Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2022

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-22, 17:44   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Jeg kan ingen ting om hage, men må ta litt ansvar i kjærestens hage i år. Hva er det lurt å gjøre på høsten for at det skal bli bra til våren og sommeren? Huset skal høyst sannsynlig selges neste sommer.

Sette tulipan- og allium-løker. Du får flere typer som blomstrer i juni-juli, slik at det blir fint på bildene i annonsen.

Gammel 01-11-22, 19:28   #2
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Sette tulipan- og allium-løker. Du får flere typer som blomstrer i juni-juli, slik at det blir fint på bildene i annonsen.

Det var lurt! Har hørt at rådyrene spiser endel slike løkplanter, og det er en del rådyr her. Tar gjerne i mot konkrete tips til løkplanter som rådyrene ikke er særlig glade i. Og helst noen som blomstrer i juni-isj.

Gammel 01-11-22, 20:09   #3
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Gajamor, aspargen står høy/velter fremdeles her hos meg.

Gammel 01-11-22, 23:36   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Det var lurt! Har hørt at rådyrene spiser endel slike løkplanter, og det er en del rådyr her. Tar gjerne i mot konkrete tips til løkplanter som rådyrene ikke er særlig glade i. Og helst noen som blomstrer i juni-isj.

Påske-/pinseliljer og allium finnes i mange varianter, en god del som blomstrer i juni. Man får pinseliljer i mange forskjellige farger, og også fylte typer.

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Gajamor, aspargen står høy/velter fremdeles her hos meg.

Når på sommeren vokser den seg så høy at den skygger?

Gammel 02-11-22, 13:49   #5
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Påske-/pinseliljer og allium finnes i mange varianter, en god del som blomstrer i juni. Man får pinseliljer i mange forskjellige farger, og også fylte typer.

Når på sommeren vokser den seg så høy at den skygger?

Det er jo på det tidspunktet du slutter å høste det. Kanskje i juli? Da pleier jeg la de vokse opp å bli store "busker", dette er visst viktig for å lage en robust plante som kan hente næring til rota eller noe sånt.

Gammel 03-11-22, 13:11   #6
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal prøve å plante hvitløk. Har noen fedd liggende på benken og vokse. Ser at det fortsatt skal være mildt så har ikke plantet de enda.
Kommer det en hvitløksblomst eller hva det nå kaller ut av et fedd?

Kjøpte en julerose i går og plantet i et bed som vi går forbi når vi skal ut så spent på om den tåler vinteren. Jeg har en striesekk så kanskje jeg skal surre den rundt.

Ellers blomstrer ringblomstene fortsatt. litt her og der. Pent da. Og en av hortensiaene har kommet med ny blomst. Helt sprøtt. Har ikke tatt inn georginene enda, bør vel gjøre det snart. Rar og varm høst.

Gammel 10-11-22, 10:16   #7
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dere som driver med vintersåing, når har dere sådd? Er det noe som kan såes i november/desember?

Drivhuset kom opp så seint i sesongen at det ble bare å sette inn tomatene som hadde stått ute og vansmekta, men jeg har fylt på kompost og jord i bedene, så det klør i fingrene etter å gjøre et eller annet!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-22, 11:14   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bestilt frø til neste års sesong i dag

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-22, 12:36   #9
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har bestilt frø til neste års sesong i dag

Høres klokt ut. Fikk du noen på salg, eller har de allerede begynt på kommende sesong i frøbutikkene også? Hvor bestilte du fra?

Jeg har altfor mange frø liggende fra tidligere. Kan ikke kjøpe flere før jeg har telt opp hva jeg allerede har. Det gjør vondt i sjela.

Gammel 02-11-22, 12:46   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bestilte fra Solhatt. Ikke noe tilbud men godt utvalg. I fjor ble det utelukka ganske fort.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-22, 13:22   #11
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Solhatt har mye fint. Og bra å støtte opp under norsk frøproduksjon!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:15.