Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-14, 11:44   #261
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jeg helt, helt uenig i. Kulturfag er omtrent kuttet vekk fra skolen til fordel for realfag. Dessverre, fordi det går ut over realfagene også. Jeg opplever at det er et massivt press og fokus på realfag, liten forståelse for vitsen med kulturfag og virkelig null forståelse for at begge deler er viktig for hverandre. Det at Norge har lav kulturell kapital gjør at realfagene sliter også.

Veldig enig!

Gammel 20-03-14, 11:44   #262
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er enig med Tallulah i at realfag veier mindre enn mange andre ting i vurdering av kulturell kapital. Også er jeg enig med Java i at allmenndannelse generelt, og deriblant en grunnleggende forståelse for realfag og for realfagenes betydning, er helt nødvendig for å kunne skilte med kulturell kapital, uavhengig av hvor mye man kan om jazz, opera og teater.

Enig, for meg selv så tenker jeg på almenndannelse nokså synonymt med hva man kan konversere om ved en middag. Man burde, dersom man har høy almenndannelse, kunne like lett konversere en som har nettopp bygget en demning i Kina, som en som har dirigert Vårofferet.

Gammel 20-03-14, 11:46   #263
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, tuller du nå Java? Det er nå en ting om folk begynner med noe etter entusiastiske tips, dersom de ikke har prøvd det før. Men slutte med ting de liker? Det har jeg vanskelig for å tro.

Nei, jeg tuller ikke. Folk slutter med det de liker for å passe inn i bildet de ønsker å være en del av. Noen er trendsettere og andre er diltere. Drikkemønsteret på FP var kanskje et dårlig eksempel. Poenget mitt er at når mange å plutselig slutter med en ting så gjør de det ikke nødvendigvis fordi de ikke liker det lenger, men fordi det sender feil signaler.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 11:47   #264
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg vet ikke helt hva jeg egentlig diskuterer, det bare tvang seg fram et behov om å nevne realfag også. Dessverre tror jeg du har rett i at realfag har kommet i bakleksa. Jeg skriver dessverre, for Norge har et skrikende behov etter realister. Hvis realfag hadde fått høyere status igjen hadde vi kanskje klart å fylle det behovet.

Jeg har helt motsatt inntrykk enn deg. I alle fall blant den yngre generasjonen, og forsåvidt også på politisk nivå. Rundt halvparten av ungdommen velger realfag på videregående, den andre halvparten velger samfunnsfag. Nesten ingen velger språkfag som fordypning lenger.

Det er en stor, stor trend på utdaningssiden at fag skal være "yrkesrelaterte", og at det er status å velge fag som leder til samfunnsnyttige, fortrinnsvis godt betalte, jobber. Så godt som alle "statusstudiene" i dag finner man på teknologi- og realfagssiden, og det snakkes stadig om å legge ned fag som ikke har "samfunnsrelevans". På universitetet i København ar jeg fått med meg at det går en ganske heftig debatt om dette akkurat nå.

"Kunnskap for kunnskapens skyld" har en langt lavere status enn jeg opplevde da jeg var student, og det å ta en utdannelse fordi det er morsomt å lære og viktig å kunne tenke komplekst har en mye dårligere klang i dagens samfunn enn det hadde for en generasjon siden.

Det er i alle fall veldig slik det ser ut fra mitt ståsted i verden, og jeg synes det er en ganske tragisk utvikling. (Selv om jeg synes det er sunt at noen faktisk tenker over hvordan man kan gjøre studenter i kunsthistorie og medievitenskap til relevant arbeidskraft også.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 11:53   #265
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, jeg er jo enig i at det eksisterer trender/moter etc men en del objekter (utdanning, hva man drikker, hvilken musikk man hører på) er jo også klassemarkører. Akkurat hva som er markører for klasse vil jo også endre seg, men i en annen takt og retning enn rene trender. Slik er det jo med feks klær også, selv om det er moter, så eksisterer det også klassiske snitt.

Jeg skjønner ikke helt relevansen til trender/moter i denne diskusjon. Hvilket poeng er det som har gått meg hus forbi?

