Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Naboen helte en bøtte med såpevann på katta

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-10, 14:10   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på katta

Når det gjelder katter og sterilisering. Da lillesøsteren min hadde praksis hos veterinær så var hun et sted der de hadde som policy at de ikke foretok abort/avliving av kattunger med mindre de også fikk sterilisert kattemoren i samme slengen.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 14:11   #2
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

bina: jeg er helt enig med deg. Det er mange barn som ikke aner hvordan man forholder seg til hunder, og da tenker jeg særlig på barn som fra ca 6 år og oppover (barn som er ute på vift litt alene). Mange kan komme springende mot hunden, og hunden har faktisk ikke alltid kjempelyst til å hilse på hvem som helst som kommer løpende, brått på. Det er hensyn å ta alle veier.

Glipper kan skje, at noen kommer brått på mens man snakker i telefonen eller er ukonsentrert, men jeg tar i alle fall meg tid til å snakke med de jeg møter.

Av og til kjefter jeg så strengt på bikkja at mulig jeg skremmer ungen(e) mer enn hunden...

Gammel 07-04-10, 14:15   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten. Når man har lufteluke, kan det ikke komme inn andre katter da?

Vi har ikke lufteluke. Kattene er ute på natta. De kommer inn på morgenen og får mat og kos (fra mannen og barna), og så er de som regel ute igjen etterpå. Evt inne om jeg er hjemme. Men på kvelden er de stort sett inne sammen med oss. Men som sagt så virker det som om de holder seg ganske "på plass" rundt og på tomta vår.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 14:22   #4
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Forresten. Når man har lufteluke, kan det ikke komme inn andre katter da?

Ikke nødvendigvis, det finnes luker som kan styres slik at de bare åpner seg for katten/kattene som har en bestemt sender i halsbåndet. Det skal også finnes luker som kan programmeres til å reagere på chip'en, men jeg er usikker på om disse lar seg finne i Norge...

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 14:18   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg hadde hund var jeg mange ganger overrasket over hvor lite respekt folk hadde for fremmede hunder. De lot gjerne barnet komme bort og nærmest kaste seg over hunden. Snill hund, men vi snakker tross alt om en 40 kilos rottweiler.

Gammel 07-04-10, 14:27   #6
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Da jeg hadde hund var jeg mange ganger overrasket over hvor lite respekt folk hadde for fremmede hunder. De lot gjerne barnet komme bort og nærmest kaste seg over hunden. Snill hund, men vi snakker tross alt om en 40 kilos rottweiler.

Den skal jeg gå med på. Dvs å lære barna mine respekt for fremmede hunder.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 14:44   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Den skal jeg gå med på. Dvs å lære barna mine respekt for fremmede hunder.

Ja, jeg hadde aldri våget å la poden gå bort til en hund på den måten! Nå er han alt for skeptisk til å våge, men likevel.

Gammel 07-04-10, 15:08   #8
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Skremmende. Folk legger all sin lit til hundeeierne, men glemmer helt at det er _dyr_ vi snakker om, og dyr kan ha sine måter å reagere på, spesielt i uvante og brå situasjoner.

Her er ungene godt vant til hund, da mine foreldre har en. Både vi og mine foreldre har innprentet til ungene at dyr opptrer du forsiktig med. Gå aldri til en fremmed hund uten å ha klarsignal fra eieren, herje ikke med hunden, la hunden hilse på deg før du klapper, og ikke minst; la hunden trekke seg unna om den vil det.

(Til tross for dette så har sønnen vår blitt bitt av hund, men det var ikke et angrep fra en aggressiv hund, eller et resultat av dårlig oppførsel fra guttungens side. Det var bare en rekke uheldige omstendigheter som gjorde at både hund og unge ble redd, og bittene var et faktum

Dyr er ikke et leketøy, og de må behandles med respekt.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 15:14   #9
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Her er ungene godt vant til hund, da mine foreldre har en. Både vi og mine foreldre har innprentet til ungene at dyr opptrer du forsiktig med. Gå aldri til en fremmed hund uten å ha klarsignal fra eieren, herje ikke med hunden, la hunden hilse på deg før du klapper, og ikke minst; la hunden trekke seg unna om den vil det.

