Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

TORO på sporet!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-08, 07:47   #281
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TORO på sporet!

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Den tror jeg ble borte.

Neida. Den finnes enda den!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 08:37   #282
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva blir kilosprisen på hvetemelet i hvit saus-posen, montro? 1500,-?

Man må tilsette melk, ikke sant? Og smør for ekstra god smak, kanskje?

Guniss: 2 ss smør, 2 ss hvetemel røres sammen i middels varm kjele, spe med et par dl melk mens du rører, la det tykne (mens du rører) og spe med med litt melk og la den tykne til passe konsistens. Salte og pepre etter smak. Ferdig.

Gammel 28-08-08, 08:40   #283
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det neste blir nok instant vann.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 08:41   #284
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke mange årene siden jeg lærte å lage hvit saus selv. Jeg tror det var etter at noen lo av posene her på FP .

I løpet av tre år har vi gått fra et kosthold omtrent kun bestående av ferdigmat til et kosthold hvor vi som oftest lager alt fra bunnen av. Mannen var bedre enn meg på å lage mat da vi møttes, han er fortsatt veldig flink men nå har jeg gått forbi han .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 08:41   #285
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det neste blir nok instant vann.

Gammel 28-08-08, 08:47   #286
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hva blir kilosprisen på hvetemelet i hvit saus-posen, montro? 1500,-?

Guniss: 2 ss smør, 2 ss hvetemel røres sammen i middels varm kjele, spe med et par dl melk mens du rører, la det tykne (mens du rører) og spe med med litt melk og la den tykne til passe konsistens. Salte og pepre etter smak. Ferdig.

Muskat.

Gammel 28-08-08, 08:57   #287
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mim: Det er litt teknikk i det å lage hvit saus uten at det blir klumper (styre varmen og røre nok og sånn). Det er det man slipper med posen. (Når man KAN det er det selvsagt lett som plett, men jeg er vel ikke den eneste her som klønte litt før det satt??)

Ellers fikk jeg forresten en liten aha-opplevelse hos en venninne her om dagen. Hun lagde en Tor-gryte, og den tiden jeg vanligvis bruker på hakk og kutt og bland og surr i gryte, kunne hun bruke til å kutte og hakke masse godt til en stor, deilig salat. Det blir som oftet litt nedprioritert i hurmulheien hos oss - det blir ofte noen rå gulrøtter, kokt brokkoli og litt agurk.

Gammel 28-08-08, 09:07   #288
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg lager veldig my fra bunnen av, men har ett dårlig forhold til det lage saus fra bunenn av.. jeg bare brenner det fast også smaker det jo ikke godt allikevel...
Sist jeg lagde hvit saus fra bunnen gikk det bra altså, så det er håp...
Men, hvor lenge koker dere den hjemmelagde hvite sausen? Jeg kker nok litt ekstra lenge for å få bort melsmaken.. men hadde vært fint med en "fasit".

Skjønner jo nå at sausposer er ut.. Godt dere ikke ser i skapet mitt

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 09:50   #289
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

I kveld tester TV2 fjordland og toro mat.

Opprinnelig lagt inn av Nenne

Jeg har aldri prøvd å lage Bernaise saus selv. :tilstår:

Jeg og synder med den, men det er storsett den eneste sausen jeg kjøper på pose.

Gammel 28-08-08, 09:52   #290
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

[quote=Fru Snurp;1161591]Onkel Mange av posene er ikke lenger mulig for meg å fortære, er f.eks få sauser jeg kan spise (og lages uansett best fra bunnen, viske mel er ikke vanskeligere enn å viske pulver), men buljong i terninger er et must i skapet.

Hvordan visker du mel og pulver da? Det var helt nytt for meg. :måtte bare. Herlig skriveleif!:

Gammel 28-08-08, 09:54   #291
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

J
Men, hvor lenge koker dere den hjemmelagde hvite sausen? Jeg kker nok litt ekstra lenge for å få bort melsmaken.. men hadde vært fint med en "fasit".

Det er nok ingen fasit, det har vel med mengden saus å gjøre, tror jeg. Den skal kokes til melsmaken er borte, og da smaker jeg på den av og til for å kjenne hvordan den er. Jeg tror sjelden jeg koker den lenger enn 10 minutter. 5 kanskje?

Gammel 28-08-08, 09:58   #292
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker av og til Toro-poser og diverse terninger til saus og kraft til hverdagsmaten. Har ikke alltid tid til å koke knoker og høner eller noe når jeg bare skal lage en enkel middag på onsdag ettermiddag liksom. Mannen min bruker pannekakepulveret hvis han lager pannekaker. Jeg syns ikke pannekaker er middag og liker det ikke noe særlig, så jeg lager aldri pannekaker.