Jeg dro det inn fordi jeg oppfattet figuren som ble tonegivende for diskusjonen mer som trender enn egentlig en definisjon av klasse.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jeg helt, helt uenig i. Kulturfag er omtrent kuttet vekk fra skolen til fordel for realfag. Dessverre, fordi det går ut over realfagene også. Jeg opplever at det er et massivt press og fokus på realfag, liten forståelse for vitsen med kulturfag og virkelig null forståelse for at begge deler er viktig for hverandre. Det at Norge har lav kulturell kapital gjør at realfagene sliter også.

Vel, jeg har aldri sagt at jeg synes kulturfagene skal ut av skolen, så jeg skjønner ikke hva du egentlig er så uenig i. Det jeg sa var at statusen til realfag har vært synkende i Norge. Det er ikke "in" å være god i realfag, det blir oppfattet som nerdete og kjedelig. Det var ikke antall timer i skoleverket jeg snakket om.

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Det tror jeg blir å gi FP mer påvirkningsmakt enn det har altså.

Jeg kjenner ingen fra mitt opprinnelige IRL som henger på FP, men de aller fleste jeg kjenner har allikevel fått med seg at Champagne, Prosecco og Cava er noe man bør drikke for tiden. Jeg tror dog ikke de har sluttet med rødvin.

Jeg snakket om hva man skriver om på forumet, ikke nødvendigvis hva man drikker på kvelden. Men ja, jeg er enig i at det kunne høres ut som jeg gir FP stor påvirkningskraft. Det var kanskje et dårlig eksempel.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 12:03   #266
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg dro det inn fordi jeg oppfattet figuren som ble tonegivende for diskusjonen mer som trender enn egentlig en definisjon av klasse.

Ja, OK. Da skjønte jeg hva du mente.

Gammel 20-03-14, 12:05   #267
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig, for meg selv så tenker jeg på almenndannelse nokså synonymt med hva man kan konversere om ved en middag. Man burde, dersom man har høy almenndannelse, kunne like lett konversere en som har nettopp bygget en demning i Kina, som en som har dirigert Vårofferet.

Hva om de du spiser middag bare vil diskutere kjolene til Mette-Marit eller elskerne til prinsessene i Monaco?

Gammel 20-03-14, 12:07   #268
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg har aldri sagt at jeg synes kulturfagene skal ut av skolen, så jeg skjønner ikke hva du egentlig er så uenig i. Det jeg sa var at statusen til realfag har vært synkende i Norge. Det er ikke "in" å være god i realfag, det blir oppfattet som nerdete og kjedelig. Det var ikke antall timer i skoleverket jeg snakket om.

Jeg påsto da heller ikke at du hadde sagt det. Når vi snakker om "status" så regnet jeg med at vi snakket på samfunnsnivå. I Norge i dag satser man enormt på realfag, på bekostning av kulturfag. Kulturfag blir støtt og stadig snakket ned og omtalt som unødvendige, og at "ikke alle kan bli skuespillere". Å ha kulturfag i skolen handler selvsagt ikke om at alle skal bli skuespillere, men at alle skal allmenndannelse. I tillegg ser man at skoler som har et godt tilbud innen estetiske fag, også gjør det bedre i realfag.

I Norge blir det veldig enten/eller. Man setter inn alle kluter for å bedre mattekunnskaper, men på en svært lite kreativ måte. Man regner med at den kulturelle skolesekken med sine kulturbesøk skal dekke opp for manglende undervisning i kunst og kultur-fag. Skolen syns ikke det er viktig at det undervises av lærere med fagkompetanse i kulturfag, og lærerne generelt sier "Ja, jeg kan jo ikke så mye om film/teater/moderne kunst" og lar også være å sette seg inn i det. Det hadde ikke holdt i matte.

Så jeg er ehelt uenig i at realfag har lav status.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 12:11   #269
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva om de du spiser middag bare vil diskutere kjolene til Mette-Marit eller elskerne til prinsessene i Monaco?

#GodtNokForDeSvina

Gammel 20-03-14, 12:12   #270
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man har da vel noe å si angående klesdesignere, eller mer generelt om Mette-Marit bør ha en forpliktelse til å vise frem norske designere eller om har kun som jobb å ta seg best mulig ut.

