|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag
Der ligger veldig mye av problemet. For å få til dette må man tenke nytt. Heldigvis er det økt oppmerksomhet rundt dette nå. Og akkurat i det å gjøre forståelsen bedre er estetiske og kulturelle fag gode medspillere.
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagAha! Nå skjønner jeg hvorfor jeg nesten har sluttet å drikke rødvin. Nå velger jeg hvitvin eller "bobler" der jeg tidligere valgte rødvin. Jeg gjorde det nok fordi jeg var redd for å bli oppfattet som å ha lav kulturell kapital. Det var nok slett ikke fordi jeg innså at jeg liker tørr hvitvin bedre.
![]() |
![]() |
#4 |
kan tilsettes alkohol
|
Da stemmer jeg for å innføre (høye) karakterkrav på mange studieretninger.
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
Det er ikke så lett, dessverre. Dels er det jo flinke elever en høyst begrenset ressurs. Dels må man reduserer antall plasser til en brøkdel på ganske mange studier, om det skal skje noe merkbart med inntakskravene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
kan tilsettes alkohol
|
Ja, det var flåsete sagt, men jeg tenkte at hvis man setter et krav så øker statusen etterhvert. Men det er klart, vi kan jo ikke ha tomme studier fordi "ingen" er flinke nok til å gå der. Jeg tror også at karakterkrav følger av etterspørsel, men det er vel også et minstekrav på noen retninger.
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
Jo, men dette er helt reelle problemstillinger som vi jobber med: Hvordan øke statusen (og derigjennom søknadsmengden og kvaliteten på søkerne) på studier? Og da kommer det med å øke opptakskravene stadig opp som en mulig løsning – men som altså er ganske vanskelig å gjennomføre i praksis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
This is normal!
|
På grunnskolelærerutdanning har det blitt satt karakterkrav nasjonalt (minimum 3 i norsk og matte og minst 35 poeng totalt), noe som innebærer at en relativt stor andel av søkerne ikke er kvalifisert for opptak.
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette blir faktisk gjort på enkelte studier, men da er det ganske mange søkere med akseptable karakterer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
fri
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagNå har ikke jeg lest hele denne tråden, men her er en britisk test på hvilken klasse man tilhører. Den er jo litt interessant: http://www.bbc.com/news/magazine-22000973
Og det selv om jeg ikke har foreldre med høy utdanning. Men kommer fra et hjem med mye bøker da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
This is normal!
|
![]() |
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJeg synes det er helt meningsløst å fortsette å duskutere dette temaet når påfallende mange likestiller ordet "syden" (som er et helt meningsløst ord, det også) med masse hoteller, turister og solsenger. Det såkalte "syden" er jo et gedigent område både nord, sør og øst for Middelhavet, og det er merkelig å omtale det på den måten, synes jeg. Og jeg vet at alle dere også vet dette, men det snakkes likevel påfallende ofte på denne måten, så jeg følte for å si det likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagÅja, der får jeg for å ha vært på skitur i hele dag, for dere er altså ferdige med å snakke om det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagHva pokker. Er jeg i feil tråd? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagIngen overraskelser der.
![]() |
#16 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagKakse-noen.
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJeg endte også opp i eliten, men det tror jeg må ha noe med norsk vs. britisk lønnsnivå og boligpriser og gjøre altså. Jeg er definitivt ikke britisk upper class.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJa, jeg tror nok sikkert vi alle kan justere oss ned en klasse økonomisk, særlig tror jeg den norske hangen til eide boliger gir feil utslag.
![]() |
#20 |
Dukkar plutseleg opp ...
... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|