Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva skal du ha til middag i dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-06, 18:20   #241
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal du har til middag i dag?

Vi har akkurat spist lammekotletter, fløtegratinerte poteter og wokede grønnsaker :nam-nam:

Gammel 01-10-06, 18:34   #242
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Fisk, poteter og brokoli. Og så hadde vi jordbær etterpå. Nam!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 19:31   #243
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

I dag spiste vi indrefilet av rein :sikle:
kjøttet smeltet på tungen, utrulig godt

Gammel 01-10-06, 19:41   #244
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nakkekoteletter, stekt i ovn med hvitløk og ingefær, fløtegratinerte poteter, babygulrøtter og erter. Is og jordbær er rett rundt hjørnet.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 19:50   #245
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde lammekarri med kokosmelk og cashewnøtter. Og bamsemums til dessert.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 19:54   #246
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har vært på hyttetur, og siste måltid der var en litt stor lunsj klokka to. Vi kom hjem sent på ettermiddagen og hadde ikke planlagt noen middag, men når jeg leste om alt det gode her så ble jeg sulten gitt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 20:32   #247
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fårikål. Jeg satte den på før vi gikk søndagstur, så den fikk kokt seg skikkelig mør og "i stykker" sånn som jeg liker.

note for later: De teskjeene som det refereres til i Haugesund Husmorsskoles kokebok tilsvarer nok de MINSTE teskjeene mine, og ikke de største. :tørst:

Men det var godt likevel.

Gammel 01-10-06, 20:52   #248
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I går laget jeg kjøttkaker av 400 g karbonadedeig, 1 dl havregryn, i mangel av farris 1 dl lettmelk, 1 ts salt og litt kvernet pepper. Mikset sammen og stekte små runde kjøttkaker som jeg lot trekke i saus. Serverte med kokte poteter, gulrøtter og brokkoli. Og hjemmerørte tyttebær.

Brun saus:

2 ss smør, 2 ss hvetemel blandes sammen. Spe under omrøring med 4 dl. vann og 1/2 dl matfløte. 1 ss helios buljongpulver, litt pepper og litt Negro sukkerkuør for å få riktig farge. Smak til.

I dag: fårikål av lam. Startet kokingen rundt 11, slik at den var ferdig og ble avkjølt mens vi badet. Dermed fikk fårikålen den gode dagen-derpå-smaken da vi varmet den opp igjen til middag kl. 17. Det luktet så godt og smakte aldeles nydelig. Mandelpoteter og hjemmerørt tyttebær.

Gammel 01-10-06, 20:59   #249
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Fårikål. Jeg satte den på før vi gikk søndagstur, så den fikk kokt seg skikkelig mør og "i stykker" sånn som jeg liker.

note for later: De teskjeene som det refereres til i Haugesund Husmorsskoles kokebok tilsvarer nok de MINSTE teskjeene mine, og ikke de største. :tørst:

Men det var godt likevel.

Vi lager også fårikål etter den oppskrifta, men kan ikke huske at det pleier å være så salt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 21:21   #250
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I går spiste vi en treretters bestående av avocadosalat, indrefilet av okse med mandelpoteter og rotgrønnsaker + sopp i rognebærgele. Fransk sjokoladekake til dessert.

I dag blanda jeg sammen kylling, kantareller, løk og parika som jeg krydret med diverse krydderier og dynket med soyasaus og creme fraiche. Serverte med ris og salat og egentlig ble det ganske godt.

Gammel 01-10-06, 21:22   #251
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akk ja... klokka er i skrivende stund 20.25 -
og jeg grubler ennå over det spørsmålet...

Gammel 01-10-06, 23:54   #252
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har noen teskjeer som SER helt vanlige ut, men de er faktisk VELDIG store. Jeg bare glemmer det i blant, siden jeg sjelden bruker så mye mål på ting.

Gammel 02-10-06, 00:35   #253
rakka
Aktiv

rakka er litt kul
Standard

I dag laget jeg middag av det jeg tilfeldigis hadde i skapet. Ble en kjempegod pastarett. Jeg vispet sammen egg, fløte, salt og pepper og vendte dette +en boks stekt, hermetisk kantarell i avsilt pasta. Hadde også i litt revet ost og rørte rundt.

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 00:38   #254
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lammegryte, etter inspirasjon av en fransk lammegryte jeg fikk oppkrift på for noen år siden.

Ca et kilo lammekjøtt, skåret i store biter, men med benene. Bruner i olivenolje, dekker såvidt med vann og lar det småkoke i to timer. Legger i hele sjalottløk, tomatbiter (flådde) og erter (egentlig skal det være grønne bønner, men det hadde jeg ikke). Lar det putre med mens jeg koker ris.

Enkelt og godt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 01:32   #255
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

I dag skal jeg ha ferdiglaget kinesisk

Ble det her også gitt! Tilberedt og bragt til døra av Szechuan New China Garden i Trondheim. Kom hjem fra Oslo og gadd ikke lage noe. Du verden så godt det var!

Middagsglass til ungen. Forskjell på folk (Hun fikk smake da. Sukkererter og scampi. Men det var litt for sterkt. Så fikk hun kaste ris utover )

Sist redigert av My : 02-10-06 kl 02:13.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 08:16   #256
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

I dag blir det fiskekaker, poteter, broccoli, sopp og løk. Ja, også tror jeg at jeg hiver på aspargesene før de vandrer heden.

Sist redigert av Harriet Vane : 02-10-06 kl 09:27.
Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 15:34   #257
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal du ha til middag i dag?

I dag skal vi ha fiskegrateng a' la Findus (latskapen har fullstendig tatt overhånd her )
Lager råkostsalat til samt koker mandelpotet og litt ekstra makaroni.

Gammel 02-10-06, 15:50   #258
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag har jeg tatt opp kyllingfileer og skal lage kyllingfrikase.

4 stk. kyllingfilet
En haug med babygulrot
Litt kålrot

Og potet ved siden av.

Saus:
3 ss smør
4 ss hvetemel
6 dl hønsebuljong (utblandet)
1 dl matfløte (kan sløyfes)
smak til med salt og pepper
smak gjerne til med litt presset sitron

Fremgangsmåte

Kok grovdelte rotgrønnsaker i lettsaltet vann i 5-6 minutter. Ha i kyllingfileter, hver delt i 4, og la det trekke ved svak varme i 5-6 minutter.

Sil av og kok opp med en lys saus. Noe av kokekraften kan brukes i sausen. Bland inn hakket dill, salt og pepper. Kok opp og server.

Gammel 02-10-06, 21:56   #259
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget "hva har vi i kjøleskapet" i dag.

Utgangspunktet var tre kyllingfileter som lå i frysen. Jeg skar dem i biter og stekte dem sammen med erter, purre, gulerøtter og grønn paprika og krydret med salt og gurkemeie. Til dette spiste vi eggenudler som var stekt i litt smør.

Det ble veldig godt og så god samvittighet som jeg får når jeg bruker restene jeg legger i frysen

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:58   #260
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

I dag skal vi ha fiskegrateng a' la Findus (latskapen har fullstendig tatt overhånd her )
Lager råkostsalat til samt koker mandelpotet og litt ekstra makaroni.

Samme her! Det er favorittmiddagen til lillesnuppa. Hun fikk det moset sammen med gulrøtter, broccoli, potet og en klatt med rømme, og åt en schwææær porsjon. Og egentlig synes jeg det er ganske godt selv også da.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:31.