Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Farsen i Kongo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-09, 18:59   #1
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Farsen i Kongo

Opprinnelig lagt inn av Minty, her.

Jepp, jeg kjenner flere som har brukt en bestemt type malariamedisin på reiser i malariaområde og som har opplevd div bivirkninger som skremte vettet av dem (bokstavelig talt). Noe på L, om jeg ikke husker feil.

Lariam. Det inneholder mefloquine.

Gammel 22-10-09, 22:44   #2
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Lariam. Det inneholder mefloquine.

Ah, det var det ja.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 19:18   #3
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minty, her.

Jepp, jeg kjenner flere som har brukt en bestemt type malariamedisin på reiser i malariaområde og som har opplevd div bivirkninger som skremte vettet av dem (bokstavelig talt). Noe på L, om jeg ikke husker feil.

Vi fikk vite av en professor i tropemedisin at noen medisiner mot malaria burde man prøve i trygge, kontrollerte omgivelser. Sjansen for å høre stemmer osv. var visst ganske høy..

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 15:44   #4
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Dagbladoverskriften var ille ja. Og klart de har filter på desken der, men de vurderte det vel til at det var mer penger å tjene på å trykke avisen slik, og håpe på at de som blir indignert aksepterer en unnskyldning i etterkant.

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 15:46   #5
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Dagbladoverskriften var ille ja. Og klart de har filter på desken der, men de vurderte det vel til at det var mer penger å tjene på å trykke avisen slik, og håpe på at de som blir indignert aksepterer en unnskyldning i etterkant.

Og enda bedre, at de kan følge debatten i Dagbladet.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 16:29   #6
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Og enda bedre, at de kan følge debatten i Dagbladet.

Nettopp.

Synes forøvrig ikke unnskyldningen var så mye å skryte av:

Sitat:

– Hovedtittelen på førstesiden er umusikalsk, den burde ikke stått på trykk. Dette er ikke en type tittel vi bruker på denne type saker. Det er ikke noe å diskutere, og bare å beklage, sier Raaum.Han er likevel ikke sikker på at det er feil å vise bildene.

http://www.aftenposten.no/kul_und/ar...ece#xtor=RSS-3

Umusikalsk? Hva er nå det?

Gammel 22-10-09, 18:25   #7
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har fortsatt ikke minste sympati med Moland/French. En hver person under lignende soningsforhold og/eller sykdom mangel på søvn villle blitt syk. Ikke noe unikt i det.

Dagbladet er dog en møkka-avis. Det underskriver jeg på.

Gammel 23-10-09, 15:18   #8
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner helt ærlig ikke hvorfor akkurat denne saken skal få så mye oppmerksomhet i media. I tillegg kommer det fram at man prøver å få den overført til Norge slik at de kan sone 21 år her. Hva med disse ungjentene som sitter i Bolivia da? Får de den oppmerksomheten og hjelpen? Eller hva med andre nordmenn som sitter rundt om kring i verden? Hva er det som er så unikt med disse to her?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 18:49   #9
Intrigue
Superduperaktiv

Intrigue sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Nordmenn som blir mistenkt for forbrytelser og eller dømt i utlandet er alltid uskyldige, om ikke så var det ihvertfall ikke meningen...
Utlendinger som blir tatt og eller dømt i Norge er alltid en trussel, veldig farlige og spesielt onde med et ekstremt utviklet kriminelt sinnelag

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 20:28   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.

Utlendinger som blir tatt og eller dømt i Norge er alltid en trussel, veldig farlige og spesielt onde med et ekstremt utviklet kriminelt sinnelag

Men de slipper ihvertfall å bli dømt til døden og få malaria i fengselet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 21:24   #11
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.

Nordmenn som blir mistenkt for forbrytelser og eller dømt i utlandet er alltid uskyldige, om ikke så var det ihvertfall ikke meningen...

Haha, så festlig det er med slike sarkastiske innlegg som skal være et moroklump-svar på det en nesten mytisk klamrer seg til at er reelle holdninger i samfunnet. At du ikke ser at det er blitt en lettvint klisjé? Er det noen land i verden der kriminologiens formildende forbryterperspektiv og samfunnets generelle antirasistiske holdninger står som sterkest, så må det være Norge, Skandinavia eller det eller det aller vestligste Europa genetrelt. Det var jo derfor det var så umåtelig festlig å lese den såkalte kronikken til Ali Farah der det oste kulturell paranoia og skremmebilder. Da glemte han NAV, AP, SV, og 20 år med antirasistisk sosialisering av etnisk norske småbarn i barnehager og skoler. Kanskje en av de viktigste faktorene til at tradisjonell antisemittisme (ikke islams dog) er tilnærmet utryddet. Og takk og lov for det, men dessverre altfor lite verdsatt. Man skal alltid gnage på de små overtrampene som dessverre likevel sniker seg med i statistikkene, og gjøre seg den bjørnetjenesten det er å bortforklare statistikker man ikke liker. Jaja. Tar jakka mi..

