Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Irmas kokebok (med bilder)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-07, 22:13   #281
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Har tenkt å printe ut alt og legge det i perm. Lettere å finne fram til hver oppskrift på den måten!

Eller jeg kan jo lagre det på dataen, så da har jeg uten å måtte finne eget plass til oppskriftene. Hehe jeg har vanskelig for å bestemme meg idag ser jeg!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 22:29   #282
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Det er en stund siden jeg oppdaterte her, så jeg får trå til med nye middager prøvd ut denne uken. Har hatt det travelt i det siste, så det har stort sett blitt enkle hverdagsretter. Her inne deler jeg stort sett rettene hvor vi lager mat fra bunn, eller nyutprøvde retter. Potet og seibiff er ikke så spennende å fotografere.

Hot chilitomatsuppe med persillepesto

1 løk
2 hvitløksbåter
2 røde chili (vi droppet chili og byttet ut en av tomatboksene med bokstomat med chili)
1 gulrot
2 bokser flådde og hakkede tomater
1 ts støtt koriander
1 dl hvitvin eller vann
5 dl hønse- eller grønnsaksbuljong
salt og pepper
parmesan
(vi brukte litt sukker for å runde av en litt skarp smak)

Persillepesto
1 dl persille
½ hvitløksbåt
1 ss olivenolje
2-3 ss vann
1 ts hvitvinseddik
salt og pepper

  • Skjær løk, hvitløk, chili og gulrot i små biter som legges i en gryte. Tilsett flåddetomater og koriander og la det småkoke i 15 min under lokk.
  • Tilsett vin eller vann og mos det til en fyldi, jevn masse. Tilsett buljong og la alt koke i 10 min til under lokk. Smak til med salt og pepper.
  • Mens suppen koker, lager du persillepestoen: Skyll persillen, og mos den med hvitløk, olje, vann og eddik. Krydre med litt salt og pepper.
  • Dryppp litt av pestoen i suppen ved servering, og pynt med flak av parmesan.



Dette ble denne helgens lørdagsgodis. Dette er pasta får de vågale! Fyttirakkern, den svei rundt munn, på tross av halvering av sitronsaftmengde. Det var godt også, men det holdt med å få smaken av selve pastaen. Sausen ble liggende igjen.

Sitronpasta

4 porsjoner/15 minutter

1 pakke fersk pasta
2 citroner (vi brukte en, og det var mer enn nok)
2 dl créme fraiche
salt og pepper
cayennepepper
parmesan
persille til garnering

Kok den ferske pastaen etter instruksjon på pakken. Press saften ut av sitronene. Varm saften med créme fraiche i en kasserolle. Krydre med salt, pepper og cayennepepper etter smak. Bland med den ferske pastaen. Server med grillet kylling eller en kjøttbit.




Løkpannen var en god og enkelt hverdagsrett. Men jeg får ikke helt klart for meg hva det er. Trodde det skulle bli omelettaktig, men den falt liksom fra hverandre på tallerkenen.


Løkpanne

4 porsjoner

3 hakket løk
100-150 g kjøttdeig
0,5 ts pepper
4 egg
1 dl vann
0,5 ts salt
100g revet hvitost
1 rød paprika
1 grønn paprika

Bruk stekepanne. Smøret skal være varmt uten å være brunt. Løk, kjøttdeig, salt og pepper blandes i pannen med en gaffel og brunes litt, slik at kjøttet blir gjennomstekt. Egg, vann og salt blandes og helles over. Reven gul ost drysses på toppen. Til slutt finhakket paprika over. Serveres nylaget. Tilbehør: Gjærbakst eller kokte poteter.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 22:34   #283
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Ingen som har lyst til å dele fiskeoppskrifter forresten? Vi er dessverre dårlige på å lage avanserte fiskeretter, noe som blant annet skyldes at det er jeg som lager middagsplan - og at jeg ikke spiser fisk. Mann og barn overlever på seibiff, fiskekaker og denslags stakkars. Kunne godt ha funnet på sprekere fiskemiddager for deres del.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 22:35   #284
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

