Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-14, 14:38   #1
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg fryktar at mange realfagslærarar si manglande forståing for samanhengen mellom autonomi, meistring og motivasjon har øydelagt realfag for fleire enn meg. Eg hata så inderleg å bli fortalt at eg ikkje skulle bry meg med å forstå, men berre pugge. Etter at eg vart vaksen og sette meg meir inn i realfaglege problemstillingar ser eg jo at eg synest det er superinteressant.

Der ligger veldig mye av problemet. For å få til dette må man tenke nytt. Heldigvis er det økt oppmerksomhet rundt dette nå. Og akkurat i det å gjøre forståelsen bedre er estetiske og kulturelle fag gode medspillere.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 14:22   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aha! Nå skjønner jeg hvorfor jeg nesten har sluttet å drikke rødvin. Nå velger jeg hvitvin eller "bobler" der jeg tidligere valgte rødvin. Jeg gjorde det nok fordi jeg var redd for å bli oppfattet som å ha lav kulturell kapital. Det var nok slett ikke fordi jeg innså at jeg liker tørr hvitvin bedre.

Gammel 20-03-14, 14:33   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skoleelevers syn på statusstudier, er i første rekke relatert til hvor vanskelig studiet er å komme inn på, tro det eller ei.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 14:35   #4
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Skoleelevers syn på statusstudier, er i første rekke relatert til hvor vanskelig studiet er å komme inn på, tro det eller ei.

Da stemmer jeg for å innføre (høye) karakterkrav på mange studieretninger.

Gammel 20-03-14, 14:40   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Da stemmer jeg for å innføre (høye) karakterkrav på mange studieretninger.

Det er ikke så lett, dessverre. Dels er det jo flinke elever en høyst begrenset ressurs. Dels må man reduserer antall plasser til en brøkdel på ganske mange studier, om det skal skje noe merkbart med inntakskravene.

(Jeg mener det ikke er mulig å sette et fast inntakskrav på et studium. Det man må gjøre hvis man vil øke inntakskravet, er å stenge døra inn til studiet etter sistemann som har akseptabel karakter.)

Karakterkrav er noe som følger av etterspørsel, ikke noen lærestedene kan bestemme. (Hvis jeg ikke tar helt feil, men det er ikke akkurat mitt område, så det er mulig jeg har misforstått.)

Gammel 20-03-14, 14:45   #6
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Det er ikke så lett, dessverre. Dels er det jo flinke elever en høyst begrenset ressurs. Dels må man reduserer antall plasser til en brøkdel på ganske mange studier, om det skal skje noe merkbart med inntakskravene.

(Jeg mener det ikke er mulig å sette et fast inntakskrav på et studium. Det man må gjøre hvis man vil øke inntakskravet, er å stenge døra inn til studiet etter sistemann som har akseptabel karakter.)

Karakterkrav er noe som følger av etterspørsel, ikke noen lærestedene kan bestemme. (Hvis jeg ikke tar helt feil, men det er ikke akkurat mitt område, så det er mulig jeg har misforstått.)

Ja, det var flåsete sagt, men jeg tenkte at hvis man setter et krav så øker statusen etterhvert. Men det er klart, vi kan jo ikke ha tomme studier fordi "ingen" er flinke nok til å gå der. Jeg tror også at karakterkrav følger av etterspørsel, men det er vel også et minstekrav på noen retninger.

Gammel 20-03-14, 14:48   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Ja, det var flåsete sagt, men jeg tenkte at hvis man setter et krav så øker statusen etterhvert. Men det er klart, vi kan jo ikke ha tomme studier fordi "ingen" er flinke nok til å gå der. Jeg tror også at karakterkrav følger av etterspørsel, men det er vel også et minstekrav på noen retninger.

Jo, men dette er helt reelle problemstillinger som vi jobber med: Hvordan øke statusen (og derigjennom søknadsmengden og kvaliteten på søkerne) på studier? Og da kommer det med å øke opptakskravene stadig opp som en mulig løsning – men som altså er ganske vanskelig å gjennomføre i praksis.