Gammel 22-10-09, 23:43   #12
Frantzen
Passiv

Standard

Verdighet er et ord som slår meg her, ja. Den skal visst knuses for alt det er verdt. Ikke at Moland og French ikke har gjort ting de ikke burde, enten de nå er skyldige etter tiltale eller ikke.
Jeg syns de virker rimelig far out, om det som skrives skal tillegges noen som helst vekt.
Men dog. Debatten på Tabloid på TV2 i dag, forsiden på Dagbladet (beklage i ettertid - imponerende ), you name it.
Jeg blir bare matt.

Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 00:09   #13
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skulle prikket deg fnatten, jeg er helt enig i det du skriver.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 00:25   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dønn enig med Fnatten og Rattata her. Enkelt og greit.

Gammel 23-10-09, 14:27   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kjenner at det å holde fast en mann som er psykotisk for å holde ham på plass i rettssaken sin hvor han skal dømmes såpass kraftig er så sterk kost at selv jeg som mer enn gjerne rofler av disse utrolig usmarte og usmakelige karene faktisk kjenner at det er i overkant ja. Dog er dette da i Kongo. Det er faktisk i Norge Dagbladet sitter og skriver om det på førstesiden sin og slenger ut bilder. Det mener jeg igrunnen at Dagbladet burde få seg en smekk for kjenner jeg.

Rettssaken var jo en smule i overkant i forrige runde. Denne gangen er det bare vrøvl. Men jeg synes fremdeles det er uendelig mye tristere at dette er det de som er fra Kongo har. De har ikke valgt å fødes inn i et land med et slikt rettssystem. Moland og French ligger dårlig an nå - men de har nå fremdeles valgt å reise dit nettopp for å oppføre seg slik det ikke er greit i Norge da. Fullt vitende om hva som kan skje om de arresteres og skal straffes. Den jevne kongoleser har aldri hatt noe valg. Dette er det de har. Og kanskje ikke det engang. Jeg regner vel nesten med at Kongo faktisk viser seg fra sin beste side i den saken her kontra en sak hvor det ikke er presse tilstede.

Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 16:50   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Igjen - amen til Hattifnatten!

Gammel 26-10-09, 00:50   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle vet jo at kannibaler koker folk i gryter, så den derre pygmehistorien tror jeg IKKE noe på.

Gammel 26-10-09, 01:33   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

D'ække pygmeene som griller folk, Poly - pygmeene skulle læres opp til å forsvare seg mot kannibaler som vil grille dem!

Er det da ikke vakkert at M&F kom på banen for å redde pygmeene, liksom.

Nuh... kjenner fremdeles at det eneste jeg klarer komme opp med som likner sympati, er at de er blitt utsatt for en farse av en rettssak, som ikke er noe menneske verdig, uansett hva de nå måtte ha gjort eller ikke gjort, og uansett om det så er nordmenn, kongolesere, pygmeer eller kannibaler.

Gammel 20-05-17, 19:46   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heh, jeg satt og leste gjennom hele denne tråden i går kveld. Jeg syns omtrent det samme som før, tror jeg. Alle fortjener en rettferdig rettsak og ingen fortjener brudd på menneskerettighetene. Jeg syns det er helt ok at French er hentet hjem, men jeg syns det var helt unødvendig av statsministeren å bryte av sitt 17. mai-program for å legge det fram som en seier på en pressekonferanse. Eilertsen i Aftenposten var ryddig i sin kommentar, syns jeg. Det har skjedd et mord her. Hadde statsministeren stilt opp på samme måte for en pedofilidømt? Oppførselen bidrar til oppfattelsen om at et afrikansk liv ikke er like mye verdt som et norsk. Jeg tror fremdeles de gutta hadde skyld i hva som skjedde i Kongo. De dro dit for å utnytte rettsløsheten i landet, og det slo tilbake på dem.

Jeg lurer virkelig på hvordan filmen har tenkt å fremstille dette.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-17, 19:57   #20
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tallulah, jeg tror at enhver statsminister hadde gjort det, i hvert fall de som er aktuelle kandidater eller som har vært statsministere i det siste.

Jeg trodde tidligere at det var trolig at de hadde drept sjåføren, nå er jeg mer tvilende. Det er også for jævlig at andre fanger kever under slike forhold i fengslene.

Jeg oppfatter også at Norge har gjort et godt diplomatisk jobb i det siste og da spesielt av Arild Øyen.

Er det noen som vet noe om French barndom! Hvorfor hadde han fosterforeldre?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.