Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-14, 14:05   #261
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

All honør til alle som klarer å holde seg saklig i denne debatten. Jeg får bare lyst å kaste rundt meg med kubæsj.

jeg får lyst å kaste om meg med stygge ord og betegnelser.

Gammel 11-03-14, 14:20   #262
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

All honør til alle som klarer å holde seg saklig i denne debatten. Jeg får bare lyst å kaste rundt meg med kubæsj.

Jeg også, masse kubæsj. Jeg synes nærmest det hele er surrealistisk og et enormt steg i feil retning.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 14:22   #263
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan bidra med en høyhestbæsj:

Gammel 11-03-14, 17:41   #264
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elg har jo et poeng i og for seg. Nå når denne saken har kommet på dagsorden vil det bli umulig for de legekontorene som har organisert seg slik at de forsøker å styre denne typen henvendelser til noen, men ikke alle legene ikke kan fortsette med det. På et fastlegekontor er det jo vanlig at man fordeler oppgaver litt mellom seg ut fra hva man liker og er flink til, alle er ikke like flinke til alt. Om årsaken til at du ber kollegaen om hjelp er at du ikke kan (legge inn spiral, skjære bort føflekker eller behandle depresjoner for eksempel) eller ikke vil spiller ikke så stor rolle bare det skjer smidig nok. Nå er det imidlertid åpenbart for alle hva som skjer hvis noen prøver å blande inn kollegaen i en aborthenvisning. Jeg er sikker på det kommer til å bli aksjoner for å finne de det gjelder.

Hovedpoenget med hensyn på reservasjonsrett er at det ikke er noe å reservere seg imot. De står ikke i noen særstilling i forhold til annet personell som skal hjelpe kvinnen. Det er bare de som direkte utfører eler assisterer ved inngrep som har reservasjonsrett, og det har de hatt i årevis uten at det er noe problem for kvinnene. Det er ikke helt uproblematisk for andre kollegaer, men det blir en annen diskusjon.

Gammel 11-03-14, 22:10   #265
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Har sendt inne eget høringssvar, sammen med fire andre venninner. Valgte å ikke bruke Kaluzas oppsett, for at det i mindre grad skal bli "masseprodusert". Aarebrot sa i et intervju at han trodde man trengte noe slik som 70.000 private høringsforslag for at det skulle monne, hehe. Så kom igjen, folkens.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 09:20   #266
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Dette blir jo bare verre og verre:

http://www.tv2.no/a/5415847#.UygBLs7TTq7

Sitat:

På side 19 i høringsnotatet som Bent Høie har sendt ut, står det at en fastlege kan reservere seg mot «alle handlinger som inngår i prosessen fra å motta en kvinnes spørsmål eller begjæring om abort» til å:

• Gi kvinnen informasjon om hva samfunnet kan tilby henne av bistand
  • Gi informasjon om inngrepets art og medisinske virkninger
  • Fastsette svangerskapets varighet

Men sånn seriøst, hva i all verden er det Legeforeningen sitter og stemmer med? De angrer jo i etterkant nesten hele gjengen.

Sitat:

Regjeringen har sagt at reservasjonsmuligheten er i tråd med et enstemmig vedtak i Legeforeningen. Laudal stemte selv for vedtaket.
Det var ingen som stemte for Legeforeningens vedtak, som kunne forestille seg at dette skulle bli virkeligheten.
– Føler du at regjeringen har noe slags form for mandat til å gjennomføre dette?
– Ikke fra Legeforeningen. Det har de tatt seg til.

Gammel 18-03-14, 09:37   #267
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva ER dette for slags forslag? Hvem vil ha det slik? Er det ingen kloke hoder i regjeringen som ser hva for et kaos som kan oppstå på grunn av dette (idiot!!)forslaget?

Dette handler ikke lenger om den enkeltes samvittighet. Dette handler om å gi enkelte fastleger fullmakt til å drive åpenlys maktdemo overfor kvinner i en vanskelig livssituasjon - til å påføre kvinner de faktisk får betalt for å hjelpe både en mye mer kronglete vei frem mot abort OG potensielle samvittighetskvaler.

De som hevder at dette ikke er en omkamp om abortloven, kan ta seg en bolle. Og de som hevder at "slik er politikken" kan ta seg en bolle til. Sånn som dette hører virkelig ikke hjemme i et demokratisk samfunn.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 09:53   #268
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 09:57   #269
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Høyre har virkelig solgt sjela si. På den andre siden er jeg ikke sikker på om det var så mye sjel å selge.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 10:01   #270
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 10:01   #271
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Om jeg nå var Høyrepolitiker og Høyre hadde inngått en avtale med KrF om at man skulle sende ut et lovforslag, men er avhengig av responsen på høringsnotatet, er det ikke like greit å lage hele greia så uspiselig at det ikke går gjennom? De har i alle fall ikke sukret pillen.

