Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kalla fakta og gastric bypass

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-11, 12:05   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du blander dette Divine. Er det vanskelig å kritisere noen som har behandlet deg fint?

Nei, nei. For all del. Det var ikke slik ment. Men for utenforstående så kan det kanskje virke som om de ansatte på Aleris er en gjeng kalde fisker som går rundt og gnir seg i hendene og med dollartegn i øynene. Det jeg ville frem til er nettopp det du også sier, at alt er ikke svart-hvitt. Det går faktisk an å være en pengemaskin og samtidig vise menneskelighet. Det betyr ikke at jeg ikke synes de fortjener kritikk.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 12:07   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Divine - markedsførerne for Aleris er vel omtrent der ja. Men om det medisinske personellet hadde tedd seg slik så ville de jo mistet kunder fort.

Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 12:24   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med kie.

Når man har prøvd alt av andre metoder i år etter år etter år, og man til slutt mister alt håp om det skal ha noen (varig) effekt, så synes jeg ikke det er sjokkerende og hårreisende at man vurderer operasjon. Jeg tror "håp" er stikkordet her. Så lenge man fortsatt tror på et ikke-kirugisk alternativ, så bør man klamre seg til det håpet. Men hva når håpet er borte for godt?

Gammel 17-03-11, 12:27   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke imot at Aleris utfører vektoperasjoner. De er nyttige for mange. Jeg liker ikke markedsføringen deres for øyeblikket. Det er to ganske forskjellige ting, og slik jeg oppfatter det er vi vel ganske enige alle sammen om akkurat den saken.

Gammel 17-03-11, 12:28   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er ikke imot at Aleris utfører vektoperasjoner. De er nyttige for mange. Jeg liker ikke markedsføringen deres for øyeblikket. Det er to ganske forskjellige ting, og slik jeg oppfatter det er vi vel ganske enige alle sammen om akkurat den saken.

Ja, jeg tror også de aller fleste som diskuterer her i tråden, er enige. Bare at vi snakker litt rundt hverandre.

Gammel 17-03-11, 12:47   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

kie - i sitatet du har klippet ut så snakker jeg om operasjoner på folk med bmi 30. Du fremstiller meg ganske dårlig med å sette det i sammenheng med livredning for folk med alvorlige vektproblemer synes jeg.

Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 13:01   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

kie - i sitatet du har klippet ut så snakker jeg om operasjoner på folk med bmi 30. Du fremstiller meg ganske dårlig med å sette det i sammenheng med livredning for folk med alvorlige vektproblemer synes jeg.

Jeg får ikke prikket deg, men vil bare si at det er en viktig nyansering. Det er utenfor enhver tvil at Aleris markedsfører dette som løsning selv der det ikke er direkte helsemessige årsaker til å gjøre den type inngrep det er snakk om.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 12:58   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

BMI 30 kommer fra annonsene til Aleris. Og grunnen til at jeg tok opp diskusjonen igjen. Mannen min har ikke peiling på sånt, og lurte på om dette kunne være noe for meg da han så annonsen. Han vet jo at jeg strever med overvekten min.

Videre så stusset han litt ettersom han også har BMI på nesten 30 og overhodet ikke har behov for noen overvektsoperasjon. Hans spørsmål ble: burde jeg også slanke meg? Slanke seg noen kilo? Ja, kanskje. Vektoperes? Nei, virkelig ikke.

Gammel 17-03-11, 13:13   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

OK, nå snakker jeg litt mer om meg her, men det blir for å eksemplifisere: Jeg har brukt maaaaange tusenlapper både på psykolog og andre typer terapi, ernæringsfysiolog og PT. Men det hjalp ikke. Jeg gjorde alt "riktig", men matmonsteret kom over meg ofte nok til at alt det jeg gjorde riktig ble nullstilt på et blunk. Og slik holdt jeg på i årevis. Og man blir rimelig desperat når man prøver ALT og går inn for det med hud og hår, men likevel ser at det rett og slett ikke går i lengden. Jeg bare håper for min egen del at alt det grunnarbeidet jeg har lagt ned, skal være til hjelp i årene fremover. Og, som jeg har sagt før; det er så utrolig mye lettere å jobbe med dette når overvekten ikke er der som en tvangstrøye. Jeg er glad jeg ikke valgte operasjon da jeg fortsatt bare trodde jeg var en "dårlig slanker" og ikke hadde innsikt i min egen spiseproblematikk.

