|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#241 |
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Wouldn't bet on it. |
![]() |
![]() |
![]() |
#242 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har heller ikke sagt at det ikke bør være et alternativ til gudstjenesten. (Bortsett fra i mitt litt ironiske innlegg her tidligere, som ikke var helt bokstavlig ment.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
For meg er det ikke hva barna synes er koselig eller ei som er det primære (mange synes for eksempel det er koseligst å ikke gå på skolen i det hele tatt), men når det er sagt så har storesøster her fått bestemme selv. Men etter at det gikk opp for henne at kirke ikke betød ubegrensede mengder kaker og sjokolade så har hun ikke villet (tok en liten prat med min religiøse mor om akkrat den siden...).
Jo, vi ser hva du skriver.
Neivel? Hva er det du diskuterer?
Vil helst slippe, og det ville ikke være nødvendig om skolen holdt seg til undervisning i stedet for forkynnelse. Dessuten, selv om det å kjenne flere religioner er en god ting både for å forstå andre mennesker og å bygge opp en sunn skepsis til åpenbaringssannheter er ikke en religion nødvendigvis en motvekt til en annen. Mitt livssyn er nemlig religion i like stor grad som det er en hobby å ikke samle på frimerker.
En julegudstjeneste? Nei. Mange, og med en skole som klart viser at man forventes å tro på dette fordi man er rar som lar være, ja. Du har liten tro på prestens talegaver og religiøse staffasje om du tror forkynnelse ikke har noen virkning. Virkningen er nå liksom en av grunnene til at man har gudstjenester i første omgang.
Forundrer det deg at jeg lar barnet mitt gå i begravelsen av sin kjære oldemormor? Hvorfor i innerste gjør det det? Det var riktignok på tross av liturgien, ikke på grunn av, men enkelte ting kommer man ikke utenom. Min mormor og mor var/er religiøse, så da måtte selvsagt begravelsen foregå i de rammer, og datteren min få oppfylt ønsket sitt om å ta farvel. Hva tilfredsstillelsen din kommer av vet jeg ikke, for vendinger som "at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt…" er da standard i de fleste sammenhenger, og det ikke var da ikke engang svovelpreget på barnegudstjenestene jeg har angitt som grunnlag for min generelle protest mot forkynnelse i skolen? Om noe så er det inndoktrineringen, og det skjer jo helst med godord til man har fått dem på kroken, det vet da enhver selger (og langer)? Hva var egentlig spørsmålet du ville jeg skulle svare på? Stilte du overhodet et spørsmål der? (Må ta det i morgen , trøtt nå.)
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 07-12-08 kl 23:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
Halloen!
Jeg skrev svar inne i quoten fordi du stiller så forbaska mange spørsmål, og jeg vil gjerne vise hva jeg svarer på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
frakoblet
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenrine, det er ikke vanskelig å dele opp innlegget i ulike quoter og svare etter hver enkelt quote. Du kan klippe og lime eller trykke på dette:
![]() |
#246 |
frakoblet
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenOg så skjønner jeg ikke helt hvorfor du ikke skjønner at man lar barnet sitt være med på å ta farvel til et elsket familiemedlem i kirken samtidig som man ønsker et alternativ til kirkelig juleavslutning.
![]() |
#247 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenHer på skolen er det et alternativ til de som ikke skal/ikke ønsker gå i kirken i regi av skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
Halloen!
Visste at jeg kunne klippe og lime, men.....:lat:
Nå vrir du litt på det her. Vi har diskutert forskjellige ting, akkurat her gikk det på hva som ble sagt i kirken og hvor skadelig det kunne være. Det er Ulvefar selv som har kommet med begrep som "svovelprekener" f.eks. Hvis du blar litt tilbake i tråden, ser du sikkert innlegget der han dro fram begravelsesliturgien som et argument. (Da uten å si hvem det gjaldt.) Sist redigert av rine : 08-12-08 kl 00:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#249 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har en utmerket hukommelse, og hver eneste kirkebesøk fra andre klasse og oppover var en pine, de gangene jeg ikke klarte å overbevise min mor om å få være hjemme den dagen i stedet. Jeg opplevde det som ytterst ubehagelig og litt skremmende og sitte der å høre hva presten sa om Gud og Jesus og alt dette andre som jeg ikke ville ha noe med å gjøre. I første klasse synes jeg derimot det var umåtelig interessant og dro hjem og gråt hver kveld i et par uker og trygleba for mamma fordi jeg visste at hun ikke var kristen og kom til å komme til helvete.
