Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Prikker og PM-er

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-10, 13:12   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Prikker og PM-er

Jeg har tilgang og er aktiv på flere forum, men dette forumet er det eneste som har et prikksystem med tilhørende kommentarer. Jeg ser (eller tror i det minste jeg ser ) at dette medfører en annerledes, eller kanskje mest en fraværende, bruk av PM-er? Jeg har noen tanker og spørsmål rundt dette, og håper å få høre andres meninger og tanker om dette.

Det virker på meg som om store deler av kommunikasjon mellom medlemmer foregår via prikker? Jeg har for eksempel sett at noen skriver "Prikk meg med info", og for meg ville det vært mer naturlig å sende en PM. Samtidig ser jeg jo at det er praktisk med prikking, for da øker (eller eventuelt minker) man ryktet til den man kommuniserer med, og det er generelt sett positivt - antar jeg. Men samtidig blir jo dette en veldig enveiskommunikasjon, all den tid man ikke kan "prikke tilbake" for å kommentere det som blir sagt i prikken.

For min egen del føler jeg det kommer mest til uttrykk i noen av de røde prikkene jeg får. For røde prikker må man (såvidt jeg har forstått) legge ved en kommentar, ellers får man ikke prikket. Noen ganger kan kommentarer selvsagt bare være "DUST!", og det er i seg selv greit nok. Det krever ikke tilbakemelding (annet enn at man eventuelt kan hevn-prikke tilbake). Men andre ganger har jeg fått kommentarer som på en måte inviterer til en diskusjon, men som samtidig ikke gjør det.

For det er jo veldig rart (er det ikke? ) å skulle ta en diskusjon via prikker? Jeg kan jo ikke prikke tilbake på mitt eget innlegg, og det virker jo helt hinsides å skulle lete opp innlegg av rødprikkeren for å kunne rødprikke tilbake en kommentar. For ikke å snakke om de tekniske begrensningene som finnes vedrørende hvor ofte man kan prikke et medlem.

Så jeg har endt opp med å føle at lange utredninger på rødprikk rett og slett nærmer seg det å slenge dritt til noen for så å løpe som en gal til døren og slamre den etter seg. For meg forsterkes følelsen ettersom jeg syns at rødprikkere har problemer med å skille sak og person siden de kommer med nedsettende personkarakteristikker i rødprikkekommentarene sine.

Tilfeldigvis er det slik at jeg litt til og fra har diskutert på forum i svært mange år, så det skal litt til for å vippe meg av pinnen. Men jeg lurer litt på om denne måten å kommunisere via prikker er med på å gjøre det lettere distansere seg fra det andre medlemmet? Noe som dermed gjør at PM-er er litt mer personlige her på FP enn på andre forum?

For jeg tenker for min egen del at hvis jeg syns noen skriver noe teit, så kan jeg enten kommentere det i den aktuelle tråden, jeg kan tenke at jeg ikke gidder bruke tid på å formulere en kommentar, eller jeg kan hvis jeg virkelig virkelig føler behov for å forklare hva jeg mener, sende en PM. (Og for forum uten PM-muligheter har det vært naturlig å sende en e-post.)

Men her på FP får jeg veldig veldig følelsen av at noen mener at å sende et par-tre PM-er nærmest er invaderende? Og for å være ærlig blir jeg ganske overrasket over dette. Jeg har mottatt ganske mange PM-er på andre forum og har aldri følt det invaderende. Hvis jeg virkelig ikke ønsker å motta flere PM-er så går det da an å ignorere den personen, og jeg vil anta at jeg da slipper å se mer til dette medlemmet både per PM og på selve forumet?

Så jeg lurer nå - etter denne ganske lange utlegningen - på hva dere her på forumet tenker om dette? På et vis tenker jeg at det hadde vært ekstra interessant å høre fra medlemmer som har eller er aktive på andre forum hvor man ikke har ryktesystem slik at de vet hvordan PM-er funker der, men jeg er veldig interessert i kommentarer fra alle, jeg.

Også fra de som har rødprikket meg. Jeg syns det er interessant å høre hvordan dere tenker om dette. Dette med forum er jo i realiteten et stort sosialpsykologieksperiment. Kanskje jeg skulle formulert et hovedfag på det? Eller kanskje ikke.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.