|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg klarer heller ikke å se at dette presset mot kvinnene kommer fra andre enn den enkelte kvinnen selv. Både mannen og jeg er sjusker. Vi prioriterer alltid familietid og hyggelige kvelder foran rydding og lever godt med at vi har venner som sier at "dere tør vi invitere, for vi vet hvordan dere har det hjemme". |
|
|
|
|
|
#262 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?
Men så da? Om noen mener at jeg bør greie å springe maraton? Og så?
|
|
|
#263 |
|
Leser
|
Når jeg leser det du skriver over her så tenker jeg at det å nekte å være kritisk til andre, overlate alt til den enkelte ("Dette må de som føler det på kroppen bestemme") er en form for ansvarsfraskrivelse, som gjør at du slipper å være "slem og kritisk". Kritikk er jo som så mange andre ting farlig i for små og for store doser, i for store doser knuser den mennesker. I for små doser nekter man å tilby det man vet til andre.
|
|
|
#264 |
|
By the Sea
|
Jeg tror nok vi snakker forbi hverandre - for som jeg skrev, så mener jeg ikke at man skal godta alt og la alt fare.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 10-05-13 kl 14:14. |
|
|
|
|
|
#265 |
|
Travelt opptatt
|
Enig med disse to.
Litjtausa 06. Lille skatt 07 Sist redigert av gajamor : 10-05-13 kl 19:13. Årsak: manglet en "ikke" |
|
|
|
|
|
#266 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og en diagnose får man. Den heter lettere psykisk lidelse eller utbrenthet. I praksis blir det det samme, det er jo ingen som går til legen og sier at de trenger fri for å flytte? Og deppa og lei seg er man jo som regel så det holder i forbindelse med et samlivsbrudd, (jeg har bare opplevd det uten barn og det var ille nok) så at man psykisk ikke er helt på topp i en periode, er jo ikke vanskelig å skjønne. Likevel, jeg tenker at man må ta noen feriedager hvis det blir for ille, evt. bare suck it up. Generelt bør nordmenn bli langt flinkere til å gjøre nettopp det, suck it up.
Nettopp- altså svindel, bare at man ikke vet at man svinlder fordi det er så allment akseptert at man løser kjipe ting på den måten. Det er disse tingene jeg tror vi må til livs, ikke bare snekkere som jobber svart.
Helt enig. "Høyrepolitiker tatt med hasj, er nå sykmeldt." Charming. Spesielt fra en Høyrepolitiker.
Jeg kunne egentlig bare signert hele dette innlegget, men dette var så smart sagt at det rett og slett fortjente å bli quotet.
|
|
|
|
|
|
#267 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?Opprinnelig lagt inn av OlleVia, her.
Men det er jo ikke alltid så lett heller. Selv om en kanskje ikke er syk pr, definisjon, så kan jo livet bli så tøft at en rett og slett ikke klarer å jobbe på noen dager. F.eks samlivsbrudd og en trenger noen dager for å komme seg ned på landjorden igjen så er det jo veldig vanskelig om lederen ikke har forståelse for at en trenger litt fri. ALtså, jeg skjønner jo det at det kan være svært vanskelig, en må plutselig hente inn ekstra ressurser osv....ser for meg en person i kundemøter som ikke klarer å "ta seg sammen", gråter og gråter... Dersom jeg visste jeg IKKE ville fått fri fra jobben, så hadde jeg brukt egendel og hadde det utgått så hadde jeg fått meg en sykemelding. |
|
|
|
|
|
#269 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Til dei som meiner at "presset" kvinner opplever både på heimebane og jobb er sjølvpåført. Dersom ein ser på diskusjonar om barnehagedekning, kontantstøtte, fordeling av foreldrepermisjon og andre beslekta tema, ser ein at det er ei ganske massiv politisk og samfunnsmessig einigheit om at begge foreldre skal vere i full jobb.
Eg ser absolutt den sida av saken sjølv. Og som eg nemnde over, er dette meir høgttenking i diskusjon enn sterke meininger. Men eg trur høgare arbeidslivsdeltaking fører til høgare sjukemeldingstal og at dette perspektivet bør vere ein del av biletet i diskusjonen.
|
|
|
|
#270 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Men så er det noe med at det som er totalen for to funksjonsfriske foreldre, i full jobb - er ganske annerledes enn om en har en form for sykdom. Alle blir slitne en gang i blant, og evner å løse dette ved å kutte ned på andre aktiviteter, la hver enkelt få sove mye ei helg osv. Da henter man seg som regel litt inn igjen.
|
|
|
#271 |
|
kamerat
|
Men nå ser du helt bort fra den kostnaden det har for alle kvinner om det blir større aksept for deltidsarbeid for å få familie-/jobbkabalen til å gå opp. Sånn som det er nå, er det av strukturelle grunner nesten bare kvinner som går ned i stillingsprosent av familieårsaker. To helt opplagte problemer med dette er at det blir vanskelig å få fulle stillinger i typiske kvinneyrker (helsevesenet), og at det blir vanskeligere for unge kvinner å få jobb rent generelt (for de blir jo bare gravide og forsvinner ut i deltid i årevis).
|
|
|
#273 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er NAV virkelig så ille?Også enig med Toffskij, tror jeg. Dvs: Jeg har større respekt for en person, dame eller mann, som innser sin begrensing og reduserer stillingen sin når trykket blir for massivt enn en som alltid skal jobbe fullt, men som alltid ender ut i sykmelding. Heller ta regningen selv enn å la samfunnet ta den. Ja til flere menn i deltidsstilling i de årene trykket er størst, så lenge det nesten bare er kvinner som velger det, er det problematisk, jeg ser det. |
|
|
|
|
|
#274 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg synes mange fortjene respekt for å prøve jeg. Å stå i full jobb. Og om de er for syke til å klare det, så er det ikke bare "å ta regninga" selv heller. At folk velger å jobbe redusert i perioder, og prioriterer det er jo ok. Men ofte har de mulighet til å øke på igjen. Når hverdagen er annerledes. Det er i utgangspunktet syke folk det er snakk om her. Så er det jo så klart diskutabelt hvordan man skal definere dette med sykdom.
|
|
|
#275 |
|
By the Sea
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?De siste innleggene her illusterer veldig godt det jeg skrev noen innlegg tidligere her - om man står på til man blir syk, så er det ikke greit(da har man ikke tatt ansvar for seg selv), om man velger å jobbe redusert for å ta vare på egen helse, så er det heller ikke greit(for da tar man ikke hensyn til samfunn og kvinnekamp).
|
|
|
#276 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg vil tro at de som er arvelig belastet/spesielt utsatt for muskel-skjelettplager/sykdom kanskje kan holde dette i sjakk ved å ikke presse seg maksimalt, dvs at det er samfunnsnyttig at de kan jobbe deltid/få hjelp til omskolering etc istedenfor å bli varlig uføre etter lengre tids overbelastning.
|
|
|
#277 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Debatten har vel - som den i grunn bruker hver gang temaet er oppe - sklidd litt over i at de som ikke har kapasitet til dette i hovedsak ikke har det fordi de baker for mange cupcakes, er for opptatt av oppussing og har for mange fritidsaktiviteter til barna.
|
|
|
#278 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Eller man kan la mannen være hjemme og snekre terrasse, ta med se barnet og dra til varmere strøk. Det funker fint som fy |
|
|
|
|
|
#279 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg synes ikke det er spesielt kontroversielt å hevde at dersom man er normalt frisk, har mindre enn 4 barn og har normalt grei partner at man bør kunne jobbe helt greit i en 100% stilling.
|
![]() |
|
|