ÅÅ Sitronpastaen så bare så farlig god ut!!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 18:55   #285
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Bestemors albondigas (spanske kjøttboller)

Lagde disse til middag i dag og dette er helt klart en favoritt her i huset. Alle spiste godt, inkl 1 åringen. Dette skal vi desidert lage igjen en annen dag

Sønn på 4,5: Nei mamma, ikke lag dette igjen.
Mamma: Hæ? Likte du det ikke?
Sønn på 4,5: Joda, men jeg ble aaaalt for mett.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 20:08   #286
Botero
Viva la vida
 
Botero sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 732
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Jeg lagde #206 i dag!!! bilder kommer...



men til crepé brukte grove hvette mel.


Lilleleo: skal kommer med min killing oppskrifte!!


Sist redigert av Botero : 16-10-07 kl 21:38.
Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 20:14   #287
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av vicky79, her.

Lilleleo: skal kommer med min killing oppskrifte!!

Nei, no gir eg meg over!! Bare over ett til halvannet år etter jeg etterlyste den første gangen.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 20:20   #288
Botero
Viva la vida
 
Botero sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 732
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Nei, no gir eg meg over!! Bare over ett til halvannet år etter jeg etterlyste den første gangen.

Sorry...

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 21:46   #289
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Mitt bidrag....

Parmesankylling
14 små poteter (jeg brukte mandelpoteter) delt i to
Olivenolje
Salt
1 dl brødrasp
1/2 dl revet parmesan
4-5 Kyllingfileter
1 egg sammenvispet


Tomatsaus
3 ss olivenolje
1 løk hakket
2 fedd hvitløk hakket
2 bokser tomater
1 ts provencekrydder
Salt og pepper
Frisk Basilikum

1. Varm oljen i en stekepanne. Fres løk og hvitløk myk.


2. Ha i tomater og provencekrydder. La sausen koke i 10 min. smak til med salt og pepper.




Pynt med basilikum


1. Varm ovnen til 200 C. Ha potetene i en ildfast form, hell over olivenolje, dryss på salt og pepper. Sett formen i ovnen.


2. Bland sammen brødrasp og parmesan. Dypp kyllingen i egg og deretter i parmesanblandingen.

3. Stek kyllingen 1 minutt på hver side. Når det er 5 min igjen av steketiden til potene (de trenger 12-13 minutter) legger du kyllingen på poteten og lar det steke videre til kyllingen er gjennomstekt.


Server kyllingen med potetene og tomatsausen. Bon Apetite...

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 21:49   #290
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Det så jammen godt ut Snuppa!

Vicky, det var lurt å bruke grovt mel i pannekakene. Gleder meg til den mye omtalte kyllingoppskriften.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 22:05   #291
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

ÅÅ så masse deilig mat!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 18:27   #292
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Får vel oppdatere litt igjen, det begynner å samle seg opp litt. *lat* Dagens søndagsmiddag ble blomkålsuppe, en mektig og god sådan. Pastinakkchipsen smakte nydelig!

Blomkålsuppe med urteolje og pastinakkchips

Suppen:
Ca. 1 kg blomkål (vi brukte 2 blomkål)
4 sjalottløk
6 dl kyllingkraft
3 dl hvitvin
3 dl matfløte
2 ss smør
salt og pepper

Urteolje
½ dl olivenolje
2 ss hakkede friske urter urter (f.eks basilikum eller persille)
1 ss sitron- eller limejuice

Ha alle ingrediensene til urteolje i en morter eller bruk foodprocessor. Bland godt og la oljen trekke i en times tid før du bruker den.

Skjær blomkålen i små buketter. Finhakk løken og stek den i litt smør til den er blan,. Tilsett blomkål, kraft og fløte/hvitvin og kok på lav varme til blomkålen er mør – ca. 20 min. Behold noen buketter hele og kjør resten til en jevn puré. Ha tilbake kjelen, smak til og montér med resterende smør. Drypp over med urteolje og server – gjerne med pastinakkchips.


