|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypass
Nei, nei. For all del. Det var ikke slik ment. Men for utenforstående så kan det kanskje virke som om de ansatte på Aleris er en gjeng kalde fisker som går rundt og gnir seg i hendene og med dollartegn i øynene. Det jeg ville frem til er nettopp det du også sier, at alt er ikke svart-hvitt. Det går faktisk an å være en pengemaskin og samtidig vise menneskelighet. Det betyr ikke at jeg ikke synes de fortjener kritikk.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassDivine - markedsførerne for Aleris er vel omtrent der ja. Men om det medisinske personellet hadde tedd seg slik så ville de jo mistet kunder fort. |
|
|
|
#3 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg er enig med kie.
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg er ikke imot at Aleris utfører vektoperasjoner. De er nyttige for mange. Jeg liker ikke markedsføringen deres for øyeblikket. Det er to ganske forskjellige ting, og slik jeg oppfatter det er vi vel ganske enige alle sammen om akkurat den saken.
|
|
|
|
#5 |
|
Textrovert
|
Ja, jeg tror også de aller fleste som diskuterer her i tråden, er enige. Bare at vi snakker litt rundt hverandre.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypasskie - i sitatet du har klippet ut så snakker jeg om operasjoner på folk med bmi 30. Du fremstiller meg ganske dårlig med å sette det i sammenheng med livredning for folk med alvorlige vektproblemer synes jeg. |
|
|
|
#7 |
|
Borte
|
Jeg får ikke prikket deg, men vil bare si at det er en viktig nyansering. Det er utenfor enhver tvil at Aleris markedsfører dette som løsning selv der det ikke er direkte helsemessige årsaker til å gjøre den type inngrep det er snakk om.
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassBMI 30 kommer fra annonsene til Aleris. Og grunnen til at jeg tok opp diskusjonen igjen. Mannen min har ikke peiling på sånt, og lurte på om dette kunne være noe for meg da han så annonsen. Han vet jo at jeg strever med overvekten min.
|
|
|
|
#9 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassOK, nå snakker jeg litt mer om meg her, men det blir for å eksemplifisere: Jeg har brukt maaaaange tusenlapper både på psykolog og andre typer terapi, ernæringsfysiolog og PT. Men det hjalp ikke. Jeg gjorde alt "riktig", men matmonsteret kom over meg ofte nok til at alt det jeg gjorde riktig ble nullstilt på et blunk. Og slik holdt jeg på i årevis. Og man blir rimelig desperat når man prøver ALT og går inn for det med hud og hår, men likevel ser at det rett og slett ikke går i lengden. Jeg bare håper for min egen del at alt det grunnarbeidet jeg har lagt ned, skal være til hjelp i årene fremover. Og, som jeg har sagt før; det er så utrolig mye lettere å jobbe med dette når overvekten ikke er der som en tvangstrøye. Jeg er glad jeg ikke valgte operasjon da jeg fortsatt bare trodde jeg var en "dårlig slanker" og ikke hadde innsikt i min egen spiseproblematikk.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg tenker at det beste hadde vært om det hadde vært et samkjørt opplegg jeg |
|
|
|
|
|
#11 |
|
heimføing
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg oppdaget en pussig ting her. På Aleris sine nettsider, overvekt.no og en annen side, slankere.com så har jeg 30 i bmi. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
ctrl+z
|
|
|
|
#13 |
|
heimføing
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassDivine, du har virkelig gjort et godt grunnarbeide, ingen tvil om det. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Textrovert
|
Veldig godt poeng. Jeg lurer også på hva folk egentlig legger i ordet livreddende? Etter å ha sett de personene som lot seg operere på Aleris de dagene jeg var der, så kan jeg ikke fatte og begripe at operasjonen reddet så veldig mange av dem fra den visse død. Jeg var veldig overrasket over hvor lite overvektige (relativt sett, selvsagt) de fleste var. Aleris vil selvsagt pushe og kalle operasjonen livreddende i fysisk forstand, mens kanskje mange som har vært gjennom operasjonen mener livreddende i overført betydning?
|
|
|
#15 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kanskje overført betydning ja, i tillegg til at mange sikkert sliter ekstremt psykisk og har store tilleggsplager man ikke kan se, feks. hjertesykdom, diabetes og fysiske plager som søvnapné, depresjoner, kvelningsfornemmelser, dårlige ledd osv. Man kan ikke alltid se på folk at de sliter, men jeg er enig i at Aleris kanskje tar litt vel av i markedsføringen sin for tiden og at de kanskje burde jekke seg ned litt, og at nok mange blir operert uten at det er en siste utvei, egentlig.
|
|
|
#16 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#17 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har opplevd det flere ganger. Skremmende.
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassEt lite spørsmål sånn ift journaler og tilgang og slikt - sett nå at en var overvektig, fulgt opp av fastlege, psykolog mfl som alle sier at for DEG er slett ikke en vektoperasjon tingen. Psykisk er det ikke bra siden du <insert passende misbruk/spiseforstyrrelse/relevant sinnslidelse>, fysisk ville det være en katastrofe siden du har <insert diverse skavanker i f.eks hjerte, tarm, mage, ledd>, og siden ernæringsopptaket blir endret er det heller ikke lurt for deg siden <insert relevant problematikk>, og historisk har vi sett at du slett ikke klarer å endre <insert selvsaboterende sykdomsbilde>. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sånn i korte trekk - ja. |
|