Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-09, 14:08   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Siden Esme allerede har fjaset kan jeg påpeke at det er en litt merkelig opplevelse å trykke seg inn på denne diskusjonen for å se at den nå handlet om yndlingsjokolader.

Jeg trykket muligens feil.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 14:16   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det synes jeg, når svarene er / blir rettet mot de som svarer i tråden som er negative til hijab.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 14:27   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble veldig overrasket over hvor lavt du kunne synke.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 22:17   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er nå en av de mer ryddige diskusjoner som har vært her på FP syns nå jeg. Gode og saklige argumenter både for- og imot, stort sett.

Gammel 13-02-09, 10:54   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Litt på siden av selve hijaben.
Hvordan er det for en muslimsk polititkvinne å arrestere en imam? Hvis denne bryter norsk lov, men kanskje fordi han følger sharialovene?
Jeg vet ikke om det er noe enklere for en muslimsk mann heller, men tenker - muligens feilaktig - at for en muslimsk kvinne blir det enda vanskeligere?

Jeg vil ha et politi som griper inn uten å blunke hvis noen vil omskjære en jentunge. Jeg er ikke helt overbevist om at en somalisk muslimsk kvinne kan akkurat det?

Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 10:57   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er ikke helt overbevist om at en somalisk muslimsk kvinne kan akkurat det?

I enkelte tilfeller så finnes det vel somaliske kvinner som veldig godt kan tenke seg å arrestere noen for omskjæring. Men alle politifolk kommer opp i situasjoner hvor de kan tenkes å være inhabile, uansett etnisk bakgrunn, og de må jo erklære seg inhabile i disse tilfellene. Det antar jeg at de har rutiner for i politiet.

Gammel 13-02-09, 10:59   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ha et politi som griper inn uten å blunke hvis noen vil omskjære en jentunge. Jeg er ikke helt overbevist om at en somalisk muslimsk kvinne kan akkurat det?

Jeg har all tro på at dersom en somalisk muslimsk kvinne velger å utdanne seg til å jobbe i det norske politiet, så har hun et klart gjennomtenkt syn på hvordan hun skal utføre jobben sin. Derfor har jeg heller også full tro på at hun vil gripe inn mot noen som utfører kjønnslemlestelse på en jentunge, på lik linje som hun vil gripe inn mot andre overgripere.

Gammel 13-02-09, 11:03   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den tankegangen skjønner ikke jeg i det hele tatt. Hvis noen blir politi så regner jeg med at de er så dedikert til jobben at slike ting ikke går foran. En muslimsk kvinne som velger å bli politi er rimelig godt integrert, det er desverre ikke dem som velger å omskjære barna sine.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 11:10   #9
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Den tankegangen skjønner ikke jeg i det hele tatt. Hvis noen blir politi så regner jeg med at de er så dedikert til jobben at slike ting ikke går foran. En muslimsk kvinne som velger å bli politi er rimelig godt integrert, det er desverre ikke dem som velger å omskjære barna sine.

Godt poeng. Men skulle man kanskje ikke da tenke at hun heller ikke brukte hijab...?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 11:13   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Godt poeng. Men skulle man kanskje ikke da tenke at hun heller ikke brukte hijab...?

Hvorfor ikke? At man er religiøs syns jeg ikke har sammenheng med hvor integrert man er.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 11:15   #11
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå finnes det vel også norskfødte (som i norske aner tilbake til Harald Hårfagre) kvinner som bruker hijab.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 11:20   #12
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nå finnes det vel også norskfødte (som i norske aner tilbake til Harald Hårfagre) kvinner som bruker hijab.

Ja, selvfølgelig.
Det er liksom ikke hudfargen diskusjonen går på mener jeg, men om en hva kvinne med hijab gjør når hun kommer i konflikt mellom sin tro, (la oss si at hun mener/tror at kjønnslemlestelse er påbudt i Islam) og utøvelsen som politi.

Gammel 13-02-09, 11:22   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Kjønnslemlestelse er ikke påbudt i Islam. Kjønnslemlestelse er en kulturell uting, og blant annet i Etiopia er det også kristne som bedriver den slags overgrep i kulturens navn. Bare så det er påpekt...

Gammel 13-02-09, 11:24   #14
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Kjønnslemlestelse er ikke påbudt i Islam. Kjønnslemlestelse er en kulturell uting, og blant annet i Etiopia er det også kristne som bedriver den slags overgrep i kulturens navn. Bare så det er påpekt...

Jeg vet det, sånn sett et dårlig eksempel.
Jeg burde funnet på noe som omhandlet homofile, eller sex utenfor ekteskap istedetfor.

Gammel 13-02-09, 11:27   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg burde funnet på noe som omhandlet homofile, eller sex utenfor ekteskap istedetfor.

Jeg tror sikkert det finnes "rotnorske" politifolk med fordommer mot homofile også. For ikke å snakke om at det finnes rotnorske politifolk med fordommer mot utlendinger/innvandrere/muslimer. Det vil alltid være problematisk dersom politifolk har så sterke meninger at det kommer i veien for utøvelsen av jobben deres, men igjen tror jeg ikke dette er noe som spesielt gjelder for muslimske politifolk.

Gammel 13-02-09, 11:33   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde vel heller ikke vært så gode eksempel siden det er ting som er lov i Norge. Kjønnslemlestelse er ikke lov.

Ingen har vel vært uenige i at norsk politi uansett må følge norsk lov.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 11:41   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

For ordens skyld så har jeg bodd ti år i Groruddalen, så jeg er ikke spesielt ukjent med multietnisitet. Ikke spesielt redd det heller. Jeg har stor respekt for en del løsninger andre kulturer har som vi ikke har.

Grunnen til at jeg trakk frem det med omskjæring var ikke fordi alle muslimer som finner en jentunge drar frem kniven. Det var det første eksempelet jeg kom på hvor man ved å overholde en lov i enkelte samfunn bryter norsk lov - og hvor man da kan få frem den konflikten mellom imam som øvrighetsperson og lovverket på den andre siden som jeg ville ha frem.

Det er selvsagt ikke alle muslimer som omskjærer jenter, og det er andre religioner som gjør det.

Som jeg har sagt tidligere så ser jeg ikke det store problemet med politi med hijab. Ikke med turban eller LSK caps heller for å være helt ærlig. Mulig jeg ikke tar det hele alvorlig nok.

Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 11:57   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nå er det ikke noen norsk lov som sier at man ikke skal gå med hijab. Men det er jo noen uniformsbestemmelser som gjelder politifolk som sier det da. Så hvis disse er et problem, så bør man tenke over om det er andre bestemmelser som kan by på problemer. Det er jo ikke kun det som står per bokstav i norsk lov som håndheves av politiet.

Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:00   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det ikke noen norsk lov som sier at man ikke skal gå med hijab. Men det er jo noen uniformsbestemmelser som gjelder politifolk som sier det da. Så hvis disse er et problem, så bør man tenke over om det er andre bestemmelser som kan by på problemer. Det er jo ikke kun det som står per bokstav i norsk lov som håndheves av politiet.

Jeg tror ikke jeg helt skjønner deg her. Det at man spør om bestemmelser kan endres betyr jo ikke at man mener at man ikke trenger å følge gjeldende bestemmelser? Det blir som å si at alle som foreslår en lovendring er troende til å være eller bli forbrytere.

Gammel 13-02-09, 11:58   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er forøvrig enig i at en som søker politiutdannelse eller en hvilken som helst utdannelse egentlig, bør tenke over om man passer i jobben. Men kan man gå ut fra at alle som søker seg i ulike retninger faktisk har reflektert slik?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:17.