Pastinakkchips
Skjør pastinakk med skall på en mandolin eller med en ostehøvel. Friter rapsolje på 160-170 grader. Når du legger pastinakkskivene i oljen skal det ta noen sekunder før det begynner å bruse. Friter i ca. 4 min, til de er lyst gyldne. Legg på kjøkkenpapir og dryss litt salt på.


Fried Rice

4 porsjoner
15 minutter

ca 8 dl kokt ris, gjerne basmati (tilsvarer ca 2,5 dl ukokt)
2 kyllingfileter (ca 200g)
1 purre
2-3 gulrøtter
1 egg
1 dl grønne erter
(mais hvis ønskelig)

østerssaus/fiskesaus
lime
chili
soyasaus

Bland en saus ut av østerssaus, lime, chili og soyasaus etter smak. Vi brukte ca 1 ss østerssaus, 5 ss soyasaus, saften av en halv lime og nesten en finhakket chili.

Skjær kyllingfiletene i små biter. Strimle purre og gulrøtter. Varm opp olje i en stekepanne, stek kyllingen. Salte og pepre den. Legg kylling til side. Varm opp stekepannen igjen med litt olje. Fres purre. Visp egget med en gaffel i en kopp. Tilsett kokt ris, gulrøtter, kylling og egg. Rør om, og tilsett ertene. Ha enten i sausen og bland om, eller server den ved siden av retten.



Hotte kjøttkaker

  • 500 g kjøttdeig (vi bruker en blanding av kjøttdeig og karbonadedeig)
  • 1 ½ ts salt
  • ¼ ts pepper
  • ¼ ts malt muskat
  • ¼ ts malt ingefær
  • 2 ½ ss potetmel
  • 2 dl vann eller melk
  • Ca. 2 ts peppermiks
  • 2 ts paprikapulver
1. Arbeid saltet inn i kjøttdeigen til den blir seig. Bland deretter pepper, muskat, ingefær og
potetmel inn i deigen. Spe med melk eller vann. Spe med litt væske av gangen og arbeid dette godt inn i deigen før du sper igjen.
2. Form farsen du nå har fått, til runde, flate kaker.
3. Bland sammen peppermiks og paprikapulver på en tallerken. Rull kakene i kryddermiksen. Stek kakene på middels varme til de er gjennomstekte.

Server med ovnsstekte poteter, surret sopp og løk, brokkoli og peppersaus.



Ved siden av kjøttkakene serverte vi blant annet hjemmelaget potetstappe av mandelpoteter. Mandelpoteten synes jeg gir den beste smaken på potetstappe. Bruker ingen oppskrift når jeg lager potetstappe. Tar en passende mengde poteter, skreller og deler i biter. Koker til de er møre ca 10-15 minutter. Har akkurat kjøpt en håndmoser, noe som gir stappen en fin konsistens. Moser stappen og har i en skvett melk og evt. litt flytende smør, salt og pepper. Man kan også blande inn litt parmesan eller cheddar hvis man vil ha stappen ekstra god.


Hverdagsgryte

4 porsjoner
  • 400 g kjøttdeig eller karbonadedeig
  • 2 ss margarin eller olje til steking
  • ½ stk. purre
  • 1 båt hvitløk
  • 5 stk. gulrot
  • 2 ½ dl grønnsaksbuljong (utblandet)
  • 1 stk. tomat
  • ½ ts salt
  • ½ ts pepper
1. Stek kjøttdeigen på høy varme sammen med margarin/olje i en gryte.
2. Kutt purren fint og finhakk hvitløken. Riv gulrøttene, del tomatene i biter og ha alt i gryta. Tilsett buljong, krydder og la det koke i noen minutter. Smak til med salt og pepper.

Serveres gjerne med poteter eller potetstappe til.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 18:45   #293
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Et par oppskrifter til imens jeg er i gang. Brokkoligrateng passer nok til det meste av kjøtt vil jeg tro.

