Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2010

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-10, 22:39   #1
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2010

1. Panserhjerte av Jo Nesbø. Litt treg innimellom, men Jo er jo Jo.
2. Hjemkomsten av Victoria Hislop. Denne var nydelig!
3. Spilt blod av Åsa Larsson. Heilt grei krim. Ingen pageturner.
4. Salvadoreña av Cecilia Samartin. Sukk.
5. Kjærlighetens historie av Nicole Krauss. Denne fikk eg ikkje teken på. Muligens fordi eg hørte den på lydbok og mista litt oversikt over persongalleriet.
6. Hjem av Anne Karin Elstad på lydbok. Eg likar Elstad eg.
7. Den tidsreisendes kvinne av Audrey Niffenegger. Fin bok, men sær herfra til himmelen.
8. Mørkemannen av Unni Lindell. Heilt greit. Fort lest, fort gløymt.
9. Bare et liv, Sara Blædel. Påskemodus.
10. Svart sti, Åsa Larsson. Meir påskekrim.
11. Havfruen, Camilla Lâckberg. Heilt greit.
12. Om så det gjelder, Hanne Richardt Beck. Anbefalast!
13. Fuglemannen, Mo Hayder. For en krim!!
14. Kuren, Mo Hayder. Å!

Gammel 26-05-10, 22:41   #2
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mai
51. Josephine Tey: The man in the queue. Klassisk britisk krim.
52. Bodil Stenseth: Eilert Sundt- og det Norge han fant. Velskrevet og interessant bok.

53: Alexander McCall-Smith: Friends, lovers, chocolate. Bok nr 2 i Isabel Dalhousie serien
54. Camilla Läckberg: Ulykkesfuglen. Den dårligste jeg har lest av henne så langt. Skuffende lik Havfruen.
55. Josephine Tey: The thief of time.
56. Richard Herrmann: Tilbake til London. Et minne fra barndommen. Og jeg koser meg fremdeles med den.
57. Terry Pratchett: Unseen Academicals. Den er vel ikke blant hans beste, men selv middelmådig Pratchett er svært lesverdig. Trist å tenke på at det er den siste.

Lydbøker
14. Michael Palin: Full Circle
15. P.G. Woodehouse: Jeeves and the Feudal Spirit.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 10:41   #3
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1. "Saman er ein mindre aleine" - Anna Gavalda
2. "Havfruestolen" - Sue Monk Kidd
3. "May contain nuts" - John o`farrell

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 13:30   #4
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

* Eg elska ho av Anna Gavalda
* Kiffe kiffe i morgen av Faiza Guene
* Snø vil falle over snø som har falt av Levi Henriksen
* På vegne av venner av Kristoffer Schau
* The Blindfold av Siri Hustvet
* A Thousand Splendid Suns av Khaled Hosseini
* City of Bones av Cassandra Clare
* Min kamp av Karl Ove Knausgård
* Kollektivt selvmord av Arto Paasilinna
* Ford County av John Grisham
* Barsakh av Simon Stranger
* Vidunderbarn av Roy Jacobsen
* La den rette komme inn av John Ajvide Lindqvist
* Keiseren av Portugalia av Selma Lagerlöf
* City of Ashes av Cassandra Clare
* Tonje Glimmerdal av Maria Parr

April
* City of Glass av Cassandra Clare
* En gang av Morris Gleitzman
* Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug
* The Lovely Bones av Alice Sebold
* Promise Me av Harlan Coben
* Dead until Dark av Charlaine Harris

Mai
* The Hunger Games av Suzanne Collins
* Living Dead in Dallas av Charlaine Harris
* Club Dead av Charlaine Harris
* Catching Fire av Suzanne Collins

