|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#281 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Er det ikke vanlig å linke til det en refererer fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jeg er tydelig svært lite begavet. Jeg finner politiloggen, eller utrdrag fra den, og jeg finner utdrag fra disse sjåførens forklaringer, men jeg har ikke funnet noen logg fra ambulansen publisert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Det kan godt hende. På samme måte som det godt kan hende at det var så kaotisk at kommunikasjonen fungerte dårlig. Eller noe annet. Jeg var der ikke, så jeg vet ikke. Jeg vet heller ikke hva ambulansepersonellet virkelig tenkte, og derfor kan jeg ikke skrike opp om rasisme. Jeg forstår ikke hvorfor enkelte henger seg så veldig opp i hudfarge. Jeg syns det er irrelevant. Poenget er at han ikke fikk hjelp. Det er uakseptabelt. Det har flere andre med hjerneblødning også opplevd. Det er heller ikke akseptabelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Passiv
|
Det er bare irrelevant dersom det ikke er tilfelle. Og det vet vi jo faktisk ikke at det ikke er. Mulig jeg er altfor kategorisk i min fortolkning av situasjonen, men det syns jeg faktisk de som fullstendig avviser muligheten er også. Vi har ikke fasiten noen av oss, og uansett årsak er det viktig å holde faklene oppe og skape bevissthet rundt problematikken. Det gjelder både problemet med rasisme og problemet med feiltolkning av hjerneblødning-rammede pasienter. At dette har skjedd med ikke-fargede nordmenn ( eller hva jeg nå skal skrive...) utelukker ikke muligheten for at det faktisk var to rasistiske ambulansesjåfører på jobb den dagen. Å kategorisk avvise muligheten bare fordi det kan finnes andre forklaringer er ikke greit syns jeg. |
![]() |
![]() |
#286 |
Borte
|
![]() Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jeg vil tippe at denne saken splitter norsk AMK-miljø ganske mye. Profilerte skikkelser i ambulanse- og AMK-miljøet går ut og roper like høyt om tjenesteforsømmelse og rasisme som flertallet i denne tråden. Ullevål er svært tilbakeholdne med å be om unnskyldning, og ambulansesjåførene syns de tok en rett beslutning. Jeg håper granskningen blir så nøytral og at utfallet blir så riktig som mulig. Min erfaring tilsier at det finnes råtne egg også i ambulansetjenesten, og etter det som har kommet frem i mediene i denne konkrete saken så tror jeg at sjåførene handlet ut fra et fordomsfullt menneskesyn. Jeg syns de fortjener all den konsekvensen som møter dem nå.
![]() |
#288 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Nei, men man kjenner derfor saken (og personene som er involvert) på en annen måte enn sånn den er fremstilt i media. |
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
På vei
![]() Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Er det slik å forstå at dere som tror dette har med rasisme å gjøre, tror at mannen ikke ble tatt med fordi han var mørkhudet? Eller tror dere at ambulansefolkene trodde han var ruset fordi han var mørkhudet? Det er den siste påstanden jeg har fått inntrykk av gjelder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Borte
|
![]() Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Ved første øyekast tenkte jeg ikke at mannen var ruset i det hele tatt. Den første artikkelen jeg leste handlet om munnhuggeri og slossing i Sofienbergparken og om at ambulansepersonellet dro fra en skadet person etter å ha skjelt han ut for å tisse på skoen til en av dem. Dette gjorde de foran øyenene på en haug med vitner, deriblant to sykepleiere som hadde tatt seg av mannen mens de ventet på ambulansen. Sykepleierne var tidlig ute under fullt navn og kritiserte både ambulansepersonellets oppførsel og deres avgjørelse om å la mannen ligge igjen.
![]() |
#291 |
På vei
Er det noen som ikke har reagert? Er det noen som mener at behandlingen vedkommende fikk ikke var uakseptabel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Borte
|
Hadde vi hatt noen diskusjon om ikke enkelte forsvarte oppførselen eller deler av den? For mange av oss er dette totalt uakseptabelt og uforståelig, for andre har det en akseptabel forklaring. Det er slik jeg leser det.
![]() |
#293 |
På vei
Da tror jeg du leser feil. Det er årsaken til den uakseptable oppførselen vi diskuterer. Det gjør i alle fall jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Borte
|
![]() Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Det kommer aldri til å bli avdekket om denne hendelsen var rasistisk betonet. Selv er jeg overbevist om at dette ikke ville skjedd hvem som helst og om sjåførene handlet ut fra at han var mørkhudet eller ut i fra mistanke om at han var beruset, så behandlet de han respektløst som et annenrangs menneske. Alle forstår at det er tøft å være ambulansesjåfør og at det er menneskelig å feile. Men så langt i denne konkrete saken så syns jeg alt tyder på at etikk og menneskesyn har vært viktige triggere i forhold til beslutningen om å la mannen ligge igjen. Om det nå var fordi han var mørk, eller ruset eller hva som helst, han ble behandlet og tilsnakket på en måte som vitner om respektløshet. Jeg er ikke i tvil om at dette bunner i at de så på han som et annenrangs menneske. For det finnes ingenting som kan unnskylde oppførselen deres.
![]() |
#295 |
Absolut ateist
|
Hva har det med saken å gjøre? Er han enig eller uenig i handlingsmåten til ambulansesjåførene?
![]() |
#296 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Javel. Hadde vært intressant å høre hvordan de forklarer den grove og uakseptable ordbruken til en hardt skadet mann, og hvorfor de oppfattet ham som ruset uten å undersøke ham tilstrekkelig for hodeskader, på tross av at vitner og to sykepleiere forklarte situasjonen for dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Hvis man jobber i eller kjenner til miljøet er det soleklart at man "vet hva det går i" og derfor forstår rammene rundt. Uansett yrke. Når det er sagt, er det klart at man vil forsvare arbeidskolleger / venner. Det er bare å se på enkelte tråder her på FP, det. Hvis en mamma har levert barnet sitt i barnehagen og gjerne opplevd et eller annet hun ikke liker, vil brukerne som jobber i barnehage forstå mer fra "den andre siden" og derfor være i stand til å forsvare det som ble sagt/gjort. Det betyr ikke at de er enig i det som ble sagt/gjort, men de ønsker kanskje å lære oss litt fra "den andre siden", slik at vi på den måten forstår mer av deres hverdag og utfordringene de står over. Det trenger ikke være så nærtliggende en gang. Hvis en politiker fra "ditt" parti driter seg ut, vil du kanskje forsvare vedkommende fordi du vet hva de står for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Takk, Skremmern. Kunne ikke sagt det bedre selv |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Gjentar meg selv; syns mannen din at de handlet greit eller ikke?
![]() |
#300 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Min søster har en god venn som også er ambulansesjåfør i Oslo. Hun snakket med han senest i går om denne saken. Han har IKKE problemer med å se at de to ambulansesjåførene opptrådde på en gal måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|