Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk korrekt FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-08, 18:23   #261
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det vel ikke nødvendigvis være en av delene?
Det kan selvfølgelig være det - men om det man reagerer negativt på er en uutalt "holier than though" holdning, så kan det jo hende at man rett og slett bare blir litt matt - og at verken dårlig selvbilde eller samvittighet har noe med saken å gjøre..

Selvsagt er det også et alternativ, jeg skulle bare nyansere de to andre. ( Men man får ikke dårlig samvittighet av at andre hever seg på sin høye hest. )

Gammel 24-08-08, 18:23   #262
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Mulig at jeg er usedvanlig ung og dum nå, men jeg klarer virkelig ikke se problemet med å skjønne at noen gjør ditten, noen gjør datten, man gjør det man får til, og får ny input og lærer nye ting som man kanskje får gjort senere.

Mulig eg er inne i ei usedvanlig dårlig periode med følelse av å ikkje heilt få til mammarolla, og dermed ikkje alltid klare sjå slike ting. I prinsippet er eg jo svært enig med deg aC.

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Ja Vimsen kommer helt sikker til å bli kjempe lei seg nå.

Kjenner du henne i hele tatt?

Eh, nei, ikkje utanfor forumet nei. Likevel meine eg at slike kommentarar er unødvendig, sjøl om eg ikkje Vimsen blir lei seg.

Gammel 24-08-08, 18:25   #263
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

FP er et forum for mødre og fedre som er sikre på seg sjøl og sin egen foreldrerolle og/eller genuint ønsker innspill fra andre om hvordan man kan gjøre ting annerledes. Hvis man ikke er der, tror jeg mange kan oppleve forumet som ekstremt PK og vanskelig å forholde seg til. :digger fp:

Godt sagt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 18:26   #264
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Søpleposer? Av den nedbrytbare sorten?

Hvilke da? Ja, de til matavfall vet jeg om, men hva har man i bøtta med restavfall?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 18:26   #265
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er her feks Tussa og jeg har veldig ulik tilnærming. Når hun leser om feks Holle eller hva som helst og ikke vet hva det er, så tenker hun jaja, det er vel ikke SÅ nøye å vite hva det er. Mens hver gang jeg leser om noe jeg ikke vet hva er, så prøver jeg å finne ut hva det er. Jeg er ikke i stand til å avfinne meg med å ikke vite ting. Det er veldig annerledes og fremmed for meg å akseptere å ikke vite.

For meg handle det nok om tema også. Babygraut er eit tema eg ikkje treng lengre i livet mitt, mens for eksempel oppskriftstrådane til Mim blir pløya hyppig.

Gammel 24-08-08, 18:34   #266
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er ikke veldig PK, men jeg gidder ikke gidder å legge ut syndelista her. (Utelukkende fordi jeg ikke gidder å tenke over det.)

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 18:36   #267
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har mine kjepphestar, men andre ting tek eg lettare på. For meg handlar det om å ta bevisste val, og å vekte argumentasjon.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 18:37   #268
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Politisk korrekt FP?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvilke da? Ja, de til matavfall vet jeg om, men hva har man i bøtta med restavfall?

Det samme?
Vi bruker bare maisposer til søppel.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 18:38   #269
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg er ikke veldig PK, men jeg gidder ikke gidder å legge ut syndelista her. (Utelukkende fordi jeg ikke gidder å tenke over det.)

er også en grei tilnærming for å holde selvfølelsen oppe. Helt alvorlig, så mener jeg det ligger den norske folkesjela for nær å fokusere på det man ikke kan, det man ikke er så god på og det som mangler hos en selv. Gjerne sammenlignet med andre, slik at det fremkaller misunnelse eller dårlig samvittighet. Jge tror det er bedre å fokusere på det man faktisk er god på og ta mestringsopplevelsen og nysgjerrigheten videre til andre felt. Tar jeg den, så tar jeg den, liksom.