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 09:03   #5
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Panserhjerte av Jo Nesbø. Litt treg innimellom, men Jo er jo Jo.
2. Hjemkomsten av Victoria Hislop. Denne var nydelig!
3. Spilt blod av Åsa Larsson. Heilt grei krim. Ingen pageturner.
4. Salvadoreña av Cecilia Samartin. Sukk.
5. Kjærlighetens historie av Nicole Krauss. Denne fikk eg ikkje teken på. Muligens fordi eg hørte den på lydbok og mista litt oversikt over persongalleriet.
6. Hjem av Anne Karin Elstad på lydbok. Eg likar Elstad eg.
7. Den tidsreisendes kvinne av Audrey Niffenegger. Fin bok, men sær herfra til himmelen.
8. Mørkemannen av Unni Lindell. Heilt greit. Fort lest, fort gløymt.
9. Bare et liv, Sara Blædel. Påskemodus.
10. Svart sti, Åsa Larsson. Meir påskekrim.
11. Havfruen, Camilla Lâckberg. Heilt greit.
12. Om så det gjelder, Hanne Richardt Beck. Anbefalast!
13. Fuglemannen, Mo Hayder. For en krim!!
14. Kuren, Mo Hayder. Å!
15. Skjebnehjulet, Kajsa Ingemarsson. Chick lit. Søtt.

Gammel 03-06-10, 22:09   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Trude Teige - Noen vet. Bra krimbok det, lettlest. Ikke genial, men god underholdning. Terningkast 4
2. Monica Kristensen - Kullunge. Min første bok av henne, og den var helt ok. Hverken mer eller mindre. Terningkast 3
3. Gunnhild Corwin - Idas dans. En mors beretning. En rørende og sterk bok. Ida på 18 får AML, samme som pappa. Terningkast 4
4. Audrey Niffenegger - Den tidsreisendes kvinne. En spesiell, nydelig og vakker historie. En storslagen kjærlighetshistorie. Terningkast 4
5. Karen Marie Moning - Mørk feber. Litt sonn keltisk fantasy bok. Helt grei. Det jeg ikke viste var at det var en serie.. så neste bok kommer i mars. Terningkast 3
6. Sara Blædel - Bare ett liv. Bra krim dette. Jeg liker denne forfatteren, hun har gitt ut to andre bøker på norsk også. Anbefales! Terningkast 4
7. Gert Nygårdshaug - Honningfellen. Litt annerledes og pussig krim, men jeg likte den. Terningkast 3
8. Gert Nygårdshaug - Jegerdukken. Bra den og. Men fortsatt litt pussig skrevet. Terningkast 3
9. Liza Marklund - Postkards Killers. Grotesk og bra krim. Terningkast 4
10. Amy Gutman - Årsdagen. Helt grei krim det. Terningkast 3
11. Lars Kepler - Hypnotisøren. Ny forfatter for meg, og jeg likte han! Skal definitivt lese mer av denne karen. Terningkast 5
12. Cormac McCarthy - The Road. Terningkast 4
13. Chris Tvedt - Skjellig grunn til mistanke. For meg en ny forfatter fra Bergen, og jeg likte boka! Leser gjerne flere av han. Terningkast 4
14. Camilla Läckberg - Fyrvokteren. En av hennes aller beste! Terningkast 5
15. Karl Ove Knausgård - Min kamp 1. Jeg forstår begestringen! Gleder meg til nr 2! Terningkast 5
16. Chelsea Cain - Hjerterått. Bok nr 3 i serien om seriemorder Gretchen Lowell. Disse bøkene anbefales veldig! Rå og brutal krim. Terningkast 5
17. Kjell Ola Dahl - Mannen i vinduet. Jeg likte denne! Terningkast 4
18. Kjell Ola Dahl - En liten gyllen ring. Bra denne og! Terningkast 4
19. Kaabelbøl & Friis - Gutten i kofferten. Ikke dum denne, lettlest. Terningkast 4
20. Karl Ove Knausgård - Min kamp 2. Fortsatt begeistret! Terningskast 4 +
21. Karl Ove Knausgård - Min kamp 3. Jepp! Terningskast 4
22. Tatiana de Rosnay - Saras nøkkel. Gripende og sterk historie. Terningkast 4 -
23. Karl Ove Knausgård - Min kamp 4. Fortsatt bra, men dette var ikke den beste. Terningskast 4 -
24. Herbjørg Wassmo - Hundre år. Gripende og fin bok. Terningkast 4.
25. Tore Renberg - Charlotte Isabel Hansen. Helt ok bok. Terningkast 3.

