|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#281 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Passe på så han ikke blir homo ...
Hvorfor var sammenligningen så snodig? Du erkjenner jo selv at det å leve i et homofilt samliv gir enkelte tekniske "ulikheter". Eller forventet du at i den grad homofili er forskjellig, så er det så altomfattende at det å sammenligne det med å være nærsynt eller å ha cøliaki, blir for banalt? Vi har alle ett eller annet som setter oss i en "bås" av annerledeshet. Det meste av det er jo helt banale ting. Selvfølgelig hadde det vært fint om homofili ikke var annerledes på noen som helst måte, men jeg tror at så lenge majoriteten alltid vil være bestående av heterofile kjernefamilier, så vil alltid familieformer som er annerledes enn normen (enten det er på bakgrunn av kjønnssammensetningen i forholdet, antall barn i familien, sammensetning av etnisitet osv osv) være litt "annerledes". Men det trenger altså ikke bety at det er noe fundamentalt annerledes, var det jeg ville frem til.
![]() |
#282 |
flisespikker
|
![]() Sv: Passe på så han ikke blir homo ...Når folk sier "Det er helt greit om sønnen min blir homofil, bare han er lykkelig," så får jeg alltid lyst til å si "enn om han ikke blir lykkelig, da, er det fremdeles greit om han er homofil?". Som om det bare er akseptabelt med lykkelige, veltilpassede homofile som sikkert også er gøy på håret og kan vises stolt frem til venninner. Men jeg er vrang, da.
![]() |
#283 |
Sviiisj!!
|
Ulykkelige barn, generelt, er jo noe man ikke vil ha noe av. Usj!
![]() |
#284 |
Leser
|
Jeg synes homofili som biologisk faktum er superspennende.
Ja, nå vet jeg hva jeg skal passe meg for å si - selv om det er det jeg tenker.
![]() |
#285 |
flisespikker
|
![]() Sv: Passe på så han ikke blir homo ...him, det er klart jeg synes det er viktig at de har det bra og at man håper de blir lykkelige.
![]() |
#286 |
Leser
|
Joa, jeg skjønte det. Jeg gjorde det, jeg bare ramlet ut i en tankerekke om hva man egentlig blir lykkelig av. (Og delvis inn i en tankerekke om man "bare kan være seg selv hvis man er lykkelig". Og om ikke det må være det ultimate kravet som kan kjøre folk rett i veggen. Det å være lykkelig er ikke "bare") (Jeg babler, det er det jeg driver med.)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 09-02-10 kl 11:39. Årsak: krave -> kravet |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
flisespikker
|
![]() Sv: Passe på så han ikke blir homo ...Vet du, him, det jeg også tenker litt på, sånn i tillegg til at jeg flisespikker som vanlig, er at det er litt voldsomt å skulle kreve av barna sine at de skal være lykkelige for at man skal være fornøyd med dem. Ikke at jeg tror at særlig mange gjør det eksplisitt eller på en stygt ment måte, men jeg tror det er et sterkt krav/press mange føler, både fra (f.eks.) foreldre og fra seg selv, om at de bør klare å være lykkelige.
![]() |
#288 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Passe på så han ikke blir homo ...Så strengt tatt bør vi stille oss totalt uten forventinger overfor barna våre - se på dem som blanke ark, og ikke tillate oss å håpe hverken det ene eller det andre for dem. Bare på den måten kan de oppnå sitt fulle potensiale.
![]() |
#289 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Passe på så han ikke blir homo ...Jesper Juul skriver jo litt om det der, at det er en sånn forventning til at barn skal være så GLADE og VELTILPASSEDE og FORNØYDE hele tiden. Han syns slett ikke det er noen KPI for bra "oppdragelse".
![]() |
#290 |
flisespikker
|
![]() Sv: Passe på så han ikke blir homo ...Nei, Inagh, jeg snakker om at det er forskjell på å si "jeg håper jo han blir lykkelig" og "det er greit for meg at han er/gjør/blir XX, bare han blir lykkelig" - det første er et håp, det andre er formulert som et krav: Jeg godtar hans legning/hans livsvalg/hva det nå måtte være, under den forutsetning at han kan garantere at han blir lykkelig. (For å sette det veldig på spissen, såklart.) Og jeg mener helt seriøst det jeg sa om at jeg tror mange sliter med et press om at de "skal" være lykkelige. Og med følelsen/tanken om at det er deres egen feil, og/eller beror på en mangel ved dem selv, om de ikke er lykkelige.
![]() |
#291 |
Mother of Dragons
|
Heh. Jeg har alltid sagt det faktisk at for meg så er ikke lykke egentlig noe sterkt mål. Jeg ønsker jo selvfølgelig ikke et direkte ulykkelig liv. Men jeg ønsker heller et liv med opp og nedturer og som er interessant enn et som er veldig lykkelig.
![]() |
#292 |
Leser
|
Vi er enige. (Jeg er bare mindre streng med formuleringene og kunne funnet på å si noe slik crap selv. Men det burde jeg egentlig slutte med. Det er så utrolig mange folk som "gjemmer seg bak ord". Jeg gjør det ikke, og da synes jeg innerst inne at jeg burde få lov å være litt sloppy. Litt som wikipedia. Grusomt at offentlige og semioffentlige bruker det, men jeg som privatperson blir litt annet. Men nå har jeg sluttet å bruke wikipedia som referanser, og nå tror jeg jaggu meg jeg skal slutte å bruke GPP også)
![]() |
#293 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo so last year. |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Sviiisj!!
|
![]() |
#296 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Passe på så han ikke blir homo ...Jeg satser på at de blir polyamorøse hele hurven. DET burdet det i alle bli noen barnbarn av.
![]() |
#297 |
maler
|
Det er vel en setning folk sier på linje med "det er samme hvilket kjønn det er bare det er velskapt". En setning man sier uten å ta helt innover seg alle implikasjonene. Hva er velskapt? Hva er lykkelig? Hva om så ikke inntreffer, hva da? Det er vel et forsøk på å være raus og omfavnende som ikke er helt vellykket hvis man begynner å analysere innholdet i ordene. Det jeg tror de fleste mener er noe i retning av "Det som betyr noe for meg er at barna mine har det bra, ikke hva slags legning/karakterer/jobb/kjæreste/religion de har".
![]() |
#298 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det må nesten bare googles: "Siden jeg er homofil, så" |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Okei. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|