Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kakebilder

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-15, 20:54   #281
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.762
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kakebilder

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvor fikk du tak i key lime juice eller brukte du ikke det?

Brukte nok ikke lime fra Key West, skviset ut saft fra limefrukter kjøpt på Rema 1000.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 20:55   #282
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.762
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kakebilder

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Jeg har bakt sitronmakroner for første gang i helgen. Ikke helt perfekt akkurat, men ikke så verst heller til å være første forsøk.

De ser kjempefine ut!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-15, 10:20   #283
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kakebilder

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

De ser kjempefine ut!

Tusen takk. Men ingen tvil om at dine var bedre altså. Du fikk til bedre føtter, og ikke minst penere "underside". Mine ble litt "innhul" kan man si. Men veldig gode. Neste gang blir de bedre.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-15, 11:11   #284
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakebilder

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Brukte nok ikke lime fra Key West, skviset ut saft fra limefrukter kjøpt på Rema 1000.

Key Lime er ikke bare limes fra Key West, altså, men en litt annen frukt enn limen vi får her. Når det er sagt, tror jeg ikke forskjellen er veldig stor. Kaka ble superlekker!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-15, 12:26   #285
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.762
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kakebilder

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Tusen takk. Men ingen tvil om at dine var bedre altså. Du fikk til bedre føtter, og ikke minst penere "underside". Mine ble litt "innhul" kan man si. Men veldig gode. Neste gang blir de bedre.

Nuvel. Jeg har også fått brett som har blitt innhule, men har funnet ut at da steker jeg de bare litt mer. Et minutt eller så. Selv om jeg bruker samme grunnoppskrift så kan faktisk steketida variere med opp til et par minutter. Ikke helt forutsigbart altså. Lar den stå ca en time for å få føtter.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Key Lime er ikke bare limes fra Key West, altså, men en litt annen frukt enn limen vi får her. Når det er sagt, tror jeg ikke forskjellen er veldig stor. Kaka ble superlekker!

Takk! Da lærte jeg noe nytt. Trodde de var samme frukten.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-15, 13:33   #286
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kakebilder

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Nuvel. Jeg har også fått brett som har blitt innhule, men har funnet ut at da steker jeg de bare litt mer. Et minutt eller så. Selv om jeg bruker samme grunnoppskrift så kan faktisk steketida variere med opp til et par minutter. Ikke helt forutsigbart altså. Lar den stå ca en time for å få føtter.


AHA! :noterer seg til neste gang:

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 12:23   #287
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.098
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kakebilder

Deilige makroner

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 15:19   #288
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.762
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kakebilder

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Deilige makroner

Praktmakron! Hvilket fyll er det?

Jeg holder på å lage en ladning til helg på hytta. Fyller med salt karamell, nugatti og cream cheese. Pluss at jeg har med sitronfyll fra før.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 15:25   #289
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.098
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kakebilder

Takk

Sjokoladeganache med havsalt.

Har tenkt på en runde med salt karamell. Hvilken oppskrift bruker du på karamellfyllet?

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 15:27   #290
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.968
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kakebilder

Jeg laget makroner i går jeg også. Kaffemakroner med fyll av karamell og hvit sjokolade. Utrolig gode og alle forsvant med en gang.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 19:32   #291
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kakebilder

Nå fikk jeg veldig lyst på makroner. De så veldig gode ut.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 06:40   #292
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.762
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kakebilder

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Takk

Sjokoladeganache med havsalt.

Har tenkt på en runde med salt karamell. Hvilken oppskrift bruker du på karamellfyllet?

Ah! Det må jeg prøve! Høres godt ut!

Til karamellfyllet har jeg etterhvert justert meg inn på noe eget etter å ha prøvd tre oppskrifter:

200 gram fløte
130 gram sukker
frøene av 1 vaniljestang
50 gram smør
2 ts maldonsalt eller etter smak

Varm fløte og vaniljefrøene (jeg slenger oppi vaniljestanga også, og fisker den opp når blandingen skal brukes) til kokepunktet. Smelt sukker på middels varme i en annen gryte til alt er oppløst og brunt. Ikke rør i sukkeret. Tilsett fløte/vaniljeblandinga og rør godt. Dette skummer veldig så det er lurt å bruke en gryte med høye kanter. La dette koke til det når en temperatur på 110-112 grader, tar ca. 10 minutter. Avkjøl litt, og rør inn smør og salt. Settes i kjøleskap.

Sjekk jevnlig om blandingen begynner å stivne, det går ganske kjapt når den først er blitt kald. vanskelig å sprøyte ut hvis den er blitt for stiv.



Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg laget makroner i går jeg også. Kaffemakroner med fyll av karamell og hvit sjokolade. Utrolig gode og alle forsvant med en gang.

Vil veldig gjerne ha en oppskrift på disse!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 06:45   #293
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.762
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kakebilder

Vi skal på hytta til helga, og gjett hva som står på pakkelista. Skifolket trenger energi.


Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 07:00   #294
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kakebilder

Oi! Her var det mange lekre makroner på en gang, både fra Syrinx, Retz og Myria. Dere er skikkelig flinke må jeg si Og så så pene føtter! Neste gang får jeg også penere føtter altså.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 10:02   #295
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.968
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kakebilder

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Vil veldig gjerne ha en oppskrift på disse!


100 g mandelmel
175 g melis
3 store eggehviter
2 ss sukker
2 ss kaffepulver (finmalt)

140 g sukker
60 g fløte (ca 1 dl)
1½ ts kaffepulver
en klype salt
60 g smør
60 g hvit sjokolade


Sikt mandelmel, melis og kaffe i en bolle. Pisk eggehvitene. Når de begynner å skumme godt piskes sukkeret gradvis inn. Fortsett å piske til en tykk marengs. Vend inn det tørre. Hell i en sprøytepose og sprøyt makroner på et stekebrett (silikonbakepapir fungerer bedre enn vanlig bakepapir). La stå i romtemperatur 30-60 minutter til makronene har fått en hinne på overflaten (kjenn forsiktig på dem med en finger). Stek ved 140 grader i ca 17 minutter. La makronene avkjøles helt på stekebrettet før de løftes forsiktig av.

Smelt sukkeret til fyllet og la det karamelliseres (ikke la det bli for mørkt). Fløte, salt og kaffe varmes og blandes så litt etter litt med sukkeret (forsiktig når du heller i fløten, det bobler og spruter). Rør så inn smør og hvit sjokolade til det smelter. Avkjøl litt til fyllet har tyknet en del. Legg sammen to og to makroner med fyll mellom.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 10:02   #296
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.968
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kakebilder

Retz: Det var ikke få makroner. Lekre.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 10:06   #297
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakebilder

Å, så lyst jeg har til å lage makroner!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 11:24   #298
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kakebilder

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Å, så lyst jeg har til å lage makroner!

Jeg og! Jeg har alltid tenkt at det er FOR komplisert, men kanskje det ikke er det? Men jeg er ikke så god på små ting som krever finesse og konsentrasjon

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 11:26   #299
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.169
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kakebilder

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Å, så lyst jeg har til å lage makroner!


Jeg har lyst til at Retz skal lage makroner. Til meg.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-15, 13:36   #300
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.964
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kakebilder

Hvor får man tak i mandelmel? Jeg vil også lage makroner!

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no