Gammel 20-03-14, 14:54   #8
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På grunnskolelærerutdanning har det blitt satt karakterkrav nasjonalt (minimum 3 i norsk og matte og minst 35 poeng totalt), noe som innebærer at en relativt stor andel av søkerne ikke er kvalifisert for opptak.

Gammel 20-03-14, 14:56   #9
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det man må gjøre hvis man vil øke inntakskravet, er å stenge døra inn til studiet etter sistemann som har akseptabel karakter.

Dette blir faktisk gjort på enkelte studier, men da er det ganske mange søkere med akseptable karakterer.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 15:04   #10
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har ikke jeg lest hele denne tråden, men her er en britisk test på hvilken klasse man tilhører. Den er jo litt interessant: http://www.bbc.com/news/magazine-22000973

Selv fikk jeg dette resultatet:

Sitat:

Established middle class

This is the most gregarious and the second wealthiest of all the class groups. According to the Great British Class Survey results, lots of people in this group:

* Enjoy a diverse range of cultural activities
* Went to university
* Are comfortably off, secure and established

Og det selv om jeg ikke har foreldre med høy utdanning. Men kommer fra et hjem med mye bøker da.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 15:09   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Nå har ikke jeg lest hele denne tråden, men her er en britisk test på hvilken klasse man tilhører. Den er jo litt interessant: http://www.bbc.com/news/magazine-22000973

Selv fikk jeg dette resultatet:

Og det selv om jeg ikke har foreldre med høy utdanning. Men kommer fra et hjem med mye bøker da.

Jeg endte opp i eliten.

Gammel 23-03-14, 19:49   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt meningsløst å fortsette å duskutere dette temaet når påfallende mange likestiller ordet "syden" (som er et helt meningsløst ord, det også) med masse hoteller, turister og solsenger. Det såkalte "syden" er jo et gedigent område både nord, sør og øst for Middelhavet, og det er merkelig å omtale det på den måten, synes jeg. Og jeg vet at alle dere også vet dette, men det snakkes likevel påfallende ofte på denne måten, så jeg følte for å si det likevel.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:50   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åja, der får jeg for å ha vært på skitur i hele dag, for dere er altså ferdige med å snakke om det.

Gammel 23-03-14, 19:51   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Hva pokker. Er jeg i feil tråd?

Gammel 20-03-14, 15:07   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen overraskelser der.

Sitat:

Established middle class

This is the most gregarious and the second wealthiest of all the class groups. According to the Great British Class Survey results, lots of people in this group:

Enjoy a diverse range of cultural activities
Went to university
Are comfortably off, secure and established

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 15:13   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kakse-noen.

Gammel 20-03-14, 15:18   #17
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Kakse-noen.

Jeg tror Teofelia er inne på noe i forklaringen sin.

Gammel 20-03-14, 15:15   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg endte også opp i eliten, men det tror jeg må ha noe med norsk vs. britisk lønnsnivå og boligpriser og gjøre altså. Jeg er definitivt ikke britisk upper class.

Sitat:

Elite

This is the wealthiest and most privileged group in the UK. According to the Great British Class Survey results, lots of people in this group:

Enjoy high cultural activities such as visiting museums and listening to classical music
Went to private school and elite universities
Socialise with people who do a wide variety of jobs

Gammel 20-03-14, 15:19   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Ja, jeg tror nok sikkert vi alle kan justere oss ned en klasse økonomisk, særlig tror jeg den norske hangen til eide boliger gir feil utslag.

Gammel 20-03-14, 15:19   #20
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Technical middle class
This is a small, distinctive and prosperous new class group. According to the Great British Class Survey results, lots of people in this group:
Mix socially with people similar to themselves
Work in research, science and technical fields
Enjoy emerging culture such as going to the gym and using social media

...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:56.