Holder på med: Harlan Coben; En siste detalj.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 22:35   #7
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Roy Jacobsen Vidunderbarn Nydelig bok. Det er noen dager siden jeg leste den ut, og jeg tenker på den fremdeles. Den kunne vært dobbelt så lang.

2. Terry Pratchett Soul Music

3. Karl Ove knausgård Min Kamp I Jeg var nysgjerrig og bittelitt skeptisk før jeg begynte, men skepsisen var ubegrunnet. Veldig lesverdig og velskrevet, og nå har jeg bedt bibliotekaren på skolen om å bestille nr 2 og 3.

4. Chaim Potok My Name is Asher Lev Hva kan jeg si? Vidunderlig bok om en gutt som vokser opp i ortodoks jødedom, og som har et stort kunstnerisk talent. Takk for lånet, Blå!

5. Mary Ann Shaffer and Annie Barrows The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society Lettlest og søt. Skrevet i brevs form. Grei ventebok.

6. Nicole Krauss The History of Love Jeg syns denne ville mer enn den fikk til. Til tider engasjerende, til tider platt.

7. Gregory David Roberts Shantaram Nå har jeg gjort noe jeg ikke har gjort tidligere i lesekarrieren min: Etter drøyt side 500, så bare skumleste jeg litt her og der, før jeg leste de siste fire sidene ordentlig. Jeg ble engasjert i historien i begynnelsen, men etter hvert måtte jeg bare innse at jeg ikke var nysgjerring nok på hva som skulle skje til at jeg orket 4-500 sider til.

8. Karl Ove Knausgård Min Kamp 2 Jeg liker denne veldig godt. Han skildrer, observerer og reflekterer virkelig bra. Jeg har neste bok på vent, men leser nok noe annet først.

9. Chaim Potok The Gift of Asher Lev Oppfølgeren til My Name is Asher Lev, og en fabelaktig fin bok, men mer preget av klaustrofobi og håpløshet i forhold til hva som er forventet enn den forrige.

10. Terry Pratchett Carpe Jugulum Om demoner og hekser og misjonærer. Skarpt og morsomt som vanlig.

11. Robin Hobb Ship of Magic Første i en fantasytrilogi. Det tok lang tid for meg å bli begeistret, jeg vurderte faktisk å gi meg, men nå syns jeg det er synd jeg ikke har den neste i hus.

12. Bill Bryson My African Diary En liten, tynn bok som ikke var vanlig Bryson-morsom, men inntektene fra boken går uavkortet til CARE, så løp og kjøp.