Gammel 24-08-08, 18:50   #270
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Jge tror det er bedre å fokusere på det man faktisk er god på og ta mestringsopplevelsen og nysgjerrigheten videre til andre felt. Tar jeg den, så tar jeg den, liksom.

Og der har eg på ein måte landa. Ta det eg kan, det eg er god på, kjenne på det og tenke på korleis eg kan bygge meg sjøl vidare.

I tillegg har eg den siste tida erverva meg eit slagord som går på "Er det så nøye med da egentlig?" Eit slagord som har gjort meg godt.

Gammel 24-08-08, 19:12   #271
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Fine tråden.
Og søte safran som tror hun leser alle mine innlegg og ser meg for seg når jeg skriver. Jeg skal nussenusse på deg neste gang vi sees. Du ER på en måte min, du. Det har du vært i alle de år jeg har "kjent" deg på nett.

Gammel 24-08-08, 19:15   #272
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Fine tråden.
Og søte safran som tror hun leser alle mine innlegg og ser meg for seg når jeg skriver. Jeg skal nussenusse på deg neste gang vi sees. Du ER på en måte min, du. Det har du vært i alle de år jeg har "kjent" deg på nett.

Gammel 24-08-08, 19:15   #273
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Gammel 24-08-08, 19:25   #274
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg kan faktisk være litt tilbøyelig å syntes synd på de som er mer opptatt av å være PK enn å leve livet.

Ja, hvis noen har det slik, så høres jo det trist ut.

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Og eg meine ikkje at en skal slutte med slike diskusjonar, eg berre kjenne det er fruktbart å diskutere det.

Jeg synes det er fint at det blir diskusjoner rundt forumtonen og "ting alle på FP er enige om", jeg også. Som representant for "alle på FP" kan jeg selvfølgelig føle meg urimelig stemplet eller himle med øynene innimellom, jeg også, men jeg tror seriøst ikke noen av oss har vondt av å bli utfordret eller små-latterliggjort litt innimellom. Det er lett for at man blir selvhøytidelig hvis man er seriøs og mener å vite hvordan ting bør være, og det er viktig å prøve å motarbeide akkurat det litt.

Gammel 24-08-08, 19:31   #275
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg kan faktisk være litt tilbøyelig å syntes synd på de som er mer opptatt av å være PK enn å leve livet.

Jeg for min del er ikke det minste opptatt av å "være politisk korrekt". Jeg er opptatt av å gjøre de riktige tingene. Ikke fordi det tar seg bedre ut, men fordi det er bedre å gjøre noe riktig enn å gjøre noe galt. At dette, som en bieffekt, gjør meg ganske PK til tider, anser jeg ikke som et problem.

Også kan man selvsagt diskutere til man blir både gul og blå hva de "riktige tingene" er, så klart.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 19:34   #276
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Det som jeg synes er aller merkeligst når jeg leser denne type diskusjoner er at det fremstilles som kvalmende politisk korrekt å ville sine barn og seg selv vel. Det å være opptatt av kosthold, miljø, barnesikring og reflektere rundt barneoppdragelse skal liksom være en uting.

Det er jeg helt enig i. Problemet (eller utfordringen, for å være PK), er at det fort kan bli en stressfaktor hvis man ikke føler at man strekker til. Jeg er enig med den som sa at opplysning og kunnskap gjør at jeg gjerne vil strekke meg og gjøre ting bedre. I det øyeblikket det går på bekostning av mine normalt senkede skuldre, mitt gode humør og passe gode følelse av å lykkes som mor, så blir det slitsomt. Strekke seg, ja absolutt, men balanse, balanse og atter balanse. Og senkede skuldre. Og jeg synes vel ett og annet innlegg jeg har lest opp gjennom tidene bærer preg av både ubalanse, stive skuldre og høy stressfaktor.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 19:58   #277
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