Gammel 20-03-14, 12:14   #271
him
Leser

him sin avatar

Standard

Man har da vel noe å si angående klesdesignere, eller mer generelt om Mette-Marit bør ha en forpliktelse til å vise frem norske designere eller om har kun som jobb å ta seg best mulig ut.

Håper alle som leser i tråden vil ta til seg de forskjellige tilnærmingene til problemet og vurdere hvilken av løsningene (meg eller Esme) som best viser klassetilhøringheten.

Gammel 20-03-14, 12:15   #272
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 12:19   #273
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En eller annen assosiasjon til royale elskere i historien må man vel kunne få til?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 12:22   #274
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men seriøst, vil det egentlig være dannet? Om den du spiser middag med faktisk syns det er de skandaløse kjærlighetslivet som er interessant, er det da høflig å komme drassende med Henrik VIII?

Gammel 20-03-14, 12:23   #275
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men seriøst, vil det egentlig være dannet? Om den du spiser middag med faktisk syns det er de skandaløse kjærlighetslivet som er interessant, er det da høflig å komme drassende med Henrik VIII?

Ja, om skandalene er store nok så.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 12:24   #276
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er i så fall ikke du som er minst dannet, heller den som mesker seg i andres utroskap.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 12:26   #277
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Det er jo ikke dannet å få den du snakker til å føle seg som en dust.

Men, de fleste synes jo at det beste er å snakke om noe som de synes er morsomt og som i tillegg er litt mer allmengyldig. Så om man starter med prinsesseelskere så kan man nok spinne det til Henry VIII uten at den andre føler seg teit.

Gammel 20-03-14, 12:27   #278
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Eksakt.

Gammel 20-03-14, 12:35   #279
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Håper alle som leser i tråden vil ta til seg de forskjellige tilnærmingene til problemet og vurdere hvilken av løsningene (meg eller Esme) som best viser klassetilhøringheten.

Tja. Du refererer til en næringslivstopp og jeg har innrømmet å slumme rundt med rødvin og trøffelolje.

Gammel 20-03-14, 12:37   #280
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg har vært så travel i middelklassejobben min at jeg ikke har rukket diskutere.

Mannen og jeg har arbeiderklassebakgrunn (jeg var flereogtjue da jeg skjønte at det finnes virkelige mennesker som har piano hjemme, at det ikke var bare i bøker og på film) og er vel et eller annet sted i middelklassen nå, både økonomisk, utdanningsmessig og kulturelt.

Her en kveld spiste jeg middag med en gruppe hyggelige mennesker jeg møter gjennom jobben min, som alle var vokst opp i møblerte middelklassehjem. De la ut om jobbene de hadde hatt i industrien før, og alle disse annerledes menneskene de måtte forholde seg til der, og fikk norske industriarbeidere til og høres som som om de var fra Mars. Og sånt synes jeg er litt trist altså. Og merkelig. For så annerledes er ikke folka jeg vokste opp med fra folka jeg går på jobb med.

Dette reagerer jeg også på og vi har jo lik bakgrunn. De fleste av vennene mine fra vgs har lik bakgrunn som meg, men er i dag økonomer, realister, jurister,samfunnsvitere osv. Høy utdannelse har nok gjort at de fleste av oss plasseres i middelklassen økonomisk og kulturelt forsåvidt pr idag. Samtidig så har man jo med seg en bakgrunn som gjør at man reagerer på forestillinger om disse "dem" og "oss" man kan møte. Alle veier

Min mor vokste opp i et klassisk industrisamfunn og hun var veldig bevisst på dette med klasser. Hun er vokst opp med å neie til direktørbilen fra gruva og de skulle ikke leke med de på andre siden av bekken (ekstremt fasinerende hele opplegget). Hun flyttet til et typisk tradisjonelt jordbrukssamfunn der man er vant til en mye mer flat struktur da hun møtte min far. Det ble litt krasj.

Ellers enig med Esme om at de minst dannede er de som får andre til å føle seg dust.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:38.