|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#261 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Må få høre om det faller i smak LilleLeo. Jeg har forresten kjøpt bladet som du snakket om, "Bedre mat", og har planlagt å lage noe derfra denne uka.
![]() |
#262 |
A friend with benefits
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Det heter ikke Bedre mat, men Spis Bedre.
![]() |
#264 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)
Jeg ropte på mannen min og spurte om det het Bedre mat. Jada, svarte han. Typisk.
![]() |
#265 |
A friend with benefits
|
Det der er mannfolk i ett nøtteskall.
![]() |
#266 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Da har jeg ryddet i oversikten det er linket til i innlegg 1. Det var ikke mer plass i innlegget, så jeg har ryddet litt og legger inn her på nytt. Har lagt til en ny kategori, Italiensk.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 03-12-07 kl 18:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)MIDDAGER OG TILBEHØR
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 03-12-07 kl 18:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)ITALIENSK
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 10-11-07 kl 14:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#269 |
A friend with benefits
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Jeg må pirke litt, for kyllingspyd og eplebulgur kvalifiserer ikke til å være suppe i det hele tatt.
![]() |
#271 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Vi er litt lasagne- og pastafrelst for tiden. De siste ukene har det blitt en lasagneaktig rett bortimot en gang i uka tror jeg. I dag prøvde vi en ny lasagne. Den var mild og barnevennlig i smaken. Gikk ned på høykant hos poden iallefall. Han enset ikke at retten var full av sopp, noe han vanligvis ikke er så fan av.
![]() |
#272 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Vet ikke om det er så stor interesse for brødoppskrifter, men vi lager mye forskjellige brød - jeg fikk lyst til å dele dagens fangst.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 05-10-07 kl 18:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Denne suppa var jeg litt spent på, har aldri laget den med malte mandler før. Den ble litt syrlig i smaken, jeg tror at vi kommer til å bruke bokstomater hvis vi skal forsøke å lage den igjen.
Det kommer kanskje ikke som en overraskelse at jeg har funnet kommende oppskrift i en svensk kokebok. Beklager hvis oversettelsen er litt så som så. ![]() Färskaka med potatismostäcke 3-4 personer 400 g kjøttdeig/karbonadedeig 1 squash, middels stor 1-2 ss olje 1 boks hele tomater 1 hvitløksbåt 1 ts basilikum 1 ts salt 1 krm pepper 6 poteter ½ dl melk 1 ss smør 2 eggeplommer Begynn å lage potetmos. Skrell og kok potetene myke. Varm oljen i pannen. Tilsett kjøttdeig og brun den. Grovriv squash og la den putt den i kjøttdeigen og la dendet frese sammen en stund. Tilsett tomatene, krydre med presset hvitløk, basilikum, salt og pepper. La det koke slik at vesken dunster av. Legg kjøttdeigrøren i en lett smurt ovnssikker form. Press potetene i en potetpresse, eller visp dem sammen. Tilsett melk og matfett. Visp det porøst, og rør ned eggeplommene. Fyll en sprutepose med mos, og lag et rutenett med mos over kjøttdeigrøren. Sett formen i ovnen og gratiner i 225 grader i ca 20 min. Server med kokte grønnsaker, f.eks brokkoli. Tips: Forenkle retten ved å lage retten med potetmos, rør inn eggeplommer og følg oppskriften. Denne retten har jeg gledet meg til å lage en hel uke. Fant oppskriften i bladet "Spis bedre". Den minner meg litt om pekinganden jeg fikk servert da jeg opphold meg i Kina en periode. I Kina brukte de så vidt jeg husker kun tynnstrimlet purre, agurk og...et eller annet som jeg ikke husker. Det ble enstemming terningkast 6 fra hele familien for denne retten. Fylte kyllingpannekaker 3-4 personer Til 8 pannekaker: 3 dl hvetemel 6 dl melk 3 egg 2 krm salt smør til steking 1 purre, strimlet Hoisinkylling: 4 kyllingfileter (500g) ¾ dl hoisinsaus ½ dl kinesisk soyasaus 1 ss brunt sukker (evt. vanlig sukker) Tilbehør: Salat, tomat og purre. (Vi brukte også agurk og spinat)
![]() |
#274 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Har prøvd ut en ny rett til lørdagsmiddag. En slags Italiensk lapskaus kan man kanskje kalle det? Jeg trikset og mikset litt med oppskriften. Brukte "krossade tomater med örter" og tilsatte i tillegg frisk oregano. Brukte bønner i tomatsaus, og silte ut mesteparten av tomatsausen. Det vil sikkert være godt med stekt karbonadedeig evt. kjøttpølser til retten også. Vi laget maismuffins i dag, men det er kanskje like godt med grovt knekkebrød eller noe slikt.
Maismuffins 12 muffins 5 dl maiskorn 150 g smør 2 egg 2 dl kulturmelk 3 dl hvetemel 3 dl polentagryn 2 ts bakepulver ½ ts salt Sett ovnen på 175 grader. Bland maiskorn med el kokende vann. Blad mykt smør, egg og skummet kulturmelk. Bland i sammen de tørre ingrediensene og rør deretter ned dette i maisrøren. Bruk ikke miksmaster, da maiskornene skal være hele. Fordel røren i muffinsformer. Stek midt i ovnen i 25 min.
![]() |
#275 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Gårsdagens lørdagsgodis. Smakte litt mye emmen sitron for min smak, så hvis vi lager den en gang til kommer vil til å sørge for en ordentlig moden sitron - og halvparten av det som står i oppskriften. Det var i utgangspunktet en nydelig rett.
![]() |
#276 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Jeg er så imponert over denne tråden din. Jeg gleder meg til nytt kjøkken og nye muligheter til å prøve ut litt. Problemet er at det er så ufattelig mye som frister at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
Ekvilist
|
Med mannen min tenker jeg vi sier.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 08-10-07 kl 00:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Det er forresten veldig lettvint å lage brødoppskrifter med vektmål i stedenfor volummål. Man kan da bruke kjøkkenvekt, og droppe desilitermål og styr. Det beste er kanskje å ha en vekt hvor man kan stille inn vekta på null for hver nye ting man tilfører vekta.
![]() |
#280 |
Energisk
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)For en fantastisk tråd! *målløs* |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|