Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-11, 20:02   #1
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Eh. Jeg har ikke lest svarene, jeg måtte stoppe allerede her. Men du er ikke seriøs vel? Du tror ikke at barnehageansatte bare bestemmer seg for å ha en planleggingsdag for at de skla ha fri? Du tror ikke det finnes regler for arbeidstid?

Bortsett fra at jeg ikke er på FB, kunne jeg skrevet det samme selv i mange tilfeller. Jeg jobber nemlig redusert og er ikke med på alle planleggingsdagene på skolen. Jeg får altså ikke lønn for det heller, sånn for å presisere det.

Jepp, jeg var seriøs gitt! Men nå kjenner jeg ingen som jobber i barnehage heller, så jeg har overhodet ikke peiling visstnok.

Jeg forteller mine kunder om jeg er i planleggingsmøte en hel dag eller om jeg avspaserer/tar fri. Jeg synes faktisk det er en forskjell, men har nå forstått at det synes ikke alle gitt!
Så lenge noen sier de skal ha planleggingsdag så har jeg trodd at det var det de skulle ha jeg...
Men for all del, helt greit for meg at de ansatte avspaserer, men hvorfor da si at de da har planleggingsdag?

Forøvrig har vår barnehage stengt 4 uker i juli, juleaften, mellomjula, nyttårsaften og hele påska. I tillegg er det 5 planleggingsdager. Det er hvertfall mer ferie/fri enn jeg har...

Gammel 31-01-11, 20:08   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Forøvrig har vår barnehage stengt 4 uker i juli, juleaften, mellomjula, nyttårsaften og hele påska. I tillegg er det 5 planleggingsdager. Det er hvertfall mer ferie/fri enn jeg har...

Denne siste setningen oppsummerer vel egentlig at du virkelig ikke har skjønt det. De fem planleggingsdagene er jo ikke fri.

Gammel 31-01-11, 20:12   #3
M&M
Superduper

M&M sin avatar

M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

JEG må ta fri uten lønn disse dagene! Fordi det er flere dager enn jeg har ferie i løpet av et år! Jeg forstår at det er "planleggingsdager" selv om det avspaseres...

Gammel 31-01-11, 20:31   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

JEG må ta fri uten lønn disse dagene! Fordi det er flere dager enn jeg har ferie i løpet av et år! Jeg forstår at det er "planleggingsdager" selv om det avspaseres...

Du skjønner det virkelig ikke? Det er IKKE slik at man har fri selv om man fysisk ikke er i barnehagen denne dagen. Man har da jobbet denne dagen inn, altså man har planlagt 2 kvelder eller en lørdag for å kunne la være å gjøre det akkurat den dagen som er oppsatt som planleggingsdag. Iallefall har det vært slik i de barnehagene jeg har jobbet i. Det er ikke snakk om at vi avspaserer eller har fri, det er snakk om at vi har jobbet inn en dag på et annet tidspunkt.

I de barnehagene jeg har jobbet, så har det aldri vært snakk om alle 5 dagene, men 1 maks 2 dager som blir jobbet inn. Så stort sett så er vi tilstede i barnehagen de dagene det er planleggingsdag.

Gammel 31-01-11, 20:07   #5
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Eh. Jeg har ikke lest svarene, jeg måtte stoppe allerede her. Men du er ikke seriøs vel? Du tror ikke at barnehageansatte bare bestemmer seg for å ha en planleggingsdag for at de skla ha fri? Du tror ikke det finnes regler for arbeidstid?

Leste litt kjappt her...
Jeg vet at planleggingsdagene er fastsatt. Vi får beskjed om de, men jeg trodde en planleggingsdag var en planleggingsdag, og reagerte på at de ansatte ikke har planleggingsdag. For planleggingsdag = avspaseringsdag? For Planleggingsdagen er allerede planlagt?

I give up...

Gammel 31-01-11, 20:14   #6
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og poenget var jo at for å sikre en faglig forankring i barnehagen er det mange som synes at fem planleggingsdager er lite i den store sammenhengen. Vi må også ta oss fri, så du er ikke alene om det.

