Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-11, 18:44   #281
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Opprinnelig lagt inn av nikki, her.

Hvorfor det??
Er ikke poenget at man hjelper?

Jo, men da må man velge bort noe. På samme måte som oss andre. Det ligger vel i sakens natur at det også bør ligge en lærdom i dette. Jeg kunne jo også gitt bort mye mer hver måned til veldedighet, men ikke da ringt mine foreldre og bedt dem betale vinterjakken min. Da hadde jeg vært uansvarlig. Man må jo gjøre en vurdering i forhold til reelle behov og eventuelt overskudd. Eller de kan jobbe ved siden av. Men ikke alle 14-15 åringer har mulighet til det.

Sist redigert av Dronningen : 21-05-11 kl 18:57.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 18:48   #282
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Jeg må bare si at jeg kjenner sterkt på at jeg er glad for at jeg ikke har deg og dine likesinnede som venner.

Gammel 21-05-11, 18:51   #283
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men tror du ikke en så reflektert person som i dette tilfellet skjønner det?
Kanskje har hun en liten jobb utenom skolen eller kanskje hun ikke er så opptatt av feks.merkeklær som de fleste på henne alder?
Nå tar jeg bare utgangspunkt i denne spesielle saken,altså.
Vil tro at det aldri hadde vært noe tema med de fleste kids i denne aldersgruppen.For de fleste ville aldri gjort som denne jenta.Dessverre.

Gammel 21-05-11, 18:56   #284
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Jeg er ikke hellig et sted, men jeg stiller ikke spørsmålstegn ved hva folk bruker pengene til som jeg gir i gave. Jeg synes det er direkte ufint og ville følt det kjempevanskelig hvis jeg hadde hatt venner og familie som hadde gjort det.

Jeg kan love deg at til dags dato har jeg aldri stilt spørsmålstegn ved en eneste gave jeg har gitt bort. Og hadde jeg vært i familie med denne jenta ville jeg holdt tankene mine for meg selv.

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Nå har jeg hoppet over de siste sidene. Men mener å huske en tråd her for litt siden hvor man bare ville kjøpe ting av barn som solgte på gaten om pengene gikk til veldedighet. Men når det går 3-4år til og disse barna skal konfirmeres da vil bare gi om de IKKE går til veldedighet? Ser ikke logikken.

Jeg svarte ikke i den tråden, så jeg vet ikke hvilken logikkbrist du snakker om. Jeg har heller aldri sagt at jeg ikke ønsker at penger skal gis til veldedig formål. Men jeg hadde synes det var naturlig at gavemottaker opplyste om at hun ønsket penger til godt formål i forkant, slik de fleste som bruker gaver til veldedighet gjør.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg lurer litt på hva er det som gjør at enkelte synes at dette ikke er en grei ting å gjøre med penger man har fått? Har det med å ikke beholde gaven å gjøre (selv om man sjelden beholder penger sånn sett)? Eller har det med å ikke spare et stort pengebeløp å gjøre? Altså at man ikke bruker det til noe varig som sølvbestikk, førerkort eller hus? Jeg prøver å forstå hva som er tankegangen, jeg kjenner nemlig at jeg har det litt i meg jeg også selv om jeg har kommet frem til at jeg synes en sånn donasjon er helt ok.

Endelig et svar som har å gjøre med det jeg opprinnelig ønsket å ta opp. Jeg vet ikke helt, det er jo også derfor jeg er litt forvirret over min egen (hypotetiske) reaksjon. Jeg kjente meg veldig igjen i svaret Tjorven ga. Jeg hadde lite i oppveksten, er ikke vant til å ødsle med penger fra barndommen av, er innprentet at penger man får bør spares for å bruke på ting man ikke uten videre kan kjøpe seg fordi man ellers ikke har råd - feks utveksling til USA, dyrt turutstyr, depositum mm. Jeg hadde nesten alt det samme som andre barn, men det kostet mine foreldre harde prioriteringer.

Å gi vekk pengene har for meg ikke fremstått som et alternativ jeg har hatt i mente når jeg gir gaver. De som får penger av meg er folk jeg kjenner, og jeg ville ikke gitt dem større summer penger hvis jeg tror de kommer til å ødsle. Gir jeg vekk en større pengesum antar jeg at pengene vil bli forvaltet til noe som kommer denne personen til nytte.

Jeg er også en person som på forhånd pleier å forhøre meg om hva folk ønsker seg. Ønsker de seg penger antar jeg de skal brukes til noe eller spares. Ønsket de seg penger til veldedighet hadde jeg tatt som en selvfølge at dette ble opplyst. Det er jo det som er vanlig rundtom, ihvertfall.