13. Karl Ove Knausgård Min Kamp 3 Høy gjenkjennelsesfaktor ang 70-tallets barndom. Og Knausgård skriver så bra!

14. Karl Ove Knausgård Min Kamp 4 Dette er den boken jeg har likt minst av Knausgård-serien, men den var fremdeles bra.

Sist redigert av nolo : 01-07-10 kl 10:52.
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 01:28   #8
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1. Drømmehjerte av Cecilia Samartin.
2. Senor Peregrino av Cecilia Samartin.
3. Salvadorena av Cecilie Samartin.
4. Nattefokk av Johan Theorin.
5. Havfruen av Camilla Läckberg.
6. Veien av Cormac McCarthey.
7. Kuren av Mo Hayder.
8. Ut og stjæle hester av Per Petterson
9. Fyrvokteren av Camilla Läckberg.
10. Det ingen vet av Jan Mehlum.
11. La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson.
12. Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafon.
13. Hypnotisøren av Lars Kepler.
14. Varsleren av Karin Fossum
15. Saras nøkkel av Tatiana de Rosnay.
16. Hjerterdame av Chelsea Cain.
17. Engelens spill av Carlos Ruiz Zafon.
18. Hjemkomsten av Victoria Hislop.
19. Brudereisen av Marieke Van Der Pol.
20. Den glemte hagen av Kate Morton.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 12:59   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Trude Teige - Noen vet. Bra krimbok det, lettlest. Ikke genial, men god underholdning. Terningkast 4
2. Monica Kristensen - Kullunge. Min første bok av henne, og den var helt ok. Hverken mer eller mindre. Terningkast 3
3. Gunnhild Corwin - Idas dans. En mors beretning. En rørende og sterk bok. Ida på 18 får AML, samme som pappa. Terningkast 4
4. Audrey Niffenegger - Den tidsreisendes kvinne. En spesiell, nydelig og vakker historie. En storslagen kjærlighetshistorie. Terningkast 4
5. Karen Marie Moning - Mørk feber. Litt sonn keltisk fantasy bok. Helt grei. Det jeg ikke viste var at det var en serie.. så neste bok kommer i mars. Terningkast 3
6. Sara Blædel - Bare ett liv. Bra krim dette. Jeg liker denne forfatteren, hun har gitt ut to andre bøker på norsk også. Anbefales! Terningkast 4
7. Gert Nygårdshaug - Honningfellen. Litt annerledes og pussig krim, men jeg likte den. Terningkast 3
8. Gert Nygårdshaug - Jegerdukken. Bra den og. Men fortsatt litt pussig skrevet. Terningkast 3
11. Lars Kepler - Hypnotisøren. Ny forfatter for meg, og jeg likte han! Skal definitivt lese mer av denne karen. Terningkast 5
13. Chris Tvedt - Skjellig grunn til mistanke. For meg en ny forfatter fra Bergen, og jeg likte boka! Leser gjerne flere av han. Terningkast 4
15. Karl Ove Knausgård - Min kamp 1. Jeg forstår begestringen! Gleder meg til nr 2! Terningkast 5
16. Chelsea Cain - Hjerterått. Bok nr 3 i serien om seriemorder Gretchen Lowell. Disse bøkene anbefales veldig! Rå og brutal krim. Terningkast 5
19. Kaabelbøl & Friis - Gutten i kofferten. Ikke dum denne, lettlest. Terningkast 4
22. Tatiana de Rosnay - Saras nøkkel. Gripende og sterk historie. Terningkast 4 -
23. Karl Ove Knausgård - Min kamp 4. Fortsatt bra, men dette var ikke den beste. Terningskast 4 -
26. Harland Coben - En siste detalj. God krim dette! Terningkast 4.

Gammel 05-06-10, 17:48   #10
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1. Siri Hustvedt: The Blindfold
2. Fagbok (teller, for jeg leste den utenom arbeidstid)
3. Åsa Linderborg: Meg eier ingen
4. Selma Lønning Aarø: Hotel Selma
5. Arnhild Lauveng: Unyttig som en rose
6. Arto Paasilinna: Den senile landmåleren
7. Trond Davidsen: Triggerhappy
8. Mary Ann Schaffer & Annie Barrows: The Guernsey Literary and Poteto Peel Pie Society
9. Alexander McCall Smith: Tea Time for the Traditionally Built
10. Rohinton Mistry: Familieanliggender

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 12:45   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Januar:
1. Haruki Murakami: Kafka på stranden. Du hændæls for ei bok! Jeg klarer ikke å slutte å tenke på den og tenke "jammen, jammen?".
2. Pondus. Nummer 9: Morsomt, som vanlig. Holdt på å le meg fillete av leger uten genser og stormen Roar.

Februar:
3. Lonely Planet Tokyo Encounter (reiseguide)
4. Per Petterson: Ut og stjæle hester. Stillferdig og underlig, men veldig gripende.
5. Jo Brand: Look Back in Hunger. Morsom autobiografi.
6. Terje Davidsen: Jordmor i nord. Typisk Allers-bok fra syttitallet om Kvinneskjebner I Norge™. Lest på én ettermiddag.

Mars:
7. Maurice Sendak: Where The Wild Things Are. Nydelig.

April:
8. Cormac McCarthy: The Road. Noe av det beste, og viktigste, jeg har lest noensinne.
9. Gregory David Roberts: Shantaram. Endelig ferdig! Jeg har brukt over to måneder på denne boka. Den kunne vært kuttet ned med 500 sider. Mange spennende sjebner, men skrivestilen er svulstig og rimelig kvalmende til tider.

Mai:
Terry Prachett: The Colour of Magic. Hmm, jeg er ikke overbevist. Men siden alle prater så varmt om disse bøkene, får jeg vel lese en bok til sånn for å se.

