|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Stemmer du Fremskrittspartiet | |||
| Nei, absolutt ikke! |
|
155 | 86,59% |
| Ja, selvfølgelig! |
|
24 | 13,41% |
| Deltakere: 179. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Stemmer du FrP?
Nettopp, så denne fordommen er ikke sann i ditt tilfelle. Men det er jo også ganske typisk for fordommer at de ikke stemmer i alle tilfeller.
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
Nei, jeg er ikke enig. Enhver person må bedømmes ut fra sin egen oppførsel. Om du uttrykker deg fordomsfullt ovenfor en gruppering er du ikke bedre enn de som har fordommer mot mørkhudete folk.
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Helt feil! Å ha fordommer basert på rase, er noe helt annet enn å ha fordommer basert på en persons overbevisning. For å sette det på spissen, jeg er helt imot Vigrid og deres arbeid. Det er snakk om en gruppe mennesker jeg personlig ikke kjenner, men som i mine øyne har en helt hårreisende overbevisning. FRP-ere kan riktignok ikke sammenlignes med Vigrid, men det bunner og grunner i det samme; overbevisninger. Som Skilpadda sier, det er ikke OK å trakkasere FRP-ere for dette, men det er nå litt annerledes her på forumet. IRL gir jeg bare beng hvis jeg møter på en. Jeg er avhengig av et parti med et godt menneskesyn, noe FRP-ere ikke kan skryte på seg. I mine øyne er FRP-ere for et Norge for nordmenn, de er imot homofili og de er rett og slett fascistiske. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Sv: Stemmer du FrP?Jeg er enig med Skremmern. Å basere fordommer på farge er noe annet enn å ta avstand fra politisk overbevisning.
Hver mann, sitt gevær og så er det bare å plaffe løs på rovdyrene!
Bort med fagfolk og inn med politiet i miljøarbeid. Mye viktigere å straffe enn å skaffe kunnskap og jobbe forebyggende!
dette er jo rett og slett hysterisk. Det finnes ikke ord. Så hvis jordaksene helling kan endres litt, så blir alt bedre?
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Nei. det er akkurat det samme. Jeg snakker ikke om å ta avstand. Jeg snakker om å karakterisere andre ut fra partitilhørighet.
Dette er jo nøyaktig samme argumentasjon som Frp bruker, bare snudd på hodet.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvem er det som reglerer fellingstillatelser på rovdyr i dag da, Madam Mim, og hvorfor er dagens system bedre?
|
|
|
#9 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Nei, hvis du hadde holdt deg til å si at du hadde fordommer mot denne personens spesifikke overbevisninger så hadde det du har skrevet vært riktig. Det å tillegge de andre egenskaper som dumhet, ondskap osv er akkurat det samme som en rasist gjør. Rasisten riktignok basert på hudfarge.
Jeg er helt imot Vigrid jeg også, men jeg tror ikke alle som er medlemmer der er dumme, onde eller ensartet på spesielle måter for det.
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Jeg er fremdeles ikke enig. Hvis jeg sier at "folk som mener at svarte er mindre verdt enn hvite, er rasister", så er ikke dette en fordom, men et faktum, eller kanskje heller en tautologi. Hvis jeg sier "folk som mener og gjør onde ting, er onde (eller i alle fall ondere enn folk flest)", så mener jeg at dette heller ikke er en fordom, men en tautologi, ut fra en forholdsvis rimelig definisjon av hva det vil si å være ond. Dersom en gruppe er definert ut fra en bestemt egenskap, så er det ikke en fordom å påstå at medlemmer av gruppen har den egenskapen.
|
|
|
#13 |
|
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Ok, jeg gikk ut fra det, siden jeg ikke fant igjen innlegget...
|
|
|
|
#14 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Stemmer du FrP?Du argumenterer nå knakende godt innimellom, him!
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Det kan man selvfølgelig si. Og det har jeg ikke tenkt å protestere mot. Jeg håper at jeg ikke er blitt oppfattet dithen.
Siden jeg nå er opptatt av det postmoderne samfunnet heller jeg mer til den siden at kulturen i det postmoderne samfunnet er blitt så fragmentert at det er vanskelig for "folk flest" å danne seg et helhetlig inntrykk at man oppfatter virkeligheten mer og mer fragmentert og at enkeltsakene blir derfor viktigere enn helheten.
|
|
|
#16 |
|
|
Det vil alltid være grunner til at folk gjør som de gjør og stemmer som de stemmer. Når du beskriver slaveeierne i USA så er de fleste enige i at det er forståelig at de gjorde som de gjorde i den settingen. Nazismen og andre verdenskrig er også mulig å skjønne hvorfor fant sted.
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Sv: Stemmer du FrP?Vi var enige helt til hit:
Nettopp derfor synes jeg det er viktig og riktig og kritisere de valgene andre gjør, ikke personene. Det er ikke personene som er umoralske eller uansvarlige - og derfor er jeg enig alt du skriver - bortsett fra siste setning.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 29-11-06 kl 19:08. Årsak: La til de to siste avsnittene |
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
Men hvis en ikke kan kalle mennesker uansvarlige eller umoralske på bakgrunn av de valg de gjør så fraskriver en dem jo også ansvar.
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Er dette Siv-velgernes skyld, eller er det de andre partienes/politikernes skyld? Kanskje det rett og slett er Siv sin skyld?
|
|
|
#20 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Tja, skyld og skyld? Det er folk flest sin skyld, fordi vi har en oppmerksomhetsgrense på 20 sekunder hvis det ikke inneholder sex. Det er de andre politikernes skyld, fordi de ikke klarer å fornye seg. Det er medienes skyld, fordi de bygger opp om tabloidiseringen (noen som så klipp fra valgkampen i 81, der alle fikk nøye oppmålt tid, og programlederne ikke fikk avbryte? Jeg synes brød-og-sirkus-vinklingen som har vært de siste valgkampene er direkte fornærmende, både mot politikerne og min intelligens).
|
![]() |
|
|