Til gryter bruker jeg aldri TORO, sjelden til kaker, men har laget muffins et par ganger. Det tar ikke så veldig mye lengre tid å blande litt eggedosis og mel, så jeg sverger til gamlemåten. Poser med tørket mat og klumper syns jeg er ekle og uoversiktlige, det samme med glassene med pastasaus og pizzafyll. Æsj.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:02   #293
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hvordan lager jeg god brun saus da? Jeg vet hvordan man lager brun jevning, men det blir litt tamt om man ikke har kjøttkraft synes jeg, og da bruker jeg like så godt pose (OG kjøpte kjøttkaker - synes de er mye bedre...)

Moren min lager god saus. Hun bruner opp smør og mel til det blir type tørt, så har hun sin egen 'posesaus' på en måte. Men hun har jo til envher tid hjemmelaget kjøttkraft i fryseren som hun har i sausen, det har ikke jeg, og hva gjør man da?

Håper på svar med t-skje...

Gammel 28-08-08, 10:02   #294
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er nok ingen fasit, det har vel med mengden saus å gjøre, tror jeg. Den skal kokes til melsmaken er borte, og da smaker jeg på den av og til for å kjenne hvordan den er. Jeg tror sjelden jeg koker den lenger enn 10 minutter. 5 kanskje?

Takk! 10 minutter er jo en grei fasit"

Kan man lage mexikansk gryterett selv? Mannen og eldstejenta elsker denne (jeg skyr den), men kanskje jeg også hadde likt den om jeg kunne lage noe tilsvarende selv. Går det? Oppskrift? :ivrig:

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:07   #295
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

mkj: Det blir vel som fiskesuppesvaret jeg fikk lengre oppe: Kjøpekraft eller buljongterning.

Gammel 28-08-08, 10:07   #296
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ms.Lee har oppskriften på verdens beste brune saus, tror det er en viltsaus. Den er ubeskrivelig, alle skryter av den. Jeg må be henne legge den inn her.

Shamu: jeg laget en gryterett på slump en gang, og både jeg og mannen fikk litt "sjokk" over hvor likt den mexicanske den smakte, bare selvsagt bedre. Nå laget jeg den som sagt på slump så jeg husker ikke helt hva jeg hadde i, men om jeg anstrenger meg litt så kan jeg i hvertfall huske: ukokt ris, brunet kjøttdeig, 2-3 fedd hvitløk, 1 stor hakket løk, 1-2 bokser chilibønner, 1 frisk chili i småbiter (uten frøene), 4-5 ringer jalapenos i småbiter, kajennepepper, salt, paprikapulver. Ja, og så vann. 4-5 dl?

Gammel 28-08-08, 10:07   #297
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Nå vet ikke jeg helt hvordan den meksikanske gryteretten smaker, for det er lenge siden jeg har spist den.

Men om man tenker seg kjøttdeig, tacokrydder (ligger oppskrift på hjemmelaget type av det her inne et sted) En boks crushede tomater, mais og litt ris så bør man vel ikke være så langt unna.. eller hva?

Noen har kanskje en mer spesifik oppskrift. Gryter lager jeg stort sett bare på slump.

Gammel 28-08-08, 10:18   #298
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Forøvrig er jeg ekspert , jeg mener virkelig ekspert på å få klumper i Toroposene jeg bruker. Mye mer enn i annen mat jeg lager fra bunnen. Dette har nok noe med respekten for Toromat å gjøre. men fortsatt ikke gøy å spise klumper Min mann pleier som regel å insistere på å lage Toroposene selv.

Gammel 28-08-08, 10:32   #299
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

10, vil jeg si.

Gammel 28-08-08, 10:34   #300
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Hvordan lager jeg god brun saus da? Jeg vet hvordan man lager brun jevning, men det blir litt tamt om man ikke har kjøttkraft synes jeg, og da bruker jeg like så godt pose (OG kjøpte kjøttkaker - synes de er mye bedre...)

Moren min lager god saus. Hun bruner opp smør og mel til det blir type tørt, så har hun sin egen 'posesaus' på en måte. Men hun har jo til envher tid hjemmelaget kjøttkraft i fryseren som hun har i sausen, det har ikke jeg, og hva gjør man da?

Håper på svar med t-skje...

Du må jo bruke buljong. Ellers smaker det jo ingenting.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:35.