Gammel 31-01-11, 20:19   #7
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Standard

Men hvorfor ikke informere om at; "Vi avspaserer vi på planleggingsdagen, da vi allerede har jobbet inn dette"?
Det er det jeg ikke forstår! I stedet for å tro at "alle" faktisk er inneforstått med at slik er det...
For jeg er faktisk ikke den eneste, tro det eller ei.

Gammel 31-01-11, 20:22   #8
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Men hvorfor ikke informere om at; "Vi avspaserer vi på planleggingsdagen, da vi allerede har jobbet inn dette"?
Det er det jeg ikke forstår! I stedet for å tro at "alle" faktisk er inneforstått med at slik er det...

Hvilken praktisk betydning har det for deg om de har arbeidet inn eller planlegger på selve dagen? Stengt er den jo uansett, og fri må du jo ta uansett.

Gammel 31-01-11, 20:26   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Hvilken praktisk betydning har det for deg om de har arbeidet inn eller planlegger på selve dagen? Stengt er den jo uansett, og fri må du jo ta uansett.

Det har nok ingen praktisk betydning, men det kan ha ganske stor betydning for folks forståelse og som demper på folkesnakket.

Gammel 31-01-11, 20:31   #10
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Kun prinsipp!

Gammel 31-01-11, 20:33   #11
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Kun prinsipp!

Hvilket prinsipp?

Gammel 31-01-11, 20:33   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Du er sikkert ikke den eneste. Vi har ikke pleid å holde det hemmelig at vi jobber inn planleggingsdager i de barnehagene jeg har jobbet i, men vi har heller ikke gått aktivt ut med informasjon. Jeg har forsåvidt aldri opplevd at foreldrene har reagert noe særlig på dette heller. Barnehagen ville jo vært stengt uansett.

Gammel 31-01-11, 21:40   #13
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Det informerer de om hos oss. Og jeg synes det er helt i orden, all den tid de faktisk har jobbet inn denne tiden på forhånd. :skjønner ikke problemet:

Ang. det andre som diskuteres, og som Mindy sikter til over her - også jeg har lærervenner som synes de jobber veldig mye. Og de jobber mye altså, de gjør det. Kvelder og søndager osv. Men de jobber ikke mer enn de fleste andre, i hvert fall ikke mer enn de fleste jeg kjenner i min og mannens bransje, med noenlunde samme utdannelsesnivå.

Gammel 31-01-11, 20:36   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener faktisk å huske at det har stått på månedsplanen til barnehagen "de ansatte reiser på kurs med xx i helgen, håper vi får mye inspirasjon. Dette erstatter planleggingsdagen den xx.x som da blir fridag for de ansatte". Eller noe sånt. Det spiller ingen praktisk rolle, men det er faktisk greit å vite også.

Gammel 31-01-11, 21:54   #15
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Nå skal jeg svare fra barnehagens side. Man har 5 plandager i året, noe som stort sett er samkjørt med skole og SFO. Disse står i den kommunale skole- og barnehagekalenderen og kalles Planleggingsdager. Så bestemmer man internt i barnehagen at man reiser bort en helg og får skikkelig faglig påfyll en eller annen plass, uten å endre tittelen på selve Planleggingsdagen.

Det HI har opplevd med en mor på Facebook, bare forsterker min mening om at det er dumt å ha ansatte som venn. Eller motsatt, ansatte bør ikke ha foreldre som venn. Fordi enkelte ikke vet sitt eget og andres beste og legger ut dumme ting i statusfeltet.

Gammel 31-01-11, 22:14   #16
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har forresten flere venninner som har barn i barnehager som løser dette annerledes. Der har de ikke planleggingsdager der bhg er stengt. De gjør dette på kveldstid. Så det er ikke umulig.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 22:14   #17
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har internt bestemt at dersom vi var venner før barnet begynte i barnehagen, eller er kollegaer med folk som har barn i samme barnehage, har vi lov å være venner med dem på FB. Ut over dette, er det i reglementet for oss ansatte at vi ikke har lov å være venn med foreldre. Vi har heller ikke lov å opplyse om på FB eller andre forum hvilken barnehage vi jobber i etc. Veldig strengt reglement.