Juni:
Terry Prachett: The Light Fantastic. Ah, se DET var bedre. Fantastisk morsom bok. Jeg er glad jeg ga TP en sjanse til. Nå kommer jeg helt sikkert til å lese flere bøker av han.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 14:16   #12
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

April

Mai

Juni
* The Short Second Life of Bree Tanner av Stephenie Meyer
* Predikanten av Camilla Läckberg

Gammel 13-06-10, 18:03   #13
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Januar:
1. Stephanie Meyer: Ved Daggry. Ganske spennende, men nå er jeg glad jeg er ferid med siste boken. Ble faktisk litt lei på slutten.
Februar:
2. Carlos Ruiz Zafon: Vindens Skygge. Lest for andre gang, og den er fantastisk.
Mars:
3. Per Petterson:Jeg forbanner tidens elv. Denne har jeg slitt lenge med å bli ferdig med. Burde ikke vært overrasket, siden jeg heller ikke likte Ut å stjæle hester.
4. Bernhard Schlink: Høytleseren. Jeg likte filmen og likte også boka. Den var vindunderlig varm og detaljrik.
5. John O'Farrell: Kan inneholde spor av nøtter. Til tross for at den var svært satt på spissen, kunne jeg kjenne meg igjen i en del av frykten for hvordan våre valg vil påvirke våre barns liv. Litt morsom var den.
6. Donna Leon: Finale i Venezia. Jeg syns aldri den ble spennende, og likte ikke så godt forfatterstilen.
April:
7. Peter Robinson: En usedvanlig tørr sommer. Spennende til tider, men kanskje litt langtrukket.
8. Jeffrey Deaver: Kald måne. Endelig en opptur etter mange kjedelige Deaver-bøker. Spennende, med en uvanlig vri.
Mai:
Juni:
9. Arto Paasilinna: Kollektivt selvmord. Skuffende.
10. Val McDermid: Sirenenes sang. Grotesk og på grensen til pervers, men samtidig ulidelig spennende.
11. J.K.Rowling: Harry Potter og De vises stein. Høytlesning for storesøster.

Sist redigert av Pasta : 13-06-10 kl 20:42.
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 11:23   #14
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er endelig ferdig med eksamen og har tatt fatt på de skjønnlitterære godbitene som har skreket på meg en stund nå.

1. Jo Nesbø - Panserhjerte. Jeg elsker Nesbø og koste meg også med denne. Skrivestilen til den mannen er elskverdig. Boka var spennende og absolutt leseverdig, men langtfra like god som mesterverket Snømannen.

2. Anne Holt - Pengemannen. Krimelsker som jeg er, måtte jeg teste ut denne boka også. Holt er ikke like morsom etter at Hanne Wilhelmsen ble lam og sint, men denne duger. Det tok litt lang tid før fortellingen kom ordentlig igang, men man ble da belønnet med noen mord underveis. Helt ok bok, men ingen jeg vil anbefale varmt videre.

3. Johan Theorin - Nattefokk. Jeg ble skeptisk når det ble snakk om overnaturlige ting, for det hater jeg virkelig. Denne boka balanserer likevel så tett inntil ting jeg ser for meg at faktisk kan skje at jeg koste meg med den. Ingen høydare som jeg vil lese om igjen, men absolutt vanedannende.

4. Liza Marklund - En plass i solen. Jeg liker Annika Bengtzon, mye fordi jeg kjenner meg igjen i avismiljøet. Nå begynner det vel egentlig å bli nok, kjenner jeg. Plottet blir rett og slett så hinsides at jeg har problemer med å tro på det.

5. Jette A. Kaarsbøl - Den lukkede bok. Helt annen sjanger enn jeg vanligvis roter meg bort i, men jeg likte den veldig godt. Spesielt skildringen av bokas mannlige hovedperson gjorde meg nærmeste forelsket. Jeg slukte denne boka og kommer nok til å tenke tilbake på den inniblant.

6. Karl Ove Knausgård - Min kamp 1. Jeg er bergtatt og bestilte umiddelbart bok nummer to når jeg begynte å nærme meg ferdig. Vanskelig å forklare fascinasjonen, men det er noe brutalt ærlig med denne forfatteren. Jeg gleder meg til resten!

