|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#281 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
Jo, men da må man velge bort noe. På samme måte som oss andre. Det ligger vel i sakens natur at det også bør ligge en lærdom i dette. Jeg kunne jo også gitt bort mye mer hver måned til veldedighet, men ikke da ringt mine foreldre og bedt dem betale vinterjakken min. Da hadde jeg vært uansvarlig. Man må jo gjøre en vurdering i forhold til reelle behov og eventuelt overskudd. Eller de kan jobbe ved siden av. Men ikke alle 14-15 åringer har mulighet til det. Sist redigert av Dronningen : 21-05-11 kl 18:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkMen tror du ikke en så reflektert person som i dette tilfellet skjønner det?
![]() |
#284 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Jeg kan love deg at til dags dato har jeg aldri stilt spørsmålstegn ved en eneste gave jeg har gitt bort. Og hadde jeg vært i familie med denne jenta ville jeg holdt tankene mine for meg selv.
Jeg svarte ikke i den tråden, så jeg vet ikke hvilken logikkbrist du snakker om. Jeg har heller aldri sagt at jeg ikke ønsker at penger skal gis til veldedig formål. Men jeg hadde synes det var naturlig at gavemottaker opplyste om at hun ønsket penger til godt formål i forkant, slik de fleste som bruker gaver til veldedighet gjør.
Endelig et svar som har å gjøre med det jeg opprinnelig ønsket å ta opp. Jeg vet ikke helt, det er jo også derfor jeg er litt forvirret over min egen (hypotetiske) reaksjon. Jeg kjente meg veldig igjen i svaret Tjorven ga. Jeg hadde lite i oppveksten, er ikke vant til å ødsle med penger fra barndommen av, er innprentet at penger man får bør spares for å bruke på ting man ikke uten videre kan kjøpe seg fordi man ellers ikke har råd - feks utveksling til USA, dyrt turutstyr, depositum mm. Jeg hadde nesten alt det samme som andre barn, men det kostet mine foreldre harde prioriteringer.
![]() |
#285 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg vil anta at hun og foreldrene hennes har det greit. Men for mange vil kanskje dette være et kjærkomment tilskudd til økonomien både for ungdom og foreldre. Så må jo foreldre og barn finne ut sammen hvordan dette skal håndteres med tanke på framtida. |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJa,jeg skjønner det.Men jeg tror ikke dette gjelder¨så mange,tror ikke det blir en hipp trend blandt landets fjortiser akkurat.
![]() |
#287 |
|
Det er derfor man har jobber? Mamma betaler ikke hverken sminke, klær eller pc for podinnen. Dette må hun faktisk betale selv. Okay.. jeg kjøper klær hvis hun mangler f.eks. en bukse eller sokker eller noe som er nødvendig, og da blir det ikke det dyreste.
![]() |
#288 |
Passiv
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkEt vesentlig poeng er at det disse pengene ville dekket er ting n da betaler selv eller dropper, ja. Helt klart. Ellers er det jo ikke egentlig egne penger hun disponerer dersom hun henter inn igjen det hun gir ut fra foreldrene. Men jeg fikk da inntrykk av at hun ikke haddé slike planer. |
![]() |
![]() |
#289 |
maler
|
Jeg skjønner det egentlig. Man blir overrasket, og så skjønner man ikke helt hvor den negative biten av overraskelsen kommer fra. Det er noe med å stå der som voksen med et litt annet perspektiv og se at en ungdom velger å ikke bruke pengene på sin fremtid når man selv vet hvor tøff en etableringsfase kan være. I tillegg signaliserer hun at hun ikke trenger noe, og det kan være sårt hvis den som har gitt pengene egentlig hadde hatt god bruk for dem selv.
![]() |
#290 |
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Jeg så intervju med denne jenten på tv og tenkte at noen kanskje vil føle seg litt provosert av dette. Provosert er egentlig et alt for sterkt ord men i mangel på dekkende ord...
![]() |
#291 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkAltså; man må jo ikke ha konfirmasjonsselskap og gaver kun fordi man konfirmerer seg, lite lite som man må ha stor bryllupsfest. At hun ville gå på kurset skjønner jeg godt, synes det virker veldig bra selv ut fra hva jeg har hørt.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 21-05-11 kl 19:53. Årsak: Grønn prikk til Katta |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg kom over denne på dagbladet og fant den veldig passende for anledningen:
![]() |
#293 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkMor Teresa har jeg aldri likt. På meg virket hun sykelig opptatt av andre mennesker lidelse, og som de fleste andre i dinosaur-religion hennes så hadde hun et elendig kvinnesyn.
![]() |
#295 |
Halloen!
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg synes både Mor Theresa og Bono har gjort/gjør mer for andre enn folk flest, selv om de begge kan ha/hadde sider jeg ikke er så begeistret for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkDet spiller jo ingen rolle om jeg liker de eller ei, heller.
![]() |
#297 |
Halloen!
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkDu kjenner de jo ikke engang! :skingrestemme: |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Jeg bor i en stubbe!
|
Jeg gidder IKKE grave opp og reanimere Mor Teresa bare for å bli kjent med henne altså.
![]() |
#300 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|