Gammel 31-01-11, 22:59   #18
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Katta: Det er ikke slike som deg som er utfordrende. Det er foreldre som safer og sier at barnet skal komme, og så tar de spontant fri siden solen skinner den aktuelle dagen. Om 15 barn gjør det hver dag, har vi med en gang alt for mange voksne på jobb som kunne brukt avspasering. Hver sommer har vi flere familier som ikke vet helt eksakt når de får sommerferie, og de må tro. Men, da er vi jo forberedt på det og tar forbehold. Så varsler de oss med en gang de VET eksakt.

Gammel 31-01-11, 23:04   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Katta: Det er ikke slike som deg som er utfordrende. Det er foreldre som safer og sier at barnet skal komme, og så tar de spontant fri siden solen skinner den aktuelle dagen. Om 15 barn gjør det hver dag, har vi med en gang alt for mange voksne på jobb som kunne brukt avspasering. Hver sommer har vi flere familier som ikke vet helt eksakt når de får sommerferie, og de må tro. Men, da er vi jo forberedt på det og tar forbehold. Så varsler de oss med en gang de VET eksakt.

Det er godt å høre. Jeg opplevde faktisk i fjor vår å bli oppringt av leder på SFO med spørsmål om jeg virkelig mente at jeg trengte SFO i uke 29 og 30. Jeg skjønner veldig godt at hun ringte, for det hadde ganske store konsekvenser for ferieavviklinga deres, de hadde nemlig bestemt at en av de ansatte da måtte være med mine to unger på nabo-SFO'en. Et fantastisk opplegg for oss, og såvidt jeg skjønte på hun som var med gikk det greit for henne også, men jeg følte meg mer enn middels vanskelig. I år har de endret påmeldinga slik at det ikke synes noe sted hvilke uker som er vanskelige, sikkert fordi det var endel i fjor som ikke hadde skjønt at de måtte spesialpåmelde ungene de to ukene og dermed sto med et barnepassproblem midt på sommeren. Så jeg håper jeg ikke er like alene i år om å trenge barnepass uke 29 og 30.

Gammel 31-01-11, 23:10   #20
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er godt å høre. Jeg opplevde faktisk i fjor vår å bli oppringt av leder på SFO med spørsmål om jeg virkelig mente at jeg trengte SFO i uke 29 og 30. Jeg skjønner veldig godt at hun ringte, for det hadde ganske store konsekvenser for ferieavviklinga deres, de hadde nemlig bestemt at en av de ansatte da måtte være med mine to unger på nabo-SFO'en. Et fantastisk opplegg for oss, og såvidt jeg skjønte på hun som var med gikk det greit for henne også, men jeg følte meg mer enn middels vanskelig. I år har de endret påmeldinga slik at det ikke synes noe sted hvilke uker som er vanskelige, sikkert fordi det var endel i fjor som ikke hadde skjønt at de måtte spesialpåmelde ungene de to ukene og dermed sto med et barnepassproblem midt på sommeren. Så jeg håper jeg ikke er like alene i år om å trenge barnepass uke 29 og 30.

Hos oss må vi melde på ungene hele sommerferien, faktisk. Gir man ikke beskjed, antas det som fri. Slik er det i jule-, påske- og vinterferien også. Synes det er fint at de gjør det, slik at de kan svi av avspasering.

Jeg ville nok vinklet det annerledes om jeg hadde kontaktet deg. Det måtte i så fall være for å opplyse deg om at deres barn var de eneste fra sfo som skulle være på den andre skolen. Noen barn liker ikke å være uten kjente/kompiser, så det kan jo være kjekt å vite. Men, ikke for å "tvinge" noen til å ta fri, nei.

Emneord
klassiker, planleggingsdag

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:28.