Sv: Kalla fakta og gastric bypass
Gastric banding er en foreldet og gammeldags metode som er fullstendig på vei ut i resten av Europa og i USA. Det er så vidt meg bekjent ingen offentlige sykehus i Norge som vil gjøre dette lenger. Operasjonen foregår ved at det legges et bånd rundt magesekken slik at denne innsnevres. Dette båndet gnager i svært mange tilfeller på magesekken slik at den rett og slett blir ødelagt. Mange har opplevd å få hull der båndet sitter. Resultatene ellers er dårlige, bl.a. fordi (som Divine sier) operasjonen ikke påvirker sultfølelsen. Jeg er veldig overrasket over at Aleris fortsatt utfører denne typen operasjoner, men ser jo helt klart at dette er noe de kan selge til de som ikke er så overvektige at GBP, DS eller andre operasjoner ikke kan forsvares.
Jeg vil at det skal settes fokus på Aleris sin svært aggressive markedsføring av vektoperasjoner. I første omgang vil jeg be interesseforingen der jeg tidligere har vært ansatt om å forsøke å få til den debatt rundt dette. En klage til en eller annen myndighet burde også vært vurdert. Jeg er usikker på om Helsedepartementet eller Forbrukerrådet er riktig instans, men det finner vi ut av.
|