammen. Og Sp var vel like opptatte av desentralisering, proteksjonisme og nei til EU/EØS da som nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgHelt enig med Candy, hvis du ser på politikken til Sp så er den like ille som FrP, om ikke verre. De blir bare ikke konfrontert med utspillene sine i samme grad.
![]() |
#248 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Er det mindre skremmende fordi samme politikk er pakket inn i et annet språk, og har en annen form når det gjelder hvordan det formidles?
![]() |
#249 |
can-jur
|
Jeg blir alltid fascinert når jeg møter mennesker som mener dette i fullt alvor.
![]() |
![]() |
#250 |
Fjellpiper
|
Godt spørsmål. Språket og formen har betydning for meg, altså, jeg er for eksempel uenig i flyktningeforliket som de fleste partiene på Stortinget gikk sammen om, men jeg synes det er mer skremmende med de partiene/ansvarlige politikerne som jubler over at et lite barn blir returnert til krig og usikkerhet enn med de partiene som mener at flyktningeforliket var nødvendig men likevel har skamvett nok til å ikke juble. Ord har betydning, det skaper holdninger og grobunn for fremtidig politikk også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg har samme obstfelderske følelse motsatt vei, hvis det er en trøst. Mitt Norge er nok ganske annerledes enn ditt.
![]() |
#252 |
kamerat
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgFor meg ser verden veldig ut som den gjør for Heilo.
![]() |
#253 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgJeg har stemt Høyre de fleste valgene siden jeg ble 18 år. De andre valgene har jeg stemt Venstre. I år vingler jeg mellom disse to. Jeg leser tråden med stor interesse, mange gode innspill her!
![]() |
#255 |
Leser
|
Jeg er ikke sikker på om jeg er enig med deg, og grunnen til at jeg ikke vet det, er at jeg opplever stort fokus på formidling fremfor innhold.
![]() |
#256 |
kamerat
|
Moldvarpen ville jo aldri brukt kalasjnikoven!
![]() |
#257 |
Librocubicularist
|
Det er stor forskjell på Slagsvold Vedum/ Borten Moe og på Magnhild Meltveit Kleppa sin retorikk. Dessutan har Norge endra ganske mykje dei siste tjue åra. Særleg når det gjeld miljø og teknologi.
![]() |
![]() |
#258 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgNokon: Jeg syns fortsatt du skal stemme SV, gitt det du har skrevet i denne tråden.
![]() |
#259 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgMen apropos distriktspolitikk: Eg har googla litt, men eg finn ikkje den statistikken eg las etter forrige val. Mem eg såg nokre tal på FrP-stemmer og busetting. Og dei som er mest redde for innvandrarar er ikkje dei som lever med mange morsmål i kvar skuleklssse i Groruddalen. Og samtidig veit vi at ei stemme frå Finmark tel 6 gonger så sterkt som ei stemme frå Oslo Øst. Dei som i stor grad har bidratt til å stemme på billig drivstoff og framandfrykt er ikkje nødvendigvis dei same som må puste inn svevestøv eller som har trivelige syriske familier i nabolaget. FrP har enormt mykje større veljaranare i områder som ikkje sjølv lever med dei problema dei presenterer. Då eg flytta til Oslo i 2001, spurde mora til ei venninne meg: "Ser du mange fæle ting i Oslo? Knivstikking og sånn?" Og det er mange i distrikta som trur Oslo er som Rosenlund i Malmö. Og deira stemmer tel meir enn stemmene til oss som lever i velfungerande felleskap med folk frå fleire land.
![]() |
![]() |
#260 |
Librocubicularist
|
Takk!
![]() |
![]() |
|
|