Men, det er slik jeg ser verden. Jeg ser jo i denne tråden at få ser det på samme måte som meg. At Maggie74 av den grunn er glad jeg ikke er i hennes vennekrets får jeg nok bare leve med.

Gammel 21-05-11, 19:01   #285
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av nikki, her.

Men tror du ikke en så reflektert person som i dette tilfellet skjønner det?
Kanskje har hun en liten jobb utenom skolen eller kanskje hun ikke er så opptatt av feks.merkeklær som de fleste på henne alder?
Nå tar jeg bare utgangspunkt i denne spesielle saken,altså.
Vil tro at det aldri hadde vært noe tema med de fleste kids i denne aldersgruppen.For de fleste ville aldri gjort som denne jenta.Dessverre.

Jeg vil anta at hun og foreldrene hennes har det greit. Men for mange vil kanskje dette være et kjærkomment tilskudd til økonomien både for ungdom og foreldre. Så må jo foreldre og barn finne ut sammen hvordan dette skal håndteres med tanke på framtida.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 19:09   #286
nikki

nikki sin avatar

Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja,jeg skjønner det.Men jeg tror ikke dette gjelder¨så mange,tror ikke det blir en hipp trend blandt landets fjortiser akkurat.
Jeg tar kun utgangspunkt i denne saken og blir faktisk trist når jeg leser at noen mener hun er utakknemling og at det nærmest er svindel hun driver med.
Hiver meg svært sjelden inn i heftige diskusjoner(les:aldri),men denne ble jeg så provosert av.
Hun er en inspirasjon i mine øyne.Så ung og samtidig så moden og reflektert.

Gammel 21-05-11, 19:17   #287
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Nei for det skal mamma betale!!!

(annet perspektiv på saken)

Det er derfor man har jobber? Mamma betaler ikke hverken sminke, klær eller pc for podinnen. Dette må hun faktisk betale selv. Okay.. jeg kjøper klær hvis hun mangler f.eks. en bukse eller sokker eller noe som er nødvendig, og da blir det ikke det dyreste.

men .... jeg har jo ikke sånt forhold til konfirmasjon, fordi det er få i min familie/omgangskrets som konfirmerer seg. Her gir vi heller større gaver til f.eks. 16 og 18års dagen, for da trenger de ofte penger til lappen og bil.

Jeg kjenner mer på at jeg ville vært skeptisk til å la jentungen bruke penger på lappen til mop og til moped, for det er fali det... *rar*

Gammel 21-05-11, 19:20   #288
Slettet bruker
Passiv

Standard

Et vesentlig poeng er at det disse pengene ville dekket er ting n da betaler selv eller dropper, ja. Helt klart. Ellers er det jo ikke egentlig egne penger hun disponerer dersom hun henter inn igjen det hun gir ut fra foreldrene. Men jeg fikk da inntrykk av at hun ikke haddé slike planer.

Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 19:22   #289
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Endelig et svar som har å gjøre med det jeg opprinnelig ønsket å ta opp. Jeg vet ikke helt, det er jo også derfor jeg er litt forvirret over min egen (hypotetiske) reaksjon. Jeg kjente meg veldig igjen i svaret Tjorven ga. Jeg hadde lite i oppveksten, er ikke vant til å ødsle med penger fra barndommen av, er innprentet at penger man får bør spares for å bruke på ting man ikke uten videre kan kjøpe seg fordi man ellers ikke har råd - feks utveksling til USA, dyrt turutstyr, depositum mm. Jeg hadde nesten alt det samme som andre barn, men det kostet mine foreldre harde prioriteringer.

Å gi vekk pengene har for meg ikke fremstått som et alternativ jeg har hatt i mente når jeg gir gaver. De som får penger av meg er folk jeg kjenner, og jeg ville ikke gitt dem større summer penger hvis jeg tror de kommer til å ødsle. Gir jeg vekk en større pengesum antar jeg at pengene vil bli forvaltet til noe som kommer denne personen til nytte.

Jeg er også en person som på forhånd pleier å forhøre meg om hva folk ønsker seg. Ønsker de seg penger antar jeg de skal brukes til noe eller spares. Ønsket de seg penger til veldedighet hadde jeg tatt som en selvfølge at dette ble opplyst. Det er jo det som er vanlig rundtom, ihvertfall.

Jeg skjønner det egentlig. Man blir overrasket, og så skjønner man ikke helt hvor den negative biten av overraskelsen kommer fra. Det er noe med å stå der som voksen med et litt annet perspektiv og se at en ungdom velger å ikke bruke pengene på sin fremtid når man selv vet hvor tøff en etableringsfase kan være. I tillegg signaliserer hun at hun ikke trenger noe, og det kan være sårt hvis den som har gitt pengene egentlig hadde hatt god bruk for dem selv.