Brokkoligrateng

4 personer
1 time

2 buketter brokkoli, ca 600 g
salt
2 egg
4 ss kremost
4 ss hvit geitost eller fetaost 60 g
litt olivenolje

Kok brokkolien i lettsaltet vann i ca et kvarter til den er helt mør. Rør egg og kremost sammen i en bolle. Skjær deretter den kokte brokkolien i stykker og ha den i sammen med smuldret geitost eller fetaost. Hell massen over i en liten form som er smurt med olje, evt. flere små. Stek retten i vannbad i ovnen på 190 grader i 30-40 min til den er fast og god. Avkjøl den lett.



Denne retten var jeg ikke helt fornøyd med. Muligens fordi jeg ikke er spesielt fan av kokosmelkretter, dessuten er jeg ikke så glad i hvit ris. Vi glemte å fjerne stilkene fra spinaten, det skal vi nok gjøre hvis vi prøver retten igjen.

Kyllingkarri fra Goa

35 min

2 ss vegetabilsk olje
500 g kyllingfilét i biter
2 løk, hakket
2 grønne chili i skiver
2 ts gurkemeie
2 ts malt koriander
1 ½ dl kokosmelk
6 ss vann
300 g spinat, tykke stilker fjernet og bladene finhakket
saften av 1 sitron
salt og nykvernet sort pepper
en håndfull friske korianderblader

  • Varm en wok, tilsett oljen, legg i halvparten av kyllingbitene og røre stek dem i 3-4 min til de er lett brunet. Ta dem opp av woken med en hullsleiv, la dem renne av på kjøkkenpapir og sett dem til side. Gjør det samme med resten av kyllingkjøttet.
  • Legg løken i woken og rørestek i 3 min, tilsett hvitløk og chili og rørestek i 30 sek. Rør inn gurkemeie og malt koriander og fres det i 30 sek over middels varme.
  • Hell i kokosmelk og vann og rør inn spinaten og de stekte kyllingbitene. Kok opp, skru ned varmen og la det småkoke i 2-3 min. Rør inn sitronsaft og litt mer vann hvis karrien virker for tørr. Smak til med salt og pepper og server retten garnert med korianderblader.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 20:34   #294
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Kylling med kryddret saus

Dette trenger du:


4 kyllingfileter
2 løk (jeg bruker en gul og en rød)
Akkurat så mye sopp du vil (kan sløyfes)
2 SS olje
2.5 dl fløte
0,5 dl buljong
1 ts Sambal Oelek
2 SS Mango Chutney
1 SS soya saus

Poteter

Skjær kyllingen i strimler og fres den i en panne.


Rens Løken og skjær den i skiver, samme med soppen dersom du bruker det.



Du kan bruke hva du vil som tilbehør, men jeg bruker mandelpoteter som jeg
skjærer i biter å legger i en langpanne/ildfast form.
Heller over olivenolje, salt og pepper.
Skikkelig snadder...



Bland kyllingen med løk og sopp, hell over buljong og fløte.
Rør inn sambal oelek og mango chutney og soyasaus. La det putre i ca 5 min.



Vel bekomme


__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 20:44   #295
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Den retten er knallgod Snuppa. Hadde faktisk tenkt til å lage den for et par uker siden, og legge ut her - men fikk aldri somlet oss til å lage. Vi har brukt å lage med ris, men poteter er sikkert også kjempegodt.

Sorry at alle bilder er borte. Fotoknudsen er nede, noe som også gjør at jeg ikke får lagt ut de nye oppskriftene/bildene fra uka som har gått.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 21:09   #296
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Bruk photobucket Irma
Oppleves som mye mer stabilt. Evt opprett en blogg på blogspot.com

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 21:13   #297
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Bruk photobucket Irma
Oppleves som mye mer stabilt. Evt opprett en blogg på blogspot.com

Skal tenke på det. Fotoknudsen har vært veldig ustabil i det siste. Blogg høres litt over my league ut.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 14:53   #298
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Irma: Det jeg savner litt, er tilbakemeldinger fra deg om hvordan maten smaker, om det er for lite/nok krydder i forhold til oppskrift etc.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 13:31   #299
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Irma: Det jeg savner litt, er tilbakemeldinger fra deg om hvordan maten smaker, om det er for lite/nok krydder i forhold til oppskrift etc.

