Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når nokon ikkje drikk alkohol

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Undre du deg?
Ja 36 17,65%
Nei 168 82,35%
Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-14, 10:32   #261
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Du kan jo besvare enhver invitasjon med "Ja, takk, gjerne. Men jeg bare gjøre oppmerksom på at jeg ikke liker reker, sopp, smør, asparges, pasta og leverpostei. Bare sånn i tilfelle dere skulle servere det!"

Tipper du blir populær da!

Absolutt. Riktignok er den sære listen min MYE lenger enn det du har lister opp, så riktig så artig skal det nok bli, hehe.

Jeg er et levende bevis på at å alltid måtte smake og å aldri få spesialtilpasset middag ikke alltid ender med at "man spiser det nok når man blir voksen".

Gammel 24-09-14, 10:36   #262
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hvorfor andre synes en bok god eller en vin smaker godt, synes jeg rett og slett er totalt uinteressant. :sær:

Det kan jeg godt forstå, men jeg synes det er totalt uforståelig hvorfor folk ikke vil vite hvorfor de selv synes en bok er god eller en vin smaker godt. Men jeg prøver å leve med det.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:38   #263
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det kan være at man har lyst til å treffe folk og spise god mat.
Det kan hende at man ikke liker rusen som vin gir og i alle fall ikke flere dager på rad (om man har drukket vin like før).
Det kan hende at man er litt dårlig i magen.
Om ikke man blir spandert på så er vin såpass dyrt at det kan være gode økonomiske grunner til å la være selv om man har lyst til å spise og treffe gode venner.
Taxi for en tusenlapp kan være noe ikke man synes vinen er verd.
Man kan også rett og slett ikke ha lyst på vin, på samme måte som man ikke alltid har lyst på cola, pepsi max eller solo.

Mange grunner til å ikke drikke vin på en helaften.
Er det virkelig så rart?

Jeg drikker heller ikke kaffe. Og det spørsmålet plager meg ikke i det hele tatt. Jeg drikker te, men noen ganger vil jeg heller bare ha et glass vann, og da sier jeg hyggelig. "Takk, jeg tar helst et glass vann i dag jeg." Og alt er greit.

Men når man er på fest, så er det stadig mindre hyggelige kommentarer når man ikke drikker. Som "Så kjedelig du er i kveld da" ol.
Det er virkelig ikke noe hyggelig.
Som Guava nevner over her, så er det mange grunner til at en ikke har lyst å drikke den kvelden.
Jeg liker ikke øl, og det meste av rødvin gir meg dårlig mage. Jeg kunne sikkert testet ut mer og funnet et par merker med rødvin som jeg faktisk kan drikke. Men ulempen er at testingen er så kjip at jeg rett og slett ikke orker.

Jeg ser den at gode viner kan komplettere og gi maten en bedre opplevelse - for noen. Jeg har ikke den ganen. Jeg liker god mat, men Noma-klassen blir kanskje litt i overkant for meg.
Men om noen inviterer meg med ut på middag, så er det som oftest for det sosiale. Og slik er det gjerne med lønningspils også. Det er jo for å ha en sosialarena utenom jobben. Det er vel ikke slik at man MÅ drikke øl?

Noen ganger drikker jeg hvitvin, noen ganger drikker jeg brus eller juice, og andre ganger er vann. Som oftest er drikke bare noe for å slukke tørsten med for meg. Det gir meg sjelden en smaksopplevelse av de store.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:39   #264
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg kunne gjort det nå, fordi eg bruker ein del medisiner og må planlegge alkoholinntak i forhold til medisininntak, fordi kombinasjonen gir ubehagelege biverknadar. Nå er sikkert ikkje eg ein gjennomsnittsperson, akkurat. Men for å klare å gjennomføre ein heilaften på byen, ville eg prioritert medisinar over alkohol.

Der er jeg og, men det må forklares før det blir akseptert.

Jeg svarte forresten nei på undersøkelsen. Når jeg var yngre og "alle" drakk i sosiale settinger tenkte jeg nok mer over det. Da var det som oftest en graviditet som var årsaken.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:41   #265
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Absolutt. Riktignok er den sære listen min MYE lenger enn det du har lister opp, så riktig så artig skal det nok bli, hehe.

Min også. Jeg har i tillegg masse issues med mat og sosial spising og det hele, så middagsinvitasjoner gir meg litt vondt i magen...

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:41   #266
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av dharma, her.

Der er jeg og, men det må forklares før det blir akseptert.

Og dette irriterer meg.
Man må da få kunne gå ut og kose seg, og ha det gøy med venner, uten at det forutsettes at man må drikke seg snydigs.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:43   #267
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Min også. Jeg har i tillegg masse issues med mat og sosial spising og det hele, så middagsinvitasjoner gir meg litt vondt i magen...

Jeg elsker å gå ut og spise, men sjekker (ved mulighet) alltid meny på nett i forkant - så jeg kan planlegge hva jeg skal spise. Hvis jeg er invitert på et sted jeg ikke kjenner. Også liker jeg jo egentlig så veldig godt deilig mat!

Gammel 24-09-14, 10:49   #268
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men hva er greia med at man stiller opp på en helaften på byen og ikke drikker vin da?
Liker man ikke vin?
Er man redd for å bli full? (Man trenger ikke å drikke mer enn et glass eller to.)
Blir det for dyrt?
Er det dumt at man ikke kan kjøre hjem?
Forklar gjerne.