Kanskje hadde det vært mer ryddig om hun hadde sagt fra på forhånd at hun ville ha penger til veldedighet. Men man må gi henne litt slakk fordi hun er ung. Hun valgte å konfirmere seg fordi hun ønsket å gå kurset til HEF. Hun hadde i utgangspunktet tenkt å la være på grunn av den materialistiske pakka som følger med. Konfirmasjon = kurs, selskap og gaver. Så sitter hun der med en sum penger hun føler hun ikke trenger, er idealistisk anlagt og velger å gi dem bort. Hvilket isolert sett er en flott handling av en tenåring, mange har helt andre perspektiver på tingene og langt fra det perspektivet besteforeldre som gir et etableringsbidrag har.

Gammel 21-05-11, 19:31   #290
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg vil anta at hun og foreldrene hennes har det greit. Men for mange vil kanskje dette være et kjærkomment tilskudd til økonomien både for ungdom og foreldre. Så må jo foreldre og barn finne ut sammen hvordan dette skal håndteres med tanke på framtida.

Jeg så intervju med denne jenten på tv og tenkte at noen kanskje vil føle seg litt provosert av dette. Provosert er egentlig et alt for sterkt ord men i mangel på dekkende ord...
Nettopp pga det Dronningen sier her at ikke alle er i en posisjon til å kunne gjøre akkurat det. De andre konfirantene er jo ikke griske fordi de ikke gjør det samme. Men dette var bare en følelse jeg fikk.

Må få presisere her at jeg syns det hun gjør er helt fantastisk!

Gammel 21-05-11, 19:52   #291
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Altså; man jo ikke ha konfirmasjonsselskap og gaver kun fordi man konfirmerer seg, lite lite som man må ha stor bryllupsfest. At hun ville gå på kurset skjønner jeg godt, synes det virker veldig bra selv ut fra hva jeg har hørt.

Skulle gjerne ha prikket Katta for innlegget over her, for det formulerte mange av mine underbevisste tanker rundt dette. Man har man alt så det monner, så er trenger man kanskje ikke 19.000 slik andre ville gjort.

Sist redigert av Pelle : 21-05-11 kl 19:53. Årsak: Grønn prikk til Katta
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 22:58   #292
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kom over denne på dagbladet og fant den veldig passende for anledningen:

Gammel 21-05-11, 23:05   #293
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 23:10   #294
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Mor Teresa har jeg aldri likt. På meg virket hun sykelig opptatt av andre mennesker lidelse, og som de fleste andre i dinosaur-religion hennes så hadde hun et elendig kvinnesyn.

Jeg kan styre meg for Ghandi også. Generelt sett så styrer jeg meg for hvemsomhelst som helst ville sove sammen med 14 år gamle småjenter.

Og Bono er en fjomp.

:står frem:

Gammel 21-05-11, 23:13   #295
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes både Mor Theresa og Bono har gjort/gjør mer for andre enn folk flest, selv om de begge kan ha/hadde sider jeg ikke er begeistret for.

Gammel 21-05-11, 23:18   #296
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Det spiller jo ingen rolle om jeg liker de eller ei, heller.
Jeg kommer ikke til å protestere mot de, kaste stein, skjende graver eller lignende. Jeg kommer bare til å mislike de.
Masse folk jeg ikke liker har gjort skikkelig bra ting. Det fantes et menneske her i verden jeg er oppriktig glad for er død, og han gjorde mye mer bra for samfunnet enn jeg noensinne hadde gjort, så jeg er i stand til å skille mellom "jeg syns du er teit!" og "har gjort bra ting."
Det var bare passende siden den stripa ble dratt opp.

Gammel 21-05-11, 23:28   #297
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Du kjenner de jo ikke engang! :skingrestemme:

Gammel 21-05-11, 23:30   #298
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pondus og Jokke liker ikke Bono.

Gammel 21-05-11, 23:38   #299
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Du kjenner de jo ikke engang! :skingrestemme:

Jeg gidder IKKE grave opp og reanimere Mor Teresa bare for å bli kjent med henne altså.
Og Bono får komme til meg. Jeg har bekkenløsning og han har råd til å ta flyet.

Gammel 22-05-11, 02:56   #300
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Og Bono er en fjomp.

:står frem:

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Pondus og Jokke liker ikke Bono.

Pondus liker Liverpool. Jokke er et nek.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:16.