7. Helga Flatland - Bli hvis du kan. Reis hvis du må. En overraskende perle. Vi får et innblikk i en liten bygd, via historien til flere av innbyggerne. Tre unge gutter fra bygda reiser til Afghanistan og kommer hjem i flaggdraperte kister. Fortelingen er drivende god, gripende og velskrevet. Spesielt morsomt at forfatteren bytter mellom bokmål og nynorsk ettersom fortellerstemmen snakker dialekt eller ikke. Anbefales på det varmeste!

8. Kate Morton - Tilbake til Riverton. En historisk roman med en interessant historie og en forfatter med god fortellerevne. Leseverdig!

9. Karl Ove Knausgård - Min kamp 2. Fremdeles utrolig fascinerende! Jeg er hekta og må ha resten av bøkene også, det er helt sikkert. Jeg klarer ikke å sette fingeren på hva som er så gilt med å lese om denne mannens ganske så ordinære liv, men det er det altså.

Gammel 03-07-10, 10:10   #15
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er endelig ferdig med eksamen og har tatt fatt på de skjønnlitterære godbitene som har skreket på meg en stund nå.

1. Jo Nesbø - Panserhjerte. Jeg elsker Nesbø og koste meg også med denne. Skrivestilen til den mannen er elskverdig. Boka var spennende og absolutt leseverdig, men langtfra like god som mesterverket Snømannen.

2. Anne Holt - Pengemannen. Krimelsker som jeg er, måtte jeg teste ut denne boka også. Holt er ikke like morsom etter at Hanne Wilhelmsen ble lam og sint, men denne duger. Det tok litt lang tid før fortellingen kom ordentlig igang, men man ble da belønnet med noen mord underveis. Helt ok bok, men ingen jeg vil anbefale varmt videre.

3. Johan Theorin - Nattefokk. Jeg ble skeptisk når det ble snakk om overnaturlige ting, for det hater jeg virkelig. Denne boka balanserer likevel så tett inntil ting jeg ser for meg at faktisk kan skje at jeg koste meg med den. Ingen høydare som jeg vil lese om igjen, men absolutt vanedannende.

4. Liza Marklund - En plass i solen. Jeg liker Annika Bengtzon, mye fordi jeg kjenner meg igjen i avismiljøet. Nå begynner det vel egentlig å bli nok, kjenner jeg. Plottet blir rett og slett så hinsides at jeg har problemer med å tro på det.

5. Jette A. Kaarsbøl - Den lukkede bok. Helt annen sjanger enn jeg vanligvis roter meg bort i, men jeg likte den veldig godt. Spesielt skildringen av bokas mannlige hovedperson gjorde meg nærmeste forelsket. Jeg slukte denne boka og kommer nok til å tenke tilbake på den inniblant.

6. Karl Ove Knausgård - Min kamp 1. Jeg er bergtatt og bestilte umiddelbart bok nummer to når jeg begynte å nærme meg ferdig. Vanskelig å forklare fascinasjonen, men det er noe brutalt ærlig med denne forfatteren. Jeg gleder meg til resten!

7. Helga Flatland - Bli hvis du kan. Reis hvis du må. En overraskende perle. Vi får et innblikk i en liten bygd, via historien til flere av innbyggerne. Tre unge gutter fra bygda reiser til Afghanistan og kommer hjem i flaggdraperte kister. Fortelingen er drivende god, gripende og velskrevet. Spesielt morsomt at forfatteren bytter mellom bokmål og nynorsk ettersom fortellerstemmen snakker dialekt eller ikke. Anbefales på det varmeste!

8. Kate Morton - Tilbake til Riverton. En historisk roman med en interessant historie og en forfatter med god fortellerevne. Leseverdig!

9. Karl Ove Knausgård - Min kamp 2. Fremdeles utrolig fascinerende! Jeg er hekta og må ha resten av bøkene også, det er helt sikkert. Jeg klarer ikke å sette fingeren på hva som er så gilt med å lese om denne mannens ganske så ordinære liv, men det er det altså.