Gammel 18-03-14, 10:01   #272
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har de fått Ludvig Nessa til å skrive forslaget, eller? Det her så provoserende hull i hodet.

Esme: Jeg trodde det ikke var noen vei tilbake? At de skal tvinge det gjennom?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 10:04   #273
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Har de fått Ludvig Nessa til å skrive forslaget, eller? Det her så provoserende hull i hodet.

Esme: Jeg trodde det ikke var noen vei tilbake? At de skal tvinge det gjennom?

Hva er poenget med høringsnotat da? Jeg spør fordi jeg har lite peiling på politiske prosesser.

Gammel 18-03-14, 10:12   #274
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hva er poenget med høringsnotat da? Jeg spør fordi jeg har lite peiling på politiske prosesser.

Jeg har lite peiling selv. Jeg fikk bare høre av en som ikke skjønte vitsen med å gå i 8. marstog mot reservasjonsretten siden det allerede var bestemt at den skulle igjennom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 10:12   #275
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I følge artikkel om samme sak på db.no står det:

Sitat:

Saken skal behandles i Stortinget etter sommeren. Saken er ventet å gå igjennom med knapt flertall. Høyre har svingt partipisken for å samle stortingsgruppa.

Gammel 18-03-14, 10:15   #276
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

I følge høringsnotatet så får fastleger reservere seg mot flere ting enn sykehusleger. Jeg bare gleder meg til runde to hvor moralistisk helsepersonell vil nekte å behandle kvinner før/etter aborten. "Du har vondt sier du? Beklager, vil ikke hjelpe deg. Jeg er imot abort."

Og:
Helsesøstre: Skal kun snakke om avholdenhet. Helst slik som "purety ring"-gjengen i USA.
Apotekteknikere: Kan nekte å selge angrepille og å levere ut p-piller og annen prevensjon.
Legesekretær: Kan nekte å gi deg legitime dersom det er mistanke om at det gjelder abort.

Sist redigert av Éowyn : 18-03-14 kl 10:21.
Gammel 18-03-14, 10:19   #277
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hm. Om jeg nå var Høyrepolitiker og Høyre hadde inngått en avtale med KrF om at man skulle sende ut et lovforslag, men er avhengig av responsen på høringsnotatet, er det ikke like greit å lage hele greia så uspiselig at det ikke går gjennom? De har i alle fall ikke sukret pillen.

Jo, noen ganger gjøres det nettopp slik. Jeg svarer selv på en del høringsforslag via jobben min, og noen forslag står det sterke krefter bak - samtidig som de er helt faglig idiotiske. Da er det kjekt for departementet å vise til kraftig faglig motstand, og så lande på at de ikke vil vedta dette.

Men her sier jo Høyre at de vil ha reservasjonsrett. Det betyr selvsagt ikke at de også må nekte info til abortsøkende kvinne osv. Men forslaget ligger nå en gang der per i dag. Mulig det er enklest praktisk sett for en reservasjonslege at det er slik. Likevel skjønner jeg ikke helt hvis det er slik at Legeforeningen har stemt inn dette, og nå toer sine hender og sier at de ikke ante at dette ville bli konsekvensen av sin prosess. De er jo en tung gruppe når slikt skal drøftes.

Gammel 18-03-14, 10:19   #278
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

I følge høringsnotatet så får fastleger reservere seg mot flere ting enn sykehusleger. Jeg bare gleder meg til runde to hvor moralistisk helsepersonell vil nekte å behandle kvinner før/etter aborten. "Du har vondt sier du? Beklager, vil ikke hjelpe deg. Jeg er imot abort."

"Det skulle du tenkt på før du valgt abort".

Gammel 18-03-14, 10:22   #279
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

I følge artikkel om samme sak på db.no står det:

Hvorfor får ikke stortingsrepresentantene stemme ifølge samvittigheten sin dersom det er så jævla viktig at noen fastleger som burde fått sparken skal få lov til det?

Gammel 18-03-14, 10:23   #280
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Likevel skjønner jeg ikke helt hvis det er slik at Legeforeningen har stemt inn dette, og nå toer sine hender og sier at de ikke ante at dette ville bli konsekvensen av sin prosess. De er jo en tung gruppe når slikt skal drøftes.

Eller som det også heter: Ro, ro ...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:15.