Tenk om man kunne lære hundene den samme respekten for barn!

Gammel 07-04-10, 15:27   #10
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Tenk om man kunne lære hundene den samme respekten for barn!

Veldig mange hunder respekterer faktisk barn. På en hunds måte... Problemet er bare at når barna blir for pågående, så kan hunden bli lei, og kommer den seg da ikke unna, så kan situasjoner oppstå.

Da gutten vår var baby, så hadde foreldrene mine en unghund. Tidenes mest spinnville Gordonsetter. Når vi kom dit, så ble vi rent i senk av et villdyr som var så glad for å se oss.

Men når vi kom inn med guttungen, så la hunden seg flat på gulvet, og han kom krypende i mot oss. Halen gikk som en trommestikke, og han ville så gjerne hilse på, men han forsto at her måtte han ta det rolig.

Vi har sett det samme hele veien med den hunden og ungene. Han har alltid vært MYE roligere når de kommer inn, i forhold til oss voksne.

Denne hunden er også veldig klar i "språket" sitt, om man bare er i stand til å lese han. Han viser så tydelig når han vil ha fred, og like tydelig når det er helt ok med både kos og lek.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 15:33   #11
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Liten digresjon:

Vi har nettopp lest "Katten som gikk sine egne veier" av Rudyard Kipling. Det er et eventyr som handler om hvordan menneskene temmer dyra, og inngår avtaler med dem, om å gi dem høy mot at de gir dem melk, eller kjøttbein mot at de passer på huset og hjelper til med jakt, etc. Men katten vil ikke inngå noen slik avtale, den vil være fri. Den lurer derimot Kvinnen til å inngå en avtale med den, om at den skal få varme og melk, men likevel få gå sine egne veier som det passer den. Så kommer Mannen og Hunden hjem fra jakt (dette var i Steinalderen, antakelig), og siden de ikke har inngått noen avtale med katten, må den inngå deres avtale, om at den må love å ikke plage barnet og ett eller annet til, hvis ikke skal de jage den opp i tre eller slå etter den. Katten lover da at den skal være snill mot barna, så lenge de ikke drar den i halen.

..hvorpå jeg må forklare hvorfor mine foreldres katt, Beistet, klorer etter barn selv om de ikke drar henne i halen.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 17:31   #12
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Veldig mange hunder respekterer faktisk barn. På en hunds måte... Problemet er bare at når barna blir for pågående, så kan hunden bli lei, og kommer den seg da ikke unna, så kan situasjoner oppstå.

Da gutten vår var baby, så hadde foreldrene mine en unghund. Tidenes mest spinnville Gordonsetter. Når vi kom dit, så ble vi rent i senk av et villdyr som var så glad for å se oss.

Men når vi kom inn med guttungen, så la hunden seg flat på gulvet, og han kom krypende i mot oss. Halen gikk som en trommestikke, og han ville så gjerne hilse på, men han forsto at her måtte han ta det rolig.

Vi har sett det samme hele veien med den hunden og ungene. Han har alltid vært MYE roligere når de kommer inn, i forhold til oss voksne.

Denne hunden er også veldig klar i "språket" sitt, om man bare er i stand til å lese han. Han viser så tydelig når han vil ha fred, og like tydelig når det er helt ok med både kos og lek.

Det er nok noen hunder som er mer ydmyke i møte med små barn, men det er min erfaring at de fleste hundene som folk har med, (faren min sin, venninda min sin og kollegaens min sin) løper mot barna, om de får sjansen.

Gammel 07-04-10, 15:16   #13
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både vi og mine foreldre har innprentet til ungene at dyr opptrer du forsiktig med. Gå aldri til en fremmed hund uten å ha klarsignal fra eieren, herje ikke med hunden, la hunden hilse på deg før du klapper, og ikke minst; la hunden trekke seg unna om den vil det.
Dyr er ikke et leketøy, og de må behandles med respekt.