Gammel 17-03-11, 13:34   #10
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det beste hadde vært om det hadde vært et samkjørt opplegg jeg
Tenk hvis det hadde gått an å betalt 100000,- også sto et team av PT, ernæringsfysiolog, lege, evt kokk, og psykolog klar til å ta imot deg over ett år f.eks. Også skrive av på skatten. Eller enda bedre, få det dekt.

Og som jeg skriver det slår det meg at jeg har da lest om et slikt opplegg et sted? I Oslo?

Det med skatten minner meg om at hvis man har BMI over slik og sånn og attest fra lege kan man skrive av kostnader til vektreduksjon på skatten. Både i form av diett (med visse begrensninger), og privatbetalt vektkirurgi (med visse begrensninger). Sånn siden selvangivelsen kommer til uka.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 14:09   #11
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 180
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppdaget en pussig ting her. På Aleris sine nettsider, overvekt.no og en annen side, slankere.com så har jeg 30 i bmi.
Andre steder har jeg "bare" 29 - men så er ikke disse interessert i å selge meg noe slankefremmende, så de runder nedover.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 14:11   #12
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg tenker at det beste hadde vært om det hadde vært et samkjørt opplegg jeg
Tenk hvis det hadde gått an å betalt 100000,- også sto et team av PT, ernæringsfysiolog, lege, evt kokk, og psykolog klar til å ta imot deg over ett år f.eks. Også skrive av på skatten. Eller enda bedre, få det dekt.

Gammel 17-03-11, 13:32   #13
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 180
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Divine, du har virkelig gjort et godt grunnarbeide, ingen tvil om det.
Men det er litt skremmende at f.eks. mannen til Tjorven kan begynne å tenke på om han burde vektopereres? Jeg tipper han ikke er den eneste som faller i de tanker ved å se på markedsføringen til Aleris.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 10:57   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Det jeg gjør meg tanker om er hvordan jeg stadig ser et forsvar av Aleris og andre private aktører, men lite kamp for å få slike livreddende operasjoner som et tilbud, ikke bare for de pengesterke, men for alle dem som virkelig kjemper for livet med overvekten sin.

Veldig godt poeng. Jeg lurer også på hva folk egentlig legger i ordet livreddende? Etter å ha sett de personene som lot seg operere på Aleris de dagene jeg var der, så kan jeg ikke fatte og begripe at operasjonen reddet så veldig mange av dem fra den visse død. Jeg var veldig overrasket over hvor lite overvektige (relativt sett, selvsagt) de fleste var. Aleris vil selvsagt pushe og kalle operasjonen livreddende i fysisk forstand, mens kanskje mange som har vært gjennom operasjonen mener livreddende i overført betydning?

Gammel 14-03-11, 11:08   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Veldig godt poeng. Jeg lurer også på hva folk egentlig legger i ordet livreddende? Etter å ha sett de personene som lot seg operere på Aleris de dagene jeg var der, så kan jeg ikke fatte og begripe at operasjonen reddet så veldig mange av dem fra den visse død. Jeg var veldig overrasket over hvor lite overvektige (relativt sett, selvsagt) de fleste var. Aleris vil selvsagt pushe og kalle operasjonen livreddende i fysisk forstand, mens kanskje mange som har vært gjennom operasjonen mener livreddende i overført betydning?

Kanskje overført betydning ja, i tillegg til at mange sikkert sliter ekstremt psykisk og har store tilleggsplager man ikke kan se, feks. hjertesykdom, diabetes og fysiske plager som søvnapné, depresjoner, kvelningsfornemmelser, dårlige ledd osv. Man kan ikke alltid se på folk at de sliter, men jeg er enig i at Aleris kanskje tar litt vel av i markedsføringen sin for tiden og at de kanskje burde jekke seg ned litt, og at nok mange blir operert uten at det er en siste utvei, egentlig.

