|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
kamerat
|
Sv: 50 Shades of Grey… og det er ganske vanskelig å merke at noe er galt med et fenomen som har den typen kulturell aksept. Men om man kommer utenfra, om man for eksempel har hatt gleden av å drikke øl med folk fra et land hvor voldtektsvitser er helt greit og akseptert, ser man problemet med skrikende tydelighet. («Jeg må gå hjem, jeg orker ikke å høre den vitsen du kommer til å fortelle om du får én øl til.»)
|
|
|
#2 |
|
|
Sv: 50 Shades of GreyJeg har ikke startet noen kampanje, som jeg vet om.
|
|
|
#3 |
|
heimføing
|
Sv: 50 Shades of GreyDebattinnlegg fra Nordlys idag: Hva kvinner vil ha. SKrevet av en mann.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 50 Shades of GreyNabojenta: jeg synes du sparker inn åpne dører hva gjelder denne tråden ihvertfall. Hva "de der ute" mener, setter jeg litt til siden.
|
|
|
#5 |
|
Introvert optimist
|
Sv: 50 Shades of GreyFantastisk referat fra debattinnlegget, -ea-.
|
|
|
#7 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: 50 Shades of Grey
Nei, mente bare at du kom med "kontroverser" som ingen i tråden er uenig i.
|
|
|
#9 |
|
kamerat
|
Sv: 50 Shades of GreyJa, som Tallulah sier, problemet er at det er en sjangerkonvensjon at misogynistiske og undertrykkende relasjoner framstilles som romantiske. «Det er jo litt romantisk også, da, at han ikke kan styre seg selv om hun sier nei!» Nei, dammit, det er ikke mye romantisk!
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Tja. Nå har jeg lest ganske lite i den sjangeren (jeg har litt lyst til å lese "50 shades of Grey" bare for å se om jeg tar hypen, men det er så mange jeg vet om som har karakterisert den som et makkverk så jeg har bare ikke orket.)
|
|
|
#13 |
|
kamerat
|
Eksakt. Men det viktigste poenget for meg er at det skjer systematisk i masse fjærlett underholdningslitteratur samtidig, og derfor er med på ufarliggjøre sånne forhold. Og jeg synes det er helt på linje med f.eks. rasistiske vitser som har gått fra å være «bare morsomme» til å oppfattes som uakseptable, og jeg håper jo at det samme kan skje her. Derav masingen.
|
|
|
#14 |
|
Leser
|
Ja. Enig i at det er rimelig gjennomsyret i vår kultur at kvinner må akseptere at menn er dominerende "fordi de elsker dem". Feks den "Australia" filmen (Nicole Kidman, Hugh Jackman) var jo helt ekstem begge veier, både måten han behandlet henne og romantiseringen. Grep til og med meg selv i å synes at det var romantiske partier. (Men akkurat 50 shades har jeg ikke lest, har heller ikke tenkt å se filmen)
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Ja, hadde det vært en og annen bok så kunne man jo bare avskrevet det som dårlig litteratur.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 50 Shades of GreyEr ikke en viktig del av disse bøkene med "dominerende menn som forsyner seg" at de er store, sterke, tiltrekkende menn? Gjerne rike også. Som er så omsvermet at det er prestisje i å være "hans". |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Hvem er "dere"? Det er ingen her inne som sier historien er romantisk altså (med forbehold om at jeg har oversett ett innlegg). |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Husker ikke alle i tråden: Pøbelsara, M^2. Tallulha mener boken er romantisert vold. Og så er det en del som er motstandere av romantisert vold (Skilpadda, Tinetoff), men jeg har ikke fått med meg om de egentlig har en formening om denne boken (jeg kunne ha gått tilbake å finlest tråden, men det var de jeg husket i farten)
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det er da faktisk det. Tror du vi har diskutert med oss selv i 324 innlegg. Redelighet gjør seg alltid, også i diskusjoner på nett.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Hva mener du egentlig nå? Hva har redelighet med dette å gjøre? Jeg har sagt jeg ikke ser voldtekt, at forholdet ikke er sunt og jeg hadde ikke ønsket et slikt forhold selv og at jeg har lyst til å lese bøkene en gang til for å se hvordan jeg ser de nå. Jeg har aldri, aldri sagt at jeg ser på dette som en romantisk, flott historie hvor drømmeprinsen får sin prinsesse. |
|
|
|
![]() |
|
|