![]() |
#250 |
i tåkeheimen
|
Det er da ingen som har sagt at de ikke ønsker et alternativ til kirkelig juleavslutning? (Ikke rine en gang |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Er ikke litt av poenget med hele greia det fantastiske med at Gud sender sin eneste sønn til jorda? Akkurat hvor diskuteres det at dette er også et motiv fra et par dusin andre religioner og at hele greia med jomfrufødselen antakelig bygger på en oversetterfeil? Nøytral? I hvilken betydning av ordet da?
Det var et ikke-poeng som bare viste at så lenge du ikke forstår diskusjonen fordi du ikke begriper problemet, langt mindre motstanderens posisjon og argumenter, kan du holde humringa di for deg selv
Nei, nei, og atter nei! Det er IKKE, som sagt over, svovelinnholdet som er primærproblemet med barnegudstjenester. Prøv et øyeblikk å tenke utenfor den boksen hvor kristendommen er den normale, snille, ufarlige bakgrunnsforståelsen som alle deler. Tenk deg at det finnes mennesker som ser et videre perspektiv i tid og rom slik at de ser andre religioner og andre sider ved kristendommen, og som tilogmed bryr seg om hva som er sant og ikke rundt sentrale spørsmål om liv og etikk og derfor ikke er komfortable med ulne påstander og uangripelig tro samme hvor koselig innpakningen er når den presenteres for deres barn?
Det er da enda godt.
![]() |
![]() |
#253 |
Ferdig!
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenBare et spørsmål til dere som ikke ønsker at barna deres skal delta i noe med et kristent innhold, f.eks skolegudstjeneste: |
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
Mother of Dragons
|
Barnet mitt er såpass lite ennå at vi har ikke kommet til det ennå. Både mannen min og jeg er ateister, men han er litt mer "anti" enn meg, jeg er bare fullstendig likegyldig og antagelig litt mer ateistisk sånn sett.
![]() |
#255 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Jeg synes dette er et selvfølgelig poeng, og stusser alltid over dem som mener at barna deres ikke skal påvirkes, men ha full frihet til å velge.
![]() |
#256 |
Halloen!
Skolen er pålagt å ha et alternativt opplegg. Du får heller etterlyse det.
Takk, kan nesten ikke fatte at noen enda ikke har fått med seg at jeg ikke er imot et alternativt opplegg, og at jeg ikke vil tvangsinnføre skolegudstjeneste for alle. Tror (håper i alle fall) folk er i stand til å få med seg innholdet i en diskusjon. Samtidig skjønner jeg at de fleste reagerer fordi jeg ikke er med på at det er en "big deal" å gå i kirken en gang i året. Det er sikkert fryktelig lite PK å mene det, men det gjør jeg altså.
Jeg synes det er du, og alle andre som hevder at jeg er dum/umulig kan ha forstått hva dere mener/ ikke har lest alle innleggene, som gjør billige poeng. La meg oppsummere: Sist redigert av rine : 08-12-08 kl 09:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
Glad
|
Jeg deltok som barn på søndagsskole, av eget ønske siden venninnene mine også gikk der. Da både i vanlig "kirkelig" søndagsskole, og i pinsemenigheten sin. Begge deler gav meg stjerner/fisker i skolekortet, og mange historier fra Bibelen. Av min kristne tante fikk vi en barnebibel, og den er lest i filler. Mine foreldre var ikke spesielt opptatt av religion, så mine opplevelser ble sjelden diskutert. Hvilket resulterte i at jeg var litt på og av-kristen som barn/ungdom. (Det som skremte meg mest av alle mine religionsopplevelser som barn var nok tungetalinga i pinsemenigheten
![]() |
#258 |
Ferdig!
Jeg ønsker også å påvirke barna mine i den retningen som jeg synes er best, men jeg føler at de også skal være rustet til å ta valg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
Glad
|
Men si meg, hva er forskjellen på en muslim og en ateist? Eller jøde for den del?
![]() |
#260 |
Halloen!
Vet du ikke det? |
![]() |
![]() |