Hvis jeg ikke drikker er det fordi jeg skal kjøre hjem. Kan ikke komme på noen annen grunn. Bor på bøgda, så det er ikke alltid jeg prioriterer 800 kr i taxi (sikkert dyrere nå, lenge siden sist).

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 10:58   #269
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det kan jeg godt forstå, men jeg synes det er totalt uforståelig hvorfor folk ikke vil vite hvorfor de selv synes en bok er god eller en vin smaker godt. Men jeg prøver å leve med det.

Jeg kan gjerne gå å tenke på en bok eller et godt måltid både uker og år etter at jeg leste eller spiste, og da kan det gjerne være at jeg tenker på hvorfor den traff meg så veldig. Men det gir meg veldig lite å diskutere dette med andre.

Gammel 24-09-14, 11:00   #270
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg kan gjerne gå å tenke på en bok eller et godt måltid både uker og år etter at jeg leste eller spiste, og da kan det gjerne være at jeg tenker på hvorfor den traff meg så veldig. Men det gir meg veldig lite å diskutere dette med andre.

Det kan gi meg veldig mye å diskutere dette med visse andre. Men selvsagt ikke med hvem som helst.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 11:02   #271
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det der er ein heilt normal samtale, der eg har vekse opp. Og i og med at eg har endra veldig haldningar og flytta til eit heilt anna miljø, synest eg det er rart å få meldingar frå gamle venner kor det står «Vi skal drikke andre juledag, blir du med?».

Det var også vanlig der jeg vokste opp, men jeg enda til gode å høre noen spørre meg om jeg "blir med å drikke" i voksen alder, altså. Selv ikke når jeg er på bygda.

Jeg diskuterer for øvrig gjerne bøker, filmer, teateropplevelser, politikk etc, men ikke mat og drikke. I alle fall ikke etter at vi er ferdige med å spise/drikke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 11:03   #272
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg må lage denne. Scenarioet er innvielsesfest der det blir servert alkohol. Du ser en person som hverken er gravid, religiøs, skal kjøre bil eller opp tidlig på jobb. La oss for moro skyld slå fast at du VEIT dette. Undre du deg over korfor denne personen ikkje drikk alkohol?

Jeg har bare en avholdsvenninne jeg. Ikke at alle vennene mine er noen drukkenbolter, men jeg hadde nok lurt dersom noen plutselig ikke ville ha. Ukjente eller bare bekjente lurer jeg selvfølgelig ikke på og spør heller aldri.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 11:12   #273
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det kan gi meg veldig mye å diskutere dette med visse andre. Men selvsagt ikke med hvem som helst.

Jeg diskuterer bare med noen.

Jeg diskuterer for øvrig gjerne bøker, filmer, teateropplevelser, politikk etc, men ikke mat og drikke. I alle fall ikke etter at vi er ferdige med å spise/drikke.

Film kan jeg diskutere, og politikk er helt greit. Teater, konserter, opera osv. kommer litt an på.

Gammel 24-09-14, 11:13   #274
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Enig, det synes jeg er rart også. Én ting er at man ikke spør og graver, men at man aldri ofrer det en tanke? Det er en mangel på nysgjerrighet som er helt fremmed for meg, i alle fall. Jeg tror jeg ville vært helt bevisstløs og ikke helt meg sjøl om jeg ikke stadig la merke til ymse ting omkring meg - hva andre spiser, drikker, har på seg, snakker om ... (Så er jeg da også på grensa til "høysensitiv", så jeg tar jo inn alt mulig enten jeg vil eller ikke. )

Ja, jeg er imponert over hvor sterkt folk klarer å styre tankene sine (evt. hvor bevisstløse noen er). Jeg ofrer ganske mye en tanke.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 11:17   #275
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Ja, jeg er imponert over hvor sterkt folk klarer å styre tankene sine (evt. hvor bevisstløse noen er). Jeg ofrer ganske mye en tanke.

Jeg også. Jeg tror folk blander det å tenke over noe/undre seg over noe med det å fordømme/være utidig nysgjerrig og at de derfor synes det er viktig å få fram aaaldri ofrer andres gjøren og laden en eneste tanke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 11:23   #276
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var også vanlig der jeg vokste opp, men jeg enda til gode å høre noen spørre meg om jeg "blir med å drikke" i voksen alder, altså. Selv ikke når jeg er på bygda.

Viss vi rekner tidleg trettiår som voksent i denne samanheng, skjer det kvar gong eg er "heime".

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 11:45   #277
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Tja, jeg spurte en venninne om vi skulle ut for å drikke øl på fredag så det er et vanlig spørsmål i min verden.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 11:46   #278
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppfatter "skal vi drikke øl" (eller "skal vi drikke vin") som et annet spørsmål enn "skal vi drikke".

Gammel 24-09-14, 11:48   #279
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Nei. Synes det er ufint å bry seg med hva andre drikker og ikke drikker. Og da særlig alkohol fordi det kan være av personlige grunner. Og slike personlige grunner må folk få fortelle om når og hvis de vil.

Jeg er litt preget av å ha vært prøver og under forsøk i mange år før jeg ble gravid. Har servert mange større og mindre løgner. Og vannet mange av hotellenes planter med vin for å slippe å takke nei.

Er selv nøye med å tilby gode alkoholfrie alternativer til gjester.

Gammel 24-09-14, 11:48   #280
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Skal vi drikke" oppfatter jeg som "skal vi drikke oss fulle"? Eller "feste" som også er uttrykk for det samme.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:01.