|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ctrl+z
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Enig med Divine, det er lett å miste motivasjonen. I fjor startet jeg seriøst opp med trening og hadde en gang i uka som mål. For meg var det hundre prosent forbedring og et viktig steg. Da vi diskuterte fysisk aktivitet rundt i omgangskretsen min fikk jeg høre hvor utrolig lite en dag med trening monnet. Jeg måtte jo trene tre-fire ganger for å få noen effekt! Da må jeg innrømme at mye av piffen forsvant. Selvbedrag er også velkjent, jeg kom til å tenke på den tida da jeg jobbet kveld. Etter endt kveldsskift ved midnatt kjørte jeg alltid innom bensinstasjonen og kjøpte en pose smågodt. En pose smågodt. En kompensasjon til meg selv fordi jeg hatet skiftarbeid - noe som selvsagt endte opp i stor overvekt uten at jeg egentlig reflekterte over det.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Pølser langs veien er store penger!
|
|
|
#3 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Blondie og Divine: jeg tror man må skille mellom de som vil ha god progresjon i treningen sin og de som trener for helsa sin del. For helsa sin del er det vel fint å bli svett på ryggen en del ganger i uka? Man MÅ ikke trene intensiv styrketrening, hard intervalltrening og lange lange økter for å få helsegevinst. For de som har høy terskel for å trene er det vel viktigste at man faktisk rører seg.
|
|
|
#4 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Jeg mener at dette er et samfunnsproblem som bør taes med matprodusentene og benstasjoner og alle som selger mat. Eller så må folk informeres om at det er sukker i absolutt all lett-tilgjengelig mat. Om man er sulten og svinger innom bensinstasjonen er det fort gjort å komme ut igjen med en 3-pakning boller (de er jo på tilbud) og en flaske brus (supertilbud på kombo boller og brus). Når man er sulten tenker man ofte ikke på annet enn å få i seg noe som virker -kjapt!
|
|
|
#5 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Trodde de solgte frukt og yoghurt også på sånne typiske "boller og brus"-steder? Men det er kanskje også feil dersom man skal begrense karbohydratene? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Hvor mye sukker er det i yoghurten da? Og frukt er jo strengt tatt også mye sukker (jeg har ikke lov til å spise mye av det nå iallfall), selv om det er en del fiber også i frukten da.
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Da må noen spise fryyyktelig mange boller, altså, for det er vel ikke så vanlig å stoppe på bensinstasjon for å handle mat? Jeg kjøper og spiser nesten aldri boller, f.eks.
Jeg kjenner flere. Mosjon har uansett lite å si for vektnedgang, det er jeg overbevist om. Jeg gikk opp nesten 10 kg på et halvt år, og da trente jeg step/aerobic to-tre ganger i uken. Det hjelper lite hvis man spiser en stor sjokolade hver dag, glemmer å spise frokost, og dermed får helt ulvehunger om kvelden hvor man spiser det meste. Jeg kjenner også flere som har gått ned mye i vekt bare ved å endre kostholdet, og de har ikke trent i det hele tatt. Nå spiser jeg rimelig sunt, trener minimum tre ganger i uken, men går likevel ikke ned i vekt. Jeg vet at det som skal til er å kutte ut godisen, (selv om jeg bare spiser det i helgene) å øke treningsmengden har ingen hensikt for meg. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Og om KJ sitt utsagn har jeg ikke lyst til å uttale meg kjenner jeg. Jeg får neller og kløe av dama i utgangspunktet og dette gjorde det enda verre. :kjøpe salve:
|
|
|
#9 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Men, går det virkelig an at folk _ikke_ har fått med seg hva som er sunn/usunn mat?
|
|
|
#10 |
|
Ja, det går an. Og når man er i den såkalte tidsklemma tror man at halvfabrikata tar kortere tid og er vel så bra som mat laget fra bunnen av. Og at selv om brødet er brunt er det ikke nødvendigvis grovt (eks. grovbrød med sirup, som kun har grovt i navnet).
|
|
|
#11 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Jeg tror det fint rett og slett går an å ignorere informasjonen fra myndighetene og å overse hyllene med frukt og salat. Jeg tror MYE går på vilje når det gjelder kunnskap og ønske om å spise sunt.
|
|
|
#12 |
|
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sånn for ordens skyld så er det virkelig mange som ikke sjekker at bilen er i orden. Det kjører mye skrammel rundt på veiene. |
|
|
|
#14 |
|
Erfaren nok
|
I teorien er jo dette fryktelig enkelt. I praksis?
|
|
|
#15 |
|
ctrl+z
|
Hvilket vel er essensen i det mange her forsøker å si, at KJ forenkler dette og at noen medier tabloidiserer det veldig. Jeg synes forresten også det er betenkelig at hun uttaler seg så bastant om noe som faktisk er utenfor hennes fagfelt.
|
|
|
#16 |
|
Sliter med tastaturet
Men det er jo der forskjellen på de som har og ikke har et avhengighetsforhold til mat og alkohol kommer inn, er det ikke? For i mine øyne kan man si nettopp det til noen mht alkohol (selv drikker jeg f.eks betydelig mindre på fest nå enn da jeg var 19 år, ikke sant?) Og har man ikke et slags avhengighetsforhold til mat så er det nok betydelig lettere å regulere det litt, vil jeg tro? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Curlingkone
|
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Det med kroppspråk har jeg faktisk ikke tenkt på, men det høres jo veldig logisk ut! :begynner å tappe med foten:
|
|
|
#18 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"Dette med trening burde ikke være så vanskelig, altså. All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Og for den vanlige mosjonist gjelder gjør det du liker. Trener du til et bestemt mål (være seg Birken, sentrumsløpet eller noe annet) så kan man jo tenke litt målbevisst. Gjør man ikke det, bør man være aktiv på en måte man synes er OK.
Må man virkelig det? Jeg kan heller ikke ha ting i skapet. Derfor har jeg det aldri. Kommer det noen, får de en kopp kaffe, te eller vann. Jeg har aldri noe annet. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
lykkelig
|
Hvorfor må man servere noe hvis det plutselig stikker noen innom på kaffe? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Må man det? Her får man kaffe, om man er heldig.
|
![]() |
|
|