Gammel 15-03-11, 13:41   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Jeg har fått massevis av henvendelser fra lettere overvektige personer (det er kanskje snakk om 5-10 kg for mye) som spør og graver om krav for å få dekket, hvordan man går frem og jeg vet ikke hva. Som sagt så virker det som om veldig mange ser på dette som en quick-fix, dessverre også mange av dem som får utført GBP.

Dette har ikke jeg opplevd. Heldigvis. Jeg tror jeg hadde blitt helt stum. Jeg har derimot fått uventet støtte og ros fra folk jeg trodde ville stille seg uforstående og/eller kritiske, og det både overrasker og varmer. Nå er jo GBP begynt å bli så vanlig at de fleste kjenner noen som har gjennomgått det, slik at folk sitter på en del kunnskap. Mulig jeg har vært heldig med de jeg har pratet med dette om, men slike quick-fix-holdninger har jeg unngått å støte på.

Gammel 15-03-11, 13:54   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Dette har ikke jeg opplevd. Heldigvis. Jeg tror jeg hadde blitt helt stum.

Jeg har opplevd det flere ganger. Skremmende.

Gammel 15-03-11, 14:20   #18
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et lite spørsmål sånn ift journaler og tilgang og slikt - sett nå at en var overvektig, fulgt opp av fastlege, psykolog mfl som alle sier at for DEG er slett ikke en vektoperasjon tingen. Psykisk er det ikke bra siden du <insert passende misbruk/spiseforstyrrelse/relevant sinnslidelse>, fysisk ville det være en katastrofe siden du har <insert diverse skavanker i f.eks hjerte, tarm, mage, ledd>, og siden ernæringsopptaket blir endret er det heller ikke lurt for deg siden <insert relevant problematikk>, og historisk har vi sett at du slett ikke klarer å endre <insert selvsaboterende sykdomsbilde>.

Så kan man allikevel ta en kjapp telefon til Aleris, en konsultasjon og joda, jeg har vært på GR-kurs jeg og gikk ikke ned en kilo! Frisk sier du? Joda, frisk som en fisk
Og få operasjon? Sant? Siden Aleris (o.l.) ikke lakmustester virkelighetsoppfatningen man kommer med?

Hm.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 14:21   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Et lite spørsmål sånn ift journaler og tilgang og slikt - sett nå at en var overvektig, fulgt opp av fastlege, psykolog mfl som alle sier at for DEG er slett ikke en vektoperasjon tingen. Psykisk er det ikke bra siden du <insert passende misbruk/spiseforstyrrelse/relevant sinnslidelse>, fysisk ville det være en katastrofe siden du har <insert diverse skavanker i f.eks hjerte, tarm, mage, ledd>, og siden ernæringsopptaket blir endret er det heller ikke lurt for deg siden <insert relevant problematikk>, og historisk har vi sett at du slett ikke klarer å endre <insert selvsaboterende sykdomsbilde>.

Så kan man allikevel ta en kjapp telefon til Aleris, en konsultasjon og joda, jeg har vært på GR-kurs jeg og gikk ikke ned en kilo! Frisk sier du? Joda, frisk som en fisk
Og få operasjon? Sant? Siden Aleris (o.l.) ikke lakmustester virkelighetsoppfatningen man kommer med?

Hm.

Sånn i korte trekk - ja.
Du kan legge til her at man heller ikke trenger å være all verdens overvektig.

Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 10:54   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

En gastric banding er jo også en ganske stor operasjon. En person mamma kjenner fikk utført dette og det funket overhodet ikke. Der måtte de reoperere fordi det ble krøll av bandingen. Jeg trodde man i stor grad var gått bort fra gastric banding, men det stemmer tydeligvis ikke.

Nei, det markedsføres tydeligvis nå.

Det kan jo hende at det kommer som en konsekvens av at det er mange som tar kontakt med Aleris og ønsker GBP som egentlig er for tynne til en slik operasjon.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:52.