Dersom vi ikke har følt noen behov for endringer i forhold til smak, så skriver jeg ikke noe ekstra når jeg legger inn oppskrift. Middager vi ikke har likt, legger jeg ikke inn oppskrift på. De gangene vi har endret på (eller tenker at vi senere må endre på) oppskriften, gjør jeg det i innledningen til oppskriften eller i selve oppskriften. Når det gjelder mer detaljer rundt matens smak, tror jeg nok ikke jeg kommer til å skrive så mye mer, for jeg har inntrykk av at smaken er veldig som baken. Dessuten er jeg ofte veldig skrivelei når jeg legger inn oppskriftene her, etter å ha sittet en god stund og skrevet ned oppskrifter.

Jeg har vært fraværende fra denne tråden en stund. Er sykmeldt og har mye annet å tenke på. Det betyr ikke at vi ikke har prøvd ut noe nytt i det hele tatt, oppdaterer med noen av de nyprøvde oppskriftene nå.

Jeg så at Iset hadde lagt ut en oppskrift på tacokrydder i en tråd her på FP. Vi fant ut at vi ville prøve ut krydderet. Vi halverte menden salt (opprinnelig var det 2 ts) og enda syntes vi det var mer enn nok salt. Vi kommer nok til å prøve ut hjemmelaget tacokjøttdeig flere ganger.

Hjemmelaget tacokrydder

1 ts salt
2 ts cumin
½ ts koriander
½ ts chilipulver
½ ts hvitløkspulver
1 ts paprikapulver
litt pepper

Bland krydderene sammen og tilsett i stekt kjøttdeig, spe med litt vann og kok inn.



Vi serverte tacokjøttdeigen med tortilla, salat og diverse grønnsaker, tacosaus, most avocado og rømme.



Ovnsbakte grønnsaker smakte veldig godt, vi kommer definitivt til å lage dette igjen. Vi serverte det ved siden av fisk og poteter hvis jeg husker riktig. Neste gang kommer vi nok til å halvere oljemengden, det ble litt mye olje.


Ovnsbakte rotgrønnsaker

ca 4 porsjoner

200 g kålrot
200 g gulrot
200 g sellerirot
200 g persillerot
4 sjalottløk
1 dl olivenolje
1 dl utblandet hønsebuljong
1 ss sitronsaft
1 ss rvet frisk ingefær
1 ss sukker

Del sjalottløken i to. De øvrige rotgrønnsakene skrelles og deles i grove staver. Bland alle grønnsakene sammen og legg dem i en ildfast form. Bland olivenolje, hønsekraft og sitronsaft. Bland inn revet ingefær. Hell væsken over grønnsakene. Dryss sukker over og bak i ovn på 180 grader til de er møre.



Denne retten fant jeg i et svensk matblad, mulig språket derfor er litt så som så. Har laget retten to ganger, og må nok prøve den flere ganger. Jeg har alltid tenkt at frukt og kjøtt ikke hører sammen, men etter å ha prøvd denne retten har jeg ombestemt meg. Det vi slet litt med første gang vi laget den var at potetene ikke var ferdig når det andre var ferdig. Vi helte derfor ut grønnsakene i en ovnssikker form. Det ble kjempegodt! Andre gangen vi laget retten stekte vi potetene i pose i 15 min før vi satte inn posen med grønnsakene i ovnen. Det ble et bedre resultat. Neste gang gjør vi nok dette, men griller grønnsakene litt avslutningsvis. Bildene nedenfor er fra første gang vi laget retten.