10. Håkan Nesser - Carmine Street. En i utgangspunktet sterk historie om ei lita jente som blir bortført utenfor sitt eget hjem med faren som øyenvitne. Boka handler mye om foreldrenes streben etter å gå videre og kun det siste kapittelet er litt action-fylt. God begynnelse og midt, skuffende avslutning. Det virker som at forfatteren ville skynde seg å bli ferdig med prosjektet og dermed samlet alle poengene i siste kapittelet.

Gammel 25-07-10, 09:09   #16
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

10. Håkan Nesser - Carmine Street. En i utgangspunktet sterk historie om ei lita jente som blir bortført utenfor sitt eget hjem med faren som øyenvitne. Boka handler mye om foreldrenes streben etter å gå videre og kun det siste kapittelet er litt action-fylt. God begynnelse og midt, skuffende avslutning. Det virker som at forfatteren ville skynde seg å bli ferdig med prosjektet og dermed samlet alle poengene i siste kapittelet.

11. Karl Ove Knausgård - Min kamp 3. Barndomsskildringer. Noe i overkant detaljert til tider, men fremdeles leseverdig. Den hittil svakeste boka, synes jeg.

12. Victoria Hislop - Hjemkomsten. Store forventninger til denne forfatteren etter fantastiske Øya.Gripende fortelling og spennende skildring av historie som både skremmer og fascinerer. Slutten var åpenbar en stund før siste side, uten at det egentlig ødela noe. En bok som helt klart fester seg og dette er en forfatter jeg liker veldig godt. Hennes evne til å bake historier inn i europeisk historie er fabelaktig.

Gammel 17-07-10, 00:09   #17
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Januar:
1. Stephanie Meyer: Ved Daggry. Ganske spennende, men nå er jeg glad jeg er ferid med siste boken. Ble faktisk litt lei på slutten.
Februar:
2. Carlos Ruiz Zafon: Vindens Skygge. Lest for andre gang, og den er fantastisk.
Mars:
3. Per Petterson:Jeg forbanner tidens elv. Denne har jeg slitt lenge med å bli ferdig med. Burde ikke vært overrasket, siden jeg heller ikke likte Ut å stjæle hester.
4. Bernhard Schlink: Høytleseren. Jeg likte filmen og likte også boka. Den var vindunderlig varm og detaljrik.
5. John O'Farrell: Kan inneholde spor av nøtter. Til tross for at den var svært satt på spissen, kunne jeg kjenne meg igjen i en del av frykten for hvordan våre valg vil påvirke våre barns liv. Litt morsom var den.
6. Donna Leon: Finale i Venezia. Jeg syns aldri den ble spennende, og likte ikke så godt forfatterstilen.
April:
7. Peter Robinson: En usedvanlig tørr sommer. Spennende til tider, men kanskje litt langtrukket.
8. Jeffrey Deaver: Kald måne. Endelig en opptur etter mange kjedelige Deaver-bøker. Spennende, med en uvanlig vri.
Mai:
Juni:
9. Arto Paasilinna: Kollektivt selvmord. Skuffende.
10. Val McDermid: Sirenenes sang. Grotesk og på grensen til pervers, men samtidig ulidelig spennende.
11. J.K.Rowling: Harry Potter og De vises stein. Høytlesning for storesøster.
Juli:

Digibøker:
Henning Mankell: Kineseren. Fantastisk begynnelse, men den tapte seg fort. Så vidt jeg maktet å lytte ferdig.
Anna Gavalda: Saman er ein mindre åleine. Så gripende, så flott, så skildrende. Tror dette må være min nye favorittbok.
Are Kalvø: Våre vennar kinesarane. Enkel, men litt morsom. Fint at han leser selv.

Gammel 14-06-10, 14:16   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

27. Arne Dahl - Mørketall. En favorittforfatter. Terningkast 4+.

Gammel 16-06-10, 22:19   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

27. Arne Dahl - Mørketall. En favorittforfatter. Terningkast 4+.
28. Gert Nygårdshaug - Mengele zoo. God bok!! Terningkast 4.

Gammel 17-06-10, 19:21   #20
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

April

Mai

Juni
* The Short Second Life of Bree Tanner av Stephenie Meyer
* Predikanten av Camilla Läckberg
* Varsleren av Karin Fossum
* Dead to the World av Charlaine Harris

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:37.