|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Sv: Politi med hijab?Siden Esme allerede har fjaset kan jeg påpeke at det er en litt merkelig opplevelse å trykke seg inn på denne diskusjonen for å se at den nå handlet om yndlingsjokolader. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Politi med hijab?Dette er nå en av de mer ryddige diskusjoner som har vært her på FP syns nå jeg. Gode og saklige argumenter både for- og imot, stort sett.
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Litt på siden av selve hijaben. |
|
|
|
#6 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Politi med hijab?
I enkelte tilfeller så finnes det vel somaliske kvinner som veldig godt kan tenke seg å arrestere noen for omskjæring. Men alle politifolk kommer opp i situasjoner hvor de kan tenkes å være inhabile, uansett etnisk bakgrunn, og de må jo erklære seg inhabile i disse tilfellene. Det antar jeg at de har rutiner for i politiet.
|
|
|
#7 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Jeg har all tro på at dersom en somalisk muslimsk kvinne velger å utdanne seg til å jobbe i det norske politiet, så har hun et klart gjennomtenkt syn på hvordan hun skal utføre jobben sin. Derfor har jeg heller også full tro på at hun vil gripe inn mot noen som utfører kjønnslemlestelse på en jentunge, på lik linje som hun vil gripe inn mot andre overgripere.
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Den tankegangen skjønner ikke jeg i det hele tatt. Hvis noen blir politi så regner jeg med at de er så dedikert til jobben at slike ting ikke går foran. En muslimsk kvinne som velger å bli politi er rimelig godt integrert, det er desverre ikke dem som velger å omskjære barna sine.
|
|
|
#9 |
|
Deltidsmamma
|
Godt poeng. Men skulle man kanskje ikke da tenke at hun heller ikke brukte hijab...? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå finnes det vel også norskfødte (som i norske aner tilbake til Harald Hårfagre) kvinner som bruker hijab.
|
|
|
#12 |
|
Deltidsmamma
|
Ja, selvfølgelig. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Politi med hijab?Kjønnslemlestelse er ikke påbudt i Islam. Kjønnslemlestelse er en kulturell uting, og blant annet i Etiopia er det også kristne som bedriver den slags overgrep i kulturens navn. Bare så det er påpekt...
|
|
|
#14 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg vet det, sånn sett et dårlig eksempel. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
flisespikker
|
Jeg tror sikkert det finnes "rotnorske" politifolk med fordommer mot homofile også. For ikke å snakke om at det finnes rotnorske politifolk med fordommer mot utlendinger/innvandrere/muslimer. Det vil alltid være problematisk dersom politifolk har så sterke meninger at det kommer i veien for utøvelsen av jobben deres, men igjen tror jeg ikke dette er noe som spesielt gjelder for muslimske politifolk.
|
|
|
#16 |
|
|
Det hadde vel heller ikke vært så gode eksempel siden det er ting som er lov i Norge. Kjønnslemlestelse er ikke lov. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
For ordens skyld så har jeg bodd ti år i Groruddalen, så jeg er ikke spesielt ukjent med multietnisitet. Ikke spesielt redd det heller. Jeg har stor respekt for en del løsninger andre kulturer har som vi ikke har. |
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Nå er det ikke noen norsk lov som sier at man ikke skal gå med hijab. Men det er jo noen uniformsbestemmelser som gjelder politifolk som sier det da. Så hvis disse er et problem, så bør man tenke over om det er andre bestemmelser som kan by på problemer. Det er jo ikke kun det som står per bokstav i norsk lov som håndheves av politiet. |
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Jeg tror ikke jeg helt skjønner deg her. Det at man spør om bestemmelser kan endres betyr jo ikke at man mener at man ikke trenger å følge gjeldende bestemmelser? Det blir som å si at alle som foreslår en lovendring er troende til å være eller bli forbrytere.
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Jeg er forøvrig enig i at en som søker politiutdannelse eller en hvilken som helst utdannelse egentlig, bør tenke over om man passer i jobben. Men kan man gå ut fra at alle som søker seg i ulike retninger faktisk har reflektert slik? |
|
![]() |
|
|