---

Sist redigert av rine : 08-08-10 kl 13:34.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 20:02   #278
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Det er jeg helt enig i. Problemet (eller utfordringen, for å være PK), er at det fort kan bli en stressfaktor hvis man ikke føler at man strekker til. Jeg er enig med den som sa at opplysning og kunnskap gjør at jeg gjerne vil strekke meg og gjøre ting bedre. I det øyeblikket det går på bekostning av mine normalt senkede skuldre, mitt gode humør og passe gode følelse av å lykkes som mor, så blir det slitsomt. Strekke seg, ja absolutt, men balanse, balanse og atter balanse. Og senkede skuldre. Og jeg synes vel ett og annet innlegg jeg har lest opp gjennom tidene bærer preg av både ubalanse, stive skuldre og høy stressfaktor.

Ja, det er vel der jeg er litt. Og da ligger jo i grunn problemet hos meg. For når jeg tilbringer tid med RL-folk/venner, som ikke er på noe forum, så er jo jeg den som kanskje kan virke PK i enkelte tilfeller tror jeg.
Men jeg føler at jeg her på FP til tider ligger helt i bakleksa, og jeg kjenner at det stresser meg fordi jeg føler at jeg ikke da er en bra nok mor. Jeg er nok ikke flink nok til å gi faen og si enda.

Jeg vil jo så klart det beste for mitt barn jeg og. Men må det da innebære grøt med olje feks? Hva om jeg ikke gjør det? Bryr jeg meg nok da? Folk som ikke er på forum har jo kanskje feks bare helsesøster å forholde seg til. Og vi vet jo at de nok gir litt andre råd enn mange her på FP gjør.

Jeg kjenner heller ikke Vimsen untatt at hun er kjent for meg fra nettlivet her. Mulig hun synes det er ok med dillerier og det at hun har pms. For meg er det et snev av latterliggjøring, både av tema og tråd. Jeg kjenner at en del av meg også undrer seg litt om hvordan tråden her ville ha blitt om noen "ferskinger" hadde startet den, og ikke en forholdsvis kjent FP-profil.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 20:04   #279
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alle har sine kjepphester, og jeg har mine. Noe har jeg tatt med meg fra langt tilbake, mens andre har jeg plukket opp på div fora (mye her inne).

Jeg kan ikke se hva som er galt i å ville sine barn og miljøet det beste.

Ting jeg har lært her inne (og andre steder):
- At det finnes maisposer i store str som man kan ha søppelet i (selv om jeg hamstrer mine i Rogaland siden Oslo ikke har matavfall).
- At jeg ikke er hysterisk som fortsatt har 3 åringen min bakovervendt i bil.
- At det finnes mye mat man kan lage fra bunnen av som går raskt (selv om det fortsatt kan bli Toro og annen ferdigmat i ny og ne).
- At det finnes gode alternativer på miljøfronten (feks Vaskenøtter).
- At det finnes andre måter å bære på enn Babybjorn, som er bedre både for foreldre og barn.
- At jeg ikke er hysterisk da jeg valgte å vente med snop til datteren min til hun var tre.
- At jeg ikke er en dårlig mor selv om jeg begynte å jobbe igjen da lillesøster var 7 mnd.
- At det går an å få økologisk frukt og grønt levert på døra i Oslo.
- At det finnes et hav av produkter der ute som jeg ikke hadde visst om uten FP.
- At jeg aldri vil bli en perfekt forelder, men at jeg kan ta til meg tips og vink til det beste for meg selv og barnet, som igjen kan gjøre meg til en bedre forelder enn i utgangspunktet.

Odd Molly klær har vi ikke, men Nestle har jeg boikottet siden jeg var 12 og er lei av å måtte forsvare dette til stadighet.

At andre velger annerledes er deres sak. FP ville aldri blitt det samme om alle var like og tenkte likt (da hadde jeg aldri lært noe heller ).

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 20:04   #280
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Dere er nå søte, men jeg trenger altså ikke forsvares. Jeg kjenner Azi litt i RL så det går ikke så veldig inn på meg.
Men siden jeg fremdeles er røyksyk, blir jeg litt irritert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.