Vi hadde et svare strev med Knotten en periode da min bror fikk seg hund. For Knotten var litt usikker og ble litt skremt når valpen (irsk setter, type spinnvill) hoppet og spratt, og Knottens reaksjon var å løpe vekk lett hvinende av skrekkblandet fryd. Hvorpå den stakkars sprett-valpen trodde Knotten ville leke og satte etter, og det gikk jo ikke lange tiden før den lille valpen fikk farten opp såpass at han enkelt tok igjen Knotten.
Det har gått seg til og de har blitt godt kjent og er bestevenner den dag i dag. Men det har tatt tid å få dem vant til hverandre, ikke minst for Knotten sin del - han var vant til små dachser som er litt lettere å håndtere størrelsesmessig (og som ikke var valper og derfor ferdig oppdratt).
I går sto forresten en av naboens hunder helt ved gjerdet da vi kom gående. Knotten trodde det var en valp (den er halve størrelsen til broderns setter), og ville bort og hilse på. Da måtte jeg jo pent forklare at det kan man ikke gjøre når den er sånn inngjerdet (man stikker ikke inn hånden, nei), og at han kan få hilse på når eieren er tilstedet. Han kjøpte lett at hunden kunne bli redd når noen kom inn på "dens" eiendom, og var enig i at han hadde jo blitt redd om hunden hadde kommet inn til oss.

Gammel 07-04-10, 15:12   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Å, den som kunne fått noe regulering på myggen!

Gammel 07-04-10, 15:14   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tilsynelatende vært VELDIG heldig med hvor jeg har bodd skjønner jeg, både i Asker og 3-4 steder i Trondheim. For ja, jeg har da sett katter, men nei, type katteplager som skisserers over her har jeg aldri vært borti.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 15:48   #16
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er hjertens enig med Zöe og kie i denne diskusjonen. Flott at dere tar dere tid til å skrive litt lengre innlegg om konsekvensene ved å fjerne katten, eller forlange båndtvang. Også må jeg flire litt i skjegget av de som tar opp drap av mus. Det blir for dumt, og det får meg bare til å tenke på de utallige diskusjonene jeg har med sjuåringen og hennes oppfating av hva som er urettferdig. (Som å ikke få ponny.)

Jeg registrer også at jeg er pr. definisjon lat fordi jeg ikke har hund, dum fordi jeg har katt og at jeg blir sett ned på av bina-lignende mennesker. Hva var det bestefar pleide å si; jo, er det rart det er krig i verden!

Gammel 07-04-10, 19:42   #17
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er hjertens enig med Zöe og kie i denne diskusjonen. Flott at dere tar dere tid til å skrive litt lengre innlegg om konsekvensene ved å fjerne katten, eller forlange båndtvang. Også må jeg flire litt i skjegget av de som tar opp drap av mus. Det blir for dumt, og det får meg bare til å tenke på de utallige diskusjonene jeg har med sjuåringen og hennes oppfating av hva som er urettferdig. (Som å ikke få ponny.)

Jeg registrer også at jeg er pr. definisjon lat fordi jeg ikke har hund, dum fordi jeg har katt og at jeg blir sett ned på av bina-lignende mennesker. Hva var det bestefar pleide å si; jo, er det rart det er krig i verden!

Jeg tror ikke jeg sa verken dum eller lat, men jeg sa vel uansvarlig, mener jeg å huske. Rett skal være rett.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 19:54   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror ikke jeg sa verken dum eller lat, men jeg sa vel uansvarlig, mener jeg å huske. Rett skal være rett.

Du sa at det var "lathet" som drev oss, hvorfor ikke ha hund man går tur med eller kanin som er i bur, lizzom. I tillegg ser du ned på katteeiere, og jeg antar at du med det mener at vi ikke er schmarte, eller?

Gammel 07-04-10, 19:56   #19
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Du sa at det var "lathet" som drev oss, hvorfor ikke ha hund man går tur med eller kanin som er i bur, lizzom. I tillegg ser du ned på katteeiere, og jeg antar at du med det mener at vi ikke er schmarte, eller?

Nei, jeg ser ned på dere fordi dere er egoistiske. Akkurat som røykere. Egentlig antar jeg at de fleste katteeiere også er røykere. Meg sjøl først.

Må gå tilbake og sjekke ordvalget mitt, husker ikke helt hva jeg skrev.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 20:15   #20
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Akkurat som røykere. Egentlig antar jeg at de fleste katteeiere også er røykere.

Jeg røyker IKKE og har aldri gjort selv jeg akkurat nå har 5 katter.

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:28.