Saftig kylling med krydret frukt- og grønnsaksmiks

Tilberedelse: 15 minutter
I ovn: ca.30- 45 minutter
4 porsjoner

3 kyllingfileter (ca. 600 g)
1 ts olivenolje
1 ts salt
2 krm pepper
2 stekeposer
250 g sjalottløk
4 gulrøtter
4-5 poteter (200g)
1 eple
3 pærer
3 fiken
½ sitron

Marinade:
1 finhakket rød chili
2 pressede hvitløksfedd
3 ss hakket persille
1 ss rårørsukker eller vanlig sukker
1 ½ ss olivenolje
1 ts salt
2 krm pepper

  • Sett ovnen på 200 grader
  • Pensle kyllingfiletene. Luk posen etter anvisning på pakken. Masser kyllingen med krydderene og oljen i posen.
  • Legg posen på en kald stekeplate. Stikk 2-3 hull i posen nær lukningen slik at den ikke sprekker.
  • Skrell løken. Skrell og skjær gulrøtter og potet i ca 2 cm store biter. Ta ut kjernen av eplet og del det i skiver. Ta ut kjernen og skjær pærene i grove biter. Del fiken og citron i båter.
  • Bland alle ingredienser til marinaden.
  • Legg løk, grønnsaker og frukt i den andre posen. Tilsett marinaden og bland. Lukk posen og legg den på stekeplaten ved siden av kyllingposen. Stikk 2-3 små hull i posen nær lukningen.
  • Stek kylling og grønnsaker sammen i ovnen i ca. 30 minutter. Posen må ikke ha kontakt med ovnstak eller vegger.
  • Åpne posene forsiktig, og ta vare på sausen hvis ønskelig.


__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008

Sist redigert av Irma : 11-11-07 kl 18:44.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-07, 13:52   #300
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Forrige helg fylte jeg 30 år, og inviterte de nærmeste til fest. Det ble indisk mat, alle oppskriftene har jeg lagt ut tidligere i tråden. Tenkte allikevel å avgi en liten bilderapport:

Løkbhaji, denne gangen prøvde vi også blomkål.


Raita x 2, mangochutney og mynte- og korianderchutney.


Nanbrød med bukkehornskløver:


Murga curry:




Vi laget blant annet oreokake, noe som falt veldig i smak hos gjestene - både store og små. Jeg aner ikke hva den smaker siden jeg ikke spiser kaker/godis for tiden, men veldig god ut. Har stjålet oppskriften fra NM, jeg tror det var en tråd som Guniss startet i sin tid.

Oreokake

Ca. 450 g Oreo Cookies
100 g smeltet smør
2 pk Tine kremost naturell (eller 1 pk Phildelphia 225 g) myknet
2,5 dl melis
ca 3,5 dl piska krem (skal opprinnelig være den amerikanske cool whip, men den er umulig å spore opp i Norge! Jeg har vært overalt for å prøve å finne! Jeg har brukt Menkomel Whipping i stedet, men du kan også bruke helt vanlig kremfløte)
2,5 spiseskjeer sukker
1 pose sjokolademousse Toro
3 dl melk til moussen (jeg har brukt 2 dl lettmelk og 1 dl helmelk)

1/4 del av oreokjeksene legges for seg i seg i en skål og brekkes opp i småbiter. Ta restene av kjeksen og putt i en pose, og smuldre de opp til veldig små biter. Smelt smør, og hell det over kjekssmulene i en bolle og bland det godt til det kan smøres ut i en form. Bruk en 24 cm rund form.

Miks kremosten med melis med en miksmaster så det blir en luftig og kremete masse. Bland krem med sukker, og bruk ca halvparten av den stivpiskete kremen til å røre forsiktig inn i den ferdige ostemassen. Smør massen over kakebunnen og legg oppi halvparten av kjeksbitene du har satt til side. Sett i kjøleskap 30 minutter.

Lag sjokolademoussen i henhold til pakningen. Jeg har erstattet 1 dl av melken med helmelk, men det er valgfritt! Rør inn de siste kjeksbitene i moussen. Smør massen over kaken og sett i kjøleskap ytterligere 1 time. Legg et lag med krem på toppen til slutt, og pynt eventuelt med flere kakesmuler eller lag et mønster med vanlig sjokoladesaus.

La kaken stå avkjølt ytterligere noen timer, og aller best blir den om den får stå nesten ett døgn før man skjærer rundt kanten og løsner formen og spiser.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no